Lihasten epätasapainot

Joogasta apua?

Auttaako jooga lihasten epätasapainoihin? Selkäni tuppaa kääntymään kieroon (ns.skolioosi) ja haluaisin tietää auttaisiko jooga tähän ongelmaan. Välillä selkä on suorempi, mutta jostain syystä ajoittain se menee kieroon.

Toinen ongelma on mistä löytää hyvä joogaohjaaja Hämeenlinna-Riihimäki-Hyvinkää-Tikkurila akselilla?

6

1482

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oona

Uskoisin joogasta olevan hyvinkin apua ongelmaasi. Jooga parantaa ryhtiä ja auttaa lihaskireyksiin ja liikeratoihin. Siitä on paljon apua tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin.
      Kannattaa ehkä aloittaa hathajoogalla, joka on huomattavasti pehmeämpi kuin esim. astangajooga. Kannataa myös mainita ohjaajalle, jos on sellaisia vaivoja, jotka saattavat vaikuttaa liikkeitten tekemiseen (kulumat, virheasennot ym.). Nämä eivät ole este joogan harrastamiselle, mutta ohjaaja osaa ottaa silloin huomioon ja kertoa, jos joku liike ei sovi tietyn vaivan kanssa.
      Hyviä joogaohjaajia voit kysellä oman alueesi liikuntatoimesta tai paikallisista urheiluseuroista ja joogaopistoista. Kansalais-ja työväenopistoista kannattaa kysyä myös, niissä on usein joogakursseja ja ovat yleensä edullisia.

• Johanna

Kiitos että vastasit! =) Täytyykin sitten vaan alkaa selvittämään missä lajia voisi alkaa harrastamaan.

• lihaksille

Sinä,joka kyselit joogasta,avuksi skolioosi-vaivoihin.En suosittele semmoisia,kun niissä on itämaiset uskonnot taustalla ja vaikuttamassa,eivät ole siinä mielessä "puhdasta" arvopohjaltaan. Joogassa sitoo itsensä semmoiseen mitä ei arvaakaan.Itse en ole harrastanut,mutta tiedän että on vierasta kristinuskolle.Saat avun muunlaisesta liikunnasta,mitkä vahvistavat eri lihasalueita,ja siten tukevat rankaa.Hartianseudun lihaksia varsinkin tärkeää rentoutella pitkin päivää,varsinkin,jos paljon istuu ja on päätteellä.Ja pieni "happihyppy" ulkona,tai ikkuna raollaan,tekee hyvää.Rukoilen puolestasi! :)

• Olen

harrastanut joogaa 6 vuotta, enkä ole vielä huomannut siinä olevan mitään uskonnollista tai "epäpuhdasta". Ehkä sinun kannattaisi kokeilla, ennen kuin tuomitset muita harrastusten perusteella.
        Elä ja anna toisten elää.

• eli skolioosi

vaivaa, vaan nyt vaivaan skolioosia! kävin alkuun kalevalaisessa jäsenkorjauksessa, sieelä ruoto suoristuu!!
      Mutta kehon ylläpito on se avain(se mitä et käytä surkastuu pois). myös kivut eivät ainakaan vähene vanhuutta kohti joten: Tai-chi (perinteinen) yang-tyyli antoi minulle välineen hallita selkääni
      SUOSITTELEN!!

• Kiero

Pieni varoituksen sana tähän kuitenkin.

Ns.skolioosi josta monet puhuvat VOI olla normaalia selkärangan 'sivuttaisheittoa'. Kenelläkään ei ole oppikirjan mukaista täydellistä selkärankaa. Kaikkien ruoto on jonkin verran mutkilla eri suuntiin. Ja tämä on täysin normaalia.

Yhteen aikaan (taisi olla 70- ja 80-luvulla) monille koululaisille sanottiin koulun terveystarkastusksessa että heillä on kiero selkäranka (eli skolioosi) ja monet näistä lapsista luulivat olevansa ihan oikeasti sairaita jollain tavalla ja pelkäsivät koko lapsuusajan että he kuolevat tai vammautuvat yht'äkkiä yllättäen.

Itse kuulun siihen ryhmään lapsia joita tuolla skolioosilla peloiteltiin. Koko elämäni olen pistänyt kaikki kivut ja säryt tuon piikkiin, mutta aikuisena olen saanut kuulla koko skolioosin olevan pelkää huuhaata. On tietysti olemassa ihmisiä joilla on ihan oikeasti selkäranka kiero ja se aiheuttaa kipuja sekä selän vääntymistä, mutta heitä on pieni osa niistä henkilöistä joita tällä sairaudella on peloteltu.

Lapsena sitä ei osannut kyseenalaistaa terveydenhoitajan auktoriteettia eikä edes sitä että 'tutkimus' tehtiin vetämällä paukaloa selkärankaa pitkin.

Nyt kun olen muutaman vuoden ollut vapautettu tästä skolioosin ikeestä, olen aloittanut monia uusia harrastuksia, esim. kamppailulajit. Tänä päivänä selkäni toimii paremmin kuin ennen, koska aikaisemmin varoin tekemästä mitään nopeita liikkeitä ja se jos mikä jäykisti selkää. Lapsena en edes opetellut uimaan ettei selkä katkea, tänä kesänä olisi aikomus romuttaa tuokin mörkö lopullisesti.

En tiedä mitä tyydytystä terveydenhoitajat sai lasten pelottelusta, mutta toivon ettei tälläisiä puoskareita enään olisi terveydenhoidon piirissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7372
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3605
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3130
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      51
      2314
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37