Moi!
Hyvin yksinkertainen kysymys: Paljonko autoliike tarvitsee voittoa käytetyn auton uudelleen myynnistä?
Esim. jos myyn käytetyn autoni autoliikkeelle 10 000 eurolla, myykö liike sen eteenpäin 11 000 eurolla? Miten ne sen laskeskelee? Onko kenelläkään tietoa?
autoliikkeen voitto?
22
12464
Vastaukset
- myyjä
meillä on vähintään 11.tonnin autossa 3.tonnia
- poro
Autoa vaihtaessa "häviää" vaihdokin arvosta joka kerta n 2000 € liikkeen hyväksi. Ja kokemuksesta voin sanoa että samaa merkkiä edustava liike kynii kaikein eniten.
- Hyvin hyvittäää
Tojosta tojoon kun vaihtaa niin hyvitys lähes aina parempi kuin kilpailijoilla (täytyy toki osata tinkiminen sillä eka tarjoushan kaikilla on mitä sattuu). Hyvään hyvitykseenhän tojojen arvon säilyminen osaltaan perustuu toki ovat luotettavia pelejä mutta näin saadaan hinnat pysymään korkeina.
Suoraan myymällä voi saada muutaman satkun lisää mutta ostaja ei ole valmis maksamaan autoliikkeiden pyyntejä yksityiseltä => ei takuuta yms. Ja jos omalle työlle/vaivalle laskee vaihtoehtoiskustannuksen niin...
- noin
Hyvitys- ja pyyntihinnan ero on noin 20 % ja halvoista / alle 15000 euron autoista vähän enemmän. Kaikki muu on tapauskohtaista. Otetaan huomioon pesut, korjaukset/huollot, kauppatapa (käteinen, suorakauppa), auton hinta (halpis/arvokas) ym. Tiedän tapauksia, että liike on myynyt auton jopa tappiolla.
- ----
mun tapauksessani liike lisäsi hyvitys hintaan 900€ auton pyyntihinta 23900€.3 päivän kuluttua uusi omistaja soitteli ja kyseli autosta historiaa.en ole nyt katsonut mainoksesta tuliko heillä kauppoja.ps,vaihdoin uuteen saman merkkiseen hintaluokka uutena 33000€
- Diskonttaja
Eli käytännössä n. 3000 euroa saamaasi hyvityshintaa enemmän liike autostasi pyysi.
Uuden autosi nettohinta olisi ollut reilut pari tonnia pienempi. Siis ilman vaihtoautoa ostettuna. - --------------
Diskonttaja kirjoitti:
Eli käytännössä n. 3000 euroa saamaasi hyvityshintaa enemmän liike autostasi pyysi.
Uuden autosi nettohinta olisi ollut reilut pari tonnia pienempi. Siis ilman vaihtoautoa ostettuna.käteis-alennus uudesta oli 5.5%.ilman mitään lisävarusteita.tämä alennettu hinta tuli tässä tapauksessa minun edukseni.
- Myyjä
Myin auton autoliikkeeseen hintaan 12.000eur ei vaihtoa-autoa vaan liike maksoi riihikuivana euroilla.Sama auto oli myynnissä viikon verran 16900eur liikkeessä.
Yritin myydä yksityisille käteisellä mutta parhaat käteistarjoukset jäivät 11.000eur.
Eli liikkeen kate oli varmaan se 4000eur.900eur tinkivaraa kyseissä pirssissä. - sov
Omakohtaisena kokemuksena:
Uuden auton ovh. varusteineen n. 19 000 €, hyvitys vanhasta 11300 €. Liikkeen pyynti vaihdokista aluksi 12900 € ja kuukauden kuluttua 11900 €.
Toisen auton osalta ovh. varusteineen n. 17 000 €, hyvitys vanhasta 9500 €. Liikkeen pyynti vanhasta 10400 € ja hieman myöhemmin 9900 €.
Uuden auton katteista en osaa sanoa, mutta hyvitykset olivat mielestäni niin hyviä, etten viitsinyt lähteä kaupittelemaan itse vaihdokkia. Kumpikin ostettava auto oli uusi pikkuauto muutamilla tehdaslisävarusteilla, mutta ilman esim. lohkolämmitintä ja talvirenkaita, joiden hinnat tuntuvat autoliikkeessä olevan aika suolaisia (hyvä kate?).- hoihhoijakkaa
Pari kertaa on joku sukulainen tai työkaveri koittanut kaupata minulle vaihtoon menevää autoaan ja joka kerta kaupat ovat kaatuneet heti kättelyssä koska myyjät ovat tehneet saman virheen kuin sinäkin.
Kuvittelevat että se reilusti kalliimpaan autoon vaihdettaessa ilmoitettu "hyvityshinta" olisi todella hinta jolla autoliike kärryn ostaa ja tuohon on ladottu vielä tonni lisää päälle kun autoa kaupataan kaverille. Lopputuloksena hintaa on kolme-neljä tonnia enemmän kuin millä moinen vaihtaa omistajaa yksityisten välisessä kaupassa.
Todellisuudessahan sinunkin tapauksessasi liike hyvitti autosta 8000€ ja kaikki uuden auton alennukset ja kampanjat lisättiin siihen hyvityshintaan jotta ostaja saataisiin ilahtumaan korkeasta hyvityksestä ja kaupat syntyisivät.
Siitä 11900€ pyyntihinnasta tullaan tinkimään se 900€ pois ja autosta jää normaalit 3000€ katetta (miinus siitä aiheutuneet kulut tietty) - sov
hoihhoijakkaa kirjoitti:
Pari kertaa on joku sukulainen tai työkaveri koittanut kaupata minulle vaihtoon menevää autoaan ja joka kerta kaupat ovat kaatuneet heti kättelyssä koska myyjät ovat tehneet saman virheen kuin sinäkin.
Kuvittelevat että se reilusti kalliimpaan autoon vaihdettaessa ilmoitettu "hyvityshinta" olisi todella hinta jolla autoliike kärryn ostaa ja tuohon on ladottu vielä tonni lisää päälle kun autoa kaupataan kaverille. Lopputuloksena hintaa on kolme-neljä tonnia enemmän kuin millä moinen vaihtaa omistajaa yksityisten välisessä kaupassa.
Todellisuudessahan sinunkin tapauksessasi liike hyvitti autosta 8000€ ja kaikki uuden auton alennukset ja kampanjat lisättiin siihen hyvityshintaan jotta ostaja saataisiin ilahtumaan korkeasta hyvityksestä ja kaupat syntyisivät.
Siitä 11900€ pyyntihinnasta tullaan tinkimään se 900€ pois ja autosta jää normaalit 3000€ katetta (miinus siitä aiheutuneet kulut tietty)Pitää paikkaansa että hyvityshintaan sisältyivät myös uuden auton alennukset, joten tietenkään todellinen hyvitys ei ollut aivan se mitä "paperilla" näytettiin.
Näissä tapauksissa oli kuitenkin kyse uuden pikkuauton hankinnasta (ei siis mistään ylihinnoitellusta käytetystä josta voidaan antaa järjettömiä alennuksia). Kun liikutaan 17000-19000 euron hintaluokassa niin suoran kaupan alennukset ym. ei ole lähellekään edes 3000 euroa. Prosentteina tuo tarkoittaisi jo yli 15% alennuksia lähtöhinnasta. Ensimmäisen auton yhteydessä pyysin myös tarjouksia suoralla kaupalla ja tuolloin paras tarjottu alennus oli 5,5% joten tuosta laskien todellinen hyvitys oli karkeasti tonnin huonompi.
Siinä olet kyllä oikeassa että moni tuijottaa nimellistä hyvitystä eikä tarvittavaa välirahaa.
- luetämä.
Ensin yksi ihan perusasia:
ostohinnalla ei periaatteessa ole vaikutusta myyntihintaan.
Lähinnä tämä koskee sellaisia perusautoja, joille on olemassa melko helposti määritettävissä oleva ns. markkinahinta. Eli jos oletetaan, että auton X markkinahinta on 15000 euroa ja autoliike saa ostettua sen sisään 10000 euroa, pyytää liike autolla luonnollisesti sen markkinahinnan jolloin autossa on erinomainen kate. Jos taas auto on syystä taikka toisesta otettu ns. pitkänä sisään ja sen ostohinta on vaikkapa 16000 euroa, ei autolla siltikään voi pyytää enempää kuin markkinahinta. Näin ollen autossa on miinusmerkkistä katetta. Tämä nyt on hieman kärjistetty esimerkki, mutta näitä käy kyllä ihan oikeastikin silloin tällöin autoliikkeille. Jotkut tosin yrittävät ns. pitkänä tulleen auton kohdalla pyytää ylihintaa, mutta se harvoin onnistuu jos autolla on tuo mainitsemani yleisesti tiedetty markkinahinta. Toki autot ovat aina yksilöitä mutta esim. Golf/Corolla-tyyppiset autot ovat aika helppoja hinnoiteltavia.
Käsittääkseni autoliikkeillä on noin 15000-20000 euron autoissa noin 10% katetta, mutta ei läheskään aina. Joten ei kannata mennä liikkeeseen elvistelemään myyjälle että minäpä tiedänkin paljonko tuossa ja tuossa autossa on katetta... ;)- poro
Yksi kysymys. Koska kerran on yleisesti tiedossa, että jotkut autoista otetaan ns pitkänä sisään, tarkoittaen, että siitä on hyvitetty markkinahinta tai jopa enemmän, niin kysyn, että mitkä asiakkaat ovat sellaisia että saavat autostaan näin hyvän hyvityksen?
Pitääkö olla autokauppiaan tai myyjän lähisukulainen tai golfkaveri vai mitä? Onko sukupuolella tai pärstäkertoimella merkitystä? Pitääkö olla kanta-asiakas, joka vaihtaa autoaan samassa liikkeessä vähintään joka toinen vuosi, vai ammattiautoilija? Vai pitääkö yleensä osata kieli ruskeana imarrella myyjää? Millä tavalla pääsee siihen sisäpiiriin? - Alalla
poro kirjoitti:
Yksi kysymys. Koska kerran on yleisesti tiedossa, että jotkut autoista otetaan ns pitkänä sisään, tarkoittaen, että siitä on hyvitetty markkinahinta tai jopa enemmän, niin kysyn, että mitkä asiakkaat ovat sellaisia että saavat autostaan näin hyvän hyvityksen?
Pitääkö olla autokauppiaan tai myyjän lähisukulainen tai golfkaveri vai mitä? Onko sukupuolella tai pärstäkertoimella merkitystä? Pitääkö olla kanta-asiakas, joka vaihtaa autoaan samassa liikkeessä vähintään joka toinen vuosi, vai ammattiautoilija? Vai pitääkö yleensä osata kieli ruskeana imarrella myyjää? Millä tavalla pääsee siihen sisäpiiriin?Jos ostaja hallitsee hommansa hyvin
eli osaa ostaa niin näinkin saattaa
käydä. - poro
Alalla kirjoitti:
Jos ostaja hallitsee hommansa hyvin
eli osaa ostaa niin näinkin saattaa
käydä.Kuvaile tilannetta miten kadunmies onnistuu vaihtamaan autonsa liikkeessä niin että vanhasta hyvitetään markkinahinta eikä 2000 € vähemmän.
Perustuuko se aina siihen että asiakkaalla on psykologinen yliote myyjään nähden? Ja mitä tapahtuu sellaiselle myyjälle jolle sattuu sellainen vahinko että vanha paska joudutaan ottamaan pitkänä sisään? - on yksinkertainen
poro kirjoitti:
Yksi kysymys. Koska kerran on yleisesti tiedossa, että jotkut autoista otetaan ns pitkänä sisään, tarkoittaen, että siitä on hyvitetty markkinahinta tai jopa enemmän, niin kysyn, että mitkä asiakkaat ovat sellaisia että saavat autostaan näin hyvän hyvityksen?
Pitääkö olla autokauppiaan tai myyjän lähisukulainen tai golfkaveri vai mitä? Onko sukupuolella tai pärstäkertoimella merkitystä? Pitääkö olla kanta-asiakas, joka vaihtaa autoaan samassa liikkeessä vähintään joka toinen vuosi, vai ammattiautoilija? Vai pitääkö yleensä osata kieli ruskeana imarrella myyjää? Millä tavalla pääsee siihen sisäpiiriin?Olet kyllä todella pahasti hakoteillä, joten minäpä kerron sinulle, miten auto voi tulla pitkänä sisään.
Yleisin syy on, että myyjä tekee inhimillisen virheen auton arvioinnissa/hinnoittelussa. Esim. hinnoittelee auton ilmastoituna, vaikka siinä ei sitä todellisuudessa olekaan. Tai ei huomaa, että auton on tuplakilpinen. Jne jne.
Muita syitä voi esim. olla se, että uusien autojen myyntitavoitteet on pakko saada täyteen ennen tavoitekauden päättymistä ja liike/myyjä tekee ns. kappalekaupan.
Sitten voi olla sellainen tilanne, että autoliike haluaa tehdä bisnestä vaikkapa jonkun yrityksen kanssa, jolla on suuri autokanta. Jotta yhteistyö saadaan rullaamaan, saattaa olla, että ensimmäisen kaupan yhteydessä joudutaan ottamaan vaihtoauto hieman ylihintaan sisään.
Ja kuten tuossa ensimmäisessä kirjoituksessani sanoinkin, on olemassa tietyt autot, joille on helppoa määritellä ns. markkinahinta, mutta sitten on myös todella paljon autoja, joille sen määrittäminen on todella vaikeaa. Näissä autoissa on suuri mahdollisuus ajaa miinaan ja ostaa auto sisään liikkeen kannalta liian kalliilla (pitkänä). Monesti totuus tulee ilmi kun autoa on yritetty myydä jollain hinnalla vaikkapa puoli vuotta ja sitten joudutaan nöyrtymään realiteettien edessä ja laskemaan hinta sille tasolle, että joku auton ostaa.
Ja jotta asia tulee nyt sinulle varmasti selväksi, todettakoon vielä, että tietoisesti autoja ei kovinkaan usein otetan pitkänä sisään. Lähes aina kyse on virhearvioinnista. - JJJ
poro kirjoitti:
Kuvaile tilannetta miten kadunmies onnistuu vaihtamaan autonsa liikkeessä niin että vanhasta hyvitetään markkinahinta eikä 2000 € vähemmän.
Perustuuko se aina siihen että asiakkaalla on psykologinen yliote myyjään nähden? Ja mitä tapahtuu sellaiselle myyjälle jolle sattuu sellainen vahinko että vanha paska joudutaan ottamaan pitkänä sisään?Vaihda sun vähän ajettu helposti jälleenmyytävissä oleva bensa-auto johonkin paljon ajettuun diel-autoon niin varmasti saat hyvän hyvityksen.
Aina pitää välirahaa puntaroida kaupankohteena olevan ja vaihdokin myytävyyttä.
Diesel-autoja saa tällä hetkellä pilahintaan esim. -99 vuoden farmari diesel vectraa ilmastoinnilla, DTi telniikalla ja täydillesellä huoltohistorialla on myyty pääkaupunkiseudulla 4500 euron hintaan, pyynnit niissä heiluu kuitenkin 8000-10000 tietämillä.
Varmasti jos pyynti on kymppi niin hyvitystä saa melkein mistä ritsasta vaan tonneja. - ongelmaan.
on yksinkertainen kirjoitti:
Olet kyllä todella pahasti hakoteillä, joten minäpä kerron sinulle, miten auto voi tulla pitkänä sisään.
Yleisin syy on, että myyjä tekee inhimillisen virheen auton arvioinnissa/hinnoittelussa. Esim. hinnoittelee auton ilmastoituna, vaikka siinä ei sitä todellisuudessa olekaan. Tai ei huomaa, että auton on tuplakilpinen. Jne jne.
Muita syitä voi esim. olla se, että uusien autojen myyntitavoitteet on pakko saada täyteen ennen tavoitekauden päättymistä ja liike/myyjä tekee ns. kappalekaupan.
Sitten voi olla sellainen tilanne, että autoliike haluaa tehdä bisnestä vaikkapa jonkun yrityksen kanssa, jolla on suuri autokanta. Jotta yhteistyö saadaan rullaamaan, saattaa olla, että ensimmäisen kaupan yhteydessä joudutaan ottamaan vaihtoauto hieman ylihintaan sisään.
Ja kuten tuossa ensimmäisessä kirjoituksessani sanoinkin, on olemassa tietyt autot, joille on helppoa määritellä ns. markkinahinta, mutta sitten on myös todella paljon autoja, joille sen määrittäminen on todella vaikeaa. Näissä autoissa on suuri mahdollisuus ajaa miinaan ja ostaa auto sisään liikkeen kannalta liian kalliilla (pitkänä). Monesti totuus tulee ilmi kun autoa on yritetty myydä jollain hinnalla vaikkapa puoli vuotta ja sitten joudutaan nöyrtymään realiteettien edessä ja laskemaan hinta sille tasolle, että joku auton ostaa.
Ja jotta asia tulee nyt sinulle varmasti selväksi, todettakoon vielä, että tietoisesti autoja ei kovinkaan usein otetan pitkänä sisään. Lähes aina kyse on virhearvioinnista.Eriytetään käytetyn ja uuden kauppa toisistaan. Asiakas saa aina vaihturistaan sen oikean hinnan kun vaihtoauton ostajan ("trokarin") ei tarvitse ajatella uuden tavoitteita eikä asiakastyytyväisyyksiä.
Uuden auton omistaminen saattaa tulla kyllä kalliimmaksi mutta hinnat on oikeat todelliset. Huonojen ja ei haluttujenkin vaihturien hinnat ovat tällöin myös paremmin kohdallaan. Riittävän huonosta saattaa jopa joutua maksamaan päästäkseen siitä eroon.
- Anonyymi
Autoliikkeet pitäisi lailla kieltää koska tuottavat arvotonta hinnan nousua. Tyypillisesti ottavat välistä 3000-7000 euroa samalla kun itse tuote ei jalostus. On kumma, että ryöstäminen sallitaan laillisesti.
- Anonyymi
Hinnat riippuvat markkinataloudessa hyödykkeen kysynnästä ja
tarjonnasta.
Aivan sama, mikäli islaminuskoinen vetoaa kaupassa uskontoonsa,
että Allah kieltää korot, niin siinä tilanteessa kaupat kyllä jäävät
tekemättä.
En tosin ole varma, kieltääkö Allah korot, mutta koronkiskonnan
kyllä.
Nämä eivät ole samoja asioita. - Anonyymi
Se on autonomistaja joka huijaa autokauppiasta eikä päinvastoin. Saat uusia akun, ikkunannostimet ei takana toimi, vararengas puuttuu. Vikoja milloin mitäkin.
- Anonyymi
Kas kummaa, niitä vikoja!
Ostajan kuuluu ITSE tarkistaa auto perinpohjin!
Ellei sitä tee, on turha valittaa täällä - niin se vaan on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225004- 234083
- 272371
- 342184
- 371978
- 151878
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191567- 121481
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons201209Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101144