Meinattiin ostaa Waecon CombiCool CAS60 kaasu/230v/12v jääkaappi, mutta myyjä rupesi esittelemään 12v kompura kaappia (Coolmatic RPD80) jonka saa myös helposti verkkolaitteella 230v käyttöön. Puhui että tuommonen kaasujääkaappi ei ole hyvä muuta kuin kaasukäyttöisenä, ja meillä olis tarkoitus käyttää sitä suht usein sähköllä. Kehui tota kompura kaappia tosi vähän virtaa kuluttavaksikin. Lisäksi samoilla mitoilla kaasukaapin tilavuus on 65 l kun sähköllä toimivan 80 l. Eli siinä mielessä olisi viisaampaa varmaan ostaa isompi tilavuuksinen sähköllä toimiva, mutta kun on vähän huonoja kokemuksia vanhoista kaapeista. Ollaan yleensä useampia päiviä luonnonsatamissa ja pelkona on että akut on päivän tai kahden jälkeen tyhjänä. Tai sitten jääkaappi sammuu ja on ruuat pilalla kesähelteillä. Hupiakkuna 120 Ah. Onko ne nykyään todella paremmin toimivia?! Myyjä ainakin sanoi että eivät ole enää sellaisia virtasyöppöjä... Kokemuksia ja kommentteja kaivataan.
Jääkaappi - kaasu vai sähkö?
33
33429
Vastaukset
- hopoilija
Meillä on käytössä Dometicin 35 litran kaasu-, 12V- ja verkkovirtakaappi. Sähkönkulutus 12 voltilla on suurta ja kylmän tuotto onnetonta. Sen sijaan kaasulla ja verkkovirralla toimii täydellisesti. Et kertonut onko kysymys purje- vai moottoriveneestä. Purjeveneeseen en pelkällä sähköllä käyvää kaappia ottaisi, niin tyytyväinen olen ollut kaasuvehkeeseen.
- Jussi
Itselläni on vain hyviä kokemuksia Coolmatic kaapeista 15 vuoden ajalta. Yksikään ei ole hajonnut, venettä vaihdettaessa uuteen, olen aina pyytänyt asenamaan Coolmatic jääkaapin, jos se ei ole vakiovarustukseen kuulunut.
Kaapin kulutus on pitkälti kiinni siitä kuinka paljon sitä avataan ja kuinka pitkäksi ajaksi ja kuinka kylmällä se halutaan pitää.
Itselläni on moottoriveneessä 110 Ah käyttöakku ja 75W aurinkopaneeli. Ilman aurinkopaneelia 2-3 päivän luonnonsatamassa oleminen kesä helteellä kyllä syö 120 Ah akun tyhjäksi.
75W aurinkopaneeli tuottaa samanverran sähköä kuin jääkappi 2-3 henkilön käytössä kuluttaa.
Jos vaatimuksena on 2-3 päivää luonnonsatamassa ilman koneen käyttöä ja aurinkopaneelia niin 120 Ah akku ei riitä vaan kaasujääkaappi on parempi ratkaisu.
Vaihtoehto on myös lisätä reilusti akkukapasiteettiä tai ostaa myös aurinkopaaneeli.- seayou
Olen kanssasi samaa mieltä kesähelteillä ei 120 amperin akku kestä juurikaan vuorokautta pidempään itselläni on 45 w aurinkokenno ja sekään ei riitä pitämään virtaa akussa. Ja jos vielä on perämoottori vene niin et saa akkuja koskaan täyteen ilman ulkopuolista latausta nimittäin kokemusta on...
- Jamo
on coolmaticin kompura itse tehdyssä 125 litran arkussa.
Hupiakut 370Ah eikä viikossa vielä huomaa mitään hyytymisen merkkejä. - bear
Jamo kirjoitti:
on coolmaticin kompura itse tehdyssä 125 litran arkussa.
Hupiakut 370Ah eikä viikossa vielä huomaa mitään hyytymisen merkkejä.olisi mahdollista lisätä oma akku jääkaapille esim 120Ah joka taitaa olla edullisempi ratkaisu kun aurinkopaneli, mut onkohan siinä järkeä. Luulis että latureissa riittää tuotto kun toisen koneen laturi on 70a ja toisen 60a
- kunhan
bear kirjoitti:
olisi mahdollista lisätä oma akku jääkaapille esim 120Ah joka taitaa olla edullisempi ratkaisu kun aurinkopaneli, mut onkohan siinä järkeä. Luulis että latureissa riittää tuotto kun toisen koneen laturi on 70a ja toisen 60a
koneet pyörii.
Kannattaa laskeskellä millaisia käyntijaksoja koneille tulee. Yleensä ne ovat latauksen kannalta yllättävän lyhyitä.
- 12 voltilla?
"meillä olis tarkoitus käyttää sitä suht usein sähköllä"
Miks käyttää sähköllä jos kaasua kerta pullossa on? Maasähköllä tietty hyvä käyttää satamissa missä mahdollisuus on, mutta 12V käyttöä en kyllä oikein ymmärrä, kuin siinä tapauksessa että kaasu on loppu ja roikka ei yllä rantaan...- kaapista
kiinnostunut.Purjeveneessä ei sähkökaappi oikein toimi.Ainaista volttimittarin kyttäämistä paneleista huolimatta.Yöllä ei aurinko paista, mut kulutusta on.Paljonko kaasua kaappi todellisuudessa kuluttaa?Esim riittääkö 5 kg pullo kuukaudeksi vai vaan viikon?
- hopoilija
kaapista kirjoitti:
kiinnostunut.Purjeveneessä ei sähkökaappi oikein toimi.Ainaista volttimittarin kyttäämistä paneleista huolimatta.Yöllä ei aurinko paista, mut kulutusta on.Paljonko kaasua kaappi todellisuudessa kuluttaa?Esim riittääkö 5 kg pullo kuukaudeksi vai vaan viikon?
Meillä riittää täydellä teholla 2 kilon pullo kymmenen vuorokautta, eli viiden kilon pullo kestäisi 25 vuorokautta.
- vastauksesta
hopoilija kirjoitti:
Meillä riittää täydellä teholla 2 kilon pullo kymmenen vuorokautta, eli viiden kilon pullo kestäisi 25 vuorokautta.
Kaasukaappi on siis varteenotettava vaihtoehto purkkarin kaapiksi, koska siellä on jo kaasut valmiina.Loppuu samalla jatkuva moottorin käyttäminen akkujen lataamiseksi.11 kg:llä pärjää siis koko loman.
T Seilaaja - jääkaappikaasu
kaapista kirjoitti:
kiinnostunut.Purjeveneessä ei sähkökaappi oikein toimi.Ainaista volttimittarin kyttäämistä paneleista huolimatta.Yöllä ei aurinko paista, mut kulutusta on.Paljonko kaasua kaappi todellisuudessa kuluttaa?Esim riittääkö 5 kg pullo kuukaudeksi vai vaan viikon?
110 litran jääkaappi riittää noin viiden kilon pullolla noin 12 päivää keittimen kanssa
Mutta jos hommaat kaasu kaapin niin hommaa samantien kaksi pulloa kun se loppuu aina kuitenkin yöllä. Vaikka onhan niitä läpinäkyviä pulloja josta näkee kaasun tilan mutta loppuu se kaasu myös läpinäkyvästaä pullosta tai laita automaattivaihtaja joka taitaa olla aika kallis - bear
on käyttää maasähköä eli 230v aina kun kaapeli on saatavilla
- tarvittaisiin
12V sähkö ja/tai kaasu on hyvä ratkaisu. 230V ei tee mitään, sillä jos ollaan satamassa maasähkön varassa, niin akkulaturi hoitaa sähkön. 230V ei tarvita muuhun kuin vaimon hiustenkuivaimeen.
- kaksi
kaapista kirjoitti:
kiinnostunut.Purjeveneessä ei sähkökaappi oikein toimi.Ainaista volttimittarin kyttäämistä paneleista huolimatta.Yöllä ei aurinko paista, mut kulutusta on.Paljonko kaasua kaappi todellisuudessa kuluttaa?Esim riittääkö 5 kg pullo kuukaudeksi vai vaan viikon?
viikkoa
- Nimetön
tarvittaisiin kirjoitti:
12V sähkö ja/tai kaasu on hyvä ratkaisu. 230V ei tee mitään, sillä jos ollaan satamassa maasähkön varassa, niin akkulaturi hoitaa sähkön. 230V ei tarvita muuhun kuin vaimon hiustenkuivaimeen.
Mulla on pieni n. 20l Electrolux jääkaappi (12V/220V/kaasu) ja veneessä on invertteri 12V:stä 220V:ttiin. Toimiiko tällainen laskuharjoitus: tyyppikilven mukaan sähkökulutus 75W. Sen mukaan virrankulutus 12V:lla olisi 6 A ja 220V:lla 0,34 A. Eli 120 Ah akulla virtaa riitäisi 19 h jos 12V tai 352 h jos 220V, ja nämä olisi koneiston käyttöaikaa, suurimman osan ajastahan se huilailee.
Onkohan noi laskelmat edes sinnepäin, mitäköhän on unohtunut: kuulostaa uskomattoman suurelta toi 220V käyttöaika? Onkohan invertterissä minkälaisia häviöitä? Jos käyttöaika 220V:llä on edes suuntaa-antavasti laskelmien mukainen, en edes harkitse kaasun kytkemistä (vaikka kaasulle tehoksi luvataan suurempi, 120W)
- Kokemusta
Minulla ollut sekä kaasu että kompurakaappeja.
Muutamia huomioita niistä:
Kaasukaappi ( kokemusta eri merkeistä)
12 voltilla onneton, vie virtaa kokoajan aivan älyttömästi ( n 7 Amperia).
230 V toimii paremmin kuin kaasulla
Kaasulla 80 litran jääkaappi kuluttaa 5 kg pullon
11:ssä vuorokaudessa ( yhdessä keittimen kanssa).
Kaappi tekee kylmää kuumentamalla, joten ympäristö lämpenee voimakkaasti. Suljetusta tilasta täytyy tuo lämpö saada jotenkin pois, muuten keskikesällä ei saa kylmää tehtyä millään, käytännössä puhaltava laitetuuletin on ainoa vaihtoehto (ääni). Lisäksi kaappi on äärimmäisen herkkä veneen asennolle, jos vene on vinossa (purjevene) tai keula nousee ajaessa ( moottorivene) niin kylmän tekeminen loppuu.Savupiippu täytyy myös viedä ulos, koska muuten palokaasut (vesihöyryä)tulevat veneen sisätiloihin.
Kompurakaappi
Ei niin kriittinen veneen asennolle.
Sähkön saatavuus on jotenkin varmistettava. Useampia päiviä paikallaan ilman akkujen latausmahdollisuutta on toivoton paikka, niin paljoa niitä ei jaksa veneeseen jääkaappia varten kantaa. Lisäksi viikonloppureissujen jäljiltä täytyy saada akut jotenkin ladattua täyteen ( tai konetunteja on tultava riitävästi). Jos on laiturisähköä saatavissa niin se ratkaisee tämän ongelman.
Yhtä kaikki tehokas ( vähintään 75 W ) aurinkopaneli on ratkaisu tähän ongelmaan.
Nykyveneessäni on kompurakaappi.- käytäntö
Mitenkähän noiden Waecon pienten kompurakaappien kanssa tilanne käytännössä on? Niille luvataan varsin pieniä kulutuksia, keskimäärin 1 A, mutta toteutuukohan tuo muuten kuin syksyn kylmillä :)
Peltier-laukku ei sovi mihinkään käyttöön mutta voisikohan tommonen Waecon kompuralaukku pelata HT:ssa jos päivittäin ajetaan? - purkkarissa
käytäntö kirjoitti:
Mitenkähän noiden Waecon pienten kompurakaappien kanssa tilanne käytännössä on? Niille luvataan varsin pieniä kulutuksia, keskimäärin 1 A, mutta toteutuukohan tuo muuten kuin syksyn kylmillä :)
Peltier-laukku ei sovi mihinkään käyttöön mutta voisikohan tommonen Waecon kompuralaukku pelata HT:ssa jos päivittäin ajetaan?Kaasukaappi sammuu purkkarissa kuulemma helposti kun vene kallistuu.Itselläni on kompura kaappi joka on veneeni alkuperäinen ilmeisesti (87) ja mittailin kulutusta viimekesänä niillä helteillä ja se vei 4-5A joten uudet kaapit menevät varmasti reilusti pienemmällä virralla.
- bbb
kaasujääkaappi, eikä ole koskaan sammunut seilatessa.
- hopoilija
purkkarissa kirjoitti:
Kaasukaappi sammuu purkkarissa kuulemma helposti kun vene kallistuu.Itselläni on kompura kaappi joka on veneeni alkuperäinen ilmeisesti (87) ja mittailin kulutusta viimekesänä niillä helteillä ja se vei 4-5A joten uudet kaapit menevät varmasti reilusti pienemmällä virralla.
Ainakaan Dometic PowerFridge RC3000 ei sammu. Meillä on H-vene, joten aika rätkällään mennään kovassa kelissä pienellä miehistöllä, eikä koskaan ole sammunut. Tehoa varmasti kallistuksessa menetetään, mutta ei niin paljon että olisi ruoat päässeet lämpenemään.
- Kulutus
purkkarissa kirjoitti:
Kaasukaappi sammuu purkkarissa kuulemma helposti kun vene kallistuu.Itselläni on kompura kaappi joka on veneeni alkuperäinen ilmeisesti (87) ja mittailin kulutusta viimekesänä niillä helteillä ja se vei 4-5A joten uudet kaapit menevät varmasti reilusti pienemmällä virralla.
Minulla uusi 85 l kompurakaappi.
Virtaa kuluu käydessä 4,6 A.
Kulutus syntyy käyntiajan pituuden mukaan, joka näyttäisi kesällä päivällä olevan suhteessa 40/60,yöllä varmaan käy harvemmin
joten kaappi vie n 40 Ah vuorokaudessa.
Suurella akkukapasiteetilla mahdollistetaan se, että akut kykenevät ottamaan tehokkaan laturin antamaa virtamäärää vastaan kohtullisilla konetuntimäärillä - virtaa.
Kulutus kirjoitti:
Minulla uusi 85 l kompurakaappi.
Virtaa kuluu käydessä 4,6 A.
Kulutus syntyy käyntiajan pituuden mukaan, joka näyttäisi kesällä päivällä olevan suhteessa 40/60,yöllä varmaan käy harvemmin
joten kaappi vie n 40 Ah vuorokaudessa.
Suurella akkukapasiteetilla mahdollistetaan se, että akut kykenevät ottamaan tehokkaan laturin antamaa virtamäärää vastaan kohtullisilla konetuntimäärillä9m veneessäni on 75litran kompurakaappi, lämmitin, televisio, valot, läppäri ym. Virrankulutus noin 24Ah vuorokaudessa.
40Ah on aika paljon jääkaapin virrankulutukseksi. - uuno
käytäntö kirjoitti:
Mitenkähän noiden Waecon pienten kompurakaappien kanssa tilanne käytännössä on? Niille luvataan varsin pieniä kulutuksia, keskimäärin 1 A, mutta toteutuukohan tuo muuten kuin syksyn kylmillä :)
Peltier-laukku ei sovi mihinkään käyttöön mutta voisikohan tommonen Waecon kompuralaukku pelata HT:ssa jos päivittäin ajetaan?Itsellä on Waecon (Coolmatic) 18 litrainen "kannettava" arkku. Kyllä virran kulutus on todella pieni, en epäilisi tuota keskimäärin 1A kulutusta pahemmin. Tietysti jos sisään latoo koko ajan lämmintä kaljaa, niin jostainhan se energia on otettava niiden jäähdyttämiseen. Omassa käytössä on yhteensä 140Ah akkukapasitettiia, olen vetänyt startti- ja käyttöakun rinnakkain. Viikonlopun yli olen jääkaappia käyttänyt akkuja lataamatta ja sen jälkeen vielä kone lähtenyt käyntiin mainiosti. Ko. laitteen kovin ääni lähtee jäähdytyspuhaltimesta, kompuran ääni ei pahemmin kuulu. Ei ole haitannut nukkumista.
- pulpetti
Vaikka täällä isommista veneistä ja laitteista on puhe niin kyselen että millainen kylmälaukku olisi sopiva pienemmässä veneessä 1-2 päivän reissuihin? Olisiko seuraavasta mihinkään vai onko kylmakalle systeemi parempi?ja kestääkä akku semmoisen käyttöä kuinka kauan?
http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/Tiedot.asp?tunnus=44238- bear
kova virta syöppö tollanen kylmälaukku joskin mun mielestä järkevämpi ratkaisu kun kylmäkallet. Noissa on vaan se huono puoli et ei tee kovin hyvin kylmää eli jos veneeseen paistaa aurinko,lämpötila nousee joskus 30-35c niin ei laukussa ole kuin 10-15 astetta. tietysti kun vesi on vielä viileää voi aina käyttää pilssin koteloita hyväksi niinkuin me edellisessä pienemmässä veneessä. Tuttavilla oli kaasu käyttöinen kylmälaukku olivat tyytyväisiä tosin en tiedä onko sellaisia enään markkinoilla.
- pulpetti
bear kirjoitti:
kova virta syöppö tollanen kylmälaukku joskin mun mielestä järkevämpi ratkaisu kun kylmäkallet. Noissa on vaan se huono puoli et ei tee kovin hyvin kylmää eli jos veneeseen paistaa aurinko,lämpötila nousee joskus 30-35c niin ei laukussa ole kuin 10-15 astetta. tietysti kun vesi on vielä viileää voi aina käyttää pilssin koteloita hyväksi niinkuin me edellisessä pienemmässä veneessä. Tuttavilla oli kaasu käyttöinen kylmälaukku olivat tyytyväisiä tosin en tiedä onko sellaisia enään markkinoilla.
Päivän kun nettiä lueskelin niin ei tarvi enempää miettiä millaisen ostan,se on kompressorikäyttöinen 20-40 l laukku,maksaa mutta saa huurteiset alle tunnissa ja voi jopa pakastaa,täytyy vielä katso mikä merkki ja mistä ostan.
- tullut samaan
pulpetti kirjoitti:
Päivän kun nettiä lueskelin niin ei tarvi enempää miettiä millaisen ostan,se on kompressorikäyttöinen 20-40 l laukku,maksaa mutta saa huurteiset alle tunnissa ja voi jopa pakastaa,täytyy vielä katso mikä merkki ja mistä ostan.
tulokseen.
Ajattelin ensin kuitenkin kokeilla jäädytetyillä vesi/mehu-pulloilla pitää kunnon kylmälaukkua kylmänä mutta jos se ei suju niin sitten kompressorilaukku. Tuo kuvassa oleva peltier-laukku vie koko ajan 3-5 ampeeria ja se on liikaa pikkuveneen sähköjärjestelmälle. Kompuralaukku on kallis mutta ei voi mitään. - pulpetti
tullut samaan kirjoitti:
tulokseen.
Ajattelin ensin kuitenkin kokeilla jäädytetyillä vesi/mehu-pulloilla pitää kunnon kylmälaukkua kylmänä mutta jos se ei suju niin sitten kompressorilaukku. Tuo kuvassa oleva peltier-laukku vie koko ajan 3-5 ampeeria ja se on liikaa pikkuveneen sähköjärjestelmälle. Kompuralaukku on kallis mutta ei voi mitään.Kyllä isot mehu tai limupullot pitää juomat kylmänä,niitä olen tähän asti käyttänyt mutta kompuralaukun etu on juuri siinä että sillä voi 30 asteen limupullon viilentää alle tunnissa varmaan 0 tienoille..ja siitä syystä laukun ei tarvitse välttämättä olla edes iso,reilun 20l laukku riittää vallan mainoisti koska kun juomat alkaa loppumaan voi lisätä lämpimät pullot tilaalle ja kohta on taas huurteista nautittavaksi.
Hyvä puoli on myös siinä että useammat mallit pitäävät pakkasen niin hyvin sisäällä että sähköä ei tarvi useampaan tuntiin = akku kestää paremmin.
Itse olen päättänyt hankkia Waeco 22-35 l mallin,täytyy mitata ensiksi veneestä sopiva paikka ja katsoa koko sen mukaan..ja parhaillaan syön netistä tietoja Waecon eri mallien ominasiuuksista ja hinnoista.
paras on arkkumalli ,sieltä ei kylmä karkaa tavaroita otettaessa. Jääkaapin oven kun avaa niin kaikki kylmä on veneen pilssissä,ja kompuralla/kaasulla/peltierillä on töitä.
Waecon 50L kompura arkku ulkoisella suojapussilla vie virtaa noin 20ast.ympäristölämpötilassa ja sisälämpö 5ast. 0,7-0,8 A /tunti.
Käydessä n.7A,käyntiaika tunnissa 2x 3 minuuttia jos ei tavaraa laiteta lisää.- ilman valahtaminen
Jos jääkaappi on ladottu täyteen kaljaa, ei oven avaamisella ole mitään merkitystä koska ilman lämpökapasiteetti on olematon muun tavaran lämpökapasiteettiin verrattuna.
Toki se teoriassa lisää kulutusta mutta todella vähän eli sen takia arkkua ei kannata hankkia.
Pienistä tilavuuksista puhuttaessa päältä avattava laukkumalli on varmaan kuitenkin kätevämpi koska täyteen ahdetusta kaapista valahtaa ilman lisäksi myös makkarat lattialle. - äijä
ilman valahtaminen kirjoitti:
Jos jääkaappi on ladottu täyteen kaljaa, ei oven avaamisella ole mitään merkitystä koska ilman lämpökapasiteetti on olematon muun tavaran lämpökapasiteettiin verrattuna.
Toki se teoriassa lisää kulutusta mutta todella vähän eli sen takia arkkua ei kannata hankkia.
Pienistä tilavuuksista puhuttaessa päältä avattava laukkumalli on varmaan kuitenkin kätevämpi koska täyteen ahdetusta kaapista valahtaa ilman lisäksi myös makkarat lattialle.Miten tehdään kylmää tulevaisuudessa, ylempänä on idean tynkää, ei moottoriveneilijöille joilla ei näitä ongelmia.
- jkko
äijä kirjoitti:
Miten tehdään kylmää tulevaisuudessa, ylempänä on idean tynkää, ei moottoriveneilijöille joilla ei näitä ongelmia.
Vähävirtaiseen kompura kaappiin, jonka voi ottaa myös mukaan. http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Marine-Equipment/Kannettavat-jaakaapit--ja-pakastimet/
- menkää hoitoon
jkko kirjoitti:
Vähävirtaiseen kompura kaappiin, jonka voi ottaa myös mukaan. http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Marine-Equipment/Kannettavat-jaakaapit--ja-pakastimet/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394923Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6614109Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732291Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162057MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401858- 961696
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671441OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 941134
- 871131