Uno firen vääntö?

Mies Ylä-savosta

Olen netistä etsiskellyt tietoa, että montakohan Nm vääntöä Fiat Uno Firessäni, vm. 88, mahtaapi olla? No, eipä löytynyt tietoa. Muista Unojen koneista oli vaikka minkälaista tietoa, mutta Fire moottorit sivuutettiin yleensä vain olan kohautuksella.

Että jos joku tietäisi niin... =)

9

1931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on riittävästi

      Taitaa suurin vääntö olla starttimoottorissa, eli 1Nm...

    • 666

      NO FIRE ei tulta ei vääntöä

    • Fiat lux

      Fire-moottoreita lienee eri kokoisia?

      Jos tarkoitat 1,0-litraista, niin saksalaislehti auto motor und sport (Testjahrbuch 1987) kertoo:

      Iskutilavuus 999 cm3
      Teho 32 kW / 44 hv @ 5000 1/min
      Vääntömomentti 76 Nm @ 2750 1/min
      Syl. Ø × iskunpit. 70,0 × 64,9 mm
      Puristussuhde 9,0:1

    • Konelan mies

      Kyseinen moottori lienee kaikista maailman yksilitraisista autonmoottoreista kestävimpiä. Oma kokemukseni on yli 310 000 km ennen ensimmäistä kannentiivistehuoltoa ja tiedän laitteella saavutetun sitäkin parempia lukemia. Taustalla on äärimmäisen yksinkertainen tekniikka ja matalan tehon suhde iskutilavuuteen nähden korkeaan vääntömomenttiin matalilla kierroksilla. Kone siis pyörii koko ajan taloudellisesti ja vähin mekaanisin rasittein.

      Kysymykseesi lisävalaistusta: 999 cm3-moottoria on Suomeen tuotu litraisena ainakin kolmea eri versiota, joissa on vain hiuksenhienoja eroja. Kaasutinmallit ovat puristussuhdetta lukuun ottamatta identtisiä.
      -45 hv kaasutinversio, puristussuhde 9,8; 98E
      *80,2 Nm/2750 r/min
      -45 hv kaasutinversio, puristussuhde 9,0; 95E
      *76 Nm/2750 r/min
      -45 hv yksipisteruisku,puristussuhde 9,0; 95E KAT
      *74 Nm/3250 r/min.

      Ruiskuversio on Unossa melko laiska eikä kulutuskaan ole enää alkuperäisen pihi. Viisivaihteisena (erittäin harvinainen Suomessa FIREnä alkuperäisenä!) vuosimallien 85-88 FIRE:t kuuluvat edelleen nuukimpiin sarjavalmisteisiin autoihin: maantiekulutus on satasen todellisellakin vauhdilla pihistelemättä alle 4,5 l/100 km, nelivaihteisenä puolen litraa lisää. Alle neljänkin litran on helppo päästä; tähän eivät kykene nykyäänkään kuin kehittyneet suoraruiskudieselit. Pitää muistaa, että tekniikka on jo yli 20v vanhaa, jolloin saavutuksen arvo vaan korostuu...

      Samantyylistä litraista moottoria lienee tänäpäivänä saatavana vain Toyotan Aygo/Citroen C1/Peugeot 107-malleissa, mutta niissähän elektroniikan määrä on vanhaan FIREen verrattuna huima!

      Taloudellista ja varmaa ajoa ylä-Savoon vielä pitkäksi aikaa, jos vain pellit koneen ympärillä pysyvät ehjinä!

      • fire moottorit?

        niin eli eikös näissä uusissa puntoissa ole myös fire sarjan koneet? 124?cc.8v 60hv(todellisuudessa varmasti enemmän!) paras vääntö 2500rpm. koneet ovat erittäin taloudellisia,omassa puntossa ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.8l/100km vaikka ajo on 80% kaupunkia! mutta ihmetyttää tämän koneen kannentiiviste ongelma, tuntuisivat palavan jo 100tkm:ssa, mikähän siihen mahtaa olla syy,jos ton vanhan 999cc koneen kansipahvi kestää jopa 300tkm?


      • Dynamic 60
        fire moottorit? kirjoitti:

        niin eli eikös näissä uusissa puntoissa ole myös fire sarjan koneet? 124?cc.8v 60hv(todellisuudessa varmasti enemmän!) paras vääntö 2500rpm. koneet ovat erittäin taloudellisia,omassa puntossa ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.8l/100km vaikka ajo on 80% kaupunkia! mutta ihmetyttää tämän koneen kannentiiviste ongelma, tuntuisivat palavan jo 100tkm:ssa, mikähän siihen mahtaa olla syy,jos ton vanhan 999cc koneen kansipahvi kestää jopa 300tkm?

        Luultavasti tuo kansipahviongelma johtuu vesipumpun tai termostaatin vioista, kaikissa malleissa kun ei ole lämpömittaria, josta tuon vian voisi huomata ennen kuin pahvi palaa. Myöskin jäähdytysjärjestelmän täytön vajaus aiheuttaa palamisen.


      • Ykä

        Muijani ajoi 10-vuotta Fire-Unolla, kyllä siinä moni kohtaa rispaantui varsinkin tuo Magneti Marelli-osasto, mutta kone kävi kun ihmisen ajatus. Yhdessäkään Saksa- tai Japsi- pikkuautossa en ole kuullut yhtä nätisti käyvää konetta.
        Mikä kummallisinta, se kävi aina talvella kylmänä ja kesällä kuumana, mutta silti toimi kun junan vessa.


      • In Extremo

        Yhdyn näkemykseesi moottorin kestävyydestä, mutta yksipisteruiskulla varustetun version elektroniikan kestävyys lieneekin toinen juttu. Itselläni on 45 fire vuodelta 1992. Nätti ja lähes ruosteeton ja toimii kun kello. Ainoana ongelmana on tyhjäkäynnillä korkeat hiilivetypäästöt, jotka eivät laske vaikka tekisi mitä kevätjuhlaliikkeitä. Olen antanut kertoa itselleni, että vika on kaasuläpän asentoanturissa (hiilipotentiometri), joka antaa ohjainyksikölle väärää faktaa. Kyseistä osaa ei vaan tahdo löytyä mistään. Lisäksi kyseessä on kuulemma tyyppivika, joten romuttamojen puoleen kääntyminen arveluttaa. Löytyisikö sinulta alan miehenä(?)konstia/neuvoa pelastaa hyvä auto romuttamolta?


    • sivuuttaa

      koko keksintö olan kohautuksel.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5434
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      27
      4705
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2691
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2334
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1390
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe