Ihmisen on syötävä lihaa! Ei kasviksen tai suoraan sanottuna rehujen popsimisessa ole järkeä! Syöhän leijonakin gaselleja siellä afrikassa. Syöhän leijonakin ihmisen, jos ihminen on afrikassa. Poronliha on hyvää! kokeilkaa vegaanit vaikka! Mä ainaki tykkään lihapullista ihan hirveesti! Tottakai rehuja syödä saa, mut rajansa kaikella! Lihan syönti on järkevää! Ihmiset on eläimiä tärkeämpiä. En tarkoita sillain, että omasta kotilemmikistä pidettäisiin huonoa huolta, vaan tottakai hyvin lemmikkejä on hoidettava. Ihminen on moniruokavaloinen. Lihasta saa energiaa. Onhan kasvikset hyviä, ei sillä...
Sanoinpahan vaan kaikille kasvissyöjille..
Syökää LIHAA!
36
1543
Vastaukset
- Tuohisuu
jos ei taho,
onko pakko silti läskiä vätkyttää ja rustoja rouskuttaa? Jos oksennusta pukkaa, siltikö täytyy jänteitä järsiä ja lihaksia lutkuttaa?
Syököön ruumita kuka tahtoo, minä en taho.- Lihasta myös energiansa saava.
Lihan syöjä on oikeassa! Ihminen on kehittynyt apina. Esimerkiksi paviaanit syö liha jos vain kiinni saavat. Olisi luonnon vastaista jos ihmiset rupeaisi syömään pelkästää salaattia. Se olisi rikos luontoa vastaan jos evolutiota muutettaisiin väkivaltaisesti jodenkin "hihhuleiden" mukaisesti. Evolution kehitys on mikä on. Siihen ei saa vaikutta joidenkin henkilökohtaisilla mieltymyksillä. Jos evolutio vie tuhoon se kuuluu asiaan ja sillä siisti.
- aödsfk
En ole kasvissyöjä enkä edes luonnonsuojelija, mutta...
"Ihmiset on eläimiä tärkeämpiä."
Perustele miksi.- skäribo
jotka ottavat Raamatun liian tosissaan. Se jos mikähän on kirja, jossa ihmistä ylistetään suhteessa eläimiin aivan uskomattomissa mittasuhteissa.
- skäribo
minulle maistuu paremmin kala, vihannekset, viljatuotteet, marjat, sienet... Ne kun on vielä melkein ilmaisiakin, kun itse kasvattaa, kerää tai pyytää.
Tykkää sä vain lihapullista, mutta mä kyllä nautin jo nyt ajatuksesta, että illalla on salaattia, mustaa leipää ja graavia siikaa.Lienee turha kiistellä,toinen tykkää äitistä toinen tyttärestä.Vai miten se sitten meneekään,no voihan siitä inttää,onhan niissä kuitenkin eroja.
- Vai...
Vegaanit väittää, ettei syö koskaan liharuokaa...
He sanovat myös, etteivät syö mitään, mikä liittyy eläimiin.
Kala on myös eläin.
Kiinnostaa tietää, miten vegetaristit kategorioivat
kalan suhteessa kasviksiin. - skäribo
Vai... kirjoitti:
Vegaanit väittää, ettei syö koskaan liharuokaa...
He sanovat myös, etteivät syö mitään, mikä liittyy eläimiin.
Kala on myös eläin.
Kiinnostaa tietää, miten vegetaristit kategorioivat
kalan suhteessa kasviksiin.ihminen, joka syö kalaa (usein he syövät myös myös munia, maitotuotteita, jopa lintua) voi kutsua itseään kasvissyöjäksi.
- hyvä
mutta tuon mustan leivän vois kyllä korvata lakritsilla.
- Millax
Lihansyönti on terveydelle haitallista .... lue tästä: http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/031100.htm
- syönti
on kasveille haitallista, ettei jopa detaalia. On kasveillakin tunteet ja ne kokee myös kuolon stressiä.
- ei olisi
tajunnut alkaa syödä lihaa, ei meillä varmaankaan olisi sähköä ym. mukavuuksia. Lihan syönti antoi edellytykset aivokapasiteetin kasvamiselle.--> Lihansyöjät ovat ja olivat älykkäämpiä.
- heeeehee
ei olisi kirjoitti:
tajunnut alkaa syödä lihaa, ei meillä varmaankaan olisi sähköä ym. mukavuuksia. Lihan syönti antoi edellytykset aivokapasiteetin kasvamiselle.--> Lihansyöjät ovat ja olivat älykkäämpiä.
Varmaankin Naturessa vähintään tämä käänteentekevä tutkimus julkaistu? Kiinnostaa, heitäs nyt viite!
... vai putkahtiko ihan omasta lihaisesta päästä?
:D L O L ! - Ekologi-batman
heeeehee kirjoitti:
Varmaankin Naturessa vähintään tämä käänteentekevä tutkimus julkaistu? Kiinnostaa, heitäs nyt viite!
:D L O L !Kyllähän tota nyt toitotetaan joka tuutista, viimeks oli Prismassa. Tässä yksi linkki:
http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-4a.shtml
Kyllä liha kuuluu ihmisen ruokavalioon, siitä on turha tulla mitään inttämään. Toki kasveillakin pärjää, mut pitää olla tarkkana, että saa kaikkia aminohappoja ja muita sörsseleitä. Toisaalta tämä suomalaistan suosima pelkkää pihviä -linja on vielä köyhempi ravintoarvoiltaan. Monipuolinen ruoka on kaiken A ja O.
Jotkut sitten taas ruikuttavat siitä, että jos ihmiset jättäisivät lihan ja alkaisivat kaikki kasvissyöjiksi, niin maapallo voisi elättää ainakin 10 miljardia ihmistä. Tuollaiset piipertäjät ovat sokeita sille tosiasialle, että väestöräjähdys on tämän planeetan suurin ongelma. Jos ihmismassaa vielä paisutetaan jollain ruokkimisihmeellä, niin ei voi muuta sanoa kuin että sisssos. - Ekologi-batman
Ekologi-batman kirjoitti:
Kyllähän tota nyt toitotetaan joka tuutista, viimeks oli Prismassa. Tässä yksi linkki:
Kyllä liha kuuluu ihmisen ruokavalioon, siitä on turha tulla mitään inttämään. Toki kasveillakin pärjää, mut pitää olla tarkkana, että saa kaikkia aminohappoja ja muita sörsseleitä. Toisaalta tämä suomalaistan suosima pelkkää pihviä -linja on vielä köyhempi ravintoarvoiltaan. Monipuolinen ruoka on kaiken A ja O.
Jotkut sitten taas ruikuttavat siitä, että jos ihmiset jättäisivät lihan ja alkaisivat kaikki kasvissyöjiksi, niin maapallo voisi elättää ainakin 10 miljardia ihmistä. Tuollaiset piipertäjät ovat sokeita sille tosiasialle, että väestöräjähdys on tämän planeetan suurin ongelma. Jos ihmismassaa vielä paisutetaan jollain ruokkimisihmeellä, niin ei voi muuta sanoa kuin että sisssos.Nyt vasta huomasin, et ton sivusto saattaa vaikuttaa hieman puolueelliselta, ainakin nimen perusteella. Tässä toinen linkki, tällä kertaa Berkeleystä.
http://www.berkeley.edu/news/media/releases/99legacy/6-14-1999a.html - -sama-
heeeehee kirjoitti:
:D L O L !Nikistäni huolimatta en ole sama kuin tässä aikaisemmin kirjoittanut.
Ei ole mitenkään kauhean uutta antropologien teoria, jonka mukaan liharavinnon hankkiminen olisi osaltaan stimuloinut aivojen kasvua, koska ryhmätyössä (saalistus) tarvitaan järkeä. Toisaalta liharavinnon sisältämä runsas energia ja proteiinit mahdollistivat aivojenkin kehittymisen ja energiaa kuluttavan toiminnan.
Naturen artikkeleista en tiedä. Googlettamalla asiasta varmaan voi löytää jotain, kirjastosta lisää. - -sama-
heeeehee kirjoitti:
:D L O L !Näköjään Batman oli minua fiksumpi ja ahkerampi. Etsi sinulle siis viitteet.
- heeeehee
Kyllähän tota nyt toitotetaan joka tuutista, viimeks oli Prismassa. Tässä yksi linkki:
Jotkut sitten taas ruikuttavat siitä, että jos ihmiset jättäisivät lihan ja alkaisivat kaikki kasvissyöjiksi, niin maapallo voisi elättää ainakin 10 miljardia ihmistä. Tuollaiset piipertäjät ovat sokeita sille tosiasialle, että väestöräjähdys on tämän planeetan suurin ongelma. Jos ihmismassaa vielä paisutetaan jollain ruokkimisihmeellä, niin ei voi muuta sanoa kuin että sisssos.kuka tahansa voi väsätä mitä nettisivuja tahansa; ei niillä ole yhtään minkäänlaista informaatioarvoa - varsinkaan jenkkien sepustuksilla.
Pyysin viitteitä tieteellisiin artikkeleihin enkä mihinkään akuankkoihin. Siis oikeisiin, referoituihin, ravintofysiologiaa tms. käsitteleviin juttuihin.
Voin varttitunnissa generoida vaikka maapallon litteydestä tomppeleita vakuuttavat nettisivut, no problem.
Odottelen .... ??? - Ekologi-batman
heeeehee kirjoitti:
kuka tahansa voi väsätä mitä nettisivuja tahansa; ei niillä ole yhtään minkäänlaista informaatioarvoa - varsinkaan jenkkien sepustuksilla.
Pyysin viitteitä tieteellisiin artikkeleihin enkä mihinkään akuankkoihin. Siis oikeisiin, referoituihin, ravintofysiologiaa tms. käsitteleviin juttuihin.
Voin varttitunnissa generoida vaikka maapallon litteydestä tomppeleita vakuuttavat nettisivut, no problem.
Odottelen .... ???Näillä päässee alkuun. Tosa nyt on kaks samalta sivustolta, mut luulis noitten tyyppien osaavan asiansa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9750968&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10918988&dopt=Abstract
http://home.cc.umanitoba.ca/~vsmil/pdf_pubs/PDR2003.pdf - Tyttö ja Piekkari
-sama- kirjoitti:
Näköjään Batman oli minua fiksumpi ja ahkerampi. Etsi sinulle siis viitteet.
Ajatella. Tosiaan. Lihaa ei pidä syödä. Jos ihminen ei olisi koskaan alkanut syömään lihaa, ei ihmisen aivot todennäköisesti olisi päässeet kasvamaan ylisuuriksi, jolloin me emme olisi keksineet sähköä ynnä muuta typerää. Tällöin me yhä eläisimme petojen pelossa, emmekä itse olisi maailmaa tuhoava harvinaisen typerä älykäs eläin.
Siis: tehdään peltoja kaikesta maasta, riistetään ja raiskataan metsät, niin saamme tuhottua sekä itsemme että luonnon. Ja ongelmat katoaa kokonaan.
Anteeksi -sama-, tämä ei oikeastaan ollut sinulle, älä ota loukkauksena. - Ekologi-batman
Tyttö ja Piekkari kirjoitti:
Ajatella. Tosiaan. Lihaa ei pidä syödä. Jos ihminen ei olisi koskaan alkanut syömään lihaa, ei ihmisen aivot todennäköisesti olisi päässeet kasvamaan ylisuuriksi, jolloin me emme olisi keksineet sähköä ynnä muuta typerää. Tällöin me yhä eläisimme petojen pelossa, emmekä itse olisi maailmaa tuhoava harvinaisen typerä älykäs eläin.
Siis: tehdään peltoja kaikesta maasta, riistetään ja raiskataan metsät, niin saamme tuhottua sekä itsemme että luonnon. Ja ongelmat katoaa kokonaan.
Anteeksi -sama-, tämä ei oikeastaan ollut sinulle, älä ota loukkauksena.Toimiihan se logiikka tohonkin suuntaan =) Näin teemme!
- heeheee
Näillä päässee alkuun. Tosa nyt on kaks samalta sivustolta, mut luulis noitten tyyppien osaavan asiansa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9750968&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10918988&dopt=Abstract
http://home.cc.umanitoba.ca/~vsmil/pdf_pubs/PDR2003.pdftämmöisiä linkkejä juuri kaipailin, pitää vähän tökkiä ja provoilla että alkaa asiaa löytymään...
Sekaravinnon syöjinä olemme sopeutuneet siihen että kaikenmoista evästä on hyvä nauttia, jos kohta ääripäät eivät välttämättä ole niitä terveellisimpiä.
Itse syön mitä milloinkin, kasviksia ja vähärasvaista lihapuoltakin sopivasti. Joulukinkut sun muut läski-irstailut jätän kyllä väliin... - -sama-
Anteeksi -sama-, tämä ei oikeastaan ollut sinulle, älä ota loukkauksena.Ehkä - jos esi-isämme eivät koskaan olisi alkaneet syödä lihaa. Nyt taitaa olla vähän myöhäistä.
Uskon, että ihminen katoaa maan päältä lajina melko pian, noin evoluution mittakaavassa. Emme ole olleetkaan täällä kuin ehkä 200 000 vuotta, mikä on eliölajille aika vähän. Sivilisaatiomme on yksi kirkas "tähdenlento". Valitettavasti viemme mukanamme paljon, paljon muitakin lajeja, mutta emme varmaankaan saa elämää tältä planeetalta kokonaan sammumaan. Olemme yksi sukupuuttoaalto, mutta tilanne korjaantuu, kun me fiksut suuriaivoiset olemme poissa. Eli en minä loukkaantunut - miksi olisin? - ...provoilet?
heeheee kirjoitti:
tämmöisiä linkkejä juuri kaipailin, pitää vähän tökkiä ja provoilla että alkaa asiaa löytymään...
Sekaravinnon syöjinä olemme sopeutuneet siihen että kaikenmoista evästä on hyvä nauttia, jos kohta ääripäät eivät välttämättä ole niitä terveellisimpiä.
Itse syön mitä milloinkin, kasviksia ja vähärasvaista lihapuoltakin sopivasti. Joulukinkut sun muut läski-irstailut jätän kyllä väliin...Miksi provoilet ja odotat, että joku osoittaa sinulle sivut? Mikset hae itse?
- heeheee
...provoilet? kirjoitti:
Miksi provoilet ja odotat, että joku osoittaa sinulle sivut? Mikset hae itse?
vaivaa ajoittain.
- ja nyt päikkäreille!
- Tyttö ja Piekkari
No olet sinäkin epeli...
Ihminen on eläin, vain osa tätä ekologista systeemiä, ja siihen ajatukseen on totuteltava. Ihmisen ruokavalioon kuuluu sekä liha, että kasvit. Minulle on aivan sama vaikka joku söisi pelkkiä kasveja tai pelkkää lihaa, se on jokaisen oma ongelma. Kunhan vaan ihmiskunta kuluttaisi molempia tasaisesti.
Parhaalta maistuu pottu omalta maalta, kala joesta, marjat ja sienet metsästä ja poronliha tai sorsa. Itse tehty, itse tapettu ja poimittu on se paras.
Ja niille, jotka eivät voi syödä lihaa, koska ne ovat elävästä eläimestä, eläväthän kasvitkin. Kukaan ei pysty todistamaan, että kasveilla olisi sen vähemmän tunteita, toiveita, tavoitteita ja henkeä kuin eläimilläkään.
Jos ihminen ei olisi ruvennut viljelemään ja kasvattamaan eläimiä ruoakseen, olisi maailma saasteettomampi paikka. Kaikki ovat syyllisiä, me kaikki kulutamme, mitä väliä sillä on, kulutammeko lannoittamalla vesistöjä ja maata, sekä metsiä, vai karjaa kasvattamalla, metsiä, maata ja energiaa ruoan valmistukseen. Kiitos, loppu.- vegu
Toki kasvitkin jossain määrin tuntee ja kärsii, mutta vähemmän kuin eläimet, sillä niillä ei ole hermostoa, joka välittäisi tuskaa akuutisti.
Kasvi ei sano AUTS tai kiljahda, kun siihen sattuu.
Kyllä akuutti tuska on pahempi. Siksi syön vain kasviksia.
Sitä paitsi kasvit kasvatetaan paljon paremmissa oloissa kuin eläimet eli niiden tarpeet hyvään elämään on paljon helpompi tyydyttää. Niille ei tuotantovaiheessa aiheuteta mitään vastaavaa kärsimystä kuin eläimille, joiden elinolosuhteet on paljon vaativammat. Kasvit ei mm kärsi siitä että ne sullotaan pieneen tilaan ja häkkeihin. - Tyttö ja Piekkari
vegu kirjoitti:
Toki kasvitkin jossain määrin tuntee ja kärsii, mutta vähemmän kuin eläimet, sillä niillä ei ole hermostoa, joka välittäisi tuskaa akuutisti.
Kasvi ei sano AUTS tai kiljahda, kun siihen sattuu.
Kyllä akuutti tuska on pahempi. Siksi syön vain kasviksia.
Sitä paitsi kasvit kasvatetaan paljon paremmissa oloissa kuin eläimet eli niiden tarpeet hyvään elämään on paljon helpompi tyydyttää. Niille ei tuotantovaiheessa aiheuteta mitään vastaavaa kärsimystä kuin eläimille, joiden elinolosuhteet on paljon vaativammat. Kasvit ei mm kärsi siitä että ne sullotaan pieneen tilaan ja häkkeihin.En nyt yritä käännyttää sinua, syö sinä vaan kasveja, mutta mistä ihmeestä sinä tiedät, ettei kasveilla ole hermostoa? Huutaako kala tuskaansa? Entä sanooko ammuttava lintu: AUTS!
Sitä paitsi, jos kasvia ei kastella ja jos sitä ei hoivata oikein, sen näkee. Kun kasvi on nuutunut, se kärsii. - -bb-
En nyt yritä käännyttää sinua, syö sinä vaan kasveja, mutta mistä ihmeestä sinä tiedät, ettei kasveilla ole hermostoa? Huutaako kala tuskaansa? Entä sanooko ammuttava lintu: AUTS!
Sitä paitsi, jos kasvia ei kastella ja jos sitä ei hoivata oikein, sen näkee. Kun kasvi on nuutunut, se kärsii.jolla ei ole kykyä liikkua ei tarvitse myöskään hermotusta eikä kipuaistia koska niistä ei olisi mitään hyötä.
- Nnnöyhtä
-bb- kirjoitti:
jolla ei ole kykyä liikkua ei tarvitse myöskään hermotusta eikä kipuaistia koska niistä ei olisi mitään hyötä.
Miten selität kasvit, jotka vetäytyvät kosketuksesta suppuun tai puut, jotka viestittävät toisille vaarasta, jollon näiden lehdet muuttuvat kitkeriksi?
- Syödää sitä mikä mitä syödään.
Poro on muuten vegaani joka elimistössään muutta rehut vähän toiseen olomuotoon. Eikö ole lähes sama syötkö poron vai jäkälän, näin ihmisen kannalta ajatelen. Nyt en puhu "Petteri Punakuonosta" jota ei tietenkään saa syödä.
- se ja sama
syötkö jäkälän tai poron, niin miksi lapsensa syöminen on niin kovin paheksuttua? Omatekoista lähiruokaa... Ihminenkin on vain eläin...
- kuinkas
pystytte olla syömättä mitään lihaa? Eikö koskaa tule vesi kielelle, kun näkee jotain maukasta lihaa??
Naminami..- kokeillut?
olla ilman lihaa? Mä vedän kyllä pekonia ja brassipihviä jne jne. Mutta kyllä aivan helposti pärjään vaikka pari viikkoa ilman mitään lihaa tai kalaa tai kanaa.
Joskus lapsellisuuksissani ajattelin että kunnon ateriaan jotenkin "kuuluu" se liha/kala/kana osio.. Kokeilin ja totesin ettei asia niin ole. Se oli vain korvien välissä. Jos joku on niin heikko, että on PAKKO saada jotain tiettyjä juttuja lautaselle, niin sitten taitaa olla muutkin koukut herkässä.. Useimmat eivät vain ole kokeilleet. Sanovat että "minähän syön vittu lihaa, enkä ole hihhuli".. kyse on samasta hommasta kun pikkulapsi sanoo pöydässä "hyi pahaa en syö" jostain ruoasta jota ei ole koskaan edes maistanut. Ennakkoluulot vittuun ja marina pois ennekuin on tietoa, kokemusta jne. pölön pölön. - -------
kokeillut? kirjoitti:
olla ilman lihaa? Mä vedän kyllä pekonia ja brassipihviä jne jne. Mutta kyllä aivan helposti pärjään vaikka pari viikkoa ilman mitään lihaa tai kalaa tai kanaa.
Joskus lapsellisuuksissani ajattelin että kunnon ateriaan jotenkin "kuuluu" se liha/kala/kana osio.. Kokeilin ja totesin ettei asia niin ole. Se oli vain korvien välissä. Jos joku on niin heikko, että on PAKKO saada jotain tiettyjä juttuja lautaselle, niin sitten taitaa olla muutkin koukut herkässä.. Useimmat eivät vain ole kokeilleet. Sanovat että "minähän syön vittu lihaa, enkä ole hihhuli".. kyse on samasta hommasta kun pikkulapsi sanoo pöydässä "hyi pahaa en syö" jostain ruoasta jota ei ole koskaan edes maistanut. Ennakkoluulot vittuun ja marina pois ennekuin on tietoa, kokemusta jne. pölön pölön.Kerroin vaa, et syön aina lihaa.
- kaarne-tyttö
Voit olla lihansyöjä jos siltä tuntuu. Mutta kuten liian usein on todettu niin omien periaatteidensa tyrkyttämisellä ei useinkaan saa kuin nenilleen..
Ihminen tulee hyvin toimeen kasvisruoalla, jos osaa syödä oikein. Ei tietenkään pelkillä salaatin lehdillä pitkälle pötki.. kasvisruoan tuotanto on kestävämpää, koska tilaa ei kulu sekä rehun, että karjan pitoon, eikä karjaeläimille kuidu siitä kärsimystä ne kun ovat tuntevia olentoja aivan kuten lemmikkieläimetkin. Luomutuotannon ja metsästyksen, sekä kalastuksen ymmärrän kuitenkin.
Olen sitä mieltä, että ihmisten älykkäimpinä olentoina tällä pikku planeetallamme tulee pitää huolta muista elämän muidoista, ne kun eivät paljon meidän hirmuvallallemme itse mahda. Lisäksi olen sitä mieltä, että ihmiset eivät ole mitenkään ylemmällä tasolla/"luomakunnan kruunu" (ylimielisiä kylläkin)..
Tämä oli minun oma mielipiteeni, muut omatkoon omansa:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144