oliskohan jollain kertoa kokemuksia kyseisistä veneistä? onko 260hv:n sopiva kone?
bayliner 2655 -89/ sea ray 268-88
13
16781
Vastaukset
- tiukilla
Beikku on tiloiltaan aivan ylivoimainen. Onhan leveydessä eroa puolisen metriä. Beikku on jo niin iso, että pikkulohkon kanssa meno on nihkeää. Vene on pidettävä mahdollisimman kevyenä, niin pärjää, mutta kone parkuu viimeisillään.
Reiska kulkee paremmin, mutta on ahdas Beikkuun verrattuna. Isolohkolla ajamassani veneessä oli ominaisuutena se, että matkavauhdilla tiukkaan kaartaessa vene tippui plaanista. Pohja ei siis ole kovin kantava ja siksi Reiskassakin pikkulohko on hieman rajoilla veneen pienemmästä koosta huolimatta. - 1989
Beikku on hyvän kokoinen ja merikelpoinen. 260hv on sille liian pieni kone ja moottoriin ei jää kelissä juuri mitään reserviä. Omapaino on noin 2700kg ja siihen kun lataa 400 litraa pohttoainetta, 100 litraa vettä, 100kg varusteita, 4henkilöä matkatavaroineen niin painoa on pikkulohkolle liikaa.
Itselläni on ollut kyseinen beikku 14 vuotta ja siihen vaidettu volvon 230 diiseli. Diiselillä peräpainoisuus kasvaa yllättävän paljon, mutta se ei vaivaa kuin paikallaan ollessa, jolloin uimatasolla seisten muutaman hengen kuormalla se alkaa painua venden alle. Ajossa volvossa on uskomattoman paljon voimaa ja moottoriin jää paljon reserviä.
Searaytä en tarkemmin tunne joskin sen materiaalit ovat vähän laadukkaammat.tiedustelisin sulta mikä on huippunopeus volvolla tankit täynnä ja matkavarusteissa,kierrosluvulla...?
Matkakierrosluku / nopeus
Midcabinin seinää piti varmaan siirtää, mutta mahtuiko kone luukusta sisään väliakselikotelon kanssa?- 1989
sr.v kirjoitti:
tiedustelisin sulta mikä on huippunopeus volvolla tankit täynnä ja matkavarusteissa,kierrosluvulla...?
Matkakierrosluku / nopeus
Midcabinin seinää piti varmaan siirtää, mutta mahtuiko kone luukusta sisään väliakselikotelon kanssa?Huippunopeus kuormattuna karvan yli 30s.
Matkanopeus 3400 / 24s.
Cabinin seinää ei tarvitse siirtää. Riittää, että hihnapyörien kohdaltl tekee 5-10cm lisää tilaa. Tämä tarkoittaa sitä, että pohjan poikittaislaipio rakennetaan 20 cm edemmäs, tankki lyhennetään, konepukit jatketaan ja korotetaan tassujen kohdalta.
Itse leikkasin punkan pohjan palkkeja myöten pois, leikkasin myös takaseinään palkkien levyisen aukon, poistin tankin ja poikittaisjäykkääjän, koko alueelta hiottiin toppari pois, tein uuden poikittaisjäykkääjän ja jatkopalat konepukeille (mitoitus on sen verrran tarkka, että poikittaisjäykkääjä on keskeltä matalampi kuin sivuilta, jotta kone menee sen yli paikalleen kammettaessa), jäykkääjä ja pukit laminoitiin kiinni, konepukkien päälle laminoitiin 10mm lattateräs ja se laminoitiin kiinni, teräkseen kierteytettiin tassujen kiinnityspulteille jenkat. Lopuksi toppari koko alueelle.
Kone mahtuu puukusta sisään ja kääntyy paikoilleen akselikotelon kanssa. Koneesta kannattaa purkaa lämmönvaihdin, välijäähdytin ja turbo pois sekä siirtää nostokorvakkeita, nostoketjut saadaan mahtumaan konetilaan. Kriittisin vaihe on konetta käännettäessä kun öljypohja kopsahtaa pukkeihin, akselikotelo nojaa peräpeiliin ja hihnapyörät ottavat kiinni poikittaisjäykkääjään. Mitoitus osui niin kohdalleen, että pienellä väännöllä kone kääntyi paikoilleen.
Tankin koko on nyt 340litraa ja takaseinään tehtiin irroitettava "koneluukku" joka on noin 5cm cabinin puolella. Koska välilaipio katkaistiin, niin rakensin yläosaan poikittaistuen konehuoneen puolelle. Kaikki vanhat sähköt purettiin pois ja uusittiin.
Homma vaatii hyvän mitoituksen, jotteivat tilat pienene tarpeettomasti. Minulla meni konehuoneen uusimiseen, sähköjen uudistamiseen ja moottorin asentamiseen noin 350 tuntia. Homma ei vaadi mitään erityistaitoja, mutta vähän kokemusta ja maalaisjärkeä. Tyokaluina tarvitaan kunnon nauhahiomakone, laikka, raspiroope, pora ja tehokas kuviosaha.
Kannattiko...KYLLÄ. Tehoa on huomattavasti enemmän ja vene jaksaa mennä kelissä kuin kelissä ja minkälaisella kuormalla hyvänsä. Miinus puolena on peräpainon kasvaminen. Uimataso painuu 3 hengen kuormalla veden alle, joten peräpään nailoniset läpiviennit kannattaa samantien vaihtaa metallisiin. Ajossa painoa ei juuri huomaa muussa kuin, että vene kulkee kuin juna. - lisäys
1989 kirjoitti:
Huippunopeus kuormattuna karvan yli 30s.
Matkanopeus 3400 / 24s.
Cabinin seinää ei tarvitse siirtää. Riittää, että hihnapyörien kohdaltl tekee 5-10cm lisää tilaa. Tämä tarkoittaa sitä, että pohjan poikittaislaipio rakennetaan 20 cm edemmäs, tankki lyhennetään, konepukit jatketaan ja korotetaan tassujen kohdalta.
Itse leikkasin punkan pohjan palkkeja myöten pois, leikkasin myös takaseinään palkkien levyisen aukon, poistin tankin ja poikittaisjäykkääjän, koko alueelta hiottiin toppari pois, tein uuden poikittaisjäykkääjän ja jatkopalat konepukeille (mitoitus on sen verrran tarkka, että poikittaisjäykkääjä on keskeltä matalampi kuin sivuilta, jotta kone menee sen yli paikalleen kammettaessa), jäykkääjä ja pukit laminoitiin kiinni, konepukkien päälle laminoitiin 10mm lattateräs ja se laminoitiin kiinni, teräkseen kierteytettiin tassujen kiinnityspulteille jenkat. Lopuksi toppari koko alueelle.
Kone mahtuu puukusta sisään ja kääntyy paikoilleen akselikotelon kanssa. Koneesta kannattaa purkaa lämmönvaihdin, välijäähdytin ja turbo pois sekä siirtää nostokorvakkeita, nostoketjut saadaan mahtumaan konetilaan. Kriittisin vaihe on konetta käännettäessä kun öljypohja kopsahtaa pukkeihin, akselikotelo nojaa peräpeiliin ja hihnapyörät ottavat kiinni poikittaisjäykkääjään. Mitoitus osui niin kohdalleen, että pienellä väännöllä kone kääntyi paikoilleen.
Tankin koko on nyt 340litraa ja takaseinään tehtiin irroitettava "koneluukku" joka on noin 5cm cabinin puolella. Koska välilaipio katkaistiin, niin rakensin yläosaan poikittaistuen konehuoneen puolelle. Kaikki vanhat sähköt purettiin pois ja uusittiin.
Homma vaatii hyvän mitoituksen, jotteivat tilat pienene tarpeettomasti. Minulla meni konehuoneen uusimiseen, sähköjen uudistamiseen ja moottorin asentamiseen noin 350 tuntia. Homma ei vaadi mitään erityistaitoja, mutta vähän kokemusta ja maalaisjärkeä. Tyokaluina tarvitaan kunnon nauhahiomakone, laikka, raspiroope, pora ja tehokas kuviosaha.
Kannattiko...KYLLÄ. Tehoa on huomattavasti enemmän ja vene jaksaa mennä kelissä kuin kelissä ja minkälaisella kuormalla hyvänsä. Miinus puolena on peräpainon kasvaminen. Uimataso painuu 3 hengen kuormalla veden alle, joten peräpään nailoniset läpiviennit kannattaa samantien vaihtaa metallisiin. Ajossa painoa ei juuri huomaa muussa kuin, että vene kulkee kuin juna.Uimatason painuminen 3 hengen kuormalla veden alle tarkoittaa sitä, että 3 henkeä seisoo uimatasolla ja vene on täyteen kuormattu. Itse olen ajellut 6 hengen ja tavaroiden kanssa tallinnaan ja takaisin. Eli painoa sietää huomattavasti enemmän kuin pikkulohkon kanssa.
lisäys kirjoitti:
Uimatason painuminen 3 hengen kuormalla veden alle tarkoittaa sitä, että 3 henkeä seisoo uimatasolla ja vene on täyteen kuormattu. Itse olen ajellut 6 hengen ja tavaroiden kanssa tallinnaan ja takaisin. Eli painoa sietää huomattavasti enemmän kuin pikkulohkon kanssa.
asiallisista tiedoista,tunteja meni aika reilusti,mutta eihän ne mitään maksa kun itselle tekee niin tekee kerralla kunnolla.
- frogie
Päädyimme Bayliner 2655/89/260 vuonna 2002 ylivoimaisesti parhaiden tilojen vuoksi. Moottorista voin kertoa sen verran, että olemme ajaneet 9 aikuisen kuormalla tankit täynnä. Nousee plaaniin suht' hyvin. Normaali kuorma meillä on 2-3 henkeä ja vene kulkee kevyesti ja on hyvä ajaa. Max-nopeus noin 34 solmua. Normaali matkavauhti 22-25 solmua. Kulutus noin 40 /h. Ps. jos kiinnostaa, käy katsomassa kuvat www.finmasiko.fi/bayliner
- franco
Toi kulutus lienee keskiarvo jossa mukana tyhjäkäynti ja satama-ajot yms. Matkavauhdilla vie taatusti enemmän. Toi 260 kone on on niin alimitoitettu että raskasta ja leveää venettä joutuu käyttämään korkeilla kierroksilla ja liukuun lähtökään ei oikein ilman trimmeillä avustamista suju, ei ainakaan 9 h kuormalla.
- jussijuonio2
franco kirjoitti:
Toi kulutus lienee keskiarvo jossa mukana tyhjäkäynti ja satama-ajot yms. Matkavauhdilla vie taatusti enemmän. Toi 260 kone on on niin alimitoitettu että raskasta ja leveää venettä joutuu käyttämään korkeilla kierroksilla ja liukuun lähtökään ei oikein ilman trimmeillä avustamista suju, ei ainakaan 9 h kuormalla.
Samaa mieltä tosta kulutuksesta. Ko. yhdistelmä on selkeesti alitehoinen ja se lisää bensan kulutusta selvästi. Kannattaa myöskin välttää OMC:n vetolaitteita, tosin monet noista Beikuista on just OMC:llä varustettuja.Sea Ray selkeesti laadukkaamin tehty vene.
- 1989
franco kirjoitti:
Toi kulutus lienee keskiarvo jossa mukana tyhjäkäynti ja satama-ajot yms. Matkavauhdilla vie taatusti enemmän. Toi 260 kone on on niin alimitoitettu että raskasta ja leveää venettä joutuu käyttämään korkeilla kierroksilla ja liukuun lähtökään ei oikein ilman trimmeillä avustamista suju, ei ainakaan 9 h kuormalla.
Olen ajanut kyseisellä veneellä ja moottorilla 10 vuotta ja keskikulutus on aika tarkkaan 3 litraa maililla. Arvo perustuu tankattuun polttoaineen määrään ja ajettuihin maileihin kautta kohden.
Volvon 230 diiselillä samainen lukema on 1,5 litraa maililla. - Frogie
1989 kirjoitti:
Olen ajanut kyseisellä veneellä ja moottorilla 10 vuotta ja keskikulutus on aika tarkkaan 3 litraa maililla. Arvo perustuu tankattuun polttoaineen määrään ja ajettuihin maileihin kautta kohden.
Volvon 230 diiselillä samainen lukema on 1,5 litraa maililla.Veneessämme on plotteri/virtausmittari, kalibroitu irtotankilla matkanopeudella. Tekniikka huollettu, kaasutin säädetty yms. laitteet kunnossa. Matkanopeudella koneen kierrokset 3300 - 3400 r. Täydellä kaasulla ottaa kierroksia 4700 r, jolloin kulutus näyttää 80 l/h. Kulutukseen vaikuttaa uskomattoman paljon veneen trimmaus. Yllätyin itsekin, perstuntuma ei kerro totuutta, millon vene kulkee edullisimmin. Siksi hankin kyseisen plotterin/pa-anturin. Trimmiä käytän aina liukuun nousussa raskaalla kuormalla. Varmaan tehoja voisi olla enemmänkin, en kiellä sitä, mutta olen kyllä parjännyt hyvin. OMC-vetarista sen verran, tarkka säädöille vaihteet/mikrokytkimet. Oma vetari hajosi 2 kertaa v. 2003/2004. Ensin alapää ja sitten yläpää. Vaihdoin vetarin uuteen Volvo SX:ään. Käy suoraan OMC:n tilalle, eikä ole ollut ongelmia moottorin sammumisen kanssa vaihdetta vaihdettaessa. SX ei tarvitse enää moottorin puolitusta 8/4 syl. Kartiokytkin/vaihteisto toimii kuin unelma verrattuna OMC:hen. Veneen laadusta on monta mieltä, omani on huippukunnossa ja olen siihen tyytyväinen ja se on tärkeintä.
- Ville
Mistä löytyi noin hillittömän siisti yksilö? Myytkö?
- frogie
Ville kirjoitti:
Mistä löytyi noin hillittömän siisti yksilö? Myytkö?
Etsimme Baylineria pitkään yli puoli vuotta ympäri Suomea. Olimme jo luopua toivosta, kun kaikki oli ihan mätiä ja homeisia. Olimme Turussa katsomassa yhtä venettä, joka myös oli ihan romu. Tiesimme, että Tammisaaressa on vielä yksi vene ja päätimme käydä samalla katsomassa se. Vene oli aivan uskomattoman siisti ja ollut vain yhdellä omistajalla alusta alkaen ja säilytetty aina hallissa. Teimme kaupat heti. Ps. vene ei ole toistaiseksi vielä myynnissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144