Tuossa luin äsken kirjoituksen, missä toivottiin asiallisia vastauksia kysymykseen Suomen susien määrästä. Olisin vastannut siihen keskusteluun, mutta ei näköjään pedoista voi keskustella asiallisesti edes silloin, vaikka keskustelunaloittaja sitä toivoisi. Minun mielestäni eivät sudet ole onnistuneet Suomen metsäpeurakantaa vähentämään, sukupuutonhan Suomen alueelta aiheutti se , että se (siis metsäpeura) oli suht´helppo saalis ja mikään muu peto,kuin ihminen, tuskin saaliseläintäään onnistuu sukupuuttoon syömään. Sehän on jo ajatuksellinen paradoksi. Mutta emme toki voi jättää huomiomatta sitä pelkoa, minkä vahvistunut susikanta luo alueille, missä se on jokapäiväistä todellisuutta. Itse asun kaupungissa ja minulla ei ole huolta susista, eikä karhuista, mutta olen ollut ystäväni "talonvahtina" , ja silloin kyllä mieleeni tuli kyllä aivan OIKEA huoli huhtikuussa, kun karhut nousevat talvipesästään, että onko minun haettava koulua käyvät tytöt päätien varrelta autolla, sillä matkaa on heillä on sen verran, että siinä ehtii karhu tulla vastaan. Ja tämä ei ole "etelänvariksen" turhaa huolta, vaan siellä on karhu tuttu vieras. Susista en niinkään olisi huolissani, ainakaan siellä alueella missä olen oleskellut, mutta täytyy sanoa, että miltä tuntuisi lähettää lapset kouluun, jos päätielle, mistä koulukuljetus lähtee, on matkaa vaikkapa 1 km. Ja olet menettänyt koirasi suden suuhun ja joka ilta voit kuunnella suden ulvontaa kunhan vain menet pihalle kuuntelemaann. Ei se huoli siellä pohjoisessa ja itärajalla ole lainkaan turha, se on niin helppo puhua kun ei ole todellisuuden kanssa vastakkain ollut. Käyttäisin nimimerkkiä "etelänvaris", mutta taitaa tulla automaattisesti tuo oma nikki.
Susista
14
778
Vastaukset
- vai niin...
Tuollaisen höpötyksen arvioimiseen on olemassa ihan ammatti-ihmisiäkin! Ehdotan heidän puoleensa kääntymistä.
- Siinä ehdottelet
Mene ite, kun muutenkin oot joka kerta nukuksissa haukottelemassa.
- laikaman
Oikeassa olet, ihminen hävitti metsäpeuran. Ja taas se on tekemässä välillisesti samaa. Olemme muuttaneet luontoa itsellemme edullisesksi. Jotkut eläimet metsätalouden jäljistä hyötyy, toiset kärsii. Suden ruoka voi hyvin suoden tehokkaalle lisääntyjälle luonnottoman hyvän pohjan. Yksi merkki suden määrästä on juuri peurakato. Jos peurat olisivat laajemmalle jakaantuneet ja hirviä olisi vähemmän, tilanne olisi normaali. Nyt tihentymät vetävät petoja puoleensa. Huonoina aikoina saalistaja voi turvautua vaihtooehtoihin. Viikonvaihteessa näytti hukat olleen pupumetsälläkin metsätien jäljistä päätellen. Näköhavainnot viljelyaukeilla kertovat samaa.
Peura näyttää olevan kovin uskollinen vasoma-alueelleen. Miettiä voi mitä vasoihin erikoistunut pentuja kasvattava susilauma saa aikaan. Mikä lie vaikutus jatkuvalla petopaineella vaadinten talviravinnon saantiin? Suomenselällä näyttää susi kulkevan talvella peuranpolkuja. Tapahtuuko vasojen luomisia, ovatko vasat heikompia ?
Peurakadon syytä ei virallisesti vielä tiedetä. Mutta oli mikä hyvänsä jokainen petojen tappama on tässä tilanteessa liikaa.
. - Tyttö ja Piekkari
On se mukava, että sentään joku välittää puhua ihmisiksi:) Nuo vastailijat eivät kaikki näköjään siihen kykene...
Minun mielestäni ei ole mitään syytä hävittää sutta Suomen luonnosta, pihapiiriin ne tosin eivät kuulu. On se hyvä että ihmiset muuttavat maalta kaupunkiin ja Suomesta Amerikkaan, jos eivät luontoa ymmärrä.
Susi kuuluu Suomeen, niin se on. Mutta minä väheksyn susialueella asuvien ihmisten pelkoa. Jos he pelkäävät karjansa puolesta, kannattaisi laittaa aita maitten suojaksi. Kunnon metsämiehen ja naisen sen sijaan pitäisi ymmärtää, että susi on muille lajeille tärkeä, koska se pitää tulokaspedot, hirvet ynnä muut ilkiöt kurissa. Eri asia onkin sitten tämä metsäpeura-asia. Ihmisen syy se on, ettei niitä ole. Sutta on turha syyttää. Senkun vaan ulkomailta uutta verta peuroille ja vaikkapa kasvatetaan jossakin lisää, turvallisissa oloissa. Jos sudet tapetaan, ei kohta enää ole luontoa, jossa mettäpeurat eläisivät.
Jos vain voisin, muuttaisin lappiin, kauas poromiehistä ja kaupunkilaisista. Hankkisin koiran ja kouluttaisin sen pysymään lähellä. Aita maitten suojaksi ja TADAM!
Turha on teidän pystykorvapyytäjien siellä viimeisiä metsoja tappaa ja valittaa kun susi vie piskin.- vasaplkio
uutta verta meinasit mehtäpeuraan saada? Mistäs rahat karjan suojaksi? Eikä metsot ole sukupuuton partaalla vaan kovasti kannat kasvaneet. Toivottavasti kasvaa edelleen. Metsästys on kantojen aikaisempaan vähenemiseen vain yksi syy. Eikä todennäköisesti isoin. Sinun viestisi kuvastaa ettet pidä metsästyksestä, etkä ilmeisesti siitä paljoa ymmärräkkään/perehtymisesi asiaan on kovin yksoikoinen.
- laikaman
vasaplkio kirjoitti:
uutta verta meinasit mehtäpeuraan saada? Mistäs rahat karjan suojaksi? Eikä metsot ole sukupuuton partaalla vaan kovasti kannat kasvaneet. Toivottavasti kasvaa edelleen. Metsästys on kantojen aikaisempaan vähenemiseen vain yksi syy. Eikä todennäköisesti isoin. Sinun viestisi kuvastaa ettet pidä metsästyksestä, etkä ilmeisesti siitä paljoa ymmärräkkään/perehtymisesi asiaan on kovin yksoikoinen.
Suomenselällä on nyt suurin esiintymä. Se on kovasti pienestä lähtenyt omaten kapean geenipohjan. Se on perustettu Kuhmosta pyydetyistä reilusta kymmenestä yksilöstä. Perimältään puhtain peuraesiintymä meillä oli Lieksan Ruunaassa. Se vain on nyt hävinnyt kokonaan. Kuhmossa on peurakannalla katastroofi menossa parhaillaan.
Vähissä on siemen. Ensimmäiseksi pitäisi petoja vähentää itärajalla rankalla kädellä. Luonto on paljon muuta kuin yliampuva petojen suojelu. Tyttösen kirjoittelu on juuri tyypillistä joihinkin lajeihin rajoittuvaa eläinsuojelua, jolla luonnonsuojelun kanssa ei ole mitään tekemistä. laikaman kirjoitti:
Suomenselällä on nyt suurin esiintymä. Se on kovasti pienestä lähtenyt omaten kapean geenipohjan. Se on perustettu Kuhmosta pyydetyistä reilusta kymmenestä yksilöstä. Perimältään puhtain peuraesiintymä meillä oli Lieksan Ruunaassa. Se vain on nyt hävinnyt kokonaan. Kuhmossa on peurakannalla katastroofi menossa parhaillaan.
Vähissä on siemen. Ensimmäiseksi pitäisi petoja vähentää itärajalla rankalla kädellä. Luonto on paljon muuta kuin yliampuva petojen suojelu. Tyttösen kirjoittelu on juuri tyypillistä joihinkin lajeihin rajoittuvaa eläinsuojelua, jolla luonnonsuojelun kanssa ei ole mitään tekemistä.Alkanut suomenselälläkin,olivat jo yhdistymässä kuhmon lauman kanssa.Kärsämäellä seikkaili kummaltakin suunnalta peuroja useampi vuosi sitten,sen jälkeen enää en ole kuullut mitään.Näytti että laumat yhdistyy vängällä,sitten tuli väliin ystävämme susi.Esim pyhäjärvellä kaksi susipoikuetta viime kesänä.Onko laikamanilla tietoa viime vuoden kaikista susipesinnöistä,tai onko tutkijat omia missään ilmotelleet.
- minkäänlaista
käsitystä montako sutta Suomessa pitäisi olla että ne tappaisivat 70 000- 80 000 hirveä vuodessa? Tai edes 10 000- 20 000? Liikaa. Monta tuhatta yksilöä. Siihen mennessä on varmasti jo monta ihmisuhria, metsästys koirilla on varmasti jo lopetettu ja sudesta tehty lainsuojaton.
Venäjällähän kiellettiin suden metsästys helikopterista ja nyt kannat ovat karanneet käsistä. Venäjä on kusessa susiensa kanssa, kuten mekin muutaman vuoden kuluttua tällä tahdilla... - laikaman
kerbiili62 kirjoitti:
Alkanut suomenselälläkin,olivat jo yhdistymässä kuhmon lauman kanssa.Kärsämäellä seikkaili kummaltakin suunnalta peuroja useampi vuosi sitten,sen jälkeen enää en ole kuullut mitään.Näytti että laumat yhdistyy vängällä,sitten tuli väliin ystävämme susi.Esim pyhäjärvellä kaksi susipoikuetta viime kesänä.Onko laikamanilla tietoa viime vuoden kaikista susipesinnöistä,tai onko tutkijat omia missään ilmotelleet.
Pesintöjä en tekopitäjän alueella tiedä. Talvella susia jolkutteli ja eli peuroilla. Viikonvaihteessa oli jätöksiä ja jälkiä metsäteillä. Nuoria susia kiertelee nyt kaikkialla ja uusia pesintöjä saattaa ilmetä lähivuosina paljon.
- Tyttö ja Piekkari
minkäänlaista kirjoitti:
käsitystä montako sutta Suomessa pitäisi olla että ne tappaisivat 70 000- 80 000 hirveä vuodessa? Tai edes 10 000- 20 000? Liikaa. Monta tuhatta yksilöä. Siihen mennessä on varmasti jo monta ihmisuhria, metsästys koirilla on varmasti jo lopetettu ja sudesta tehty lainsuojaton.
Venäjällähän kiellettiin suden metsästys helikopterista ja nyt kannat ovat karanneet käsistä. Venäjä on kusessa susiensa kanssa, kuten mekin muutaman vuoden kuluttua tällä tahdilla...Olenko minä jossain sanonut, että susien määrä pitäisi päästää kasvamaan räjähdysmäisesti. Jos susikanta ehtisi vakiintua, hirvien määrä tasaantuisi. Jos kaikki pihalle tulevat tai laitumille luikkivat hukkaset ammuttaisiin, ne oppisivat pelkäämään.
Tietysti kun kanta olisi vakaa, olisi aika alkaa pitää se melko pienenä. - kanta
kerbiili62 kirjoitti:
Alkanut suomenselälläkin,olivat jo yhdistymässä kuhmon lauman kanssa.Kärsämäellä seikkaili kummaltakin suunnalta peuroja useampi vuosi sitten,sen jälkeen enää en ole kuullut mitään.Näytti että laumat yhdistyy vängällä,sitten tuli väliin ystävämme susi.Esim pyhäjärvellä kaksi susipoikuetta viime kesänä.Onko laikamanilla tietoa viime vuoden kaikista susipesinnöistä,tai onko tutkijat omia missään ilmotelleet.
kestää? nimittäin susikanta?
- Tyttö ja Piekkari
vasaplkio kirjoitti:
En halua väheksyä metsäpeuraa, en ikinä, tuo metsien ruhtinas on rakas, vaikken niiden tutkimiseen ja puolustamiseen olekkaan perehtynyt. Pitäkää te vaan puolianne susia vastaan, vaikkeivät ne olekkaan syy metsäpeurojen alkuperäiseen karoon.
En todellakaan ole sitä mieltä, että metsästys olisi syy metsäkanalintujen katoon, siihen ovat syypäitä tulokaspedot, minkit supit ja liaan suuri kettukanta. Minä en pidä metsästyksestä, jos se on sitä kun lauma juopuneita ukkoja ryntää hirven perään tai joku ääliö tussauttelee haulikolla jok' ikisen vastaantulevan metson, tai päästä pystykorvansa niittaamaan vapaana lintuja. Sen sijaan pidän metsästyksestä, jos se on sitä, kun säädellään kantoja tasaisesti tai metsästetään tarpeeseen. Itse pyydän minkkejä ja supeja loukulla ja kuten nimimerkki kertoo, käyttelen jonkin verran piekkaria. En tosin ehkä ole aivan yhtä perehtynyt metsästykseen, kuin arvon kaikkitietävä herra...enkä myöskään tuohon ihmisten analysointiin.
Itse voisin kuitenkin esittää tällaisen arvion, että sinä sorsastat syksyisin, syöt pelkät rintalihat ja jätät raadon piskillesi. Ja ammut metsässä kaikki vastaantulevat kanaset. Hirviäkin saatat metsästää, jahtiporukassa, pullo kourassa ja piski mukana. Onko kivaa tulla arvioiduksi yhden viestin perusteella? - vähän
Tyttö ja Piekkari kirjoitti:
En halua väheksyä metsäpeuraa, en ikinä, tuo metsien ruhtinas on rakas, vaikken niiden tutkimiseen ja puolustamiseen olekkaan perehtynyt. Pitäkää te vaan puolianne susia vastaan, vaikkeivät ne olekkaan syy metsäpeurojen alkuperäiseen karoon.
En todellakaan ole sitä mieltä, että metsästys olisi syy metsäkanalintujen katoon, siihen ovat syypäitä tulokaspedot, minkit supit ja liaan suuri kettukanta. Minä en pidä metsästyksestä, jos se on sitä kun lauma juopuneita ukkoja ryntää hirven perään tai joku ääliö tussauttelee haulikolla jok' ikisen vastaantulevan metson, tai päästä pystykorvansa niittaamaan vapaana lintuja. Sen sijaan pidän metsästyksestä, jos se on sitä, kun säädellään kantoja tasaisesti tai metsästetään tarpeeseen. Itse pyydän minkkejä ja supeja loukulla ja kuten nimimerkki kertoo, käyttelen jonkin verran piekkaria. En tosin ehkä ole aivan yhtä perehtynyt metsästykseen, kuin arvon kaikkitietävä herra...enkä myöskään tuohon ihmisten analysointiin.
Itse voisin kuitenkin esittää tällaisen arvion, että sinä sorsastat syksyisin, syöt pelkät rintalihat ja jätät raadon piskillesi. Ja ammut metsässä kaikki vastaantulevat kanaset. Hirviäkin saatat metsästää, jahtiporukassa, pullo kourassa ja piski mukana. Onko kivaa tulla arvioiduksi yhden viestin perusteella?meni pieleen. Olen aktiivinen kalastaja/vaeltaja/sienestäjä luonnossa liikkuja. Metsästys kortin hankin viime syksynä. Saalista tullut 2 telkkää 1 jänis 3 supikoiraa 1 näätä. Melki koko ikäni olen kulkenut myös metillä mukana, ilman pyssyä tosin. Voi johtua omasta laiskuudesta, että vasta nyt tuli kortti hankittua.
Koiria on monen näköstä ja rotusta. Näöllään ja nenällään metästäviä. Telkistä saivat päät ja jalat. Jäniksen sisukset sai appeni ajokki.
Voisin kokeilla sinuun samaa, mutta taitaa olla liian ilmeistä. Jotten vaivaudu...
Hirvi porukkaan en luulu, käyn toki peijaisissa ja yhteisissä tapahtumissa. - on se
Tyttö ja Piekkari kirjoitti:
Olenko minä jossain sanonut, että susien määrä pitäisi päästää kasvamaan räjähdysmäisesti. Jos susikanta ehtisi vakiintua, hirvien määrä tasaantuisi. Jos kaikki pihalle tulevat tai laitumille luikkivat hukkaset ammuttaisiin, ne oppisivat pelkäämään.
Tietysti kun kanta olisi vakaa, olisi aika alkaa pitää se melko pienenä.jotta tutkittua on, että kanta ei nykyisellään ole vakaa. Meinaatko jotta se vakiintuisi sillä, että ammutaan sudet pihoilta. Se kun tarkottaa sitä että susia on liikaa. Minnekkäs niitä mahtuisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154