Mikseivät sipulikasvini kasva?

Nupa

Mitä olen tehnyt väärin, kun perustin syksyllä pihalleni ihan uuden kukkamaan. Alustin sen suodatinkankaalla myyrien varalta, toin reilusti uutta multaa ja istutin siihen n.60 krookuksen, narsissin ja tulppaanin sipulia syys-lokakuun taitteessa. Istutussyvyyden ja etäisyyden katsoin pussista ja toimin sen mukaan. Saldo nyt keväällä oli 2 pienen pientä alkua, jotka nekin kuihtuivat n.2cm korkuisina. Muista sipuleista ei tullut mitään! äsken kaivoin pari sipulia ylös maasta nähdäkseni mitä niille oli tapahtunut ja ne olivat kutakuinkin mätiä. Eivät kyllä haisseet pahalle, mutta hajosivat käsiin. Istutin muualle pihamaalle samoja krookuksia kuin kyseiseen maahan. Siellä niistä muutamat tulivat ylös, mutta eivät nekään kukkineet.

Olivatko siis sipulit jo valmiiksi huonoja, vai istutinko ne kenties liian syvään? Kukkamaa on puolivarjoisalla paikalla, johon aamuisin paistaa, iltaisin ei...

Auttakaa!

4

1028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono tuuri

Olivatko sipulisi kovia ostettaessa/maahan laittaessa, jotenkin tuntuu, että eivät olleet itämiskykyisiä.
      Minulla on mennyt pussillinen lumikelloja viime vuonna sipulien taivaaseen, vaikka istutettaessa olivat aivan kovia.

• nokki

ne menivät...

• Kukkatumpelo

Jep, samoin kävi minulle! Esim. narsisseja ei tullut ollenkaan ja krookuksiakin vain muutamia. Tulppaaneista ehkä 1/3 on kukkinut ja 2/3 vielä kokonaan tulematta. Idänsinililjaa sen sijaan oli vaikka kuinka paljon pari viikkoa sitten! Sitä oli kyllä jo ennestäänkin...

En tiedä missä meni vikaan. Taisivat olla jo alkujaan huonoja sipuleita tai sitten maassa on liikaa tai liian vähän ravinteita tms. Istutin nimittäin varmaan lähemmäs 150 kukkasipulia.

Olisikohan kovilla pakkasilla jotain merkitystä asiaan? Jaloruusutkin paleltuivat...

• parempaa tuuria

Tulpaanit kasvavat laihassakin maassa, mutta kalkkia tarvitsevat.
        Ihmettelin muutama vuosi sitten, miksi tulppaanini lakoontuvat maahan ennen kukkimista (kukkivat makuultaan). Sitten joku sanoi, oletko antanut kalkkia niille (en ollut muutamaan vuoteen, kun en koskaan muistanut sitä ostaa) ja nyt 3:na syksynä olen antanut vähän reippaammin kuin ennen ja enää eitäysin makoilevia ole, muutamia vinoja vieläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2038
    Aihe