On selvää, ettei suurin osa moottoripyöräilijöistä tunne käsitettä ”työntöohjaus”. Täytyy myöntää, on se myös minulle hiukan epäselvä. Tässä ohjaus tilanteessa toimitaan nurinperin, kuin mitä yleisesti käsitetään. Epäilen että palstan naismotoristeilla on yhtä vaikea tajuta tätä.
Ohjaustapa on siitä merkillinen, että kaarteessa käännetään ohjausta ulkokaarteen suuntaan työntämällä ohjaustangon sisäkaarteen puoleista kahvaa itsestä poispäin.
Kansanomaisesti sanottuna, polkupyörällä ajettaessa vasemmalle kääntyvään kurviin, käännetään myös ohjaustankoa kurvinsuuntaa eli vasemmalle. Moottoripyörällä sama tilanne ja sama kääntyminen vasempaan tehdään päinvastoin. Eli käännetään ohjaustangosta ulkokaarteen suuntaan, eli oikealle.
Tulevana kesänä taas kerran, luemme aamunlehdestä, kuinka motoristi on ajanut kurvissa suoraan. Emme käsitä onnettomuutta, lehdessä epäillään liian suurta tilanne nopeutta.
Todellinen syy on kuljettajan unohtaminen kurviin ajettaessa, kumpaan suuntaan käännetään ohjaustangosta.
Tämän pläjäyksen liikenneturvallisuudesta kuulitte vain minulta:)
Ps: Tämä on tehty Millanille ja Nurinperille, jotta ymmärtävät mistä on kyse.:)) Tietysti yleissivistykseen kuuluu, että muutkin lukevat tekstin hyvin tarkkasti.
Käännös
11
1765
Vastaukset
- Tässä on kompa??
Tässä on kompa? Ei ole eroa, kääntyykö mutkaan polkupyörällä vai motskarilla. Aina käännetään tangosta käännyttävään suuntaan.
- ulledorf
on maksanut sinulle ajokortin?
- Simanainen
*megareps*:DD
Jep, kyllä varmaan. Ainakin tuonne Kartingcenteriin. :D
- Ajan
Autolla, fillarilla ja prätkällä käännytään aina sinne, mihin ratti näyttää.
Käännä vasemmalle, kulkuneuvo kääntyy vasempaan. Käännä oikealle ajoneuvo kääntyy oikealle. - Simanainen
Moottoripyöräkausi lähestyy ihailtavaa vauhtia(pakkasta 24 risat), mutta minä jo keikun uuden pelin sarvissa. ;)
Mitä ilmeisemmin et itse hallitse tätä
taitolajia ja viesti vastaanotettu. :))
*köllöttelee uuden pelin vieressä ja
kiilloittelee kromia, joka säihkyy kilpaa
auringon säteiden kanssa*Elohopea näyttää pakkasta, mutta moottoripyöräkausi alkaa perinteisesti messuista. Silloin katsastetaan kevään uutuudet.
Mitähän taitolajia en hallitse, valehtelemistako?:)
Itse en aja, mutta kyydissä olen ollut. Tuo mitä kirjoitit pitää paikkansa.
- Pirre*
keskipakoisvoiman vaikutus tuossa motoripyörän käytöksessä se polokutaveivviin..?
- MillaN
...aivan järjenvastaiselle toiminnalle, mutta se on kokeiltava itse ennenkuin sen voi ymmärtää.:)
Minä möin harrikkani, yhden kesän kulutetun ja ajatuksissa siintää musta Pontiac...ehkä uusi harrikka, tiedä vielä.:) - jokiska. evk
Hevosella voi kaarteet ratsastaa samaan tapaan kuin ne ajetaan moottoripyörällä. Asetetaan ulkokaarteen suuntaan ja samalla pidetään pohkeella takapää uralla ;))
- merliNi
nopeudella on kans jotain merkitystä tuossa jutussa:D
Mopon nopeus ei taida olla sitä luokkaa että kovin helposti posottaa suoraan...oon kyllä onnistunu kaatumaan kurveissa, syynä on ilmeisesti ollut jokin muu fysiikan laki:D
Moottoripyörää kokeilleena, musta tuo kääntäminen sanontana antaa pikkuisen virheellisen mielikuvan, kallistuminen yhdistettynä työntämiseen on parempi:)
Keskipakovoima on kyllä tuttu käsite ja tietysti maan vetovoima:D
Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911