Muistatteko vielä surmanajot?

Näin yöllä unta surmanajoista ja ajattelin heti aamutuimaan aloittaa tällaisella kysymyksellä, mitä kokemuksia teillä on tällaisista rämäpäistä, jotka ajelivat moottoripyörällä valtavan tynnyrin seinillä tai teräspallon sisällä?

Muistan että meillä asui kaksi tuollaista kaveria aina kun kylällä oli markkinat.
Toisella oli tynnyri, toisella teräspallo esiintymispaikkanaan.
Eräänä vuonna he alkoivat ajaa yhdessä ja muistan kuinka pelkäsin että toinen, joka ajoi pää alaspäin teräspallon katossa, putoaisi alas!
Tai että he ajaisivat yhteen!
Olihan he tietysti pudonneetkin ja saaneet kaikenlaisia vaurioita. Työympäristöön kuului myös kauheat pakokaasujen käryt.

Muistan erikoisesti sen vaaleakiharaisen kaverin, joka toi valtavan lastin karkkeja meille lapsille. Hänen silmänsä ja hymynsä on jääneet mieleen, en ikinä ollut nähnyt kenelläkään niin sinisiä silmiä ja valkoisia hampaita kuin hänellä.
Mahtavatko enää olla nämä kaverukset elossa?
Jos ovat, niin ovat jo yli 80-vuotiaita.

16

2969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loistava.polku

Joka kesä lapsena käytiin tivolissa katsomassa. Nimi on jo unohtunut.

• reetta2
        MdK-MdK kirjoitti:

http://www.huvipuisto.net/huvipuis/suuronen2.htm

Suurosen tivolin historiassa mainittiin tuttu nimi, Esa Paltila, joka ajoi teräspallossa 50-luvulla ja vielä 60-luvullakin.
        Toinen surmanajaja oli Leo Paularinne.

Muistan miten pikkutyttönä nenä litteänä jännitettiin surmanajoa tivolissa. Leo Paularinne oli ihanne rohkeudessaan.
        Eipä sitä silloin kuulosuojaimista eikä vahingollisista kaasuista tiedetty mitään.

• Vaari
        MdK-MdK kirjoitti:

Suurosen tivolin historiassa mainittiin tuttu nimi, Esa Paltila, joka ajoi teräspallossa 50-luvulla ja vielä 60-luvullakin.

...ollut Esa Paltila töissä, ja hän yritti myydä
        tuota teräspalloa minulle, että ryhtyisin jatkaa hänen aloittamaa show'ta,..
        kun olen aina ollut kiinnostunut moottoripyöristä,
        nytkin on 8 vuotta ollut HD 1000cm3.

Onhan noita nuoria ollut ainakin muutama vuosi
        sitten, teräspallossa ajajia eli oli ainakin kaksi
        kaveria pallossa,.(tuli myös TV.stä),ja ajeli ristiin rastiin ja vaikka kuin,
        siis oliva tosi ammattilaisia, ja niin oli myös pyörät,
        että pyörät ovat kehittyneet tosi paljon 50-60 luvusta,...

• ii-li
        Vaari kirjoitti:

...ollut Esa Paltila töissä, ja hän yritti myydä
        tuota teräspalloa minulle, että ryhtyisin jatkaa hänen aloittamaa show'ta,..
        kun olen aina ollut kiinnostunut moottoripyöristä,
        nytkin on 8 vuotta ollut HD 1000cm3.

Onhan noita nuoria ollut ainakin muutama vuosi
        sitten, teräspallossa ajajia eli oli ainakin kaksi
        kaveria pallossa,.(tuli myös TV.stä),ja ajeli ristiin rastiin ja vaikka kuin,
        siis oliva tosi ammattilaisia, ja niin oli myös pyörät,
        että pyörät ovat kehittyneet tosi paljon 50-60 luvusta,...

Kaksi ajajaa samassa puutynnyrissä. Huiman näköistä se oli. Samoin oli uskomattoman näköistä, miten sukeltaja hyppäsi korkealta pieneen vesialtaaseen.

Kaupungissa kävi pari kertaa kesässä tivoli ja sirkus. Hauskaa oli aina.

Koskaan ei ollut tarpeeksi rahaa käydä kaikissa niissä paikoissa, joihin olisi halunnut mennä.

Olin ehkä 10-vuotias, kun menin kerran tivolissa merenneitotelttaan. Nainen, joka hoiti heittopalloja joutui käymään muualla. Hän pyysi minua siksi aikaa keräämään palloja ja jakamaan niitä heittäjille. Sain sitten palkinnoksi ylimääräisen heittovuoron. - Kuulin, miten merenneito sanoi: "Minulla on kamala nälkä. Täytyy päästä äkkiä syömään."

Kerran menin telttaan, jonka sisällä oli nainen nimeltä Sibyllä (siis Ä:llä kirjoitettuna.) Siellä oli tyttö, jolla ei ollut muuta kuin pää, ei lainkaan alaruumista. Kysymyksessä oli sellainen vanha sirkustrikki, jossa on laatikko, jonka sisällä tyttö oli kippurassa, ja osittain peitetty peili vääristää syvyysvaikutelmaa. - Sibyllä vastaili yleisön kysymyksiin. Olin aivan tyrmistynyt, kun huomasin, että jotkut yleisön joukossa todella uskoivat, ettei tytöllä ollut alaruumista. Asiaan tietysti kuului ihmeellinen tarina Sibyllän elämästä.

Samassa teltassa oli myös "intiaaninen kasvattama" nainen tanssimassa bikineissään. "Intiaanit" olivat tatuoineet hänet kauttaaltaan. Voi olla, että hänellä oli oikeitakin tatuointeja, mutta minua ihmetytti, miksi ne kaikki olivat niin suttuisia ja kirkaan sinisiä, ikäänkuin musteella piirrettyjä.

Ihanaa, viatonta lapsuuden viihdettä. Mutta osaltaan todella taitoa vaativaa ja oikeasti vaarallista hommaa.

• ii-li
        ii-li kirjoitti:

Kaksi ajajaa samassa puutynnyrissä. Huiman näköistä se oli. Samoin oli uskomattoman näköistä, miten sukeltaja hyppäsi korkealta pieneen vesialtaaseen.

Koskaan ei ollut tarpeeksi rahaa käydä kaikissa niissä paikoissa, joihin olisi halunnut mennä.

Olin ehkä 10-vuotias, kun menin kerran tivolissa merenneitotelttaan. Nainen, joka hoiti heittopalloja joutui käymään muualla. Hän pyysi minua siksi aikaa keräämään palloja ja jakamaan niitä heittäjille. Sain sitten palkinnoksi ylimääräisen heittovuoron. - Kuulin, miten merenneito sanoi: "Minulla on kamala nälkä. Täytyy päästä äkkiä syömään."

Kerran menin telttaan, jonka sisällä oli nainen nimeltä Sibyllä (siis Ä:llä kirjoitettuna.) Siellä oli tyttö, jolla ei ollut muuta kuin pää, ei lainkaan alaruumista. Kysymyksessä oli sellainen vanha sirkustrikki, jossa on laatikko, jonka sisällä tyttö oli kippurassa, ja osittain peitetty peili vääristää syvyysvaikutelmaa. - Sibyllä vastaili yleisön kysymyksiin. Olin aivan tyrmistynyt, kun huomasin, että jotkut yleisön joukossa todella uskoivat, ettei tytöllä ollut alaruumista. Asiaan tietysti kuului ihmeellinen tarina Sibyllän elämästä.

Samassa teltassa oli myös "intiaaninen kasvattama" nainen tanssimassa bikineissään. "Intiaanit" olivat tatuoineet hänet kauttaaltaan. Voi olla, että hänellä oli oikeitakin tatuointeja, mutta minua ihmetytti, miksi ne kaikki olivat niin suttuisia ja kirkaan sinisiä, ikäänkuin musteella piirrettyjä.

Ihanaa, viatonta lapsuuden viihdettä. Mutta osaltaan todella taitoa vaativaa ja oikeasti vaarallista hommaa.

Olin tarkoittanut tämän vastaukseksi aloitukseen.

• ikh
        ii-li kirjoitti:

käykää katsomas www.teamreuha.com

• Qmax
        ikh kirjoitti:

käykää katsomas www.teamreuha.com

Taitaapa pojilla olla Hornanveljien entinen pönttö, sille se ainakin näyttää.

• Anonyymi
        MdK-MdK kirjoitti:

50-luvulla ajoi myös Armas Paltila. Kävin häntä katsomassa. Hänestä on minulla kaksi valokuvaa. Hän oli isäni sotakaveri. T:Mauri

• Katleija

Tuona vuonna olin 11 vuotias ja pääsin ensimmäisen kerran tivoliin. Isän jahdilla tultiin saaristosta kaupunkiin huvittelemaan. Kaikki naapurin pojat, veljeni ja minä pääsimme mukaan. Tivoli oli Turussa Kupittaan puitossa. Siitä jäi mieleen se surmanajo. Se oli lautahökötys, joka huojui ja tärisi kun kaksi moottoripyöräilijää kiersivät maan vetovoimaa uhmaten sen sisällä. Hirveä, korvia huumaava meteli ja pakokaasun katku kirveli nenää ja silmiä. Pojat olivat haltioissaan, minua hirvitti.
      Tivolista jäi vielä mieleeni mies, joka teki lavalla notkeutta vaativia temppuja. Hän laittoi mm. molemmat jalat niskan taakse ja seisoi käsiensä varassa. Pojat sitten kotona yrittivät matkia sitä, onnistumatta.

• matteus

sodan jälkeisiltä vuosiltani Haapavedellä. En mennyt koskaan katsomaan ajoa tynnörin päältä, mutta ulkopuoleltakin saattoi aistia kierron tynnörin notkahtelusta, moottorien möyrinästä ja seinien jyrinästä. Ajajia taisi olla useimmiten kaksi, joiden piti tahdistaa ajonsa niin, etteivät törmänneet yhteen.

Yksi serkuistani omisti mahdollisesti ainoana meidän nuorten ikäluokassamme moottoripyörän. Hän oli innokas kokeilemaan ajoa tynnörissäkin ja sai järjestäjiltä luvan. Kokemattomana hän putosi ja muistaakseni mursi jalkansa.

• janishell

Leo paularinne alias Lexa kanssa, Illanvietto tammisalonkanavan asunnossa oli upea aikoinaan vuonna 1968. Ystäviemme pyydimme ahvenia, saimme ystävän kanssa ison ankeriaan. Pelkäsimme että se on sähköankerias. Hyppäsimme veneestä timon kanssa ja Potkimme venee rantaan. Jossa lexa otti ankeriasta kiduksesta kiini ja vei sen maihin, löi naulalla puihin ja nylki. Savustimme ja illastimme ankeriaan laajasalon leppeässä kesäillassa.

• Anonyymi

Paularinteet olivat perhetuttavia mutta olin silloin niin pieni ettei tullut käytyä katsomassa hänen ajoa.

• Anonyymi

Tuhatvanha avaus mutta tuhatvanhoja on jututkin.

Onni Suuronen ja poikansa olivat ne legendaariset surmanajajat puukuorisessa siilossa.

• Anonyymi

Onni vielä kehaisi poikansa jonkin tempun jälkeen että se on minun poika!

• Anonyymi

Asuimme Laajasalossa pihamökissä Paularinteen alivuokralaisina. Oli unohtumattomia illanviettoja sekä veneretkiä muun muassa ravintola " Palma de pyyhyn ".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe