Eikö enää ole nykymiehissä yhtään purjehtijaa, joka arvostaisi (myös matka)purjeveneen tärkeintä ominaisuutta, kykyä nousta tuuleen ja pitää silti vauhti? Kun kone prakaa tai löpö loppuu ja tuuli on nappivastaan ja väylä kapea, niin voi kun on mukavaa kun pääsee just sinne minne on aikomus, ja jopa nautistellen. Ja se että peräsin pysyy vedessä missä kallistuksessa tahansa, ilman broachia, on etu, jota kaikki ei ymmärrä, kun asuntolaivoista haaveilee.
Kaikenlaisia leveyssenttejä mietitään, mutta ei se perheen viihtyminen veneessä ole muutamasta sisätilan sentistä kiinni, vaan siitä osaako kippari purjehtia ja säilyttääkö rauhallisen huumorimielen kurjallakin kelillä. Kun on kolme lasta kapeassa (2,65 cm) veneessä aikuisiksi "kasvattanut" niin että kaikilla purjehdusinto syntyi ja säilyi, parinkymmenentuhannen Itämeri-mailin jälkeen, tietää ehkä naisnäkökulmasta, mistä puhuu. Mutta ehkä mielipiteeni johtuu vain siitä, etten ole uivia kerrostaloasuntoja saanut kokeillakaan enkä varmaan koskaan saakaan.
Onko enää yhtään kipparia/kipparskaa joka ajattelisi myös purjehdusta eikä vain mukavia sisätiloja, silloinkin, kun on ei-kilpapurjehduksesta kyse?
Ei kryssipaattia mikään voita
53
7951
Vastaukset
- KUULEPPAS
AKKA: KAADA ITTELLES VAAN:
- vaan
Purjehdin itse vanhalla 60-luvun suunnittelua olevalla painavakölisellä lasikuituisella pitkäköliveneellä ja ei peräsimen ote irtoa koskaan vaikka vene on täysin kyljellään, senkun ajelee vaan.
- Just niin
on just niitä joilla seilaus on sitä mitä sen pitää ollakin, eikä kelit haittaa. Ja vanha kunnon pitkäkölinen ei edes pikku karilleajosta ole moksiskaan.
- Sailman49
Just niin kirjoitti:
on just niitä joilla seilaus on sitä mitä sen pitää ollakin, eikä kelit haittaa. Ja vanha kunnon pitkäkölinen ei edes pikku karilleajosta ole moksiskaan.
Juuri noin. Vielä kun lisää tuohon toppitakilan ja vanhat kunnot vinssit, niin aletaan olla purjehdusnautintojen juurella. Kaikissa julkaisuissa aina valitetaan, kuinka hankala suuri etukolmio on, kun joutuu käyttämään voimaa skuuttaamiseen.
Mikä onkaan sen makeampaa, kun saa veivata vinssiä oikein kunnolla ja kryssiä nakavassa tuulessa hyvin nousevalla veneellä. Koskaan ei maistu ankkuriolut ja illallinen niin hyvältä, kuin tuollaisen kunnollisen kryssipäivän jälkeen.
Oma paatti on tukeva 29-jalkainen. Leveyttä 2,50 ja painoa päälle kolme tonnia ja pomminkestävä. Puolipitkä köli ja maljamainen runko. Siinä on paatti lähellä täydellisyyttä. - Viki
Sailman49 kirjoitti:
Juuri noin. Vielä kun lisää tuohon toppitakilan ja vanhat kunnot vinssit, niin aletaan olla purjehdusnautintojen juurella. Kaikissa julkaisuissa aina valitetaan, kuinka hankala suuri etukolmio on, kun joutuu käyttämään voimaa skuuttaamiseen.
Mikä onkaan sen makeampaa, kun saa veivata vinssiä oikein kunnolla ja kryssiä nakavassa tuulessa hyvin nousevalla veneellä. Koskaan ei maistu ankkuriolut ja illallinen niin hyvältä, kuin tuollaisen kunnollisen kryssipäivän jälkeen.
Oma paatti on tukeva 29-jalkainen. Leveyttä 2,50 ja painoa päälle kolme tonnia ja pomminkestävä. Puolipitkä köli ja maljamainen runko. Siinä on paatti lähellä täydellisyyttä.KC29?
- Sailman49
Viki kirjoitti:
KC29?
Tord Sunden forever!
- Anonyymi
Just niin kirjoitti:
on just niitä joilla seilaus on sitä mitä sen pitää ollakin, eikä kelit haittaa. Ja vanha kunnon pitkäkölinen ei edes pikku karilleajosta ole moksiskaan.
Pitkäköliset on kyllä surkeita kryssillä!
- ei kryssi
Vastatuulta varten on kunnon kone!
- JH.
..joka vaan paranee, kun tuuli vähän aukeaa.
- Tätäkin on
Ottamatta kantaa kryssiin niin tosi on, että kipparista se riippuu, miten veneessä vaimo ja muu perhe viihtyy. Jos äijän naama on mutkalla heti kun jokin ei suju mielen mukaan, ja huudetaan ja räyhätään vähän väliä joka asiasta joka pitäis kapun itse osata, niin ei ihme että kaupunkiolot alkaa äkkiä houkuttaa veneen koosta ja varusteista riippumatta. "If mama ain't happy, is nobody happy".
- osaa kieliä
Kryssaaminen on lyhyt ja miellyttävä tapahtuma. Puolentunnin kuluttua on parasta panna kone käymään ja ajaa satamaan.
- jane
Osaat oikein ulkomaata. Kirjoittele vielä muutakin vähän pitempään ja espanjaksi ja venejäksi. Pasalsta.
- VMG
Righting moment tuo kryssivauhdin.
Kapea vene on aina hidas...- Viki
Lenght of Water Line toi kryssivauhdin. On se kiva että tällä vuosituhannella paatit menevät krysillä plaanissa.
Tosin tarinasi on jo pitkään tuttu Vene-lehden pursitestien lukijoille jotka ihmettelevät kuinka julle onkaan H-venettä niin paljon nopeampi kryssissä suorituskykydiagrammin perusteella :-) - Pöytänavigaattorille
Kapeat veneet ovat nopeita ja mukavia kovalla kryssillä. Mene kokeilemaan esim. Elvström 717:llä (Hyvä RM kun laidalla 5 kaveria)vastatuuleen, menee kovaa mutta epämukavasti. Ja kokemusta riittää
- Molemmat tärkeitö
Viki kirjoitti:
Lenght of Water Line toi kryssivauhdin. On se kiva että tällä vuosituhannella paatit menevät krysillä plaanissa.
Tosin tarinasi on jo pitkään tuttu Vene-lehden pursitestien lukijoille jotka ihmettelevät kuinka julle onkaan H-venettä niin paljon nopeampi kryssissä suorituskykydiagrammin perusteella :-)Toki vesilinja (ja runkomuoto) on varsin tärkeä parametri veneen vastuksessa.
Oikaiseva momentti taas on hyvin tärkeä parametri veneen työntövoimalle, kun tuulta on sen verran, että kallistusta joutuu kontrolloimaan.
Vauhti tulee voimien tasapainosta. Vaikka nykyisetkään veneet eivät plaanaa kryssillä, eikä edes ylitä "runkonopeuttaan", ne kuitenkin menevät kovempaa kryssillä kuin samalla vesilinjalla varustetut edeltäjänsä.
Lisävauhdista suurin kiitos kuuluu runkomuodolle, joka mahdollistaa suuren oikaisevan momentin pienellä painolla (= pienellä vastuksella).
Vene-lehden testeissä suuri vika on siinä, että kovan tuulen kryssivauhti oletetaan riippuvaksi "jäykkyydestä", joka on oikaisevan momentin suhden kallistavaan momenttiin (täysillä purjeilla tietyssä standardiolosuhteessa).
Tästä seuraa huvittava lopputulos, että täysin purjeeton vene (kallistava momentti nolla) on äärettömän nopea.
Oikeampi tapa olisi ottaa pelkkä oikaiseva momentti tai jokin funktio oikaisevasta momentista ja vesilinjasta. Valinta riippuu siitä mitä halutaan kuvata: absoluuttista nopeusjärjestystä vai nopeutta suhteutettuna veneen kokoon. - hitaampi
Vai väitätkö että lossisi 5metrin mastolla luovii hyvin.!!!!!!!!!!!!!
Tervemenoa takasin 1000luvulle, idiootti.
Tasapohja ei tuo nopeutta kuin surffeissa, myötätuulella. - = suuri oikaiseva momentti
Molemmat tärkeitö kirjoitti:
Toki vesilinja (ja runkomuoto) on varsin tärkeä parametri veneen vastuksessa.
Oikaiseva momentti taas on hyvin tärkeä parametri veneen työntövoimalle, kun tuulta on sen verran, että kallistusta joutuu kontrolloimaan.
Vauhti tulee voimien tasapainosta. Vaikka nykyisetkään veneet eivät plaanaa kryssillä, eikä edes ylitä "runkonopeuttaan", ne kuitenkin menevät kovempaa kryssillä kuin samalla vesilinjalla varustetut edeltäjänsä.
Lisävauhdista suurin kiitos kuuluu runkomuodolle, joka mahdollistaa suuren oikaisevan momentin pienellä painolla (= pienellä vastuksella).
Vene-lehden testeissä suuri vika on siinä, että kovan tuulen kryssivauhti oletetaan riippuvaksi "jäykkyydestä", joka on oikaisevan momentin suhden kallistavaan momenttiin (täysillä purjeilla tietyssä standardiolosuhteessa).
Tästä seuraa huvittava lopputulos, että täysin purjeeton vene (kallistava momentti nolla) on äärettömän nopea.
Oikeampi tapa olisi ottaa pelkkä oikaiseva momentti tai jokin funktio oikaisevasta momentista ja vesilinjasta. Valinta riippuu siitä mitä halutaan kuvata: absoluuttista nopeusjärjestystä vai nopeutta suhteutettuna veneen kokoon.= Suuri vastus kun kylki uppoaa
- suhtautuu
= suuri oikaiseva momentti kirjoitti:
= Suuri vastus kun kylki uppoaa
eli tuulen nopeuden suhteen: Kuinka paljon leveän veneen märkäpinta kasvaa kevyen tuulen kryssillä? Entä sitten, kun kallistava voima on suurempi? Kyljen aiheuttaman "uppouman" kasvu vähenee kallistuskulman kasvaessa, kun riki alkaa päästää voimaa maston ja purjeiden ollessa riittävän kallistuneena. Voisiko tästä päätellä, että jos uudempi leveämpi paatti aikoo olla nopeampi kryssillä, täytyy sen olla loppujäykkä, eikä tasapohjainen plaanari märkäpinnan vuoksi. Tämähän sopisi Södergrenin laudalta tulleisiin...
- Joakim
suhtautuu kirjoitti:
eli tuulen nopeuden suhteen: Kuinka paljon leveän veneen märkäpinta kasvaa kevyen tuulen kryssillä? Entä sitten, kun kallistava voima on suurempi? Kyljen aiheuttaman "uppouman" kasvu vähenee kallistuskulman kasvaessa, kun riki alkaa päästää voimaa maston ja purjeiden ollessa riittävän kallistuneena. Voisiko tästä päätellä, että jos uudempi leveämpi paatti aikoo olla nopeampi kryssillä, täytyy sen olla loppujäykkä, eikä tasapohjainen plaanari märkäpinnan vuoksi. Tämähän sopisi Södergrenin laudalta tulleisiin...
Kapea vesilinja johtaa pieneen märkäpinta-alaan (vrt. kanootit ja Södergrenin veneet). Jos veneellä on leveä vesilinja, sen märkäpinta-ala ei kasva kallistuessa, ainakaan enempää kuin kapeavesilinjaisella. Ajatelkaapa vaikkapa Optaria, joka aina kallistetaan avotuulilla märkäpinta-alan pienentämiseksi.
Suurin osa Södergrenin veneistä on erinomaisen nopeita keveyllä tuulella (pieni märkäpinta) ja avotuulilla. Kova kryssi on sitten usein se heikoin lenkki, vaikka mm. Siesta on hyvä silloinkin.
Leveitä veneitä pitää ajaa eri tavalla. Yleensä kallistumaa ei päästetä yli 15-25 asteen veneestä riippuen.
Haluasin nähdä sen kapean veneen, joka on kryssillä nopeampi kuin nykyiset veneet. Otetaan vertailukohdaksi vaikkapa Dehler 33/34, X332 tai FG33 ja pidetään vesilinja samana (9-10 m). Veneen pitää olla jokseenkin vertailukelpoinen eli ei mikään high-tech raaseri IAAC-tyyliin. - tosiaankin
Joakim kirjoitti:
Kapea vesilinja johtaa pieneen märkäpinta-alaan (vrt. kanootit ja Södergrenin veneet). Jos veneellä on leveä vesilinja, sen märkäpinta-ala ei kasva kallistuessa, ainakaan enempää kuin kapeavesilinjaisella. Ajatelkaapa vaikkapa Optaria, joka aina kallistetaan avotuulilla märkäpinta-alan pienentämiseksi.
Suurin osa Södergrenin veneistä on erinomaisen nopeita keveyllä tuulella (pieni märkäpinta) ja avotuulilla. Kova kryssi on sitten usein se heikoin lenkki, vaikka mm. Siesta on hyvä silloinkin.
Leveitä veneitä pitää ajaa eri tavalla. Yleensä kallistumaa ei päästetä yli 15-25 asteen veneestä riippuen.
Haluasin nähdä sen kapean veneen, joka on kryssillä nopeampi kuin nykyiset veneet. Otetaan vertailukohdaksi vaikkapa Dehler 33/34, X332 tai FG33 ja pidetään vesilinja samana (9-10 m). Veneen pitää olla jokseenkin vertailukelpoinen eli ei mikään high-tech raaseri IAAC-tyyliin.Tuo kapeiden kryssinopeuskäsitys taitaa olla osaksi hinta/nopeus- suhteesta lähtöjään (se ikä). Mitenkähän olisi tuo Wasa 55? LWL poikkeaa 70 senttiä, mutta hinta toiseen suuntaan selvästi.
http://www.blocket.se/vi/7610631.htm?ca=11_s
ilmoituksessa oleva linkki Wasa Yachtsin sivuille on viallinen (www puuttuu) - Nousukulmat?
Joakim kirjoitti:
Kapea vesilinja johtaa pieneen märkäpinta-alaan (vrt. kanootit ja Södergrenin veneet). Jos veneellä on leveä vesilinja, sen märkäpinta-ala ei kasva kallistuessa, ainakaan enempää kuin kapeavesilinjaisella. Ajatelkaapa vaikkapa Optaria, joka aina kallistetaan avotuulilla märkäpinta-alan pienentämiseksi.
Suurin osa Södergrenin veneistä on erinomaisen nopeita keveyllä tuulella (pieni märkäpinta) ja avotuulilla. Kova kryssi on sitten usein se heikoin lenkki, vaikka mm. Siesta on hyvä silloinkin.
Leveitä veneitä pitää ajaa eri tavalla. Yleensä kallistumaa ei päästetä yli 15-25 asteen veneestä riippuen.
Haluasin nähdä sen kapean veneen, joka on kryssillä nopeampi kuin nykyiset veneet. Otetaan vertailukohdaksi vaikkapa Dehler 33/34, X332 tai FG33 ja pidetään vesilinja samana (9-10 m). Veneen pitää olla jokseenkin vertailukelpoinen eli ei mikään high-tech raaseri IAAC-tyyliin.Tasapohjaiset veneet eivät nuose yhtä hyvin tuuleen. Ne myös sortaa helpommin.
Näissä on myös kallistettaesa suuri märkäpinta, kuin leveä sivu kulkee syvällä vedessä. Ellei kulje niin keskilinjan eli keulan pitäisi olla ilmassa=lyhyempi vesilinja. Eikä nämä nyt mitään raaseri-jollia ole.
Väitätkö että leveämmät veneet kovassa kryssissä ei kallistuisi kuin esim.15 astetta kovassa kryssissä? Eihän kapeallakaan veneellä yleensä kannata kallistella yli 30 astetta, tuulen karkaamisen vuoksi.
Siinä eivät oikaisevat momentit paljoa auta vaan purjepinta kallistaa niin paljon kunnes tuuli karkaa.
Jos vertailet vesilinjan mukaista kaunista, kapeata, paattiia, se on todennäköisesti pari jalkaa pidempi..
Varmaan löytyy nopeampia kryssiveneitä 9-10 LWL:llä. - Joakim
tosiaankin kirjoitti:
Tuo kapeiden kryssinopeuskäsitys taitaa olla osaksi hinta/nopeus- suhteesta lähtöjään (se ikä). Mitenkähän olisi tuo Wasa 55? LWL poikkeaa 70 senttiä, mutta hinta toiseen suuntaan selvästi.
http://www.blocket.se/vi/7610631.htm?ca=11_s
ilmoituksessa oleva linkki Wasa Yachtsin sivuille on viallinen (www puuttuu)Tuon vesilinja on 10,7 m, joka on samaa luokkaa kuin nykyisten 40 jalkaisten (mm. First 40.7 tai IMX 40), jotka ovatkin sitten jo PALJON edellisiä 33-jalkaisia nopeampia kryssillä.
- Joakim
Nousukulmat? kirjoitti:
Tasapohjaiset veneet eivät nuose yhtä hyvin tuuleen. Ne myös sortaa helpommin.
Näissä on myös kallistettaesa suuri märkäpinta, kuin leveä sivu kulkee syvällä vedessä. Ellei kulje niin keskilinjan eli keulan pitäisi olla ilmassa=lyhyempi vesilinja. Eikä nämä nyt mitään raaseri-jollia ole.
Väitätkö että leveämmät veneet kovassa kryssissä ei kallistuisi kuin esim.15 astetta kovassa kryssissä? Eihän kapeallakaan veneellä yleensä kannata kallistella yli 30 astetta, tuulen karkaamisen vuoksi.
Siinä eivät oikaisevat momentit paljoa auta vaan purjepinta kallistaa niin paljon kunnes tuuli karkaa.
Jos vertailet vesilinjan mukaista kaunista, kapeata, paattiia, se on todennäköisesti pari jalkaa pidempi..
Varmaan löytyy nopeampia kryssiveneitä 9-10 LWL:llä.Hyvin nousevat tuuleen, jos on kunnollinen köli ja peräsin, jotka ottavat sivuttaisvoimat vastaan.
Kallistus pidetään sopivana säätämällä purjeita ja/tai reivaamalla.
Annappa esimerkki niistä nopeammista veneistä! - tosiaankin
Joakim kirjoitti:
Hyvin nousevat tuuleen, jos on kunnollinen köli ja peräsin, jotka ottavat sivuttaisvoimat vastaan.
Kallistus pidetään sopivana säätämällä purjeita ja/tai reivaamalla.
Annappa esimerkki niistä nopeammista veneistä!Joo, peräsin ja köli riittää pitoon. Tuo aiemmin käytetty v-pohja uppoumineen vaikuttaa lähinnä mukavuuteen, enemmän perhepurjehtijan aallon leikkausetuisuuksia. Katselin muuten tuota aiempaa keskustelua. Ihmeitä se 70 senttiä vesilinjaa tekee...
- ökonomist
tosiaankin kirjoitti:
Joo, peräsin ja köli riittää pitoon. Tuo aiemmin käytetty v-pohja uppoumineen vaikuttaa lähinnä mukavuuteen, enemmän perhepurjehtijan aallon leikkausetuisuuksia. Katselin muuten tuota aiempaa keskustelua. Ihmeitä se 70 senttiä vesilinjaa tekee...
Kun katselee asioita hieman ulko-purjehduksellisista vinkkeleistä, tulee mieleen, että veneen rungon leveys maksaa tosissaan(oikaiseva momentti), perän leveys vielä erikseen (takakajuutta). Waterlinea saa käytettynä paljon halvemmalla. Tässä ketjussa esimerkkiveneenä oleva Wasa 55 ei taida olla montaa 30-jalkaista paljonkaan suurempi sisätiloilta. Yksinpurjehtijalle voisi olla mielenkiintoinen valinta. Tuli mieleen vielä liittyen Joakimin kommenttiin tässä samassa ketjussa, ettei tuo vesilnjan pituusero Tuossa Wasassa noihin uusiin 33:iin taida olla prosenteissa likikään samaa luokkaa kuin leveysero samassa vertailuparissa.
- VMG
Joakim kirjoitti:
Hyvin nousevat tuuleen, jos on kunnollinen köli ja peräsin, jotka ottavat sivuttaisvoimat vastaan.
Kallistus pidetään sopivana säätämällä purjeita ja/tai reivaamalla.
Annappa esimerkki niistä nopeammista veneistä!ei ole mitaan merkitysta...
VMG=kryssi vauhti. - mutta on
Joakim kirjoitti:
Hyvin nousevat tuuleen, jos on kunnollinen köli ja peräsin, jotka ottavat sivuttaisvoimat vastaan.
Kallistus pidetään sopivana säätämällä purjeita ja/tai reivaamalla.
Annappa esimerkki niistä nopeammista veneistä!Esimerkiksi Peter Norlinin piirtämät Omega 42 10m LWL ja Avance 36 9m LWL.
Ovat kovalla kryssillä nopeammat kuin edellämainitut. Esim A36 pärjää kovassa kryssissä X-99 (joka on huomattavasti nopeampi kuin ed.main.).
Omega olisi vielä nopeampi jos siinä olisi vähän syvempi ja tehokkaampi köli.
Pelkästään nopeus tai nousukulma ei tee venettä nopeaksi kryssiäksi, se on niiden yhteisvaikutus. - VMG
hitaampi kirjoitti:
Vai väitätkö että lossisi 5metrin mastolla luovii hyvin.!!!!!!!!!!!!!
Tervemenoa takasin 1000luvulle, idiootti.
Tasapohja ei tuo nopeutta kuin surffeissa, myötätuulella....Onneksi kaltaisesi todellinen osaaja jaksaa ohjata ja opastaa.
Kiitos! - VMG
= suuri oikaiseva momentti kirjoitti:
= Suuri vastus kun kylki uppoaa
Tarkoitatko etta veneen disp. muuttuu kallistuessa???
Modernissa (leveassa)rungossa vastus pienenee ja vesilinja pitenee veneen kallistuessa. - piti2
Minustakin kryssi on nautinnollista ja yleensä mukavaa. Hienoa katsella sekä kapeitten että leveämpien monojen kryssiä eikä, niikuin usein näkyy, moottorilla ajoa kun itse monirunkoveneellä tiukassa vastaisessa vauhtia on 13-14 solmua.
Tottahan se on, että nousukulmassa saattaa hävitä jonkun asteen, muttei se paljon haittaa kun VMG on monoihin verrattuna ylivoimaista !
Aina nostan hattua kryssiville monoille, leveyteen tai kölin muotoon katsomatta. - Joakim
mutta on kirjoitti:
Esimerkiksi Peter Norlinin piirtämät Omega 42 10m LWL ja Avance 36 9m LWL.
Ovat kovalla kryssillä nopeammat kuin edellämainitut. Esim A36 pärjää kovassa kryssissä X-99 (joka on huomattavasti nopeampi kuin ed.main.).
Omega olisi vielä nopeampi jos siinä olisi vähän syvempi ja tehokkaampi köli.
Pelkästään nopeus tai nousukulma ei tee venettä nopeaksi kryssiäksi, se on niiden yhteisvaikutus.X-99 ei ole juurikaan edellämainittuja nopeampi. Olen aivan varma, että X-99 on nopeampi kuin A36 kovalla kryssillä. Tosin X-99 vaatii osaavan miehistön JA läskiä laidalle. Perhemiehistöllä X-99 on selkeästi aiemmin mainittuja veneitä hintaampi kovalla kryssillä.
Omega 42:n nopeutta en tarkemmin tunne. LYS näkyy olevan 1,25 eli samaa luokkaa kuin nykyisillä 33-34-jalkaisilla. Varmaankin Omega on parhaimmillaan kovalla kryssillä, joten saattaa olla hiukan nopeampi.
Omega on kuitenkin jo varsin iso vene, jolle parempia vertailukohtia olisivat mm. First 36.7, X-362, IMX-38 ja uusi FG37 (LWL 9,5-10,2). Näille se tuskin pärjää missään kelissä. - minäkin Joakim
Joakim kirjoitti:
X-99 ei ole juurikaan edellämainittuja nopeampi. Olen aivan varma, että X-99 on nopeampi kuin A36 kovalla kryssillä. Tosin X-99 vaatii osaavan miehistön JA läskiä laidalle. Perhemiehistöllä X-99 on selkeästi aiemmin mainittuja veneitä hintaampi kovalla kryssillä.
Omega 42:n nopeutta en tarkemmin tunne. LYS näkyy olevan 1,25 eli samaa luokkaa kuin nykyisillä 33-34-jalkaisilla. Varmaankin Omega on parhaimmillaan kovalla kryssillä, joten saattaa olla hiukan nopeampi.
Omega on kuitenkin jo varsin iso vene, jolle parempia vertailukohtia olisivat mm. First 36.7, X-362, IMX-38 ja uusi FG37 (LWL 9,5-10,2). Näille se tuskin pärjää missään kelissä.Eli vertaat uusia lähes kilpamalleja, suurella kokeneella kilpamiehistöllä, uusilla kisapurjeilla jne...
20vuotta vanhoihin malleihin, harrastus/perhe-miehistöllä ja vanhoilla purjeilla.
Normaali perhepurjehduksestahan tässä oli kyse.
Et ole varmaan koskaan purjehtinut kummallakaan veneellä... LYS-luvut eivät aina kerro koko totuutta, eli älä ole niin varma!
Uudet kisapurjeet ja hyvä miehistö, niin noi ehdottelmasi veneet jäävät taakse kauas horisonttiiin. - Joakim
minäkin Joakim kirjoitti:
Eli vertaat uusia lähes kilpamalleja, suurella kokeneella kilpamiehistöllä, uusilla kisapurjeilla jne...
20vuotta vanhoihin malleihin, harrastus/perhe-miehistöllä ja vanhoilla purjeilla.
Normaali perhepurjehduksestahan tässä oli kyse.
Et ole varmaan koskaan purjehtinut kummallakaan veneellä... LYS-luvut eivät aina kerro koko totuutta, eli älä ole niin varma!
Uudet kisapurjeet ja hyvä miehistö, niin noi ehdottelmasi veneet jäävät taakse kauas horisonttiiin.Tuo miehistökommenttini koski vain X-99, joka on "kilpamalli" ja vaatii miehistöä kulkeakseen.
Minun esilleottamat venemallit eivät ole "uusia lähes kilpamalleja" ja ne eivät vaadi kilpamiehistöä kulkeakseen hyvin kryssillä. Nuo ovat tavallisia perheveneitä, joissa on painotettu suorituskykyä, aivan kuten Avance ja Omega aikanaan. IMX:t ovat ainoita lähinnä kilpailuun suunniteltuja.
LYS-luku ei toki ole koko totuus. Kovatuulisissa LYS-kisoissa kyllä näkee mitkä veneet luovivat "lukunsa mukaisesti" ja mitkä eivät.
Omegaa en muista LYS-kisoissa nähneeni, mutta Avance 36 on aika tavallinen osallistuja. - kryssijä
Joakim kirjoitti:
Tuo miehistökommenttini koski vain X-99, joka on "kilpamalli" ja vaatii miehistöä kulkeakseen.
Minun esilleottamat venemallit eivät ole "uusia lähes kilpamalleja" ja ne eivät vaadi kilpamiehistöä kulkeakseen hyvin kryssillä. Nuo ovat tavallisia perheveneitä, joissa on painotettu suorituskykyä, aivan kuten Avance ja Omega aikanaan. IMX:t ovat ainoita lähinnä kilpailuun suunniteltuja.
LYS-luku ei toki ole koko totuus. Kovatuulisissa LYS-kisoissa kyllä näkee mitkä veneet luovivat "lukunsa mukaisesti" ja mitkä eivät.
Omegaa en muista LYS-kisoissa nähneeni, mutta Avance 36 on aika tavallinen osallistuja.Kerran vaan vedettiin viime kesänä n. 10 m/s tuulessa Avance 36:lla FG 33 ohi strek-boogia, niin että meillä oli täysi iso ja genua, masto banaanina. FG:llä pelkkä reivattu iso, kun se ei enempää kangasta kantanut. vauhtieroa n. 2,5 s. Tämä kertoo veneiden ominaisuuksista aika paljon.
Tottakai leveät veneet kulkevat luovissa lujaa, kun äijiä laidalla on riittävästi, painolasti tankeista puhumattakaan, mutta pysähtyvät jos näin ei ole. Eikös IMS ota miehistön painonkin huomioon suorituskyvyssä. Nyt oletin, että kysymys on kuitenkin purjehduksesta mamman kanssa. - joskus kisoissakin
minäkin Joakim kirjoitti:
Eli vertaat uusia lähes kilpamalleja, suurella kokeneella kilpamiehistöllä, uusilla kisapurjeilla jne...
20vuotta vanhoihin malleihin, harrastus/perhe-miehistöllä ja vanhoilla purjeilla.
Normaali perhepurjehduksestahan tässä oli kyse.
Et ole varmaan koskaan purjehtinut kummallakaan veneellä... LYS-luvut eivät aina kerro koko totuutta, eli älä ole niin varma!
Uudet kisapurjeet ja hyvä miehistö, niin noi ehdottelmasi veneet jäävät taakse kauas horisonttiiin.http://www.kolumbus.fi/savk/kisatuloksia.html
http://www.espoosuursaarirace.org/tulokset/2001/lys1-2001.htm
Omegakin joskus mukana - yksinpurjehtija
kryssijä kirjoitti:
Kerran vaan vedettiin viime kesänä n. 10 m/s tuulessa Avance 36:lla FG 33 ohi strek-boogia, niin että meillä oli täysi iso ja genua, masto banaanina. FG:llä pelkkä reivattu iso, kun se ei enempää kangasta kantanut. vauhtieroa n. 2,5 s. Tämä kertoo veneiden ominaisuuksista aika paljon.
Tottakai leveät veneet kulkevat luovissa lujaa, kun äijiä laidalla on riittävästi, painolasti tankeista puhumattakaan, mutta pysähtyvät jos näin ei ole. Eikös IMS ota miehistön painonkin huomioon suorituskyvyssä. Nyt oletin, että kysymys on kuitenkin purjehduksesta mamman kanssa.Vinssigorillat olleet mukana vain siirtopurjehduksilla perheenkin kanssa menee joskus yksinpurjehtimiseksi
- kuin yhden
piti2 kirjoitti:
Minustakin kryssi on nautinnollista ja yleensä mukavaa. Hienoa katsella sekä kapeitten että leveämpien monojen kryssiä eikä, niikuin usein näkyy, moottorilla ajoa kun itse monirunkoveneellä tiukassa vastaisessa vauhtia on 13-14 solmua.
Tottahan se on, että nousukulmassa saattaa hävitä jonkun asteen, muttei se paljon haittaa kun VMG on monoihin verrattuna ylivoimaista !
Aina nostan hattua kryssiville monoille, leveyteen tai kölin muotoon katsomatta.Katamariaanin kryssivän viimeisien kahden kesän aikana. (jollat poisluettuna)
Mutta kuitenkin KYMMENEN puksuttamassa koneella vastaiseen, eivätkä edes silloin meinaa päästä karkuun kryssivää venettä! - Lasketa
VMG kirjoitti:
Tarkoitatko etta veneen disp. muuttuu kallistuessa???
Modernissa (leveassa)rungossa vastus pienenee ja vesilinja pitenee veneen kallistuessa.Kölin alta..
Märkäpinta kasvaa leveässä veneessä.
Jos on erittäin kevyt vene niin: Peräsin menettää otteensa ja keula nousee = vesilinja lyhenee.
Se lisäksi vielä aallot lyö ikävästi. :( - Väärässä taas
Joakim kirjoitti:
X-99 ei ole juurikaan edellämainittuja nopeampi. Olen aivan varma, että X-99 on nopeampi kuin A36 kovalla kryssillä. Tosin X-99 vaatii osaavan miehistön JA läskiä laidalle. Perhemiehistöllä X-99 on selkeästi aiemmin mainittuja veneitä hintaampi kovalla kryssillä.
Omega 42:n nopeutta en tarkemmin tunne. LYS näkyy olevan 1,25 eli samaa luokkaa kuin nykyisillä 33-34-jalkaisilla. Varmaankin Omega on parhaimmillaan kovalla kryssillä, joten saattaa olla hiukan nopeampi.
Omega on kuitenkin jo varsin iso vene, jolle parempia vertailukohtia olisivat mm. First 36.7, X-362, IMX-38 ja uusi FG37 (LWL 9,5-10,2). Näille se tuskin pärjää missään kelissä.Katso esim. noita tuloksia A33 joka on huomattavasti A36 hitaampi (kokemusta molemmista) oli nopeampi kuin Dehler 34.
Älä tuijota noita lys-lukuja vaan lähded oikeasti purjehtimaan. Itse määrittelit LWL 9-10m.
Avance 36 tulisikin verrata noihin 36 missä on hiukan vastusta. Ei mihinkään 33jalkaisiin, niihin voit vaikka verrata A33:sta mutta sen vesilinja onkin lähempänä 8m..
Omegalla ja Avancella on helppo pärjätä lys-kisoissa alhaisten lukujen ansiosta, eivätkä First 36 , X-362 tai FG37 mene helposti ohi kovemmassa kryssissä.
Nyt mentiin kuitekin perhepurjeduksesta tosi paljon kilpailun puolelle. Joten tästä on aivan turha kinastella. - sivusta tarkkailija
kryssijä kirjoitti:
Kerran vaan vedettiin viime kesänä n. 10 m/s tuulessa Avance 36:lla FG 33 ohi strek-boogia, niin että meillä oli täysi iso ja genua, masto banaanina. FG:llä pelkkä reivattu iso, kun se ei enempää kangasta kantanut. vauhtieroa n. 2,5 s. Tämä kertoo veneiden ominaisuuksista aika paljon.
Tottakai leveät veneet kulkevat luovissa lujaa, kun äijiä laidalla on riittävästi, painolasti tankeista puhumattakaan, mutta pysähtyvät jos näin ei ole. Eikös IMS ota miehistön painonkin huomioon suorituskyvyssä. Nyt oletin, että kysymys on kuitenkin purjehduksesta mamman kanssa.Tuo höpö tarinasi ei kerro yhtään mitään veneen ominaisuuksista. Kyse on purjehdustaidoista ja ehkä lomapurjehdusten viitseliäisyydestä.
Katso vaikka kovatuulisen turkisregatan 2005 (paljon kryssiä) tulokset jossa mukana kaksi Avance 36:sta ja yksi Avance 33.
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/05_kilpailut/kilpailutoiminta.html
Ennen Avanceja PURJEHDITUSSA AJASSAKIN on mm. X-79, Finngulf 28, H-323, Albin Express, Inferno 29, Siesta 32. Yksikään näistä veneistä ei ole varmasti nopeampi kovemman tuulen kryssillä kuin Avance 36.
Höpöä laittaa näitä lomapurjehduksia ja LYSti kisoja viitteeksi veneen ominaisuuksista. - piti2
kuin yhden kirjoitti:
Katamariaanin kryssivän viimeisien kahden kesän aikana. (jollat poisluettuna)
Mutta kuitenkin KYMMENEN puksuttamassa koneella vastaiseen, eivätkä edes silloin meinaa päästä karkuun kryssivää venettä!olisi ilo treffata joskus kryssillä !!!!!!!!
:-))))) - VMG
Lasketa kirjoitti:
Kölin alta..
Märkäpinta kasvaa leveässä veneessä.
Jos on erittäin kevyt vene niin: Peräsin menettää otteensa ja keula nousee = vesilinja lyhenee.
Se lisäksi vielä aallot lyö ikävästi. :(Thank You, Professor
- boogia
kryssijä kirjoitti:
Kerran vaan vedettiin viime kesänä n. 10 m/s tuulessa Avance 36:lla FG 33 ohi strek-boogia, niin että meillä oli täysi iso ja genua, masto banaanina. FG:llä pelkkä reivattu iso, kun se ei enempää kangasta kantanut. vauhtieroa n. 2,5 s. Tämä kertoo veneiden ominaisuuksista aika paljon.
Tottakai leveät veneet kulkevat luovissa lujaa, kun äijiä laidalla on riittävästi, painolasti tankeista puhumattakaan, mutta pysähtyvät jos näin ei ole. Eikös IMS ota miehistön painonkin huomioon suorituskyvyssä. Nyt oletin, että kysymys on kuitenkin purjehduksesta mamman kanssa.Hienosti vedetty!
Näytitte hitaalle FG:lle närhen munat. - omega 42
joskus kisoissakin kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/savk/kisatuloksia.html
http://www.espoosuursaarirace.org/tulokset/2001/lys1-2001.htm
Omegakin joskus mukanaPaikallisen venekerhon Kalakeittokilvan voitto on mahtanut tuntua uskomattoman hyvältä!
Mutta miksi LYS-luku on noin alhainen, olisiko tuomarit keittopuuhissa laskeneet väärin?
- Luxu
(B=2,65)on tosi kiva kryssiä koneella ajavien ohi kapealla väylällä, kun hiukan tuulee ja ihmetellä miksi niillä on purjeet.
- Viki
Tuli joteskin aloittajan viestistä mieleen - hyvä kryssipaatti, leveys 265, jotteiko olisi nöffi? Ja jos on, niin hattua kolmen penskan kanssa purjehdukset tehneelle perheelle!
- Vanha Erkki
Olen itsekseni hymistellen kuunnellut kauniimpaa puoliskoani kun kryssaamme vasta-aallokkoon ja jotkut pyrkivät samaan määränpäähän koneella ajaen.
Hän ei voi käsittää kuinka joku voi olla niin poukkoilevassa veneessä kun valita voi miellyttävän ja vakaan etenemisen purjeilla!!
Yleensä olemme myös satamassa ENNEN koneella "kryssaavia" ja ainakin varmasti paljon tyytyväisempiä kuin että olisimme istuneet moottoria kuunnellen pilotin styyratessa....
Äähh eihän siinä olisi mitään itua!!!!!!
Arvatkaapa olenko onnellinen asioiden näin ollessa?
Vene pitää valita käyttötarpeen mukaan, se on vakaa mielipiteeni.
Jos ei halua, kykene tai osaa kryssiä voi valita veneen jossa on kunnon kone.
Minulta on kone brakannut kesken loman mutta tuo ei menoa hidastanut, vaimo vaan ihmetteli kuinka voin olla niin tyynen rauhallinen vaikka olimme koneettomia varaosien saantiin saakka - mutta mitäs tuosta kun on vene jolla pääsee purjein minne haluaa tulipa vaan roimasti itseluottamusta lisää - kone on vain avuksi, sitä en välttämättä tarvitse lainkaan.
Eli kyllä meitä on samanhenkisiä, kunnon kryssikelistä nauttivia - mikäs sen hienompaa olisikaan??- kryssääjä
Jepulis. Mulla on kohta kolmekymppinen vene, jolla kryssiminen on yhtä juhlaa. Sillä pääsee aika helposti 7-7,5 solmun vauhtiin hyvällä trimmillä. Mieluummin luovin kuin kuuntelen dieselin räminää ja resonanssia. Se vene kun on tehty nimenomaan purjehtimaan eikä koneella ajettavaksi. Siinä on fiilistä, kun luovitaan sex milaria 12-15 m/s etelätuulessa alaspäin.
- Anonyymi
kryssääjä kirjoitti:
Jepulis. Mulla on kohta kolmekymppinen vene, jolla kryssiminen on yhtä juhlaa. Sillä pääsee aika helposti 7-7,5 solmun vauhtiin hyvällä trimmillä. Mieluummin luovin kuin kuuntelen dieselin räminää ja resonanssia. Se vene kun on tehty nimenomaan purjehtimaan eikä koneella ajettavaksi. Siinä on fiilistä, kun luovitaan sex milaria 12-15 m/s etelätuulessa alaspäin.
HEH, löysin oman, 17 vuotta vanhan kommenttini :)
Vene on vaihtunut mutta ehkä edelleen voisin kokeilla tätä. Nyt vaan on toppirikinen isolla rullagenoalla; tuossa edellisessä veneessä oli nostettava kryssifokka. Oli se aikaa. Aana karsea purjeiden viikkaus kun tultiin satamaan.
- Anonyymi
Kapea vene ui syvemmällä ja aiheuttaa hidastavan jättöpyörteen, jota pinnassa uiva vene ei jätä. Siksi pinnassa uiva vene kerää enemmän nopeutta ja nousee paremmin tuuleen, koska kölin voimat niin määräävät.
Jos tahtoo kryssiä, kannattaa ostaa siihen kryssivene eikä ei-kryssivenettä. - Anonyymi
Uivia kerrostaloasuntoja!Missä niitä on?
- Anonyymi
Olisko kaikki pernon lapset sellaisia.
Eli risteilijät 18 kerrosta, 2700 huoneistoa yksiöistä 4+ huoneisiin omilla terasseilla ja jacutzeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467655
- 334243
- 573725
- 503200
- 172886
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652591- 562445
- 512388
- 402339
- 162286