Totuus 206:sta

Haimsplitz

Valitettavasti PöSö on luonut/tuskallisesti synnyttänyt jälleen yhden tyyppitapauksen jo valmiiksi monipäiseen pikkuautokatraaseen... Ulkonäköä en moiti, kurvit on kuin suoraan venukselta mutta mutta... Ensinnäkin istuinosa on aivan liian lyhyt ja sivutuki istuimissa olematon.. ergonomia on muutenkin suunniteltu eteläeurooppalaiseen oranki-tyyliin= ratti kaukana (ei etäisyyssäätöä) ja polkimet onnettoman lähellä (ei tilaa konehuoneen puolella) meille PITKÄjalkaisille suomalaisille. 1.4 pensamoottori on alakierroksilla nuhainen ja korkeilla hiton janoinen. Lämmityslaite oli silmämääräisesti arvioituna tänne pohjolaan naurettavan kokoinen ja tehoinen. Lisäksi auto on jarrutuksissa ja kovissa kaarrenopeuksissa epävarma. Äänieristystä ei ole esim. ovissa ollenkaan ja ovien tiivisteet ovat vain yksinkertaiset. Säästetty on myös takaovien kytkennässä sisävaloon ja hansikaslokeron valossa. Vararengas on suunniteltu todella halvanoloisesti auton alle kuraa keräämään ja tunkki sen sisälle ärsyttävästi tungettuna. Lukot on ilmeisesti jotain halpa/ylijäämätavaraa jäätyen helposti ja saksalaisen testin mukaan lisäksi todella helposti tiirikoitavissa. Kojelaudassa ja muualla käytetty muovi on varmaan jotain moneen kertaan kierrätettyä halpakamaa ja tuuletussuuttimet kääntyvät onnettoman vähän. Kaikenkaikkiaan normaali pikkukosla ollen kuitenkin japsien kesyttämättömissä... Eihän halvalla saa hyvää, mutta kuitenkin näin baijerilaiseen tottuneena...

16

4823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugfan

      Mutta BMW:n ja Peugeot 206:n vertailu on hieman vaikeaa, sillä 206 on huomattavasti edullisempi hankintahinnaltaan kuin BMW:n edullisin 316 Compact.

      BMW 3-sarjaa voi hintansa ja kokonsa verrata Peugeot 406:een. Tekniikan Maailman vertailussa 406 voitti BMW 318:n.

      • DJ

        niin tais voittaa (niukasti), mutta se ihme tais tapahtua n. kymmenen vuotta sitte...


      • Pugfan
        DJ kirjoitti:

        niin tais voittaa (niukasti), mutta se ihme tais tapahtua n. kymmenen vuotta sitte...

        Vuonna 1996.


    • Heikki H

      Tämän koko/hintaluokan autoissa tahtoo olla noita puutteita. Jostakin säästämällä se hinta on saatu kohtuulliseksi.

      Vararenkaan jättö kuraa keräämään on nykyinen suuntaus autotehtailla. Nykyisessä autossani (puma) on samanlailla, ei oikein innosta vararenkaan tarkistus ilman haalareita.

      Harmi vaan kun 206:een ei vielä ole saatu ratin syvyyssäätöä (edes GTI:hin). Tahtoo vain melkein kaikista tämän hintaluokan autoista se uupua.

      Ergonoimia ongelma on muillakin merkeillä. Pumassa en ole saanut 2,5 vuoden kokemuksella sopivaa matka-ajo asentoa vielä. Joko ratti liian kaukana ja polkimet lähellä.

      Mutta jos olis noin 500 000 mk ylimääräistä (harvalla on) hommais sellaisen auton, jossa ei näitä ongelmia.

      Kiitti kommentista, saimpa hiukan tietoa 206:n puutteista. Hyvä kun tämäntyylisiäkin kommentteja, ettei aina pelkkiä kehuja.

      terv. tuleva 206 pösöilijä

    • Sami Laaksoharju

      Muodot on kohdallaan
      Istuin osan lyhyys on tiedossa, mutta eipä ole haitannut vaikka pitkää matkaa on tullut ajeltua.
      GT,GTI ja XS:ssä on hyvät istuimet, mutta itsellä ei valittamista xr/xT:n istuimissa ole... Hyvin on matka-ajot onnistuneet, 500km yhyäjaksoisesti ilman puutumista. Corollalla joutui pysähtymään 100km:n välein käveeleen..
      Tuota ratin etäisyys-säätö pidän kyllä puutteena, mutta mistäpä muusta pikkuautosta sellainen löytyy ja kerro auton hinta ???
      1.4 moottoriko janoinen, höpö höpö... Maantie ajossa 1.4 kone 5,2-5,3 l/100km. Sekalainen 6,5 l/100km ja kaupunki 7,5 l/100km.
      Hyvin on mulla tarjennu 206:ssa...
      Tuo oli tosiiaan miinusta se sisävalon kytkentä = ei takaoville sisävaloa..
      Samoin haskalokero ja se sais olla myös pehmustettu.
      Ei ole lukot jäätynyt kertaakaan. Muista laittaa öljyä lukkoihin ja onhan keskuslukitus keksitty !

      • Heikki H

        Pikkuautoa valittaessa 206:n hintaluokassa, kaikista merkeistä löytyy puutteita. Niiden kanssa vaan pitää oppia olemaan.

        Mielumminhan sitä lueskelee kehuja, mutta asiallinen keskustelu 206:n vioista ja puutteista piristää tämän ryhmän keskustelua. Sehän on tämän keskustelun suola vaikka hiukan kirpaisee (ainakin minua).

        Itse kun tein vertailuja viime syksynä, kaikista merkeistä löytyi lista miinuksia. Riippu jokaisesta miten ne painottaa. Omalta kohdaltani 206 GTI oli paras vaihtoehto, mutta keväällähän tiedän enemmän. Eli taidan olla vielä noviisi, keskustelemaan näistä 206:n ominaisuuksista.


    • tPete

      Olen ajellut 206 XT 3ov. 1,4:sta jo lähes vuoden seuraavanlaisin kokemuksin:

      - Ajoasento: Istuin on mielestäni mukava eikä puuduttava. Sivuttais tuki on kuitenkin huono (Olisiko sporttisemmat (XS/GTI) sitten jämäkämmät?). Hyvää ajoasentoa ei tahdo löytää kun ratin syvyyssäätö puuttuu, tosin olen tottunut rallityyppiseen ajoasentoon (ratti lähellä). 206:sessa asento on ikävä kyllä hieman mallia mummo!

      - Sisätilat: Pieneen autoon suuret tilat varsinkin takakontti! Eikä hansikaslokerokaan pieni ole verraten vaikkapa uuteen ja kokoluokkaa suurempaan Opel Astraan. Ikkunoiden suuttimet on hyvin suunnattu. Vesihöyry poistuu hyvin vaikka raitisilmasuodatin onkin vielä käytössä. Ei vaadi edes täyttä puhallusta. Tosin itsesuunnattavien suuttimien säätövara voisi olla reilumpi. Äänieristin autoa ja ihmetyksekseni huomasin, että takaovien paikalla (3 ov.) eriste huopa oli valahtanut eikä pelkkä pelti muovi ole kovin ääntä eristävää. Ei ollut työ turha vaikka siihen useita tunteja kuluikin! Onkohan 5 ov. mallissakin sama vika? Sisustus on pitkälti muovia ja narinaa kuuluukin paikasta jos toisesta. Keskikonsolin pörinät saa kätevästi pois 2 puoleisellateipillä, mutta takajousituksesta kuuluvaa kolinaa en menisi kyllä itse paikkaamaan! Sisätila voisi kyllä lämmetä nopeammin!

      - Moottori: 1,4 on ihan pirteä muttei ärhäkkä! Moottorin kanssa tulee hyvin toimeen jos viihtyy taajaman ja moottoritien välimaastossa. Moottoriliikennetiellä ohitukset kuitenkin vaativat korvia riipaisevia kierroksia varsinkin jos autossa on kuormaa. Asun pääkaupunkiseudulla ja ajo on pääosin kaupunki/maantie ajoa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Kulutus pyörii noin 7:n paikkeilla. Moottoritiellä nasta laudassa venähtää samoihin lukemiin. 120 ei ole kovin taloudellinen nopeus! Etelässä ei ole vielä kovia pakkasia ollutkaan, korkeintaan -12, mutta kyllä jellona lähti hyvin käyntiin ilman tolppaakin. Olisiko sitten uuden auton ja uusien öljyjen syytä? Ja moottori tykkää!

      - Kori: Takajousitus on hieman liian lepsu. Tämän huomaa viimeistään kun istuttaa anopin takapenkille. Lepsuutta lisäävät renkaat joiden offsetti tuo renkaan aivan ulkoreunaan asti (Olisikohan se bueno vakioilla? Testien mukaan EI!). Tunkki voisi kyllä löytyä jostain helpommastakin paikasta kuin auton alta. Jos takarengas puhkeaa ja perä putoaa vaikka vain sen 65mm vaikeuttaa tämä tunkin ja vararenkaan esille kaivamista!

      - Ovet: Maalasin ovien kahvat GTI tyyliin ja totesin kahvoja irrottaessani että mekanismi on kovin heiveröinen! Ja kyllähän autoon voi murtautua tietysti perinteisestikin - Sain vakuutuksesta hieman entistä paremman ja uudemman soittimen vaikka entinen oli vain noin pari viikkoa vanha kun jonkun pitkäkyntisen mukaan autosta löytyi mukavat poppikoneet. Vakuutus korvaa vastaavan ja jos vanha malli on poistunut markkinoilta niin... Tulee mieleen, että miksi lukon vivut ovat niin hyvin esillä. Mitäpä jos vipu painuisi täysin sisään kun ovi lukitaan (Vaatii holkin ettei vipu jää pysyvästi sisään)? Sisältäpäin lukitun oven saisi auki vetämällä kahvasta. Näin vaikeutuisi "Smash-and-Grab" tyylinen murto kun lukko pitäisikin avata sisäkahvasta. (Kaipa tähänkin on jokin laki joka kieltää idean käytön?)

      - Takuuhuolto odottaa: Ei ole vielä ollut aivan vuotta joten takuu on vielä voimassa. 28tkm lasissa - En muista oliko siinä myös joku 30tkm rajoitus takuun suhteen? Aion viedä huoltoon lähiaikoina jos vaikka muutaman narinan saisi poistettua. Ei sitä silti viitsi aivan nipoksikaan ruveta - Katsotaan mitä on tehtävissä!

      - Summa summarum: Kyllä pikku jellona on hyvä auto. Jos olisin ostamassa autoa ja omaisin nämä kokemukset pösöstä ostaisen sen uudestaan - Ehkä 1,6 moottorilla olisi valintani mutta ei auta muu kuin tulla toimeen nykyisellä eikä kyllä silläkään hävetä tarvitse! Ja vaikka 206 löytyykin nykyään lähes joka kadun kulmasta niin kyllä se vieläkin katseita kääntää ja täysin positiivisessa mielessä!!!

      • Topias

        Tuli minullakin vuosi täyteen 206:lla ajoa, kilometrejä vähän yli 40.000.

        Kaikki varmaan tuntevat 206:n hyvät ominaisuudet; niistä ei tässä enempää.

        Muutama miinus on: istuin on R (regular) mallissa, hmmm, askeettinen kun on ajellut S (sportif) mallilla ja tottunut istumaan kuppi-istuimessa.

        Ohjaus on matka-ajossa raskas: kun joutuu pakostakin tekemään pientä korjausliikettä sormenpäillä koko ajan niin se käy pitemmillä matkoilla niveliin (tahmeus johtuu vaimennuksesta?). Tarkoitan siis ajoradan geometriasta aiheutuvaa kurssin tarkistusta joka koskee kaikkia automerkkejä (joka toisin väittää valehtelee tietoisesti tai ei ole itse ajanut maantiellä).

        Takaluukku tai -ovi kuraantuvat loskakelillä ilkeästi ja oven vetimessä sotkee itsensä. Auttaisiko ilmanohjain?

        Pesulaite roiskii nopeasti koko suuren säiliöllisen pesunestettä ajovaloille, olivatpa ne pesun tarpeessa tai eivät. Ei sen puoleen, en minä millään jaloviinalla tuota säiliötä ruukaa täyttää, mutta harmittaa kun sekin liemi loppuu aina kesken...

        Ohjauspyörän säätövara ei riitä: se lähinnä vertauskuvallinen. Ratti pitäisi saada alemmaksi ja lähemmäksi suharia. Ehkä sitä on vanhemmiten tullut liika vaativaksi kun on joskus saanut ajella kyynärpäilläkin rattiin nojaten?...

        Lukot ovat toimineet hyvin. Sen voi varmistaa kohtuullisella öljyämisellä. On muuten uskomatonta miten uusavuttomia ihmisiä on nykyään olemassa...

        Kaikkiaan olen voittopuolisesti tyytyväinen omann 206:eeni.On edelleen varmistunut aavistukseni siitä, että omistamissaani autoissa tulee vastaisuudessakin esintymään kissaeläimen kuva keulalla muodossa tai toisessa...


        topias@webinfo.fi


      • Sami Laaksoharju
        Topias kirjoitti:

        Tuli minullakin vuosi täyteen 206:lla ajoa, kilometrejä vähän yli 40.000.

        Kaikki varmaan tuntevat 206:n hyvät ominaisuudet; niistä ei tässä enempää.

