Salazopyrinin sivuvaikutukset

Sirkka

Olen aloittanut Salazopyrinin pari viikkoa sitten ja heti ensimmäisissä laboratoriokokeissa oli S-alat 79, aiemmin 32. Lääkärin mukaan saa nousta sataan. Onko jollain kokemuksia tästä? Voiko nousu olla tilapäistä? Otan lääkettä näin alkuun 2 kertaa päivässä yhden tabletin. Onko muita sivuvaikutuksia ja onko jollain lääke jouduttu vaihtamaan ja mihin?

8

7807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemukset

kävi niin, että tulin allergiseksi sille.

Jalkovälin kutina oli niin paha, ettei pystynyt seisomaan paikallaan. Hiivatulehdus on tietenkin mahdollinen myös, mutta allergiaa siksi, että tuli myös pieniä punasia näppylöitä joka puolelle.

Kutinat ja näppylät hävisivät kortisonikuurilla. Seuraava lääke oli minulla Trexan ja nyt on satunnaisiin oireisiin kortisonia viikon/kahden kuureina.

• Sirkka

Uuden käyttäjän sekoilua. Tuli teksti, että olet jo kirjoittanut samasta aiheesta ja luulin että nimimerkin vaihto auttaa.

• on kyllä

Minulla myös nousi maksa-arvot hurjasti, alat oli alussa 17, parin viikon päästä 34, siitä kaksi viikkoa 50, viikon päästä 554, kolmen päivän päästä 610. Prednisolon kortisoni aloitettiin kun arvo oli 554 ja Salazopyrin lopetettiin. Oikealla kyljen alapuolella oli kipua ja väsymystä ja huonovointisuutta myös oireena. Ylävatsan UÄ tehtiin, jossa kaikki OK. Arvoja vielä seurataan. Se oli siis sulfa-allergia.

Kannattaa siis käydä turvakokeissa säännöllisesti.

• Sirkka

Kiitos vastauksestasi. Onko sinulla tai jollain muulla tietoa alkoholin käytöstä Salazopyrin kanssa. Eräs tuttavani sanoi että häntä oli varoitettu yhteiskäytöstä ja hänellä oli kokemus, että hän tuli erittäin huonovointiseksi ravintolaillan päätteksi. Itselleni annetussa lääkeinformaatiossa ei puhuttu asiasta mitään. Itse olen käyttänyt pieniä määriä enkä ole huomannut haittavaikutuksia paitsi maksa-arvon nousu, jonka vuoksi olen jättänyt alkoholin kokonaan pois.

• omppu
        Sirkka kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Onko sinulla tai jollain muulla tietoa alkoholin käytöstä Salazopyrin kanssa. Eräs tuttavani sanoi että häntä oli varoitettu yhteiskäytöstä ja hänellä oli kokemus, että hän tuli erittäin huonovointiseksi ravintolaillan päätteksi. Itselleni annetussa lääkeinformaatiossa ei puhuttu asiasta mitään. Itse olen käyttänyt pieniä määriä enkä ole huomannut haittavaikutuksia paitsi maksa-arvon nousu, jonka vuoksi olen jättänyt alkoholin kokonaan pois.

salazopyrinin kanssa: olen myös kuullut että se voi vaikuttaa tosi voimakkaasti pahoinvoinnin muodossa, mutta en ole itse huomannut hieman suurempienkaan määrien yhteydessä... lienee yksilöllistä. kannattaa siis hieman varovasti kokeilla.

• santtu

aiheutti kovaa kuumetta (yli 40 astetta) ja se vaihdettiin trexaniin josta ei ollut apua. tällä hetkellä kokeilussa kultatapletit.

• Sirkka

Olen syönyt kultatabletteja joskus kauan sitten n. kolmen vuoden ajan, eikä siitä tullut mitään sivuvaikutuksia. Hoito lopetettiin koska lisäoireita ei ilmaantunut. Lääke oli Ridaura. Toivottavasti lääke auttaa sinuakin. Suosittelen myös kalaöljykapseleita D-vitamiinin takia ja ehkä voisi syödä monivitamiinia kokeeksi.

• Anonyymi

Toi 79 arvo on ihan sama ku alle 50

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4954
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4005
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2341
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2144
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1948
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1838
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1195
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe