Voi sentään kun tänään oli postiluukustani tullut kutsukirje ystäväni lakkiaisiin. Minua ahdistaa todella paljon. En edes ajatellut että minut kutsuttaisiin sinne.
Juttu on nyt niin, että en halua mennä. Enhän minä tunne sieltä ketään muuta kuin ystävääni, mitä minä siellä teen? En voi kuvitellakaan kahvittelevani siellä tuntemattomien seurassa yksinäni, en vaikka ystäväni nyt siellä (tietenkin) onkin. Ei minulla edes ole mitään päällepantavaa, ei yhtikäs mitään. Mitä minä nyt teen? En yksinkertaisesti voi mennä sinne, mitä sanon ystävälleni ettei hän loukkaannu? Millään en kehtaa tunnustaa, että tällaiset juhlat ahdistavat ja hermostuttavat minua, ilmeisesti hän ei ole tajunnut tätä vaikka olemme tunteneet 10 vuotta.
En halua noihin juhliin. :(
Ystävä kutsui juhliin enkä halua mennä...
14
8042
Vastaukset
- ....
saat propraleja tmv. ne ovat tarkoitettu juuri tällaisiin tilaisuuksiin, joissa mahdollisesti jännittää/iskee paniikki.Niiden avulla voi tulla ihan mukavat juhlat:) Ole onnellinen ystäväsi puolesta, lainaa vaikka joltain ystävältäsi, äidiltäsi juhlavaatteet ja mene vaan juhlimaan.Varmasti siellä on muitakin, jotka eivät tunne kaikkia muita vieraita.
- tyttö
Järkyttävää miten itsekäs ja lapsellinen sinä olet.
- voi mitä mie nyt teen?
Olen päättänyt vankasti että juhliin en mene, en vain tiedä miten sen ystävälle kerron. Ja rehellisesti sanottuna minua ei kiinnosta kuinka itsekästä se on, sillä juhlat ovat silkkaa kidutusta minulle eivätkä lakkiaisjuhlat oikeasti ole niin ihmeellinen asia kuin teille joillekin.
- antttthiiiiiiiiiii
järkyttävää miten tietämätön olet
- Sari
voi mitä mie nyt teen? kirjoitti:
Olen päättänyt vankasti että juhliin en mene, en vain tiedä miten sen ystävälle kerron. Ja rehellisesti sanottuna minua ei kiinnosta kuinka itsekästä se on, sillä juhlat ovat silkkaa kidutusta minulle eivätkä lakkiaisjuhlat oikeasti ole niin ihmeellinen asia kuin teille joillekin.
Sinulla on oikeus olla menemättä juhliin jos et halua, ei kukaan voi pakottaa. Keksi joku tekosyy miksi et voi tulla. Voit sanoa esim. että sinut on kutsuttu jonnekin toiseen paikkaan samaan aikaan tms. Jos tällaiset tilaisuudet ahdistaa on mielestäni parasta olla menemättä. Miksi hankkisi itselleen turhaa ahdistusta. Jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on. Kyllä siellä varmaan on tarpeeksi juhlijoita, jotka myös nauttivat siellä olosta.
- (ex)Veijari-77
Ymmärrän hyvin, minäkin inhoan juhlia. Jotenkin ahdistavia tilaisuuksia. Kerro tuntemuksistasi suoraan ystävällesi. Jos hän ei ymmärrä niin sitten hän on tyhmä tai lapsellinen.
- minäkin...
Mikäli kyseessä on "oikea ystävä" hän kyllä ymmärtää, ettet halua/voi lakkiaisiin tulla. Voithan käydä "lakkiaiskahveilla" joskus myöhemmin, jolloin siellä ei sitä muuta populaa liiemmin ole.
- kerrassaan
totuushan on, että ajatuksesi on hitusen liian itsekäs. Lakkiaiset ovat monelle iso juttu. Mutta ymmärrän täysin pelkosi mennä vieraiden joukkoon. Olen itse samanlainen. Tietyt juhlat olen pakolla käynyt kuten läheisen ihmisen ja ystävien lakkiaiset, häät, 3-kymppiset jne... En haluaisi nimittäin loukata ystävieni tunteita enempää kuin on pakko. Tuparit jne...olen usein jättänyt väliin. Suosittelisin, että haet lääkäristä esim. niitä Propral:eja. Estävät mainiosti ulkoisia jännityksen oireita ja siten helpottavat myös sisäistä oloa. Kokemusta on kouluajoilta.
Olen yrittänyt pitää ohjenuorana elämässä seuraavaa: Kohtelen toisia kuten tahtoisin kohdeltavan itseäni. Kaikki rakkaat ystäväni tulivat häihini ja se merkitsi minulle paljon. Kutsulistalla olivat vain lähimmät henkilöt ja perhe.
Jos kuitenkin päätät olla menemättä, suosittelen keksimään todellä hyvän syyn, kertomaan ystävällesi hyvissä ajoin ennen ja jos mahdollista vierailemaan/tapaamaan hänet ennen tai heti jälkeen ja muistamaan lakkiaispäivänä esim. kortilla, sähkeellä tai parasta kukkalähetillä. - pipsamus
Ite en viittis olla menemättä!!
Mitä sit jos et tunne ketään, etkö muka voi olla missään missä ei oo joku tuttu mukana (kaupassa,kirjastossa, koulun käytävällä), meinasitko kulkee elämäsi läpi kokoajan joku kainalossa ja turvaamassa ettet vaan yhtäkkiä pölähtäisi tilanteessa, jossa oisitkin yksin? Vähänkös maailma onkin pelottava paikka. Sun kannattaa ehdottamasti mennä! Ja se et sua pelottaa ei oo syy miks oisit menemättä, vaan se on syy miks sun todellakin kannattaa mennä, et pääsisit irti tuosta pelosta.
Jos meinasit vältellä tollasia tilanteita et pääse eroon tuosta pelosta, ja koska elämä on täynnä tuon kaltaisia tilanteita on sun hyvä opetella selviytymään niistä jo nytten.
Ei muutakun vaan päätät et meet sittenkin, koska oot sen verta hyvä tyyppi ja rohkee et meet vaikka se onkin epämielyttävä tilanne.
Ei siellä tapahu mitään kauheeta. Pahimmassa tilanteessahan se voi tietty olla et istut koko sen ajan täristen nurkassa olevassa tuolissa yksin mehua siemaillen, mut onks se oikeesti kauhee paikka mistä sulle jäis traumat?. Tai parhaimmassa tilanteessa tutustut uusiin ihmisiin ja sulla on mukavaa ja sun ystävä tietää et oot sille todellinen ystävä ku tulit paikalle juhlistaa! Ite menisin vaikka pelottas, koska sulla ei oo mitää hävittävää, päin vastoin!
ja varokin jos et mee!:)
ihan turhaan pelkäät, mieti nyt itekin, ei elämä oo niin vakavaa..- ujopiimäkö-eitoki
ite oon aina ollut samanlainen,inhoan kaikkia juhlia, kissanristiäisitä lähtien. Olen muutaman kerran ollut juhlissa, ja se on kamalaa. (en ole ujo enkä arka,vaan en pidä juhlista)Kauheeta teeskentelyä ja irvistelyä,jota hymyksi kutsutaan.
Kieltäydy kohteliaasti,ei tarvi selitellä,se on noloa. Lähetä kukkia kukkapalvelun kautta ja lahjankin voit antaa etukäteen.
Kohteliasta oli pyytää,mutta ei sinne ole pakko mennä.
Ystäväsi kyllä tietää,miksi kieltäydyt.
Muuten,pyydetäänkö kutsussa vastausta? Sitten ilmoitat,muu este, en pääse. - voi mitä mie nyt teen?
ujopiimäkö-eitoki kirjoitti:
ite oon aina ollut samanlainen,inhoan kaikkia juhlia, kissanristiäisitä lähtien. Olen muutaman kerran ollut juhlissa, ja se on kamalaa. (en ole ujo enkä arka,vaan en pidä juhlista)Kauheeta teeskentelyä ja irvistelyä,jota hymyksi kutsutaan.
Kieltäydy kohteliaasti,ei tarvi selitellä,se on noloa. Lähetä kukkia kukkapalvelun kautta ja lahjankin voit antaa etukäteen.
Kohteliasta oli pyytää,mutta ei sinne ole pakko mennä.
Ystäväsi kyllä tietää,miksi kieltäydyt.
Muuten,pyydetäänkö kutsussa vastausta? Sitten ilmoitat,muu este, en pääse.Kutsussa pyydettiin ilmoittamaan pääsenkö vaiko en ihan puhelimitse. Tuntuisi jotenkin tyhmältä ruveta valehtelemaankaan mitään kun se ei kuitenkaan onnistu. Jospa tekisin niin, että menisin sitten vaika vähän myöhemmin viemään kukkia. Olisiko ihan asiallista viedä kukka ja onnitella siinä ovella ja lähteä kotiin...?
- yksi kaveri tässäkin
Minusta voisit kuitenkin käydä siellä ystävän kotosalla kahvittelemassa, eihän sinne pakko ole asumaan jäädä ja varmaan voit olla sen ystävän kanssa ihan kuten normaalistikin. Jos joku kysyy niin voit sanoa että olet sen ystävä, ja kyllä ne vieraat sen tajuaa ja varmaan kaikkien mielestä on hienoa että ystäväkin on mukana juhlistamassa lakkiaisia. Minuakin saattaisi pelottaa jos pitäisi mennä ystävän lakkiaisiin mutta varmasti menisin, ei se tilanne oikeasti niin kamala ole kuin mitä etukäteen voisi ajatella. Ihmisellä kun on tapana paisutella jännittämistäkin ihan järkyttäviin mittasuhteisiin mielessään. Mutta tietenkin voit sanoa että sinua ahdistaa sellaiset juhlat yleensäkin, ystäväsi varmasti ymmärtää ja ehkä voit mennä sinne joskus muulloin tai vaikka lakkiaisia seuraavana päivänä (jolloin yleensä voi vielä vieraita käydäkin). Ei maailma niihin lakkiaisiin kaadu! :)
- sulla
sosiaalinen fobia? Mun ongelma on se, ja tiedän miltä sinusta tuntuu. Tollaset tilanteet on tosi kiusallisia, mutta voisit sanoa ystävällesi ihan reilusti, että sulle on tullut sellainen ahdistuneisuushäiriö, ja et tuntisi oloasi mukavaksi siellä. Anna kukat tai lahja vaikka etukäteen mieluummin kuin jälkikäteen. Sano kiitos kutsusta, ja että toivottavasti hän ymmärtää, että sinun on vaikeaa tulla paikalle.
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta aika itsekäs aloitus. Mieti sitä ystävääsi. Joskus on mentävä epämukavuusalueellekin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224274- 193300
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3992302- 271981
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391949- 341924
- 321649
- 151558
- 121271
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681270