Kemijärven murre?

Nick-boy

OLisiko täällä ketään joka osaisi Kemijärven murretta. Minulla on yhdessä tekstissäni kemijärveläinen henkilö, jolle pitäisi pystyä kirjoittamaan vähän paikallisväriä kiereen. En tietenkään pyri autenttiseen murteeseen vaan muutamilla murteellisilla ilmaisuilla ja liudennuksilla tekemään väriä.

Osaisiko joku siis vastata miten esim. seuraavat sanat Kemijärven murteelle menevät (käsittääkseni se eroaa jo Rovaniemenkin murteesta)?
edes,
kädet,
saada,
inahda.
- Eli miten murteille vierasta d-kirjainta Kemijärven murteessa käsitellään?
- Sielläpäin kai sanotaan minä (savolaiseen tyyliin) eikä mie niinkuin Länsi-Lapissa?
- Mitä tyypillisiä kirouksia tai muita voimakkaita tunneilmauksia ko. murteessa on?
- Puhutaanko siellä paljoon hoon päälle? Esim. Sanotaanko mukaan mukhaan vai mukkaan?
- Onko ketään kirjailijoita tai muita tekstejä, jotka olisi kirjoitettu Kemijärven murteella (älkää nyt vain Rosa Liksomia tai Timo K. Mukkaa tarjotko)

14

4085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ____________________

Kemijärvelä ei oikeestaa oo mittää erikoisempaa murretta, ne puhhuu osa h:n pääle muttei kaikki, ja murrettaha tääki vois sun mielestä olla mitä mää kirjotan, muttei ainakkaa kemijärveltä

• Tiinaliina77

Hei!

Näin Kemijärvi-lähtöisenä sanoisin, että osa Kemijärveläisistä puhuu enemmän rovaniemeläisittäin kuin taas toiset, mutta yleisesti kemijärven murre on melko lailla normaalia lappalaismurretta.

Edes-> etes
      Kädet->käet
      Saada->Saaha
      Inahda-> Inaha

Hoon päälle puhuu osa, suurin osa kuitenkaan mielestäni ei. Mie ja sie siellä kyllä on käytössä hyvin yleisesti mutta on niitä kirjakielen tyyliin puhujiakin! Itselläni on se hoon päälle puhuminen. "Herran pieksut" ja "jestas" on ainakin minun mielstäni melko kuuluisa kemijärveläinen sanonta ja sitä itse olen paljon siellä asuessani ja siellä joka vuosi usein käydessäni kuullut.

Kirjailijoista en osaa sanoa.
      Menestystä! =)

• Nick-boy

Kiitos Tiinaliina. Hyvä kun koukkuun tarttui joku ihan oikea kemijärveläinenkin. Tämä minun henkilöni on synytynyt n. vuonna 50 eli on jo 56 vuotias. Puhuisi siis vähän enemmän vanhemmalla tavalla.

Osaatko vielä neuvoa miten seuraavat menisivät?

tahdon (onko tahon vai tahton?)
        vuodet (onko vuojet?)
        tehdä (tehä?)

ilkeästi (ilkiästi vai ilkeesti?)
        lähteä vai lähtiä?
        oikeasti vai oikiasti
        pohjoseen vai pohojoseen?
        jälkeen (jäläkeen?)

käskeä vai käskiä?
        enää (onko ennää?)
        muuttuuko oo uuksi eli tahon sanua vai sanoa?
        meidän (meiän vai meijän?)
        vodka (votka?)

• Tiinaliina77
        Nick-boy kirjoitti:

Kiitos Tiinaliina. Hyvä kun koukkuun tarttui joku ihan oikea kemijärveläinenkin. Tämä minun henkilöni on synytynyt n. vuonna 50 eli on jo 56 vuotias. Puhuisi siis vähän enemmän vanhemmalla tavalla.

Osaatko vielä neuvoa miten seuraavat menisivät?

tahdon (onko tahon vai tahton?)
        vuodet (onko vuojet?)
        tehdä (tehä?)

ilkeästi (ilkiästi vai ilkeesti?)
        lähteä vai lähtiä?
        oikeasti vai oikiasti
        pohjoseen vai pohojoseen?
        jälkeen (jäläkeen?)

käskeä vai käskiä?
        enää (onko ennää?)
        muuttuuko oo uuksi eli tahon sanua vai sanoa?
        meidän (meiän vai meijän?)
        vodka (votka?)

Hei! Tänne mahtuu monenlaista vastaajaa aiheeseen kuin aiheeseen.. Henkilöhahmosi puhuisi varmaan (jos olisi oikea =)) justiin vanhemman kansan Kemijärven murteella, eli hoon päälle enemmän ja miet ja siet myös.

Tahdon-> tahon
        Vuodet-> vuojet mutta sanotaan myös vuet
        Tehdä-> tehhä

Ilkeästi-> ilikiästi
        Lähteä-> lähtiä
        Oikeasti-> oikiasti
        Pohjoseen-> pohjosseen ja sanotaan myös pohojoseen
        Jälkeen-> jäläkeen ja jäläkhen

Käskeä-> käskiä
        Enää-> enhän ja enhää (esim. en mie enhän sielä käy kun keittäävät niin huonot kahvet tai en ole sitä enhää vuosiin nähänny) jotkut käyttävät varmasti tuota ennää-sanaa myös.

Oo muuttuu monesti uuksi, vähän niinkuin oulun murteessakin, sanua, kertua..

Meidän-> Meijjän
        Vodka-> Votka ja leikkisästi "tsaijju" (venäläistä viinaa)

Jos mieleesi tulee lisää kysymyksiä murteesta, vastaan mielelläni!

Tiinaliina

• Tiinaliina77

Unohdin tuohon äsköseen viestiin laittaa, että ehdottoman kemijärveläinen murteenpiirre on saoissa me ja te, eli ne on kemijärvenmurteella: ME->MET ja TE-> TET. Samoin seuraavat sanat:

Menettekö-> menettäkö
      Tuletteko-> tulettako

esim. tulettako tet illalla? Met menhän ku jouvutaan.

myös vanhemmalla kansalla olen kuullut kemijärvellä paljon pi-loppuja sanoissa esim: antaapi olla ja meneepi siitä jos on mennäkshen ja tuleepi jos tuleepi ja ottaapiko naapuri kahvetta.

Nuoremmat polvet ei sitä käytä, mutta hahmosi olisi sitä ikäluokkaa että pi-loppuun sopisi suuhun!

Tiina

• Nick-boy

Tiinaliina. Hyviä vinkkejä. Kyllä se tästä edistyy.

• Nick-boy

Olisiko siellä vielä Tiinaliina tai joku muu ystävällinen ihminen. Olen nyt taas puuhaillut tän mun kemijärveläisen hlöhahmon kanssa (mies, s. n. vuonna 50, ei koulutusta)

Mitenkähän hän sanoisi seuraavat sanat? Oletetaan ettei hän ole kova hoon päälle puhuja:

kiireellä vai kiiruulla?
        sodan jälkeen, olisko soan jälkeen
        kukaan, onko kukhan vai voiko olla kukkaan?
        mitään, onko mithän vai mittään?
        kukaan, onko kukhan vai kuukkaan?
        kolmatta vai kolomatta?
        vedin, onko vejin
        ihminen, onko ihiminen tai joku muu synonyymi?
        melkein, onko melekein vai melkheen vai miten?
        halvempi, onko halavempi
        komea, onko komia vai komee
        helvetin, onko helevetin?

Yritän siis kirjoittaa aika tavalla vanhemman ihmisen yleiskirjakieltä, jossa siellä täällä olisi edellisen kaltainen murteellinen ilmaisu.

• Tiinaliina77
        Nick-boy kirjoitti:

Olisiko siellä vielä Tiinaliina tai joku muu ystävällinen ihminen. Olen nyt taas puuhaillut tän mun kemijärveläisen hlöhahmon kanssa (mies, s. n. vuonna 50, ei koulutusta)

Mitenkähän hän sanoisi seuraavat sanat? Oletetaan ettei hän ole kova hoon päälle puhuja:

kiireellä vai kiiruulla?
        kolmatta vai kolomatta?
        vedin, onko vejin
        halvempi, onko halavempi

Yritän siis kirjoittaa aika tavalla vanhemman ihmisen yleiskirjakieltä, jossa siellä täällä olisi edellisen kaltainen murteellinen ilmaisu.

Tässä ohjeet:

Kiireellä
        Soan jälkeen
        Kukhan
        Mitähän tai mithään (onko täällä mitähän enään jäljellä)
        Kukhan
        kolomatta
        vejin
        ihiminen
        melekheen
        halavempi
        komia
        helevetin

Toivottavasti oli vielä apua!

• Nick-boy
        Tiinaliina77 kirjoitti:

Tässä ohjeet:

Kiireellä
        Soan jälkeen
        Kukhan
        Mitähän tai mithään (onko täällä mitähän enään jäljellä)
        Kukhan
        kolomatta
        vejin
        ihiminen
        melekheen
        halavempi
        komia
        helevetin

Toivottavasti oli vielä apua!

Kiitos Tiina-Liina. Alan päästä jyvälle.

• sidewinder
        Nick-boy kirjoitti:

kiireellä vai kiiruulla?
        kolmatta vai kolomatta?
        vedin, onko vejin
        halvempi, onko halavempi

SOVAN JÄLÄKEHEN hä meijän piti sitä KOLOMATTA VEJINTÄ KIIREELLÄ vetää. Mitäpä se ei IHIMINENEN ja KUKAHAN - leipänsä eteen vetäsi ? Ja jos ei MITÄHÄN tee, ei MITÄHÄN saa. Ja se KOLOMAS VEJIN oli MELEKEIN HALAVEMPI ja HELEVETIN palijo KOMIAMPI ja parempi.

PS-selekärangasta vejetty nuorena kuultujen ukin juttujen mukahan s.1800 luvulla lopulla Kemijärvi-

• Tilima

Kato terve :)Täällä vastailee yks kemppa-cityläinen suoraan alenevasta 11.polvesta. Mietin nuita voimasanoja erityisesti, että mikkä olis semmosia oikehem meijän perän juttuja...
      Nykkö tätä murrettä sitte pitäs saaha kirijotettua, niin kauhiam palijo se teettää tuota aivotyötä koska eihä sitä normaalisti ole tottunu näin näkemään. Enste kyllä sanosin etten oo kyllä koskahan kuullu, että jokku meistä puhuis oikiasti tuota mietä ja sietä tai että vielä hoon päälle. Tai tuleehan se hoo niinko sillon ko sanotahan että met mentihin, käytihin, tultihin, saunottihin.

Semmosia kirosanoja tai haukkumasanoja, jokka muistan että olen usiasti täälä kuullu, eli kun joku "kirvaa":
      - jumaliste ja jukoliste
      - perkrreeti, esim. perrrkeetin pölijä!
      - samperi (menee kyllä ehkä enemmän sallan suuntaan, siellähän on se samperin savotta)
      - herran jesta kuiten!

haukkumanimiä jokka nyt äkkiseltään tuleepi mieleen:
      - hunero (hajamielinen)
      -humanteri ( vähän lapsellinen)
      - hupakko ( ajattelematon)

Ja sitte yks aivan ehoton sanonta josta pitäs painaa jopa teepaitoja on "No totta nä vasiten?!" (eli että ekkai nä ihan tosissaan)

• Nick-boy

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille Kemijärveläisille. Tuli monenlaista mielipidettä mikä on hyvä. Koska kielijutut ei ole koskaan kovin yksiulotteisia.
        Päädyin sitten tekemään hahmostani aika yleiskielisen. Mukana vain jonkinverran murteeseen viittaavia maamerkkejä. Hoon päällä puhumiset jätin kokonaan pois.
        Kirja tosiaan jo ilmestyi parisen viikkoa sitten Tammen kustantamana. Nimi on siis Myyty Maa ja "salanimellä" Seppo Heikkinen olen sen kirjoittanut.
        Jos kirja kiinnostaa niin lisätietoja löytyy mm. Tammen sivuilta.
        http://www.tammi.net/asp/empty.asp?P=5889&VID=default&SID=397576534978574&A=open:bookshop_tammi:book_info2:3229&S=1&C=38528

• Saulainen

Hölömö, Samperin Savotta on Savukoskella ja nyt sen osti kolme savukoskelaista nuorta miestä, mm. Leville luxustaloja tekevä Kilpimaa. "Pöliähä se o, joka Sallasta o pois!" sanoo kemijärveläiset!

• Anonyymi

thgölzf*kjhkhjkgmumfhjmfjyyjfkryujrtyjdthjjrtgijörtsngijörsjtgiuörsthgliurhiuprthgjibtdrnilubjrtijbsrtpiuhnrstuipbnrgsijlghsriuljjbrsgiunhrsguilnhisrlhfsgBjkdfnglbkljfdgnbkfjdgbsfijlgjbriöjgsngbkjpnsrtnbsirpjkgjugf,jdkjfvhgjhjyihjfkjvfjvjhlktdnkjltdgbnjidötnybntjsyblksrjtnlhkjörstnvilusrtgiljrjtsgliurtgiludrthvusrtjgjkrhstivinsrlggjnsffgpngciutrscgoisrmtugksrtjlgioudzhgcoirzgjngunbsrt*jkhpxngvrsjgobirstntghutvhkfbhmjcgnpjmkdgmjbipdfgjhmvlkhfdgöojibrydoirhjmlvnhincjklpbxfjkpb Kvgj

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5434
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      27
      4705
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2691
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2334
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1390
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe