Ruuan vieminen USAan...

melinda.

Millaseen kuulusteluun tullissa joutuu kun vie Suomesta esim. salmiakki ja leipää USAan tuliaisiks? Mitä ne ylipäänsä tenttaa siellä asemalla? Ja entä jos ite on ruoka-allergikko, niin syynääkö ne sua niin kuin pahempaakin rikollista? Kun USAn päässä ne kerran vaatii saada tietää jos jollain on esim. koneessa erikoisateria.
Asiallisia vastauksia kiitos.

9

7863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toistaiseksi..

Olen käynyt usa:ssa toistakymmentä kertaa, aina vienyt mukanani ruisleipää, kahvia, sinappia, suklaata, irtokarkkeja ym. ym. eikä kertaakaan ole laukkuja avattu tullissa tai kysytty muutenkaan mitään. Tullin läpi kävellessäni ojennan yleensä tullimiehelle täytetyn lapun ja hän toivottaa minulle hyvää päivän jatkoa. En sitten tiedä kenen laukkuja syynätään ja miten tarkkaan, ehkä minulla vain hyvää onnea?

• tss

...kuten lihaa, vihanneksia, hedelmiä, lihaa...

Luakut täytyy nostaa lattialle kun ne poimittu matkatavarahihnalta ja tullin koira käy haistelemassa ne, nimenomaan ruoan takia, ei vain huumeiden.

• toistaiseksi..
        tss kirjoitti:

...kuten lihaa, vihanneksia, hedelmiä, lihaa...

Luakut täytyy nostaa lattialle kun ne poimittu matkatavarahihnalta ja tullin koira käy haistelemassa ne, nimenomaan ruoan takia, ei vain huumeiden.

...tullut mieleen viedä jenkkeihin lihaa, vihanneksia tai hedelmiä. Sama kuin veisi hiekkaa saharaan!

"Luakut täytyy nostaa lattialle kun ne poimittu matkatavarahihnalta.."

Lattialle olen joka kerta laukun nostanut, koska en jaksa sitä sylissä kantaa, mutta ei sitä kukaan ole tullut haistelemaan.

Jos siis kerran koira käy jonkun laukkua nuuskimassa, ei sitä voi vielä vakiintuneeksi käytännöksi sanoa tai että niin tapahtuisi aina kaikille.

• tss
        toistaiseksi.. kirjoitti:

...tullut mieleen viedä jenkkeihin lihaa, vihanneksia tai hedelmiä. Sama kuin veisi hiekkaa saharaan!

"Luakut täytyy nostaa lattialle kun ne poimittu matkatavarahihnalta.."

Lattialle olen joka kerta laukun nostanut, koska en jaksa sitä sylissä kantaa, mutta ei sitä kukaan ole tullut haistelemaan.

Jos siis kerran koira käy jonkun laukkua nuuskimassa, ei sitä voi vielä vakiintuneeksi käytännöksi sanoa tai että niin tapahtuisi aina kaikille.

...vaan joka kerran kun olen viime vuosina ollut Yhdysvalloissa on koira käynyt se vihreä "maataloustutkijan" loimi päässä haistelemassa ja kaikkien laukut (myös esim käsilaukut,salkut, reput tms.) on pyydetty nostamaan lattialle tätä varten, ei siis vain matkalaukut.

Muilla matkustajilla on näköjään ollut omenoita, lentokoneessa tarjottuja makkaravoileipiä yms. eväitä mukanaan, vaikkei se ruoka Yhdysvalloissa näytäkäään loppuvan kesken. Ei siitä ilmeisesti mitään suuria vaikeuksia ole tullut, mutta em. elitarvikkeet on kerätty pois.

• USA:n tulli seuraa kyllä mukana tuotavia elintarvikkeita. Viime aikoina ehkä vähemmän, mutta hullunlehmäntaudin kohuaikaan hyvinkin tarkasti. Useimmiten tullista mennään läpi lappu antamalla, mutta toki tarkastuksiakin tehdään.

USA:n tullin sivuilta löytyy tarkempia tietoja http://usembassy.state.gov/fukuoka/wwwhcustoms.html#5 . Eli lihatuotteet ovat hyvin kiellettyjä. Salmiakki tuskin tuottaa ongelmia, jos saa tullimiehen uskomaan mitä se oikeasti on. Leipä ei yleensä aiheuta ongelmia, vaikka ei olekaan ihan yksiselitteinen.

• Black.Cat

Ruokien, joista on kypsentamalla tapettu mahdollset bakteerit, pitaisi olla OK, esim. sailykkeet ja leivonnaiset. Olen tuonut leipaa ja jopa juustoa ongelmitta (=jaamatta kiinni).

Toisaalta aiti joutui vuosi sitten postissa avaamaan joulupaketin ja ottamaan suklaat pois ennen lahettamista, ja kaveri vaivautui tayttamaan kymmensivuisen lomakkeen sadakseen lahetttaa minulle salmiakkia. Ota tasta sitten selvaa. Aiti lahettaa edelleen Fazerin sinista, mutta ei vaan listaa sita paketin tullilomakkeisiin :)

• Nimetön

meiltä ainakin ottivat tullissa kaikki hedelmät ja leivät pois.

• Nimetön

unohdin vaan lisätä,että oltais mieheni kanssa haluttu syödä osan pois otetuista hedelmistä,mutta sitäkään ei saanut tehdä vaikka oltais syöty eväät siinä saman tien.

• tiuku

Hyvä ystäväni matkusti USA:an pidemmäksi aikaa ja heillä oli pieni vauva mukana. Luonnollisesti oli myös muutamia "10 kpl" piltti/bonapurkkeja vauvalle ruoaksi. Ei nyt ehkä koko ajaksi mutta alkuun nyt kuitenkin ettei tarvinnut heti kauppaan mennä vauvanruokaa ostamaan. Tullimiehet koirineen nyt kuitenkin tulivat ja ottivat ruoat pois ja takaisin ei ollut saamista. Koira oli haistanut ruoat ja sinne meni.... Käsittääkseni purkkien pitäisi olla tiiviitä mutta olisko jossain purkissa ollut jotain oma tekemää vauvan sapuskaa kuten porkkanaa ja perunaa joten koirat haistoivat. Siinäpä vasta kiva yllätys joten kyllä kaikki ruoat tarkkaan syynätään vaikka olisivat ns. säilykkeitä!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6385
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      651
      2679
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1219
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1145
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      84
      1124
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1088
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      290
      1080
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      87
      1072
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      70