Mitä öljyä vaniin?

timppa

Minkalaista öljyä kannattais laittaa 6.2d koneeseen, käviskö synteettinen mobil SHC1.
GM-maahantuojalta saa ristiriitaisia tietoja.

8

6824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevy man

      itse painin saman ongelman kanssa tossa jokin aika sitten ja kun selvittelin asiaa ja kysyin asiantuntijoilta tulin siihen tulokseen että Mobilin Delvac 10-30 oli paras ratkaisu, eikä maksa edes paljoo 20l astiassa.

      • timppa

        öljyn paineet on vaan niin alhaiset 10-30 öljyllä eli jonkinverran alle puolenvälin, ehkä on normaalit silti?


      • G20
        timppa kirjoitti:

        öljyn paineet on vaan niin alhaiset 10-30 öljyllä eli jonkinverran alle puolenvälin, ehkä on normaalit silti?

        ...ovat mittarissa alle puolen välin niin 6,2d kuin 6,5d koneissa, eli ei hätää. Öljyistä lyömätön on juuri tuo mobilin Delvac 10-30...

        G30:ni, jossa on 6,5 kone on takana yli 400tkm eikä mitään probleemaa koneessa. koko ajan Delvacit koneessa.

        Muista vaan tehdä öljynvaihto 5000tkm välein!


    • VanMan

      Vaneja (siis 6,2 D) korjanneet asentajat kehottivat käyttämään "halpaa mineraaliöljyä" jolle moottori on suunniteltukin, sillä liian liukas synteettinen saattaa aiheuttaa ongelmia nokka-akselin ja rullien kanssa. Olen käyttänyt Neste Diesel mineraaliöljyä (20L astiassa halpaa) hyvällä menestyksellä. Lähtee käyntiin talvella ilman lämpötolppaakin, mutta lämmitystä kannattaa kyllä käyttää aina kun mahdollista!

      • Joo

        Jos vehje on vanha 6,2 ja et rasita konetta niin halvat mineraaliöljyt riittävät kunhan vaihdat ne riittävän usein.
        Jos talvella käynnistykset ilman lohkolämmitintä olisi järkevää laittaa talvikaudeksi synteettiset.
        Uudemmat turbo mallit vaativat paremmat huippuluokan mineraalit/synteettiset, muuten alkaa tulla turbo vaurioita.


      • Yankee
        Joo kirjoitti:

        Jos vehje on vanha 6,2 ja et rasita konetta niin halvat mineraaliöljyt riittävät kunhan vaihdat ne riittävän usein.
        Jos talvella käynnistykset ilman lohkolämmitintä olisi järkevää laittaa talvikaudeksi synteettiset.
        Uudemmat turbo mallit vaativat paremmat huippuluokan mineraalit/synteettiset, muuten alkaa tulla turbo vaurioita.

        GM:n suositus on 6.2, 6.5 ja 6.5TD:hen täysin sama:
        - luokitus API CG/CF-4
        - viskos. 15W40 (talvella 10W30)
        - TD:ssä vaihtoväli lyhyempi 5000 km (vrt. 7500 km)

        Tärkeintä on tuo luokitus - kertoo öljykalvon olevan paksumpi, ns. raskaankaluston toleranssit. Tunkemalla "mitälie synteettiset" voitelu vajaata ja kuluttaa öljyä sekä mikä pahinta ns. pesevät ominaisuudet laittaa "paskat liikkeelle".

        GM suosittaa Mobil Delvac HD 15W40 - saa 20L pöntöissä. Samoin Neste Diesel (15W40) täyttää luokitukset ja on hiukan halvempaa. Taitaa Teboililtakin löytyy...

        Mieti mitä käytät - koneremppa maksaa yli 20t mk. Oikeilla öljyillä ajat yli 0,5 Mkm.


      • joo
        Yankee kirjoitti:

        GM:n suositus on 6.2, 6.5 ja 6.5TD:hen täysin sama:
        - luokitus API CG/CF-4
        - viskos. 15W40 (talvella 10W30)
        - TD:ssä vaihtoväli lyhyempi 5000 km (vrt. 7500 km)

        Tärkeintä on tuo luokitus - kertoo öljykalvon olevan paksumpi, ns. raskaankaluston toleranssit. Tunkemalla "mitälie synteettiset" voitelu vajaata ja kuluttaa öljyä sekä mikä pahinta ns. pesevät ominaisuudet laittaa "paskat liikkeelle".

        GM suosittaa Mobil Delvac HD 15W40 - saa 20L pöntöissä. Samoin Neste Diesel (15W40) täyttää luokitukset ja on hiukan halvempaa. Taitaa Teboililtakin löytyy...

        Mieti mitä käytät - koneremppa maksaa yli 20t mk. Oikeilla öljyillä ajat yli 0,5 Mkm.

        Öhöm myös raskaalle kalustolle on nykyään t-synteettistä, en todellakaan tarkoittanut rf1:stä.
        http://www.mobil.fi/finland/raskaskalusto/
        Vaan shx. Jonka luokitukset kyllä riittävät korkeampi luokitus on alaspäin sopiva mutta toisinpäin ei.
        Öljynvaihto on hyvä tehdä vanissa 5000 välein koska sen kuulee jo äänestä kun öljy on laihentunut naftan ansiosta öljystä riippumatta.
        Ja oikeilla öljyillä olen ajanut yli tuon mainitsemasi luvun.
        Ilman lohkolämmitintä kylmäkäynnistykset ovat myrkkyä mineraaliöljyillä tehtäessä jos yleensä lähtee kovilla pakkasilla.


    • rahtireiska

      älä laita.itse käytän mac :in öljyä 15-40

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5760
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5243
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2974
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2068
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      35
      1882
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1681
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1594
    Aihe