        Muutama miinus on: istuin on R (regular) mallissa, hmmm, askeettinen kun on ajellut S (sportif) mallilla ja tottunut istumaan kuppi-istuimessa.

        Ohjaus on matka-ajossa raskas: kun joutuu pakostakin tekemään pientä korjausliikettä sormenpäillä koko ajan niin se käy pitemmillä matkoilla niveliin (tahmeus johtuu vaimennuksesta?). Tarkoitan siis ajoradan geometriasta aiheutuvaa kurssin tarkistusta joka koskee kaikkia automerkkejä (joka toisin väittää valehtelee tietoisesti tai ei ole itse ajanut maantiellä).

        Takaluukku tai -ovi kuraantuvat loskakelillä ilkeästi ja oven vetimessä sotkee itsensä. Auttaisiko ilmanohjain?

        Pesulaite roiskii nopeasti koko suuren säiliöllisen pesunestettä ajovaloille, olivatpa ne pesun tarpeessa tai eivät. Ei sen puoleen, en minä millään jaloviinalla tuota säiliötä ruukaa täyttää, mutta harmittaa kun sekin liemi loppuu aina kesken...

        Ohjauspyörän säätövara ei riitä: se lähinnä vertauskuvallinen. Ratti pitäisi saada alemmaksi ja lähemmäksi suharia. Ehkä sitä on vanhemmiten tullut liika vaativaksi kun on joskus saanut ajella kyynärpäilläkin rattiin nojaten?...

        Lukot ovat toimineet hyvin. Sen voi varmistaa kohtuullisella öljyämisellä. On muuten uskomatonta miten uusavuttomia ihmisiä on nykyään olemassa...

        Kaikkiaan olen voittopuolisesti tyytyväinen omann 206:eeni.On edelleen varmistunut aavistukseni siitä, että omistamissaani autoissa tulee vastaisuudessakin esintymään kissaeläimen kuva keulalla muodossa tai toisessa...


        topias@webinfo.fi

        " Takaluukku tai -ovi kuraantuvat loskakelillä ilkeästi ja oven vetimessä sotkee itsensä. Auttaisiko ilmanohjain? "

        Takaspoileri voi hyvinkin auttaa ja samoin kun laittaisi roiskeläpät taakse. Tuo ominaisuus on voimassa kaikissa töpöperä autoissa :(


        "Pesulaite roiskii nopeasti koko suuren säiliöllisen pesunestettä ajovaloille, olivatpa ne pesun tarpeessa tai eivät. Ei sen puoleen, en minä millään jaloviinalla tuota säiliötä ruukaa täyttää, mutta harmittaa kun sekin liemi loppuu aina kesken... "

        Ajovalonpesuriin on helppo tehdä kytkentä muutos. Tai sen voi ottaa kokonaan pois käytöstä. Kurkkaa auton alle ja katso pesusäiliöön päin. Pesusäiliössä on sellainen iso musta painepumppu johon tulee ruskea liitin jossa on keltavihreä johto ja vaaleansininen johto tuon liittimen kun ottaa pois niin lampunpesurit on pois toiminnasta. Kytkennän voi tehdä myös tohon välille. Katkaisija ja johtoa ei paljoa maksa.

        "Lukot ovat toimineet hyvin. Sen voi varmistaa kohtuullisella öljyämisellä. On muuten uskomatonta miten uusavuttomia ihmisiä on nykyään olemassa... "

        Tuo lukkojen öljyäminen pitää paikkaansa. Uusavuttomia on liian paljon.


        "Kaikkiaan olen voittopuolisesti tyytyväinen omann 206:eeni.On edelleen varmistunut aavistukseni siitä, että omistamissaani autoissa tulee vastaisuudessakin esintymään kissaeläimen kuva keulalla muodossa tai toisessa... "

        Sama täällä. Tyytyväinen pösöilijä (2 kpl 206:sia).

        http://netti.nic.fi/~slaaksoh/


      • tPete
        Sami Laaksoharju kirjoitti:

        " Takaluukku tai -ovi kuraantuvat loskakelillä ilkeästi ja oven vetimessä sotkee itsensä. Auttaisiko ilmanohjain? "

        Takaspoileri voi hyvinkin auttaa ja samoin kun laittaisi roiskeläpät taakse. Tuo ominaisuus on voimassa kaikissa töpöperä autoissa :(


        "Pesulaite roiskii nopeasti koko suuren säiliöllisen pesunestettä ajovaloille, olivatpa ne pesun tarpeessa tai eivät. Ei sen puoleen, en minä millään jaloviinalla tuota säiliötä ruukaa täyttää, mutta harmittaa kun sekin liemi loppuu aina kesken... "

        Ajovalonpesuriin on helppo tehdä kytkentä muutos. Tai sen voi ottaa kokonaan pois käytöstä. Kurkkaa auton alle ja katso pesusäiliöön päin. Pesusäiliössä on sellainen iso musta painepumppu johon tulee ruskea liitin jossa on keltavihreä johto ja vaaleansininen johto tuon liittimen kun ottaa pois niin lampunpesurit on pois toiminnasta. Kytkennän voi tehdä myös tohon välille. Katkaisija ja johtoa ei paljoa maksa.

        "Lukot ovat toimineet hyvin. Sen voi varmistaa kohtuullisella öljyämisellä. On muuten uskomatonta miten uusavuttomia ihmisiä on nykyään olemassa... "

        Tuo lukkojen öljyäminen pitää paikkaansa. Uusavuttomia on liian paljon.


        "Kaikkiaan olen voittopuolisesti tyytyväinen omann 206:eeni.On edelleen varmistunut aavistukseni siitä, että omistamissaani autoissa tulee vastaisuudessakin esintymään kissaeläimen kuva keulalla muodossa tai toisessa... "

        Sama täällä. Tyytyväinen pösöilijä (2 kpl 206:sia).

        http://netti.nic.fi/~slaaksoh/

        Takaspoileri ei poista takaluukun kuraantumista pikemminkin päinvastoin! Muotoillut roiskeläpät saattaisivat auttaa mutta kokemukseni yltää vain kumiläppiin. Kuten sanottu on ongelma yleinen hatchback malleissa. Johtunee aerodynamiikasta. Ilma jää puörimään auton takaluukun ympärille nostattaen renkaista tulevan lian aina takaspoileriin asti.

        Btw. Jos haluaa välttää likaamasta sormiaan takaluukkua sulkiessa kannattaa käyttää sisäpuolelle sijoitettuja kahvoja. Kun takaluukku on auki näkee mustaan muoviin (sisä puolella) painetut syvennykset takaikkunan pyyhkijän moottorin molemmin puolin. Ottaa kiinni kahvasta ja vetää luukun kiinni. Se menee lähes itsestään eikä paljoa voimaa tarvita. Muistaa vain ottaa sormet välistä pois!!! Monissa autoissa on nykyään tällaiset kahvat jotta takaluukku voidaan sulkea "päälipuoleen" koskematta.

        En ole rasvannut lukkoja kertaakaan muttei keskuslukitus ole kertaakaan sitä tarvinnutkaan - Luxusta!!! Bensatankin korkki on rasvauksesta huolimatta jäätynyt mutta lukkosula ja muutama minuutti tekevät ihmeitä.

        Kiitos pesurivinkistä! Täytyy varmaan kokeilla.


    • xc--

      juuri näin

    • gti

      luulis sulla olevan varaa ostaa isommalla koneella oleva 206, vai eik bemarista saa vaihossa mitään?

      • kuski

        Tällä palstalla on tarkoitus keskustella autoista ja autoilusta ei varallisuudesta. Kommenttisi on epäasiallinen ja toivon että ymmärrät sen.


    • leijonaärjyy

      Turpa kiinni. Jos auton hintaa ajattelee on se kova peli !

      Moottoria voin kehua kokemuksesta. 1.4 litrasessa on oikeasti kova vääntö !! Ei tartte heittää pienempää silmään pienillä kierroksilla,kun vääntä löytyy !!! Useampi on kehunut tota meiän pösöä juuri ärhäkäksi yms ja ikänsä autoillut luuli kyseistä mottia 100 heppaseks.

      lämmityslaite on riittävä ! Lämpenee äkkiä talvella !!

      tuntuma on erittäin miellyttävä


      Noh onhan niitä miinuksia mutta niitäon kyllä tämän hintaluokan autoissa väistämättäkin !

      Suosittelen jos pientä "2" autoa tarvii niin tää rassi yllättää. Varsinkin kun antaa 2 ja 3 vaihteella kaasua sinne 5 tonnin hujakoille niin kyllä siinä hymyilyttää :)

    • Anonyymi

      Nosto

    • Anonyymi

      Nätti pikkuauto. Naisen söpö pösö. Itselläni on ollut kaikenlaisia, isoja ja komeita, bensa- ja diisselikoneita, pakuja ja farkkuja, mutta nyt elämäntilanteen vuoksi juuri pikkuinen sopii parhaiten. Sitä ylettyy pesemään ja kolaamaan ja lumetkin saa paremmin pois katolta. Onhan se vähän lelumainen hyrrä, mutta toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe