Arvoisat metsänomistajat

Reijo Lahtonen

Terve! Olen metsäalaa seurannut konekauppiaan näkökulmasta kohtapuoleen 12 vuotta (2.5.94 alkaen). Vuosikausia olen ihmetellyt sitä, miten hatara tieto ja osaaminen metsänomistajilla noin keskimäärin on metsiensä hoidosta. Siis keskimäärin - toki sekaan mahtuu todellisia ammattilaisia ja tietäjiä. Kaupunkilaismetsänomistrajien määrä kasvaa jaka ikinen päivä - valtaosa metsänomistajista ei tiedä missä omat tilan rajat kulkevat - ei siis tarvitse ihmetellä, miksi raivauulle ei ole lähtijöitä. Rajojen tunteminen jonkinlainen perusedellytys lienee. Enpä halua kenenkään varpaille astua, mutta olen antanut itselleni kertoa satoja kertoja, kuinka kallis raivauskone moto on. Energiapuu on tulevaisuuden kovin "muoti-ilmiö". Kuluneen kuukauden aikana raaka-öljyn maailman marrkinahinta on noussut lähes 20 % - ja suunta jatkuu samana - se on varmaa. Mikä vaikutus tuolla on energiapuun hintaan? - Ei ole tulevana syksynä sahureilla euroja ostella tukkipuuta, jos eivät ala pika pika vauhtia jalostamaan toimintaansa - ja siis tuotteitaan. Raakalauta ei ole näillä energianhinnoilla kilpailukykyinen - lienee kovalla pakkasella kannattaa lautaa laittaa vaikkapa lämpökattilaan - jos hiukan kärjistäisin aihetta. Puunjalostus insinöörejä ei tässä maassa ole - 100 vuotiaasta puusa ei kannata jalostaa pahvilaatikkoa tai tarraa - kyllä olisi korkea aika päättäjien - siis meidän jokaisen- mehän he valitsemme, katsoa peiliin ja totuutta silmiin. Maailman meno on kovaa - kilpailu on vasta tulossa metsäpuolelle. Hyvää ja Aurinkosita Kevään jatkoa kaikille Metsämiehille!! -Ollaanpa yhteyksissä!

8

2076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsänomistaja 2

Jopa Lapin hidaskasvuista, arvokasta puuta tuhlataan sellun raaka-aineeksi. On tietysti helppo kirjoittaa jalostusasteen nostamisesta, mutta se tosiasiassa pelastaisi Suomen hiipuvan metsäteollisuuden.

Voisimme verrata Suomea vaikkapa Tanskaan, joka on käytännössä metsätön maa. Siellä on kuitenkin vahvaa puuta jalostavaa teollisuutta mm. huonekaluteollisuutta.

Kirjoitat 100-vuotiaasta tukista. Sen ikäinen puu onkin vielä hyvälaatuista. Nykyisin ohjein tuotettu puu tuskin kasvaa yhtä hyvälaatuiseksi. Liian harvassa nuorena kasvanut, lannoitettu puu on löyhäsolukkoista. Sen arvo rakennuspuuna ei ole sama kuin hitaammin nuorena kasvaneen, tiiviin puun.

Laatupuulle ei vielä osata antaa riittävästi arvoa. Sitä ei osata vaatia, vaikka puun huono laatu saattaa tulevaisuudessa aiheuttaa yhä enemmän kattojen ym. rakenteiden sortumisongelmia sekä lahovaurioita.

Tarkoitit metsänomistajien hatarilla tiedoilla ehkä ihan muuta kuin itse ajattelen. Olen sitä mieltä, että ainakin osan metsänomistajista olisi syytä keskittyä kasvattamaan laatupuuta. Se merkitsee luopumista nykyisestä vain mahdollisimman suureen kuutiomäärään keskittyvästä kasvattamisesta, joka tuottaa ainakin männyn kohdalla aika paljon kehnoa tavaraa.

Olisi ehkä aiheellista eriyttää energiapuun ja kuitupuun tuotanto laadukkaan tukin tuottamisesta. Nyt kasvatetaan metsänomistajan kannalta liian kalliilla tavalla liian halpaa tuotetta.

• Oikaisija

No niin, nyt alkaa ilmestyä asiaa ja ymmärrystä, jota olen minäkin kaivannut. HYVÄ !

Mutta yhden asian haluan kirjoituksestasi oikaista. Kirjoitit:

"Raakalauta ei ole näillä energianhinnoilla kilpailukykyinen - lienee kovalla pakkasella kannattaa lautaa laittaa vaikkapa lämpökattilaan - jos hiukan kärjistäisin aihetta."

Olit enemmän oikeassa kuin luulitkaan. Ei vain liene kannattavaa polttaa tukkipuuta (lautaa). Vaan se on todella taloudellista vaikka kesähelteillä poltettuna. Polttamalla tukista saa 3-4 kertaisen taloudellisen hyödyn verrattuna tukin myyntiin. Ja enemmänkin kun yhtälöön otetaan lisää muuttujia....

Tietysti totta on myös se, että onhan puun kuljetuksista yms. myös kuluja, jotka ovat marginaalisia kuitenkin suhteessa energia-arvoon.

Tähän pieneen kuluseikkaan nämä yhden asian ajattelijat tulevat kuitenkin teilaamaan kirjoitukseni laiskuuksissaan ja pinttyneine ajatuksineen.

Puun poltosta on helppo tehdä hyvin tuottava ja hauska harrastus jos on aitoa halua omaksua huomisen energiapolitiikka jo tänään.

• R.L

Ensimaanantaina Jyväskylässä järjestän tilaisuuden, jossa asiaa katsotaan silmästä silmään. Puhutaan asiasta niinkuin se on - ilman korulauseita. Mitä metsänomistajan tulisi tietää energiapuusavotasta? - Siinä hyvä kysymys. Mielellään ei mitään - on joidenkin mielipide. Tämä aihe on niin arka että keskustelijat on harvassa.. Minulla on itselläni omat intressini katsoa tätä peliä hieman tarkempaa, en tiedä miksi, mutta siltä vain tuntuu...Ihminen on utelias - jos joitain asioita peitellään ja salaillaan, niin onhan ne kaivettava esille. Öljyn hinta on kuukaudessa noussut roimasti - sama arvon nousu on metsässäkin oltava. Metsänomistajilla on hyvin pullat uunissa, jos vain pää kestää kylmänä. Olen työni puolesta reissannut 30 maassa ja ainoastaan tuossa itänaapurissa olen törmännyt yhtä hyviin metsiin. Ulkolaisten asiakkaiden kanssa kun olen ajellut suomea ristiin rastiin, niin he kysyvät aina, että mihin te tarvitsette isoja motoja kun tienvarret kasvavat riukumetsää...niinpä. Samat kaverit sitten kyselevät, että onko teillä sellaisia järviä missä voi uida? - Sen verran ollaan euroopassa perillä toistemme asioista. Suosittelen reissua vaikkapa Irlantiin katsomaan miten Sitka kuusi kasvaa - aivan kuin tikkataulua vuosirenkaat - siihen hintakisaan ei kannata suomalaista sahatavaraa kuskata. Puunjalostus osaaminen on hakusassa. Matkailu avartaa - suosittelisin metsänomistajien liitolle reissua keski-euroopan savotoille - niin olisi helpompi nukkua yön yli - tai ehkä olisi aihetta alkaa vartioimaan arvokkaita metsäpalstoja - ne on vielä kovassa kurssissa.

• ex-kuski

...hankinta uudelle omatoimiselle metsänomistajalle on kunnollinen raivaussaha.Nyt energiapuuvillityksessäkään ei saa unohtaa taimikonhoidon merkitystä.On järkevämpää kasvattaa jopa energiapuukin mahdollisimman järeäksi,tuntuu että nyt jätetään taimikot hoitamatta sillä verukkeella että "kyllä se energiapuuhakkuussa sitten harvennetaan".Tuloksena pilalle riukuuntuneita taimistoja jotka tuottavat paljon järeää lehtipuuta ja vähän sitten sitä arvokkainta tukkiosaa.Edes kun kerran viitsittäisiin harventaa taimikko vaikka 3000 taimeen hehtaarilla eikä jätettäisi liikaa lehtipuuta...

• Reijon

kuitenkin keskittyä tulevaisuudessakin sinne konekaupan puolelle ja sen kehittämiseen.

• R.L

Hyvä näkökulma asiaan. On vain niin pirun raskasta kuulla päivittäin samat tarinat tältä alalta. Tosiasioiden tunnustaminen on ensimmäinen konsti saada asioihin vauhtia. Jos on metsänomistaja päässä ongelmia - niin myös konemaailmassa. Konekauppa on sinänsä ihan oma maailmansa - siellä on omat systeemit valloillaan, jotka myös ovat "ei kestä päivänvaloa" -osastoa. Sodassa ja rakkaudessa on kaikki keinot sallittuja - vaan konekaupoissa liikutellaan sellaisia rahamääriä paperilla, että eurosokeudessa ollaan menty melko raakasti ulalle. Kirjoitan kirjan v-07 - "halki poikki ja pinoon" - siinä valotan mitä, missä, milloin ---kuuma kirja siitä tulee. Kirjoitan sen vain mielenterveydellisistä syistä...raskaita tarinoita on...Kilpailu on vasta tulossa metsäkonepuolelle - nyt arvelisin, että ylikapasiteettia on ainakin 150 % - joten, kuluvan vuoden aikana opetellaan laittamaan vyöhön lisää reikiä - sinne solkipäähän - ja ensivuodesta tulee historian raskain vuosi..."kohta varmaan täytyy sovitella köyttäkin kaulaan.." lauloi legendaarinen Häirikkö Irwin. Olen tuollaisiltakin "savotoilta" koneita myynyt--- raskas ammatti - -

• pahalla
        R.L kirjoitti:

Hyvä näkökulma asiaan. On vain niin pirun raskasta kuulla päivittäin samat tarinat tältä alalta. Tosiasioiden tunnustaminen on ensimmäinen konsti saada asioihin vauhtia. Jos on metsänomistaja päässä ongelmia - niin myös konemaailmassa. Konekauppa on sinänsä ihan oma maailmansa - siellä on omat systeemit valloillaan, jotka myös ovat "ei kestä päivänvaloa" -osastoa. Sodassa ja rakkaudessa on kaikki keinot sallittuja - vaan konekaupoissa liikutellaan sellaisia rahamääriä paperilla, että eurosokeudessa ollaan menty melko raakasti ulalle. Kirjoitan kirjan v-07 - "halki poikki ja pinoon" - siinä valotan mitä, missä, milloin ---kuuma kirja siitä tulee. Kirjoitan sen vain mielenterveydellisistä syistä...raskaita tarinoita on...Kilpailu on vasta tulossa metsäkonepuolelle - nyt arvelisin, että ylikapasiteettia on ainakin 150 % - joten, kuluvan vuoden aikana opetellaan laittamaan vyöhön lisää reikiä - sinne solkipäähän - ja ensivuodesta tulee historian raskain vuosi..."kohta varmaan täytyy sovitella köyttäkin kaulaan.." lauloi legendaarinen Häirikkö Irwin. Olen tuollaisiltakin "savotoilta" koneita myynyt--- raskas ammatti - -

Älä nyt Reijo romantisoi liikaa. Bisnes on bisnestä eikä siinä silloin ajatella kummankaan osapuolen mielenterveyttä. Homma on mitä on, käytettyjen koneiden kaupassakin. Malli kuten kiinteistön välittäjillä, paljon puhetta ... vähän asiantuntemusta.

• teki meillä raivuu hommat nyt keväällä yli 20 hehtaarin alueelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      79
      2545
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1674
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      371
      1606
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1214
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1156
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe