Haalistunut

sea ray

Milläs saadaan tosi hapettuneet ja haalistuneet veneen kyljet näyttämään "uutta vastaavilta".Eli tarkoitus ois saada vanha tumman vihreä väri esiin ja kiiltämään.

16

4034

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii

      ja konevoimaa peliin, käsin ei jaksa.

      • venemestari

        missä on asiasta tyhjentävä artikkeli.Älä usko näitä amatööri kommenteja joilla kiilto ei kesstä kun hetken.


    • vahalla

      saa jo ihmeitä aikaan. Vahan täytyy olla vain laadukasta. Jos kyljet ovat vaikeasti haalistuneet kannattaa vahata ensin hiovalla vahalla. Konetta kannattaa käyttää, mutta kannattaa muistaa millä kierroksilla työskentelee. Koneenkin pitää olla sen verran laadukas, ettei pala pienillä kierroksilla.

      • vahalla

        se artikkeli ennenkun tuputat neuvuja.Vahalla ei ole suurtakaan merkitystä jos poja jää hapettuneeksi.


    • sellainen

      homma, että kokemuksesta ei ole ainakaan haittaa...ja se minkä saat lukemalla on hyvä hyödyntää ja sitten kohtuulliset laitteet sekä aineet ja harjoittelemaan. Kun saat veneen kiiltäväksi tiedät miten hapettumat saa poies ja kiillon takaisin. Seuraava vene meneekin sitten jo mukavammin, mutta mikään nopea homma myllytys ja muutaman vahakerroksen levitys ei ole, jos vene on vähänkin kookkaampi.

    • kokemuksia kaivataan

      Tässäkin on viitattu viimeisimmässä Venemestarissa olleeseen juttuu. Hyvä ja seikkaperäinen juttu ja meinaan sen eväillä tehdä oman peruskunnostukseni heti kun ilmat vähän lämpenee.

      Olisi kuitenkin kiva kuulla, josko jollain olisi ihan omakohtaista käytännön kokemusta vastaavasta projektista. Oliko kokemuksenne perusteella Venemestarin jutussa jotain korjattavaa/lisättävää/varoitettavaa ...

    • fiksari

      Yleensähän tuo tosissaan hoidetaan myllyttämällä ja vahaamalla. Mutta mitä olen hapettuneita Sea Ray:ta myllyttänyt, niin tulos on ollut huono. Muutama vanhempi kollega on ollut sitä mieltä, että jenkkiveneiden myllytystulokset ovat usein huonoja. Ilmeisesti siis jenkkiveneiden gelcoatit eivät ole yhtä säänkestäviä ja uudistamiskelpoisia kuin Suomiveneiden. Jep, kuulostaa uskomattomalta, jopa hullulta. Toisaalta materiaaleissa säästäminen on takuulla viety jenkkilässä pidemmälle, eli ei mikään mahdottomuus.

      Vai onko joku muu saanut myllytettyä 15 vuotta vanhan kauhtuneen jenkkiveneen väri gelcoatin myllytettyä uutta vastaavaksi? Minä en ole, mutta Suomiveneiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

      Ps. tämä ei ole provo, vaan havainto. Mikäli muillakin on havaintoja, kirjoittakaa kiitos.

      • se juttu

        niin tiedät miksi sitä vesihiontaa tehdään eri karkeuksilla ja sitten myllytetään eri karkeuksilla ja lopuksi vaha.


      • veneeni
        se juttu kirjoitti:

        niin tiedät miksi sitä vesihiontaa tehdään eri karkeuksilla ja sitten myllytetään eri karkeuksilla ja lopuksi vaha.

        Mun paattini on 80-luvun puolivälistä, väriltään punavalkoinen (viininpunainen).
        Aurinko oli vuosien saatossa polttanut värin himmeäksi. Edelliskeväänä myllytin punertavat kohdat tuloksena; kyljet kiilsi viikon.
        Päätin viime keväänä maalata punaiset uusiksi ruiskulla.Paikallinen automaalari opasti käyttämään teollisuusmaalia, jossa väripigmenttiä on reilusti.

        Paatista tuli loppujen lopuksi upee kunhan malttaa vetää ns. tartunnan lähes pelkällä liuottimella pariin kertaan, gelkoatia ei rasvasta saa millään täysin puhtaaksi. Lopuksi vahaus maalin kuivuttua.


      • kuten
        veneeni kirjoitti:

        Mun paattini on 80-luvun puolivälistä, väriltään punavalkoinen (viininpunainen).
        Aurinko oli vuosien saatossa polttanut värin himmeäksi. Edelliskeväänä myllytin punertavat kohdat tuloksena; kyljet kiilsi viikon.
        Päätin viime keväänä maalata punaiset uusiksi ruiskulla.Paikallinen automaalari opasti käyttämään teollisuusmaalia, jossa väripigmenttiä on reilusti.

        Paatista tuli loppujen lopuksi upee kunhan malttaa vetää ns. tartunnan lähes pelkällä liuottimella pariin kertaan, gelkoatia ei rasvasta saa millään täysin puhtaaksi. Lopuksi vahaus maalin kuivuttua.

        lehdessä kerrottiin,ensiksi vesihionta pariinkertaan ja sitten myllytys vaiheet ja vaha.Vai myllytitkö suoraan fareglalla kun ukot laiturilla niin käski.Maalaamalla saa siistin mutta kestää kulutusta heikosti, en usko että moni laittaa autoaan seinään kiinni ja kävelee hiekkaisilla kengillä konepellillä.Se maali naarmuuntuu yhtä herkästi veneessä kun autossakin, tartunta ei ole ongelma.Jos et tehnyt "myllytystä" kunnolla ja kunnon vehkeillä ja jos olet amatööri etkä tee niitä töiksesi niin lopputulos on että ei kestä kun hetken.


      • ensin
        kuten kirjoitti:

        lehdessä kerrottiin,ensiksi vesihionta pariinkertaan ja sitten myllytys vaiheet ja vaha.Vai myllytitkö suoraan fareglalla kun ukot laiturilla niin käski.Maalaamalla saa siistin mutta kestää kulutusta heikosti, en usko että moni laittaa autoaan seinään kiinni ja kävelee hiekkaisilla kengillä konepellillä.Se maali naarmuuntuu yhtä herkästi veneessä kun autossakin, tartunta ei ole ongelma.Jos et tehnyt "myllytystä" kunnolla ja kunnon vehkeillä ja jos olet amatööri etkä tee niitä töiksesi niin lopputulos on että ei kestä kun hetken.

        se artikkeli ennenkun vastaatte ja kerrotte kokemuksia "ei kestä kun hetken". Jos olette tehneet kaikki nämä vaiheet joita lehden artikkelissa mainitaan ja vielä haalistuu hetkessä niin sitten kommenteja tänne.Lähes kaikki itsetehdyt myllytykset ilman ammattimiestä on tehty päin seiniä vailla kokemusta ja kunnon koneita ja tekniikoita.


      • kymmenen
        ensin kirjoitti:

        se artikkeli ennenkun vastaatte ja kerrotte kokemuksia "ei kestä kun hetken". Jos olette tehneet kaikki nämä vaiheet joita lehden artikkelissa mainitaan ja vielä haalistuu hetkessä niin sitten kommenteja tänne.Lähes kaikki itsetehdyt myllytykset ilman ammattimiestä on tehty päin seiniä vailla kokemusta ja kunnon koneita ja tekniikoita.

        Venettä tullut kiilotettua,eikä kertaakaan ole vesihiottu,mutta silti jaksaa kiiltää edelleen.Usein unohtuu sellainen asia kuin vahaus myllyttämisen jälkeen,sama asia kuin autossa,pinta vaatii suojaa,ja vaha sen tarjoaa.Mutta sekin toimii vasta sen jälkeen kun pohjat hyvin tehty.Tutulla finnsport 540 paatti,joka vieläkin kiiltää,mutta onkin ollut uudesta asti hänellä ja hyvässä hoidossa eli vahattu säännöllisesti,ts,useamman kerran vuodessa.


      • on pohjat
        kymmenen kirjoitti:

        Venettä tullut kiilotettua,eikä kertaakaan ole vesihiottu,mutta silti jaksaa kiiltää edelleen.Usein unohtuu sellainen asia kuin vahaus myllyttämisen jälkeen,sama asia kuin autossa,pinta vaatii suojaa,ja vaha sen tarjoaa.Mutta sekin toimii vasta sen jälkeen kun pohjat hyvin tehty.Tutulla finnsport 540 paatti,joka vieläkin kiiltää,mutta onkin ollut uudesta asti hänellä ja hyvässä hoidossa eli vahattu säännöllisesti,ts,useamman kerran vuodessa.

        kunnossa eikä ole haalistunut niin vahalla saa pidettyä siistinä.Mutta kun katsoo rannassa keväällä kun herrat vetävät sen lian päälle vahaa mikä sekin hangataan pois huonosti ja aurinko polttaa loput kiinni keeliin.Sitten lähes kaikki jotka täällä puhuvat että myllytin veneen mutta ei kestänyt kun hetken,niin ne on tehty päin honkia sen myllytys homman.


    • myllytys

      Täällä vastauksissa pyörii sana "myllytys". Mitä vaihetta sillä tarkoitetaan ? Koneella hiontaa yleisesti vai jotain erityistä vaihetta ?

      Ja olen muuten lukenut sen Venemestarin jutun, joten sitä ei tartte suositella ! Olen aika varma, että siinä ei "myllytyksestä" puhuttu ja sen takia tarvitsisin tuon selvennyksen.

      • myllytys

        tarkoittaa varmaan sitä vaihetta kun hiovalla aineella ja koneella kiillotetaan maalipintaa, sitä en tiedä miksi kiillotuksesta käytetään sanaa "myllytys".


    • TOPLAC maalista löytyy searayn vihreä 077, helppo maaalata ohjeiden mukaan ,3vuotta pysynyt kiinni kuin tauti ja kiiltää. ei enää myllytyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe