Pariisilaiset

50-luku

50-luvun koululaiset muistavat varmasti "Pariisilaiset", leivokset joita sai kaikista kaupoista.
Nämä ruskeat n. 5 cm paksut suorakaiteenmuotoiset, ilmeisesti pelleittäin tehdyt herkut oli päällystetty vaaleanpunaisella sokerikuorrutuksella.
Olisikohan kellään näiden reseptiä, kun googlekaan ei auttanut.

20

4027

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k kos

Enpä ole kuullutkaan. Vaaleanpunaisesta kuorrutuksesta tulee mieleen ainoastaan aleksanterinleivokset. Laita ihmeessä ohje tänne jos jostain löydät. Valitettavasti en osaa auttaa.

• 50-luku

Taitavat tämän palstan lukijat olla niin nuoria, että nämä pula-ajan bestsellerit eivät ole tuttuja.

• tu1998772

Olisiko kyseessä macaron-leivokset?

• proustilainen

Tulee mieleen myös ne Proustin mainostamat madelaine-leivokset, mutta ei niissä kyllä kuorrutusta ole.
      Löytyisikö jostain vanhasta keittokirjasta neuvoja?

• leivon nainen

Hei, ota yhteyttä Marttoihin! Ne tietää kaiken!

• pehmeä piparkakku

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/26493-ranskalaiset-leivokset

Mummi teki pellillä piparkakkutaikinamaista kakkupohjaa ja muotoili sen pitkoksi josta leikatiin vinoon palasia. Ne hän koristi sokerivedellä. Silloin ei kai karamellivärejä.

Olen ostanut sellaisia paksuja pipareita, ovat pyöreitä ja ne on muovipusissa pehmeitä sisältä, oivia juustoille.

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Paraisten piparkakut ohje Piparikirjasta/1135244630568

Muistathan kanelin ja kumariinin http://fi.wikipedia.org/wiki/Kumariini

• Kannattaa käyttä Caylonin kanelia se on sitä terveellisempää.

• Kaipailija

Oi minä muistan ja olen myös kaipaillut samaa reseptiä. Jos olet sen jostain bongannut kerro ihmeessä.

• mut_ku
    • mummon_tyttö
    • keksisuu

Minä söin lapsena pumppernikkeleitä.. Et tainnu niitä tarkoittaa...

• MaaliskuunIdus

Muistan kyllä tuon leivonnaisen 70-luvulta. Tummanruskea kakku ja päällä valkoinen tai vaaleanpunainen sokerivesikuorrutus. Kakku itsessään oli melko mautonta, mutta kuitenkin pidin näistä kovasti. Ohjetta minulla ei valitettavasti ole antaa.

• Anonyymi

Juu hyvin muistan juuri Pariisilaiset. Koulusta välitunnilla käytiin hakemassa lähikaupasta. Onko sitä reseptiä löytynyt

• Anonyymi

Löysitkö reseptiä mistään? Täällä epätoivoisena etsinyt kyseistä "salamyhkäistä" reseptiä. Ei vaan löydy m i s t ä ä n.

• Anonyymi

Muutamia vuosia sitten sijaitsi Hakaniemen metroasemalla Helsingin leivän kahvila, jossa tuota herkkua myytiin, kävin sitä aika usein hakemassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Muutamia vuosia sitten sijaitsi Hakaniemen metroasemalla Helsingin leivän kahvila, jossa tuota herkkua myytiin, kävin sitä aika usein hakemassa.

Olet nähnyt unta ei sellaista kahvilaa siellä ole koskaan ollut, Vasta nyt on tullut metroasemalle kahvila Hakaniemeen olisko viime vuonna, kun tuli.

• Anonyymi

Kotilesi.fi löytyy resepti.

• Anonyymi

Kyllä Hakaniemen metroasemalla oli kahvila josta sai Pariisilaisia, mutta siitä on jo noin 10 vuotta ainakin, se oli kauan ennen remonttia.

• Anonyymi

Nytpäs muistankin, ne olivat todella joka kaupassa ja hyviä.

• Anonyymi

Muistan, muustan <3 ja tänään, kun söin Runebergintorttua tuo Pariisilainen tuli mieleen. Yhtä tumma ehkä tummempikin ja samanlainen koostumus. Googlesta ei löydy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5134
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4308
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe