Tasasuuntaaja/Jännitteensäädin? Tarkoittavatko nuo samaa asiaa vai ovatko eri komponentteja?
Tasasuuntaaja/Jännitteensäädin?
15
46653
Vastaukset
- jiijii
mutta muistaakseni vanhemmissa pyörissä löytyy
kyllä myös tasa suuntaja erikseen.- mutta rakennettu yhteen
Tasasuuntaja on yleensä 4-6 diodista rakennettu kytkentä jolla saadaan laturin antama vaihtojännite tasasuunnattua tasajänniteeksi.
Jännitteensäädin on yleensä regulaattori joka "leikkaa" ylimääräisen jännitteen pois (ja uusimmissa vehkeissä yleensä ohjaa sen runkoon) niin että laturilta tuleva jännite on tasan halutun suuruinen koko ajan, moottorin kierroksista riippumatta.
Melko usein nämä kytkennät rakennetaan samaan koteloon niin että jomman kumman rikkoontuessa tulee vaihtaneeksi molemmat väkisinkin. - jiijii
mutta rakennettu yhteen kirjoitti:
Tasasuuntaja on yleensä 4-6 diodista rakennettu kytkentä jolla saadaan laturin antama vaihtojännite tasasuunnattua tasajänniteeksi.
Jännitteensäädin on yleensä regulaattori joka "leikkaa" ylimääräisen jännitteen pois (ja uusimmissa vehkeissä yleensä ohjaa sen runkoon) niin että laturilta tuleva jännite on tasan halutun suuruinen koko ajan, moottorin kierroksista riippumatta.
Melko usein nämä kytkennät rakennetaan samaan koteloon niin että jomman kumman rikkoontuessa tulee vaihtaneeksi molemmat väkisinkin.tuossa "koetin"sanoakkin mutta onneksi löytyi
joku joka selvensi asian ;) . - tragol_etabond
Generaattorin tuottama vaihtosähköinen energia muutetaan tasasuuntaimella tasasähköksi jota akkuun voi varastoida. Jännitesäädin on hieman virheellinen ilmaisu mp-käytössä. Tarkoitat varmaan lataussäädintä. Säätimen tehtävä on säädellä lataustapahtumaa sallituissa rajoissa siten että esimerkiksi akun napajännite ei nouse missään olosuhteissa nouse yli 14.5V (12V akku) jolloin akkuhappo höyrystyy kehittäen painetta seurauksena vaikka akun muodon muuttuminen pulleammaksi. Ettei napajännite akussa nouse tuota mainittua ylemmäksi säätimessä on lisäksi virranrajoitin jonka tehtävänä on rajoittaa laturin mangetointikäämille menevää energiaa siten että ehdot täyttyy. Mahdollista rakentaa säädin myös suuntaimen osaksi jolloin rakenne yksinkertaistuu komponenttimäärän osalta. Mitä mustalaatikko sisältää, sitä yleenä ei valmistaja halua kertoa valaen epoksin sääsuojaksi, samalla on varaosakauppa turvattu. Mopoissa yms. laitteissa missä käynnistys suoritetaan ruisvoimalla ei akkua eikä mainittuja värkkejä tarvita kustannusten pysyessä pienenä. Kaikki muistaa Pappa-tunturin räikkämäisen äänimerkin, vaitosähköllä tuotetun. Jos vibra ts räikkä halutaan rakentaa tasasähkökäyttöiseksi tarvitaan katkojalaite DC/AC-muunnin.
- Timi Keisari
tragol_etabond kirjoitti:
Generaattorin tuottama vaihtosähköinen energia muutetaan tasasuuntaimella tasasähköksi jota akkuun voi varastoida. Jännitesäädin on hieman virheellinen ilmaisu mp-käytössä. Tarkoitat varmaan lataussäädintä. Säätimen tehtävä on säädellä lataustapahtumaa sallituissa rajoissa siten että esimerkiksi akun napajännite ei nouse missään olosuhteissa nouse yli 14.5V (12V akku) jolloin akkuhappo höyrystyy kehittäen painetta seurauksena vaikka akun muodon muuttuminen pulleammaksi. Ettei napajännite akussa nouse tuota mainittua ylemmäksi säätimessä on lisäksi virranrajoitin jonka tehtävänä on rajoittaa laturin mangetointikäämille menevää energiaa siten että ehdot täyttyy. Mahdollista rakentaa säädin myös suuntaimen osaksi jolloin rakenne yksinkertaistuu komponenttimäärän osalta. Mitä mustalaatikko sisältää, sitä yleenä ei valmistaja halua kertoa valaen epoksin sääsuojaksi, samalla on varaosakauppa turvattu. Mopoissa yms. laitteissa missä käynnistys suoritetaan ruisvoimalla ei akkua eikä mainittuja värkkejä tarvita kustannusten pysyessä pienenä. Kaikki muistaa Pappa-tunturin räikkämäisen äänimerkin, vaitosähköllä tuotetun. Jos vibra ts räikkä halutaan rakentaa tasasähkökäyttöiseksi tarvitaan katkojalaite DC/AC-muunnin.
Ei juma! :D Tämän viestiketjun provosointi on henkilökohtaisuudessaan jo maailmanennätysluokkaa! :D Ihme idiootteja, HHAHHAAAHAHAHAHAA!!!! :D :D :D
- toivoton.
Timi Keisari kirjoitti:
Ei juma! :D Tämän viestiketjun provosointi on henkilökohtaisuudessaan jo maailmanennätysluokkaa! :D Ihme idiootteja, HHAHHAAAHAHAHAHAA!!!! :D :D :D
mistäs päin kannattaa vikaa lähtiä ettiin ku mulla tuos pyöräs rupes sähköt v**tuileen? eli se vika tuli tänää ku ajelin kaverille ja juuri ennen ku pääsin perille nii mittaristo pimeni. no sit sammutin pyörän ja ku käänsi virrat päälle nii ei tapahtunu mitää ei startannu eikä mikkää laitteet toiminu. sit otin tankin irti nii toine niist 10 sulakkeist oli palanu sen vaihroin nii rupes toimii sit lähin kotio päin nii taas pimeni mittaristo, valot ja vilkut ja mittaristos näky ainoastaan kilometrit ja ne lisäänty oikeen. sit ku pääsin kotio nii katoin nii sama sulake oli taas pimee. sit huomasin ku ajelin et sen jälkeen ku mittaristo pimenee ja rupee ajaan isommilla kieroksilla nii yht äkkiä rupee mittaristo pelaan ja sit ku taas lisää kierroksia nii mittaristo pimenee.voisko vika olla tos jännitteensäätimes? nii ja tyhjäkäynnillä kaikki toimii normaalisti ja ajaanki kyl pystyy mut pyörää ei saa sammuttaa tai sitä ei saa enää käyntiin ellei vaiha sitä sulaketta ja koitin nii eres 15 sulake ei kestäny. nii ja pyörähä oli derbi gbr 125 vm.05
- pyörämies
mulla on honda magna merkkinen pyörä -82 vuosimalli,750 kybik. mikä vika kun jännitteen säätimeltä tulevat tai menevät johtojen liitokset alkaa lämmetä ja savuta kun pyärällä on ajanut jonkin aikaa.polttimet ja valot pysyy ehyenä?
- ihq
olen 12 ja mitä tämä on?
- kokemustao
olen homo ja tämö on paskaa
- auttakaa1
Yamaha xt 125 x ja yhtäkkiä sulake paloi siitä akun vierestä, kaks akkua jo sökönä, kun painaa jarrua jarruvalo ei syty tai palaa kokoajan ilman jarrun painamista, oisko vika jännitteensäätimessä?
- Wurth1
Yleismittar/volttimittari on hyödyllinen laite kun halutaaan selvittää että onko jännitteensäädin rikki vai ei. Moottori käyntiin, mittaa jännite akun navoista ensin tyhjäkäynnillä ja sitten kierroksilla, ei tarvitse huudattaa punarajalle. Jännite ei saa nousta yli 14,9v. missään vaiheessa, jos tuo 14,9v ylittyy voit olla varma jännitteensäädin rikki.
Mutta jos sulake palaa akun vierestä(pääsulake) niin vika voi olla johdoissa eikä välttämättä syynä ole jännitteensäädin, mahdollisesti joku johdoista on hinkkautunut rikki runkoon ja toimii maadoittimena aiheuttaen oikosulun. Kolmas joskin melko epätodennäköinen syy, johtojen liittimiin on kertynyt vesi aiheuttamaan oikosulun. - fdafaf
Uudempien pyörien yhteydessä usein puhutaan tasasuuntaajasta ja jännitesäätimestä synonyyminä, koska ne ovat rakennettu samaan yksikköön sisään usein valattuna johonkin massaan. Ihan pointti minusta tuossa aloituksessa.
- 10+9
Itse olen ainakin huomannut, että jos moposta ottaa esimerkiksi helyt putken sisältä, niin kierrokset nousee. Sen jälkeen ei kestä mitkään polttimot esimerkiksi.
- Anonyymi
Missä voisi olla vika kun etu ja takavalo palaa kokoajan.. virtalukko toimii kyllä kun virrat laittaa päälle.. virtalukon pistokkeen ottaa pois niin silti valot palaa… zenhua monkey
- Anonyymi
Osta se kympin mittari jostakin rihkamakaupasta ja etsi vika. Helppoa kuin heinänteko!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456