Äidit!!! Kuukautisista!!!

1209

Niin äidit. Mitä te ajattelette kun tyttärenne kertovat että heidän kuukautisensa alkoivat? Kertoivatko he edes? Mitä ajattelitte? Miten he sen kertoivat? Mitä te sanoitte? Anteeksi tämä kauhea kysymystulva. Olisi nyt vain tärkeää!!!

17

4100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1209

vastatkaa nyt! pliis

• ihmeempiä

Asiahan on täysin luonnollinen ja odotettavissa. Pakkohan kuukautisista on äidille kertoa, koska meillä ainakin minä huolehdin siitä, että kotona on kuukautissuojia. En muistaakseni sanonut muuta kuin että "niinkö, oliko wc:ssä siteitä?"

• 1209

juups... Lisää, lisää

• 1209

No jos ei äitejä sit ole niin tytöt, miten te kerroitte? Äititki saa kyl vastata. Mieluusti!!!

• epäilyksen siemen

Mitä sä noin intona kyselet... Taidat olla joku perverssi.

• äiti kans

ihmeempiä ajatteli.Me juteltiin kuinka tärkeätä on pitää hygieniasta huolta ja sovittiin millaisia siteitä hankitaan.Se on sitten sellainen juttu murkkuikäiselle tytölle ettei kannata koko suvulle huudella eikä tytön aikana muille perheen jäsenille, vaikka kuinka on luonnollinen asia. Minä muuten ajattelin silloin että tästä se naiseus alkaa.

• syntynyt -56

Minä saatoin kyllä kertoa äidilleni kun mulla alkoi menkat, olin 13v eli vuonna 1969. Eikä siinä mitään ihmeellistä ollut, asiat oltiin etukäteen puhuttu. Äitini oli silloin 59v. Nyt olen oman tyttöni kanssa puhunut. Onko vielä 2006 äitejä ja tyttäriä jotka eivät voi tästä asiasta puhua.Mielluimmin äidille kun terveydenhoitajalle olen kyllä sitä mieltä!

• Milla.M

Tyttärellä alkoivat kuukautiset vajaa pari kuukautta sitten, tytär ehti juuri täyttää 11. Eihän siitä sen kummempaa haloota syntynyt,asiasta oltiin puhuttu jo etukäteen joten yllätyksenä se ei tullut sitten tytöllekään. Eräs päivä tämä sitten vain näytti pikkuhousujaan ja sanoi että nyt ne sitten alkoivat.

Jutustelimme kuinka siteitä käytetään, pesuja lisätään jne. Luonnollinen asia ja kun siitä etukäteen juttelee niin ei siinä sen ihmeellisempää ole.

• alko kuukautiset nyt helmikuussa. Mulle tuli viesti yhdeksän jälkeen aamusta ja tytär kerto siinä että hänellä oli alkanut kuukautiset. Laitoin onnittelu viestin takasin. Kun tulin työmaalta iltapäivästä, lähdettiin tyttären kans yhdessä kauppaan ostamaan siteitä ja pidettiin herkuttelu päivä sen kunniaksi.

• Tyttö92Hyvinkää

Se on hyvin tehty! Oma äiti juhlisti myös menkkojani niistä sen enempää kailottamatta :D Käytiin ravintolassa syömässä! :D Se oli hauskaa,ja ekat menkat oli siksi tosi positiivinen kokemus.Siitä on jääny se perinne,että nytkin käydään ihan kahdestaan äidin kanssa ravintolassa syömässä n kerran kuukaudessa :) Olen siis 13 vuotta.

• outoa

..mutta näin kun kohtukin on syystäkin leikattu ja muuta, niin.. onkohan tuo nyt ihan juhlimisen arvoinen juttu.. öhöm..
        juu outoa

• Mutsi
        outoa kirjoitti:

..mutta näin kun kohtukin on syystäkin leikattu ja muuta, niin.. onkohan tuo nyt ihan juhlimisen arvoinen juttu.. öhöm..
        juu outoa

Koska vieläkin niin monessa kodissa kuukautiset ovat tabu aiheena. Ei uskalleta puhua niistä ja kaikki häpee toisiaan: äiti ostaa häpeillen siteitä tyttärelleen ja tytär ei uskalla sanoa ääneen aiheesta juuri mitään!

Meillä vielä odotellaan alkaviksi, mutta koskaan aihe ei ole ollut tabu, koskaa se ei tule olemaan ja meilläkin pidätään tämän etapin kunniaksi pienet kahdenkeskiset bileet:) Kuukautisten alkaminen on nuoren elämässä niin suuri juttu, vaikkakin meille naisille se ei enää siltä tunnu.

• Minna

en ymmärrä mitä juhlimista kuukautisten alkamisessa on ja jos teillä on toinen lapsi poika tuskin alatte juhlia kun hänelle tulee ensimmäinen siemensyöksy?

• tulipa mieleeni

...kun itse kerroin omalle äidilleni.. että minulla tulee verta..pyllystä (käytin todella tuota sanaa)..
      äitini puhkesi puhetulvaan:"Voi, voi nytkö sinulla on alkaneet 'huonot ajat' voi,voi jne. jne...!!"
      no minähän pillahdin itkuun.. pelästyin suunnattomasti moisia aikoja. Kysyin:"Ainako 'sitä' tulee.." Joo, kyllähän äiti sitten toki havahtui ja asiallisesti kertoi mistä on kysymys ja neuvoi mitä tehdä. Olin juuri 12 täyttänyt! ;D

• ..............................

Olet saanut hyviä vastauksia, jos kysymyksesi on aito. Olen kuullut myös yhden neljän tyttären isän kertovan, että on ostanut kukkia jokaiselle, kun on kuulluut kuukautisten alkaneen.(Ko. isä on luonteeltaan ja olemukseltaan varsin perinteinen suomalainen mies, vaikka tällä ei liene asian kanssa mitäään tekemistä)

• 24v

Äitini kuoli kun olin pieni. Alkuun oli todella hankalaa, kun itseäni nolotti ajatus kuukautissuojien ostamisesta, enkä isällekään asiasta kehdannut mainita. Olin 12-vuotias. Aika pitkänaikaa sinnittelin erilaisilla viritelmillä ja kavereiden luona vessasta saatoin myös napata joskus jonkun suojan mukaan :)

Tulee vain mieleen se, että mielestäni olisi tärkeää myös miesten tietää enemmän kuukautisista ja myös ilmaista jollain tapaa tyttärilleen, että myös isälle voi kertoa sitten kun kuukautiset alkavat. Varsinkin jos äitiä ei ole.

• minä vaa..

joo,kyllä jos ei ole äitiä niin isän pitää niistä kertoa..ei se ole kivaa jos ei ole kenelle kertoa.ja kyllä jos kuukautiset alkavat niin niitä juhlia pitää,koska silloin on tulossa naiseksi!vaikka ei se niin kivalta tunnu kun ne alkaa...=)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      84
      2605
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1684
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1609
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1227
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe