Paljonko startin vaatima virta?

ihan pihalla

12v, startin teho 2,9kw. Paljonko tuo vaatii käynnistysvirtaa akulta? Ohjekirja antaa akun kooksi 135ah, mutta käynnistysvirran määrää ei sanota missään.

Entäs jos starttia puöritetään apukännistinlaitteella, niin paljonko tulee ampeerimäärä olla että startti pyörii täydellä teholla?

22

25825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Se on 250...300 ampeeria 12 voltin jännitteellä. Hyvät käynnistysakut voivat antaa jopa 500 A virran.

      • Startti

        ottaisi virtaa 242 ah hetkellisesi?


      • Topias
        Startti kirjoitti:

        ottaisi virtaa 242 ah hetkellisesi?

        Teoriassa kyllä juuri noin: 12 voltin jännitteellä startti kehittäisi 2,9 kW tehon tuolla virralla. Käytännössä maksimitehon ollessa 2,9 kW jännite putoaa täydellä kuormalla noin 7 volttiin, jolloin virta on tosiasiassa lähempänä 400 ampeeria, jopa ylikin.


      • Volkkari vm-95
        Topias kirjoitti:

        Teoriassa kyllä juuri noin: 12 voltin jännitteellä startti kehittäisi 2,9 kW tehon tuolla virralla. Käytännössä maksimitehon ollessa 2,9 kW jännite putoaa täydellä kuormalla noin 7 volttiin, jolloin virta on tosiasiassa lähempänä 400 ampeeria, jopa ylikin.

        ..ei ole muuttunut. Virta ei nouse kun jännite putoaa kahdestatoista voltista seitsemään! Starttimoottorin nimellisteho on vain nimellisjännitteellä esim 2,9 kWh. Teho putoaa kun jännite laskee.


      • Volkkari vm-95
        Volkkari vm-95 kirjoitti:

        ..ei ole muuttunut. Virta ei nouse kun jännite putoaa kahdestatoista voltista seitsemään! Starttimoottorin nimellisteho on vain nimellisjännitteellä esim 2,9 kWh. Teho putoaa kun jännite laskee.

        Tarkoitan tietysti kW eikä kWh kun tehosta kirjoitan.


    • Topias

      Vielä vähän lisää samasta aiheesta: 12 V 135 Ah:n akku voi antaa käynnistettäessä esimerkiksi 920 ampeerin virran. Kylmäkäynnistysvirrasta käytetään englanninkielistä lyhennettä CCC (Cold Cranking Current).

      • Topias

        Piti tietenkin olla Cold-Cranking Amperage (CCA), se kylmäkäynnistysvirta.


    • Pull pull

      Paljonko akku antaa ulos oikosulussa siis mittarillapa tietenkin,mitä täydellesemmin sieltä tulee ulos sen iloisempi on tarttimoottorin pyörintä.Akuissa on suuria erojakin.

      • zetoristi

        voi mennä kyllä enempikin! Joskus mitattiin mittarilla 602 Vallun startin virta niin hallissa 18c 230A ja kun oli yön yli ulkona -25c niin ensimmäiset pyörähdykset veti 400A! Lukittuna startti veti 480A. Sori, en muista mikä oli startin NIMELLISTEHO. Sarjamoottorin ominaisuuksiin kuuluu että pyörimisnopeuden kasvaessa vääntömomentti ja virta pienenee ja kun pyörimisnopeus lähestyy nollaa niin virta ja vääntömomentti kasvaa. Tästä syystä starttia ei saa käyttäää ilman kuormaa kuin hetkellisesti. SAATTAA ottaa kierroksia niin että ankkuri ei kestä keskipakovoimaa ja sillon leipoo. Optimitilanne on kun startin ja akun sisäiset resistanssit ovat yhtä suuret. Tämän voi myös todeta sillä että kuormittaa startin lukkoon ja mittaa akun jännitteen. Jos jännite startin ollessa lukittuna laskee n.7V:iin niin hyvä. Tämä perustuu siis siihen että normaalisti startatessa startti ei jää jumiin vaan pyörii jolloin akkua ja starttia ei kuormiteta "polvilleen". Jos jännite on yli 7V niin reserviä on enempi kuin startti pystyy hyödyntämään ja jos alle 7V niin akku ei anna startille täyttä tehoa. Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa. MAX. AIKA 3 SEKUNTIA!!!! Sen pitempään ei saa junnata tai savu nousee! Jos et ole varma mitä teet niin älä tee!


      • Pultti Bois
        zetoristi kirjoitti:

        voi mennä kyllä enempikin! Joskus mitattiin mittarilla 602 Vallun startin virta niin hallissa 18c 230A ja kun oli yön yli ulkona -25c niin ensimmäiset pyörähdykset veti 400A! Lukittuna startti veti 480A. Sori, en muista mikä oli startin NIMELLISTEHO. Sarjamoottorin ominaisuuksiin kuuluu että pyörimisnopeuden kasvaessa vääntömomentti ja virta pienenee ja kun pyörimisnopeus lähestyy nollaa niin virta ja vääntömomentti kasvaa. Tästä syystä starttia ei saa käyttäää ilman kuormaa kuin hetkellisesti. SAATTAA ottaa kierroksia niin että ankkuri ei kestä keskipakovoimaa ja sillon leipoo. Optimitilanne on kun startin ja akun sisäiset resistanssit ovat yhtä suuret. Tämän voi myös todeta sillä että kuormittaa startin lukkoon ja mittaa akun jännitteen. Jos jännite startin ollessa lukittuna laskee n.7V:iin niin hyvä. Tämä perustuu siis siihen että normaalisti startatessa startti ei jää jumiin vaan pyörii jolloin akkua ja starttia ei kuormiteta "polvilleen". Jos jännite on yli 7V niin reserviä on enempi kuin startti pystyy hyödyntämään ja jos alle 7V niin akku ei anna startille täyttä tehoa. Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa. MAX. AIKA 3 SEKUNTIA!!!! Sen pitempään ei saa junnata tai savu nousee! Jos et ole varma mitä teet niin älä tee!

        "Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa."

        Nimimerkki Zetor? Traktorisi myös.

        Tuota tuota. Kun länsimaisissa koneissa jo pikkuharmaasta Fergusonista alkaen (ainakin) on estetty vaihde päällä starttaaminen.

        Zetoreita en tunne. Ihme neuvoja jakelet?
        Apumies työntämässä jakaria startin solenoidin liittimiin?


      • ohittaa
        Pultti Bois kirjoitti:

        "Startin lukitseminen tehdään suurimmalla vaihteella jarrut piukassa."

        Nimimerkki Zetor? Traktorisi myös.

        Tuota tuota. Kun länsimaisissa koneissa jo pikkuharmaasta Fergusonista alkaen (ainakin) on estetty vaihde päällä starttaaminen.

        Zetoreita en tunne. Ihme neuvoja jakelet?
        Apumies työntämässä jakaria startin solenoidin liittimiin?

        Vähänkin vanhemmissa koneissa se käynnistysvirta menee vaihdelaatikossa tai istuimessa tai kytkinpolkimessa olevan kontaktin kautta. Esim Fordeissa on naaras- ja urosliittimet sisään ja ulos-menevissä johdoissa, jolloin ohitus voidaan yksinkertaisesti tehdä ottamalla liittimet irti siitä läheltä käynnistyksenestoa ja yhdistämällä vapaat päät toisiinsa

        Aika monessa vanhassa koneessa ei käynnistyksen esto muutenkaan ole enää toimiva. Ne vaihteiston kytkimet tahtovat olla pikeentyneet tai kuluneet, ette virta kulje. Ja sitten on kytkin vaan ohitettu.


      • zetoristi
        ohittaa kirjoitti:

        Vähänkin vanhemmissa koneissa se käynnistysvirta menee vaihdelaatikossa tai istuimessa tai kytkinpolkimessa olevan kontaktin kautta. Esim Fordeissa on naaras- ja urosliittimet sisään ja ulos-menevissä johdoissa, jolloin ohitus voidaan yksinkertaisesti tehdä ottamalla liittimet irti siitä läheltä käynnistyksenestoa ja yhdistämällä vapaat päät toisiinsa

        Aika monessa vanhassa koneessa ei käynnistyksen esto muutenkaan ole enää toimiva. Ne vaihteiston kytkimet tahtovat olla pikeentyneet tai kuluneet, ette virta kulje. Ja sitten on kytkin vaan ohitettu.

        Kirjoitin myös: JOS ET TIEDÄ MITÄ TEET NIIN ÄLÄ TEE. Helpoimmin homma onnistuu kun apumies on virtamittarin kanssa startin päästä käynnistämässä ja pitää volttimittaria ja itse painat jarrua. Zetorissa on kuteen muissakin vanhemmissa vielä mekaaninen moottorin sammutus joten moottorin käynnistyminen voidaan estää yksinkertaisesti pitämällä sammutin päällä. Eli kaasu pois päältä.


      • et vastannut kysymykseen
        zetoristi kirjoitti:

        Kirjoitin myös: JOS ET TIEDÄ MITÄ TEET NIIN ÄLÄ TEE. Helpoimmin homma onnistuu kun apumies on virtamittarin kanssa startin päästä käynnistämässä ja pitää volttimittaria ja itse painat jarrua. Zetorissa on kuteen muissakin vanhemmissa vielä mekaaninen moottorin sammutus joten moottorin käynnistyminen voidaan estää yksinkertaisesti pitämällä sammutin päällä. Eli kaasu pois päältä.

        Et voi zetoria startata painamalla jarrua, sillä käynnistyksen esto tapahtuu juuri kytkimen välityksellä eli zetorit käynnistyvät vasta, kun kytkinpoljin on aivan pohjassa, jolloin polkimen varsi painaa katkaisijan napin pohjaan ja suo startille mahdollisuuden pyörähtää.
        Kun kytkinpoljin on pohjassa, miksi sitten painat vielä jarrua.


      • homma
        et vastannut kysymykseen kirjoitti:

        Et voi zetoria startata painamalla jarrua, sillä käynnistyksen esto tapahtuu juuri kytkimen välityksellä eli zetorit käynnistyvät vasta, kun kytkinpoljin on aivan pohjassa, jolloin polkimen varsi painaa katkaisijan napin pohjaan ja suo startille mahdollisuuden pyörähtää.
        Kun kytkinpoljin on pohjassa, miksi sitten painat vielä jarrua.

        No teippaa sen napin pohjaan valmiiksi niin pääsee kuskin pukilta starttaamaan...


      • zetoristi
        et vastannut kysymykseen kirjoitti:

        Et voi zetoria startata painamalla jarrua, sillä käynnistyksen esto tapahtuu juuri kytkimen välityksellä eli zetorit käynnistyvät vasta, kun kytkinpoljin on aivan pohjassa, jolloin polkimen varsi painaa katkaisijan napin pohjaan ja suo startille mahdollisuuden pyörähtää.
        Kun kytkinpoljin on pohjassa, miksi sitten painat vielä jarrua.

        Tarkoitus tässä mittauksessa on nimenomaan lukita starttimoottori niin ettei se pyöri ja se onnistuu nimenomaan starttaamalla vaihde päällä kytkin ylhäällä ja jarru pohjassa ettei pääse lähtemään kone liikkeelle!! Zetorin startissa on ainakin on sen verran vääntöä että lähtee liikkeelle 5-vaihteellakin.(vaikeasti mutta kumminkin)niin sen takia jarrua. Kytkinpolkimen katkaisija on helppo ohittaa vaikka hyppyjohdolla. Tai startin päästä käynnistämällä. Jos et ymmärrä koko juttua niin älä ala koheltaa.


      • mä ei tiä mittään
        zetoristi kirjoitti:

        Tarkoitus tässä mittauksessa on nimenomaan lukita starttimoottori niin ettei se pyöri ja se onnistuu nimenomaan starttaamalla vaihde päällä kytkin ylhäällä ja jarru pohjassa ettei pääse lähtemään kone liikkeelle!! Zetorin startissa on ainakin on sen verran vääntöä että lähtee liikkeelle 5-vaihteellakin.(vaikeasti mutta kumminkin)niin sen takia jarrua. Kytkinpolkimen katkaisija on helppo ohittaa vaikka hyppyjohdolla. Tai startin päästä käynnistämällä. Jos et ymmärrä koko juttua niin älä ala koheltaa.

        Muissa trktoreissa on seisontajarru!?

        Eikö zetorissa?
        Vohan siillekin kasata tiiliskiviä tms. pyörien eteen?


    • Anonyymi

      Millä teholla saapi antaa lisävirtaa 12v vai 24v ruohonleikkuriin

      • Anonyymi

        Tehon saat virran ja jännitteen kertomalla.


    • Anonyymi

      Saanko vaivata raatia kysymyksellä käynnistysongelmasta, joka vaivaa uudehkoa Stiga 20 hp ajoleikkuria. 2pyttyinen Briggs. Kun akku on täynnä, käynnistyy hyvin… jo viikon päästä kun yrittää käymään, startti ei lyö päälle, kuulostaa kuinratas löisi yli. Apustartterilla lisää virtaa niin käy taas. Pojan vehje, niin en oo päässy mittaamaan varausta. Uusikin akku toimi samalla tavalla…ihan kuin virtaa häviäisi jonnekin. Takuuhuolto vaihtanut starttimoottorin, virtalukon ja nokka-akselin? Seuraavaksi laitetaan päävirtakatkaisija , jos vaikka auttais. Edellä kuvatut tapahtuneet lämpimään aikaan ei siis talvella. Onko vinkkejä, kiitos

      • Anonyymi

        Viallinen tai liian pieni akku. Tai vuotovirtaa jonnekin. Mittaamalla pitäisi selvitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viallinen tai liian pieni akku. Tai vuotovirtaa jonnekin. Mittaamalla pitäisi selvitä.

        Kiitos. Akku on ok, identtinen alkuperäisen kanssa... täytynee pyytää joku sähköstä enemmin ymmärtävä henkilö mittaamaan tuota vuotoa.... merkkihuolto ei siihen näköjään kykene. Luulen että päävirtakatkaisija auttais


    • Anonyymi

      Kun leikkurissa on virrat pois päältä ( virtalukko off asennossa ) ja mittaat ampeerimittarilla virrankulutuksen akun
      +navan ja +kaapelin kengän välillä, niin ei pitäisi näyttää mitään. Jos starttimoottori pitkän ajan seisottamisen jälkeen pyörii mutta ei lyö ratasta kehälle niin tuo viittaa ettei ns bendix toimi vaan startti pyörii tyhjää eikä tavoita vauhtipyörän hammaskehää.
      Autoissa startin bendix mekanismi on joskus voitelun tarpeessa jos tuo vika ilmenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3994
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      2996
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      388
      2155
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1919
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1851
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1727
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1367
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1230
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1171
    Aihe