Galaksi keppi

täällä forumilla on joskus ennen puhuttu,
siitä että jos olisi esim. valovuoden pitkä keppi ja miten nopeasti toisessa päässä oleva havaitsija havaitsisi työnnön toisesta päästä keppiä.

Joku on todennut että impulssi likkuu valon nopeudella.
Mutta mielestäni se on äänen nopeudella (kyseisessä aineessa)?

15

1601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhh

äänen-nopeutta täällä viisaat ovat vastanneet.

• .--.

Pitkittäisen aaltoliikkeen nopeus:
      v = sqrt(E/ρ),
      missä E on kyseisen aineen kimmomoduuli ja ρ tiheys. Johdettavissa aaltoyhtälöstä.

Eli siis jepjep, ääniaallon nopeus.

• minä itse

Vähän spekulointia.
        Jos olisi olemassa materia, jossa ei olisi kimmoisuutta lainkaan ja tuo samainen keppi olisi juuri tuota materiaa. Elikä keppi olisi täydellisen joustamaton ja jäykkä.
        Jos tuota keppiä pukkaisi 10 senttiä pituussuunnassaan, voisi kuvitella liikkeen välittyvän välittömästi valovuoden päässä olevaan toiseen päähän. Näin spekuloiden pitäisi informaation kulkea hetkessä valovuoden päähän. Siis valonnopeuden ylittävä informaation kulku??

• .--.
        minä itse kirjoitti:

Vähän spekulointia.
        Jos olisi olemassa materia, jossa ei olisi kimmoisuutta lainkaan ja tuo samainen keppi olisi juuri tuota materiaa. Elikä keppi olisi täydellisen joustamaton ja jäykkä.
        Jos tuota keppiä pukkaisi 10 senttiä pituussuunnassaan, voisi kuvitella liikkeen välittyvän välittömästi valovuoden päässä olevaan toiseen päähän. Näin spekuloiden pitäisi informaation kulkea hetkessä valovuoden päähän. Siis valonnopeuden ylittävä informaation kulku??

Täysin jäykkää kappaletta ei ole olemassa. Jos ajatellaan, mistä kappaleen jäykkyys aiheutuu:
        Pökkäät atomeja, jotka erilaisten vuorovaikutuksien takia työntävät seuraavia vähän etiäpäin, vähän kuin tosi pienet magneetit. Pökkääpä liian lujaa, ja atomit liukuvat edellä olevien ohi ja kappale murtuu. Tätä voisi ehkä magneeteilla havainnollistaa siten, että jos annat tönäistävälle magneetille liikaa vauhtia se ehtii törmäämään edelläolevaan. Tämä raja tulee siis eteen ennen kuin päästään valonnopeutta lähelle.

Edellisessä viestissäni antama kaava päätee vain elastisella, Hooken lain alueella: F = -kx lienee lukiofysiikasta tuttu kaava. Tämä jousiin liittyvä kaava siis on hyvä approksimaatio kun x on suhteellisen pieni.

Ja magneetit olivat vain analogia, atomien välillä siis vaikuttaa lähinnä muut voimat.

Toivottavasti tästä mitään sai selvää kun yöllä kirjottelen.

• silleen
        minä itse kirjoitti:

Vähän spekulointia.

Jälleen yksi palstan perustyypin kysymyksiä: Miten fysiikan lait toimisivat, jos fysiikan lait eivät olisi tietyiltä osin voimassa?

Fysiikan lait ovat valitettavasti kokonaispaketti, ja toistaiseksi emme pysty valitsemaan niistä vain haluamiamme osia.

• estää
        silleen kirjoitti:

Jälleen yksi palstan perustyypin kysymyksiä: Miten fysiikan lait toimisivat, jos fysiikan lait eivät olisi tietyiltä osin voimassa?

Fysiikan lait ovat valitettavasti kokonaispaketti, ja toistaiseksi emme pysty valitsemaan niistä vain haluamiamme osia.

???

• silleen
        estää kirjoitti:

???

Tietysti voimme spekulaatioihin laatia omat luonnonlakimme, mutta silloin niiden pohjalta tehdyt päätelmät eivät vain toteudu reaalimaailmassa, tai ainakaan tässä meidän tuntemassamme reaalimaailmassa.

Tällöin lienee enemmän kyse filosofiasta kuin fysiikasta, jonka ainakin pitäisi olla eksakti, empiirinen tiede.

• minä itse
        silleen kirjoitti:

Tietysti voimme spekulaatioihin laatia omat luonnonlakimme, mutta silloin niiden pohjalta tehdyt päätelmät eivät vain toteudu reaalimaailmassa, tai ainakaan tässä meidän tuntemassamme reaalimaailmassa.

Tällöin lienee enemmän kyse filosofiasta kuin fysiikasta, jonka ainakin pitäisi olla eksakti, empiirinen tiede.

Fysiikka, kuten moni muukin tiede, on mennyt eteenpäin juuri uusien olettamusten (eräänlaista spekulaatiota) pohjalta. Muutenhan elettäisiin Newtonilaisessa ehdottoman eksaktissa maailmassa.

Kyllä fysiikka on empiiristä tiedettä ja paljon myös eksaktia sellaista, mutta eksaktisuuteen ei pidä jumittua. Jos niin käy, niin silloin asiat ovat enemmän vakaumusta/uskoa kuin tiedettä. Eksaktit mallit ovat mainioita apuvälineitä, mutta vain apuvälineitä, kun yritetään ymmärtää asioiden todellista laitaa.

P.S. Isottelevalta vaikuttava nimimerkkini on perua "narsistien uhrit" foorumilta. Eli silloisesta ironiasta on kyse tämän nimimerkkini suhteen.

• Canopus
        minä itse kirjoitti:

Vähän spekulointia.

Jos ottaisin kaksi tuollaista täydellisen juostamatonta kappaletta ja löysin ne yhteen, niin mitä tapahtuisi? Syntyisi äärettömän suuri paine kappaleiden rajapinnalle, mutta kappaleet eivät kuitenkaan olisi moksiskaan, koska ne eivät voi hajota. Eli tuo paine syntyisi, mutta se ei pääsisi purkautumaan mihinkään kappaleiden rajapinnalta. Siispä äärettömän jäykkien kappaleiden sisään ei voida saada minkäänlaista impulssia, eikä niissä etenevää impulssia näin voida tutkia, koska sellaista ei ole.

• minä itse
        Canopus kirjoitti:

Jos ottaisin kaksi tuollaista täydellisen juostamatonta kappaletta ja löysin ne yhteen, niin mitä tapahtuisi? Syntyisi äärettömän suuri paine kappaleiden rajapinnalle, mutta kappaleet eivät kuitenkaan olisi moksiskaan, koska ne eivät voi hajota. Eli tuo paine syntyisi, mutta se ei pääsisi purkautumaan mihinkään kappaleiden rajapinnalta. Siispä äärettömän jäykkien kappaleiden sisään ei voida saada minkäänlaista impulssia, eikä niissä etenevää impulssia näin voida tutkia, koska sellaista ei ole.

Kyllä, jos kaksi täysin joustamatonta kappaletta kolahtaisi yhteen, vaikka kuinka hitaasti, niin paine tosiaankin kasvaisi äärettömäksi. Siitä ei ollut spekulaatiossani kuitenkaan kysymys.

Tarkoitin että tuohon valovuoden mittaiseen keppiin kohdistettaisiin rajallinen voima joka siirtäisi sitä puolen vuoden aikana vaikkapa yhden millimetrin verran eteenpäin. Näin informaatio siirtyisi kepin toiseen päähän, siis valovuoden päähän, puolen vuoden aikana. Eli informaatio olisi siirtynyt kaksinkertaisella valonnopeudella.

• Canopus
        minä itse kirjoitti:

Kyllä, jos kaksi täysin joustamatonta kappaletta kolahtaisi yhteen, vaikka kuinka hitaasti, niin paine tosiaankin kasvaisi äärettömäksi. Siitä ei ollut spekulaatiossani kuitenkaan kysymys.

Tarkoitin että tuohon valovuoden mittaiseen keppiin kohdistettaisiin rajallinen voima joka siirtäisi sitä puolen vuoden aikana vaikkapa yhden millimetrin verran eteenpäin. Näin informaatio siirtyisi kepin toiseen päähän, siis valovuoden päähän, puolen vuoden aikana. Eli informaatio olisi siirtynyt kaksinkertaisella valonnopeudella.

Eli jos lyöt äärettömän jäykkää keppiä päähän jollakin äärellisen jäykällä kappalleella, niin tuo impulssi lähtee vain etenemään tuossa äärellisen jäykässä kappaleessa, eikä se välity tuohon äärettömän jäykkään kappaleeseen.

Äärettömän jäykässä kappaleessa impulssi ei välity, koska jos kohdistat voiman äärettömän jäykän kepin päähän, niin kepin päässä olevien atomien pitäisi välittää tuo kohdistettu voima seuraaville atomeille tuossa kepissä ja tästä syntyykin tuo äärettömän jäykkien kappaleiden törmäys.

Eli ei voida mitenkään vaikuttaa tuollaiseen äärettömän jäykkään kappaleeseen, koska siihen kohdistetuilla voimilla ei saada mitään tapahtumaan tuolle kappaleelle. Siinä kohdassa, johon voiman kohdistat, paine vain kasvaa, vaikka äärettömäksi, mutta kappale ei silti liiku mihinkään, eikä sille tapahdu mitään muutakaan.

• silleen
        minä itse kirjoitti:

Fysiikka, kuten moni muukin tiede, on mennyt eteenpäin juuri uusien olettamusten (eräänlaista spekulaatiota) pohjalta. Muutenhan elettäisiin Newtonilaisessa ehdottoman eksaktissa maailmassa.

Kyllä fysiikka on empiiristä tiedettä ja paljon myös eksaktia sellaista, mutta eksaktisuuteen ei pidä jumittua. Jos niin käy, niin silloin asiat ovat enemmän vakaumusta/uskoa kuin tiedettä. Eksaktit mallit ovat mainioita apuvälineitä, mutta vain apuvälineitä, kun yritetään ymmärtää asioiden todellista laitaa.

P.S. Isottelevalta vaikuttava nimimerkkini on perua "narsistien uhrit" foorumilta. Eli silloisesta ironiasta on kyse tämän nimimerkkini suhteen.

Tietysti on syytä tarkastella minkä tahansa teorian lähtöolettamuksien totuudellisuutta, sillä ne ovat aina pelkkiä likiarvoja tai yksinkertaistuksia. Reaalimateriaalin äärellinen jäykkyys ei kuitenkaan ensimmäisenä kuulune sellaisiin epäilyksenalaisiin lähtöolettamuksiin.

Jokainen, joka on lyönyt päänsä seinään, on joutunut myöntämään, ettei seinä tai otsa ole ollut äärettömän jäykkä, vaan jompikumpi tai kumpikin on antanut periksi. Yleensä vielä otsaan on sattunut pahemmin kuin seinään, ainakin pään haltijan aistimusmaailmasta tarkasteltuna.

• keemikko
        minä itse kirjoitti:

Vähän spekulointia.

Tuohonhan päädytään, jos käytetään peruskoulufysiikkaa. Eli kepin toiseen päähän kohdistuu voima F, joka samaan aikaan kohdistuu kepin toisessa päässä olevaan kappaleeseen. Impulsseista, materiaaleista tai massoista ei tarvitse välittää.
        Keppi olisi muuten varmaan aika painava, eli pitäisi olla melko kovaa materiaalia, jotta kestäisi edes hitaan liikuttamisen.

• Canopus kirjoitti:

Eli jos lyöt äärettömän jäykkää keppiä päähän jollakin äärellisen jäykällä kappalleella, niin tuo impulssi lähtee vain etenemään tuossa äärellisen jäykässä kappaleessa, eikä se välity tuohon äärettömän jäykkään kappaleeseen.

Äärettömän jäykässä kappaleessa impulssi ei välity, koska jos kohdistat voiman äärettömän jäykän kepin päähän, niin kepin päässä olevien atomien pitäisi välittää tuo kohdistettu voima seuraaville atomeille tuossa kepissä ja tästä syntyykin tuo äärettömän jäykkien kappaleiden törmäys.

Eli ei voida mitenkään vaikuttaa tuollaiseen äärettömän jäykkään kappaleeseen, koska siihen kohdistetuilla voimilla ei saada mitään tapahtumaan tuolle kappaleelle. Siinä kohdassa, johon voiman kohdistat, paine vain kasvaa, vaikka äärettömäksi, mutta kappale ei silti liiku mihinkään, eikä sille tapahdu mitään muutakaan.

Äärettämän jäykässä kappaleessa äänennopeuskin on ääretön.
        Ei kai ÄÄRETTÖMÄN jäykkä kappale tee siitä liikkumatonta. Siis kaikki voimat mitä kohdistaa kappaleen pintaan saa aikaa vasta voimia joiden saurauksena kappale liikkuu. Voidaanhan esim: kilon painoista äärettöman jäykkää kappaletta viskata vaikka käsin.

Ensimmäinen reunaehto:Äärettömän jäykän kappaleen impulssi välittyy äänennopeudella. Toinen reunaehto: Kappaleen liikkuessa valonnopeudella massa on ääretön. Kolmas reunaehto: Valonnopeutta ei voi ylittää.
        Noista ehdoista syntyy koktaili joiden takia ei kappaleen toinen pää missään tapauksessa liiku ennen "valoa"

• minä itse
        airfoil kirjoitti:

Äärettämän jäykässä kappaleessa äänennopeuskin on ääretön.
        Ei kai ÄÄRETTÖMÄN jäykkä kappale tee siitä liikkumatonta. Siis kaikki voimat mitä kohdistaa kappaleen pintaan saa aikaa vasta voimia joiden saurauksena kappale liikkuu. Voidaanhan esim: kilon painoista äärettöman jäykkää kappaletta viskata vaikka käsin.

Ensimmäinen reunaehto:Äärettömän jäykän kappaleen impulssi välittyy äänennopeudella. Toinen reunaehto: Kappaleen liikkuessa valonnopeudella massa on ääretön. Kolmas reunaehto: Valonnopeutta ei voi ylittää.
        Noista ehdoista syntyy koktaili joiden takia ei kappaleen toinen pää missään tapauksessa liiku ennen "valoa"

Alunalkaen oli kyse informaation kulusta, ei niinkään kepin materiaalisista ominaisuuksista. Pelkästään spekulaatiosta on kyse. Vastaajat tuntuvat olevan kovinkin perillä kimmoisuuksista ja kimmoisuuden välitämistä impulseista. Lähtökohdat olivat kovin pragmaattisia, sellaisia insinöörimäisiä, ammattimaisia.

Joku mainitsi että tällainen kuuluisi enemmän filosofian puolelle, ajatusleikkiä kun on. No jaa, ehkä tämä on rajatapaus.

Ihmisellä ei varmastikaan ole kaikenkattavaa tietoa/ymmärrystä materian kaikista mahdollisista olomuodoista. Siitä syystä voidaan spekuloida että tuonkaltaiset ehdot täyttävää materiaa saattaa jossain maailmankaikkeudessa ollakin.

Olkoot tuollainen, vielä tuntemattomasta materiasta tehty, keppi jonka pituus olisi vaikka 1 valotunti. Siis huomattavasti lyhyempi keppi tällä kertaa. Jos tuon kepin saa sirrettyä millimetrin verran eteenpäin 59 minuutissa, niin INFO on sillois kulkenut reilun prosentin verran valonnopeutta nopeammin. Materia itse on madellut 1 mm:n matkan vajaassa 59:ssä minuutissa. Ei siis olla rikottu sitä, että materia olisi ylittänyt valonnopeutta.

Äärettömän jäykästä materiasta vielä. Kyllä yksi tapaus tunnetaan -neutronitähti. Sen voi kyllä katsoa olevan äärettömän jäykän. Jos sitä runnoo vielä tiiviimmäksi, niin ymmärtääkseni seuraava askel on musta-aukko.

Reunaehdoistakin vielä: Mustassa aukossa valon nopeuden ylitys reunaehto lakkaa tapahtumahorisontissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      63
      5288
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4894
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4045
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3996
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3883
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3598
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3243
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52