milloin kouliminen?

sari

Laitoin omenan siemenen kasvamaan ja nyt siitä on kasvanut pienoinen taimi. Sirkkalehtien lisäksi on pari muuta ihan pikkuruista lehtipariakin. Milloin uskallan siirtää taimen omaan ruukkuunsa, pitääkö sen olla taimeksi iso, ennen kuin sitä saa siirrellä?

2

711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihannesten taimet koulitaan aivan pieninä. Tarkoitus on saada juuristo haarautumaan ja siksi yleensä katkaistaan pitkä pääjuuri samalla. Tietysti kouliminen auttaa myös siihen, että tiheässä itäneet siementaimet saavat kasvutilaa ja samalla voi heikot yksilöt hylätä.
      Omenapuuta ei tarvitse varsinaisesti koulia. Sen voi siirtää isompaan ruukkuun koko multapaakun kera koska tahansa. Jos paakun alla on pitkiä juurenpäitä, ne on hyvä samalla katkaista esim. saksilla. Se auttaa juurtumista uuteen multaan. Vihannesten koulimisesta ym. voit katsoa tarkemmin:
      http://www.cedunet.com/~rte47 => paprikan kasvatusvinkkejä
      HUOM: Omenan siemenestä kasvava puu ei tee samanlaisia omenia kuin se puu, mistä omena/siemen on peräisin. Hyvällä onnella voi saada maukkaitakin omenia (=uusi lajike!), mutta useimmiten omenat ovat hyvin happamia.

• sari

Minä asustelenkin Oulussa, on aika vieras ajatus ylipäänsä mitään omenapuita hedelmien takia täällä kasvatellakaan. Omaksi iloksi kunhan nyt tuon pienokaisen kans häärään. On hauskaa seurata luonnon töitä vierestä ja kun pääsee itsekin avittamaan niin mikä ettei.
        Sinulla on hyvin vaikuttavat nettisivut! Iloa ja jaksamista harrastuksesi pariin. t.sari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7342
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3585
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2289
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2275
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37