Kysymys ateisteille, agnostikoille. Onko elämänvarrellanne sattunut konkreettisia konflikteja uskovaisten kanssa?
Aloitan itse.
Jehovathan tunnetusti pyörivät pitkin nurkkia, mutta pahimmiksi ovat osoittautuneet lestadiolaiset. Aikanaan peruskoulun ylä-asteella uskonnontunnilla opettaja joutui kananmunilla heittämisen kohteeksi. Olisi luullut heittäjän olevan satanisti, mutta ei kyseessä oli kreationistinen lestadiolainen, jonka isä ’kovanluokan’ lestadiolainen sattui olemaan samaisen koulun rehtori.
. –No opettaja parka joutui sairaslomalle. Ja entäpä mieltänsä osoittanut lesti. Jaa-a tuliko edes jälki-istuntoa.
Naapurissa asui myös lestadiolaisperhe 8 lasta kuten asiaan kuuluu. Tässä perheessä ei vallinnut mikään harras ilmapiiri. Herran pelko on oikea sana. Tässä kyseisessä tapauksessa herra oli perheen isä, jonka kasvatus metodeihin kuuluivat huutaminen, hakkaaminen ja alfauroksena tämä tyranni valvoi kaikkea. Aina nämä parasiitit oli kaikkea meiltä lainaamassa ja tavaroiden palauttaminen oli työn ja tuskan takana. Naurettavinta mitä muistan oli seinäämme ilmestynyt jatkotroikka, joka kulki naapuriin. Aloin sitä ihmettelemään olin näet yksin kotona ja vanhempani olivat mökillä. Seurasin sähköjohtoa naapurin parasiitti-lestadiolaisten luokse. –Kun talon herra tulee selittelee, että he lainaavat sähköä. Huh, huh moneskohan kerta se oli ollut ennekuin jäivät kiinni. Kyseessä ei ollut mitään rahanpuutteessa eläviä. Molemmat vanhemmat olivat hyvätuloisissa hommissa.
Eräs kaverini, joka oli lestadiolainen kertoi äitipuolensa joutuneen helvettiin. Tämäkö oli tappanut itsensä kahdeksannen lapsen jälkeen. Isä oli mennyt uusiin naimisiin ja tehnyt kahdeksan lisää. Eli yhteensä 16 lasta. - Lastenteossa ei sinänsä pahaa, mutta kun se tapahtuu toisen terveyden kustannukselle on kyse lähinnä sairaasta alistamisesta.
Armeijassa olimme ensimmäistä kertaa metsässä ja oli aikaa tutustua aseveljiin. Muistan kun yöllä istuuduin viereisen ryhmän nuotion äärelle ja hetken katsottuani ihmisiä näen sivussa rotevan pojan, jonka katseesta paistoi alistetun pelokkaan lampaan katse. Kysyin, että oletko lestadiolainen ja hän tätä ihmetteli kuinka sen tiesin. –En viitsinyt, sitä kertoa, että katseesta. Myöhemmin tämä siirrettiin meidän tupaan ja saman tien alkoi tapahtua. Ensimmäiseksi meiltä kiellettiin radion kuuntelu, koska tämä oli tehnyt asiasta valituksen. No vastavedoksi keräsimme nimet ylös niiltä ketkä haluavat radiota kuunnella kun vapaata aikaa on. Tuloksena oli se, että radio soi, mutta lesti parka vietti aikaansa kenkienlankkaus tiloissa. Myöhemmin tämä fundamentalisti sekosi täysin.
- Minua hän alkoi nimittää antikristukseksi. Sairaalan tiloissa, jossa hän oli töissä, ikkunat oli koristeltu tontuin olihan joulu tulossa. Tämä repi tontut ja joulupukin kuvat raivoissaan haukkuen, sitä jumalan rienaamiseksi. Onneksi lääkintä everstiluutnantti havaitsi tilanteen ja lähtö tuli lestille.
Tässä pari ”hauskaa” tarinaa (muutama mehukas jäi viellä kertomatta) olisi kiva lukea muiden vastaavia. Mainitkaa mielellään uskontokunta jos sattuu olemaan tiedossa.
USKONTO GALLUP ?
15
1348
Vastaukset
- ja vaadin kuluni
Mikä juuttaan diskriminaattori, kun vaan ateisteille ja agnostikoille. Kyllä kai uskiksille sattuu enemmin konflikteja "väärinuskovien" kanssa, kuin konsanaankaan(ko) ateilla ja agnoilla.. Eiks uskikset saa vastata. Mitä? Itse olen ehkä agnostisuuteen kallellaan oleva skeptikkokristitty. Miksi haluat rajata minut ulos. Eikö pastorinJuuttaalle mielipide kelpaa. HÄH ?
- avointa konfliktia
Empä tuota konkreettisesti konfliktiksi voisi
nimetä mutta vuosien varrella minua on
Evokristillisyyteni ja myöhemmin ateismiuteni
vuoksi kutsuttu seuraavilla nimillä:
Ateistin tolvana,
Aivoton Ateisti,
Ateistisatanisti,
ateistisatanistievolutionisti,
ateistisatanistievolutionistisovinisti,
keretti,
harhaoppinen valehtelija,
ylimmäinen valekieli,
Saatanan maalliset kasvot,
Kristuksen uudelleennaulitsija,
Luomisen Suuri peto,
Pääpiru,
vainoharhainen vohkaaja,
totuuden vääristelijä,
Anti-kristus,
Aivoton evolutionisti,
Jumalanpilkkaaja,
Uudelleensyntynyt Juudas,
Ihmisvihaaja,
Jumalan hylkäämä,
Jumalan rienaaja
Saatanan palvoja,
Saatanan kätyri,
Saatanan lähettiläs,
Uskonluopio,
Väärä Messias,
Paholaisen sikiö,
Sieluton Paskiainen...
Haukkumanimiä on pitempikin lista mutta
tässä yleisimmät.- vastustan jyrkästi
Missähän porukassa olet ollut, kun "luopiolle" on tullut tollasta tekstiä.
Itselläni on se käsitys kristillisyydestä, että jos ihminen tulee uskoon, on se kuin malariatartunta. Ei siitä eroon pääse. Olen maalistunut agnostikko (vanha äijä) ja kuitenkin vielä uskon. Mulle ei ole tullut vastaavia kommentteja kuin sulle. Fundisaikanani tuli kyllä molemmille korville. Yhteenvetona olin laitoskirkon hengetön yltiöpietisti-fundamentalisti. Luterilainen pietisti varmaan olinkin. En koskaan kreationisti. - tullut kokeiltua
vastustan jyrkästi kirjoitti:
Missähän porukassa olet ollut, kun "luopiolle" on tullut tollasta tekstiä.
Itselläni on se käsitys kristillisyydestä, että jos ihminen tulee uskoon, on se kuin malariatartunta. Ei siitä eroon pääse. Olen maalistunut agnostikko (vanha äijä) ja kuitenkin vielä uskon. Mulle ei ole tullut vastaavia kommentteja kuin sulle. Fundisaikanani tuli kyllä molemmille korville. Yhteenvetona olin laitoskirkon hengetön yltiöpietisti-fundamentalisti. Luterilainen pietisti varmaan olinkin. En koskaan kreationisti.No, eräässä vaihetta elämääni lähdin
"hengelliselle" etsintäretkelle löytääkseni
itselleni sopivan uskonnon...
Noh, aloitin kristinuskon alalajeista, sillä
se tuntui luonnolliselta...
Mutta niin siinä kävi, että kränää tuli miltei
jokaisen seurakunnan kanssa (minulla oli eriäviä
mielipiteitä oikeista Raamatun opeista).
Eipä siinä sitten paljon tarvittu, kun kerran
oli sanonut papille, että "Hei, ei tämä ole
näin... eikö Raamattu sano, että...?" ja
heti olivat kaikki kimpussa kuin herhiläiset:
"Katsokaa, tässä näette kuvan harhaoppisesta,
oikeasta Saatana kätyristä. Kuka tämä
ihminen luulee olevansa, joka olemuksellaan
kehtaa liata Herran kirkon puhtauden"
(ja sitä rataa, jotkut maltillisempia; toiset
eivät... Lopulta päätin ryhtyä ateistiksi, sillä
vielä ei yksikään ateisti ole väittänyt minun
vääristelevän Ateismin perimmäistä luonnetta) - valehtelee taasen
tullut kokeiltua kirjoitti:
No, eräässä vaihetta elämääni lähdin
"hengelliselle" etsintäretkelle löytääkseni
itselleni sopivan uskonnon...
Noh, aloitin kristinuskon alalajeista, sillä
se tuntui luonnolliselta...
Mutta niin siinä kävi, että kränää tuli miltei
jokaisen seurakunnan kanssa (minulla oli eriäviä
mielipiteitä oikeista Raamatun opeista).
Eipä siinä sitten paljon tarvittu, kun kerran
oli sanonut papille, että "Hei, ei tämä ole
näin... eikö Raamattu sano, että...?" ja
heti olivat kaikki kimpussa kuin herhiläiset:
"Katsokaa, tässä näette kuvan harhaoppisesta,
oikeasta Saatana kätyristä. Kuka tämä
ihminen luulee olevansa, joka olemuksellaan
kehtaa liata Herran kirkon puhtauden"
(ja sitä rataa, jotkut maltillisempia; toiset
eivät... Lopulta päätin ryhtyä ateistiksi, sillä
vielä ei yksikään ateisti ole väittänyt minun
vääristelevän Ateismin perimmäistä luonnetta)Niin kyllä te ateistit jaksatte vääristellä
totuutta oikeuttaaksenne vääräoppisuutenne.
Et sä oo mitenkään uskontoa ettinyt, väität
vaan et saisit toisten sympatiat mutta
mitä muutakaan voi odottaa moraalittomista
Saatanan eksyttämiltä ateisteilta...
Kuule sinun on aika pyytä syntejäsi anteeksi ja
ottaa Herramme Kristuksen pyhät sanaet sydämeesi
ja lopettaa ihmisten huijaaminen.
Valheittesi ja Jumalan pilkkasi takia sinut
on tuomittu Helvettiin, ellet myönnä syntejäsi
ja anna Hänen valkeutensa tulla myös osaksi
sinua.
Enkä muuten ihmettelis vaikka suo olisikin
noilla nimillä kutsuttu - rienaaja on aina
rienaaja...
- plää plää
Meikäläisen "konfliktit" uskovaisten kanssa on tylsää luettavaa, mutta kerronpa silti.
Eli koulussa uskonnontunnit lähinnä sujuivat pilvihöyryissä ja "konflikti" opettajan kanssa koski lähinnä luokasta poistamiseen. Se koulusta, sitten nämä "flaiereiden" jakelijat..hmm..niiden kanssa ei mitään "konflikteja" ole päässyt syntymään, yleensä asialla on vanhempi rouva henkilö, joka tulee asiaansa tyrkyttämään. Otan "flaierin" vastaan ja toivottelen hymyssä suin päivänjatkot ja mummo hymyilee takas ja toivottaa perus-setin "herran siunasta"..jne. Sit nää ovelle tulijat. Ei niidenkaa kanssa ole mitään "konflikteja" tullut. Ovat olleet erittäin ymmärtäväisiä, kun olen sanonut, että olette fiksua porukkaa ja ymmärrätte varmaan ettei mua kiinnosta. Hekin hymyssä suin nyökkäilevät ja toivottelevat perus-setin.
Oonkohan päässyt liian helpolla? En ole "konfliktiin" joutunut uskovaisten kanssa. Tai en ainakaan ole sitä ymmärtänyt jos niin on käynyt. - mke
Erään lestadiolaisperheen lapset ampuivat ilmakiväärillä tuttuni maatilan lehmiä... Peruskoulusta muistan, että valtaosa tietämistäni lestadiolaisista oli koulukiusaajia....
- xzcrtsrew
Hämeentiellä iso honkkeli jakoi väkisin jeesuslappuja.
Minä: "En ole taikauskoinen."
Honkkeli (suuttuu): "MITÄ? Etkö tiedä että Jeesus rakastaa sinua?"
Minä: "Jaa Jeesus on homo?"
Keskustelu päättyi honkkelin vajotessa ulisten katuun ja takoessa asfalttia nyrkeillään. - juomari turmio
Naapuri kaupunki Porista lähti linja-autolastillinen porilaisia silloiseen Leningradiin,ryhmään kuuluva paikallinen "vapaa-ajattelia" oli aloittanut tankkauksen jo ennen lähtöä.Porilaiset olivat jo tulossa takaisin kotikaupunkiinsa kun kyseinen ateistihihhulikin alkaa alkaa hieman selvitä ja kysyy jokos kohta tullaan Vaalimaaalle?
- Kielioppi ja
Logiikkavirheistä päätellen kirjoitit oman sepustuksesi kuvauksesi mukaisessa tilassa.
Täynnä "pyhää henkeä" toisin sanoin, maistissa :D
- Arska
vakava mielenhäriötila
- Sen huomaa
Erikoisen hyvin sinun teksteistäsi. Selvästi sinä olet rukoillut kaikkea hyvää pelkästään itsellesi, ja siinä reissussa vähän rähjääntynyt ja jäänyt puille paljaille.
Sitten kateudessasi niille, joille Jumala on vastannut, sinä koitat tehdä jäynää, ja nihraat, minkä kerkiät toisten uskon lankoja heikommiksi. - Kuippis
Sen huomaa kirjoitti:
Erikoisen hyvin sinun teksteistäsi. Selvästi sinä olet rukoillut kaikkea hyvää pelkästään itsellesi, ja siinä reissussa vähän rähjääntynyt ja jäänyt puille paljaille.
Sitten kateudessasi niille, joille Jumala on vastannut, sinä koitat tehdä jäynää, ja nihraat, minkä kerkiät toisten uskon lankoja heikommiksi."Sitten kateudessasi niille, joille Jumala on vastannut, sinä koitat tehdä jäynää, ja nihraat, minkä kerkiät toisten uskon lankoja heikommiksi."
Irrottaudu sinäkin turhista langoista ja lopeta sätkynukkena oleminen. - Arska
Sen huomaa kirjoitti:
Sitten kateudessasi niille, joille Jumala on vastannut, sinä koitat tehdä jäynää, ja nihraat, minkä kerkiät toisten uskon lankoja heikommiksi.samoin on laita mustasukkaisuuden. Jos virtaa riittää ei tarvitse kuvitella, jotta ruoho on vihreämpää... Jeesus kolkuttaa... Jumala auttaa...
- Moni kakku päältä kaunis.
- profossi
Tässäpä oma mielipiteeni:
Eniten vastenmieliset uskonnot ja kultit top 5
1) Islam
2) Helluntailaiset
3) Jehovan todistajat
4) Lestadiolaiset
5) Saatananpalvojat
Vähiten vastenmieliset uskonnot ja kultit top 5
1) Ortodoksisuus
2) Buddhalaisuus
3) Perusluterilaisuus
4) Unitarismi
5) Juutalaisuus
Oudoimmat uskonnot ja kultit top 5
1) Wicca
2) Scientologia
3) Harekrishna
4) Fundamentalismi, ihan mikä tahansa
5) Uuspakanallisuus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893