Viekö vanha sähkökiuas merkittävästi enemmän sähköä kuin uudempi? Mulla n.15 vuotta vanha kiuas, toimii kyllä mutta pohdiskelin josko onkin kamala sähkö syöppö...ja kun saunaa tulee lämmitettyä useasti?
-Tiedosta kiitollinen-
sähkökiuas
6
1734
Vastaukset
- sama
molemmilla.
- vaihtoon?
Kiitokset tiedosta...eipähän tule nyt turhaan vaihdettua
- uusia
vaihtoon? kirjoitti:
Kiitokset tiedosta...eipähän tule nyt turhaan vaihdettua
onhan se kauniimpi katsella uutta.
- Kaikki hyytyy aikanaan.
Todellisuudessa vanha kiuas kuluttaa vähemmän sähköä samassa ajassa, kuin nimellisteholtaan samankokoinen uusi kiuas. Tämä johtuu siitä, että vastukset "kuluvat" käytössä ja niiden teho laskee. Voisi kuvitella uutena 8kW kiukaan olevan parinkymmenen vuoden kuluttua enää 6kW tehoinen.
- varmaan käy
Kaikki hyytyy aikanaan. kirjoitti:
Todellisuudessa vanha kiuas kuluttaa vähemmän sähköä samassa ajassa, kuin nimellisteholtaan samankokoinen uusi kiuas. Tämä johtuu siitä, että vastukset "kuluvat" käytössä ja niiden teho laskee. Voisi kuvitella uutena 8kW kiukaan olevan parinkymmenen vuoden kuluttua enää 6kW tehoinen.
Minä väittäisin myös että teho laskee kiukaan iän myötä. Ei nyt välttämättä 2kW mutta kuitenkin. Eli "samassa ajassa" vanha kiuas vie vähemmän sähköä. Mutta en sitten tiedä jos se on kuitenkaan taloudellisempaa, koska tehon pudotessa kiukaan päälläolo aika pitenee?
- Anonyymi
Mulla 95 valmistuneessa taloyhtiön osakkeessa kiuas, ilmeisesti alkuperäinen. Kiukaan kyljet muuttuneet röpelöiseksi ja virtakytkin hajonnut. Eli hohtimilla onnistuu lämmityksen päälle kytkentä. Pitäiskö olla huolissaan ja lopettaa saunominen tai pyytää vuokranantajaa investoimaan uuden kiukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396895
- 323888
- 453270
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372082
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482037- 371952