Mikä on kakka latinaksi?
kakka latinaksi?
11
989
Vastaukset
- sanoa.
http://www.freedict.com/onldict/onldict.php ei löydä tulitikkuja (”no matches found”). Tiedäpä sitten, mitä apua niistäkään olisi.
Perseus http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/resolveform?lang=Latin on kenties vielä lupaavampi ratkomaan tuollaista ongelmaa, mutta eipä ole apua siitäkään. - ehdotus
excrementum?
- soft embo
Caca. Ainoa latinasta suoraan kansankieleen lainattu sana.
- Novy.most
Ainoa vai? Olen jostain kuullut että myös "krapula" olisi suoraa latinaa.
Nový most - T. Tuuppari
Novy.most kirjoitti:
Ainoa vai? Olen jostain kuullut että myös "krapula" olisi suoraa latinaa.
Nový mostMuuan Tornionjokilaakson Pajalassa 1800 syntynyt pappismies ja kasvitieteilijä kuuluu kirjoittaneen teoksen, jonka nimi on ”Crapula Mundi Se on Maailman kohmelo eli tarttuvainen sielun tauti”.
- aaaaaaaaaa
T. Tuuppari kirjoitti:
Muuan Tornionjokilaakson Pajalassa 1800 syntynyt pappismies ja kasvitieteilijä kuuluu kirjoittaneen teoksen, jonka nimi on ”Crapula Mundi Se on Maailman kohmelo eli tarttuvainen sielun tauti”.
Onko "aula" myös latinaa?
sutor=suutari
murus=muuri
caminus=tulisija (?), kamiina
pulvis=tomu,pulveri
schola=koulu
mare=meri (ranskaksi "mer")
vallum=valli (?)
nullus=ei mikään (?), nolla
numerus=numero
massa
summa
vinum=viini
- numero uno
"cacca"
- selvennys....
"Caca. Ainoa latinasta suoraan kansankieleen lainattu sana."
Tuskinpa mikään sana latinasta on suoraan kansankielen lainattu. Ranskan ja ruotsin kauttahan ne yleensä on kulkeutuneet suomen kieleen.- Näin se vaan on
Näin se vaan on. Kakka on tullut suoraan latinasta (caca)ilman ruotsin vaikutusta pappien ansiosta. Kaikki muut sanat, joita tuossa yläpuolellakin esitellään aikamoinen liuta, ovat lainautuneet jonkin toisen kielen kautta.
- Anonyymi
Kakki on
Pasca pascae
Pascam pascas
Pascae pascarum
Pasci pascis
Tämä on feminiini
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738