Missäkähän mahtaa olla vika 1200L:ssa kun Startti ei ole enää yhtä pirteä kuin ennen ja joskus kun yrittää startata niin ei tapahdu mitään. Avainta pitää "nakuttaa" edestakas kunnes starttaa. Vaihdoin laturin n. kuukausi sitten kun entinen kärähti. Latausongelmaa ei siis tuskin ole. Voisiko vika olla akussa?
Ei starttaa
11
2718
Vastaukset
- heinh-5r
saat aina saman vastauksen.Lada paska kommariauto
- Exladaisti
on sitä kuuluisaa solidaarisuutta. Heinh-5r kohtalotoverisi(ladan omistaja) kyseli neuvoa vikaan. Vastasit mutta ei siihen mitä kysyttiin, vaan siihen mikä omaa otsalohkoasi puristaa. Näin neukkulassakin muinoin.
- Mats
Tämäkö on sitä keskustelua, jota olet palstalle kaivannut? Eikö "ekonomi" pysty sivistyneempään kielenkäyttöön, kun kollega kysyy neuvoa?
- Akussa
On vikaa. Tämä luultavasti johtuu solenoidin kärkien palamisesta (olettaen että se edes naksahtaa). Kun vika ilmenee, eli ei startti pyöri avaimesta, kokeile yhdistää ne kaksi isoa napaa vaikka ruuvarilla, jos pyörii, solenoidi voisi olla sökö.
Jos sekään ei auta, niin sitten hiilet sököt, siihen voi väliaikaisesti auttaa startin naputtelu.
Niin ja vielä, ellei solenoidi edes naksahda, niin vika todennäköisimmin on hiilissä, koska solenoidin maadoitus kulkee hiilien kautta.
Olenkohan ainoa tämän palstan ladaa omistamaton, joka antaa asiallisia vastauksia? ;)- Exladaisti
Muistelin,että virtalukko konnaili joskus tuollaisin oirein.
- Juippi
Muuten olen samaa mieltä, mutta en kyllä muista nähneeni solenoidia joka maadoittuisi startin hiilien kautta. Solenoidihan on ruuvattu starttiin, jonka runko taas on pultattu kytkinkoppaan, joka on maadoitettu koriin. Kyllähän se tuota kautta tuppaa maita saamaan, samoin kuin itse starttimoottorikin.
Mutta takaisin aiheeseen: Jollei startti edes naksahda avainta käännettäessä, solenoidille ei tule virtaa tai sitten se on täysin kuollut (mikä on epätodennäköistä). Jos taas naksahtaa mutta startti ei pyöri edes apuvirralla, vika löytyy niistä solenoidin kärjistä tai itse startista (hiilistä tai, harvemmin kylläkin, katkenneesta tai kenttään osuvasta ankkurin käämistä tai loppuun kuluneista liukurenkaista).
Tämän vastauksen asiallisuus jääköön muiden harkintaan, mutta Ladaa ei ole mullakaan. - En tiedä
Juippi kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä, mutta en kyllä muista nähneeni solenoidia joka maadoittuisi startin hiilien kautta. Solenoidihan on ruuvattu starttiin, jonka runko taas on pultattu kytkinkoppaan, joka on maadoitettu koriin. Kyllähän se tuota kautta tuppaa maita saamaan, samoin kuin itse starttimoottorikin.
Mutta takaisin aiheeseen: Jollei startti edes naksahda avainta käännettäessä, solenoidille ei tule virtaa tai sitten se on täysin kuollut (mikä on epätodennäköistä). Jos taas naksahtaa mutta startti ei pyöri edes apuvirralla, vika löytyy niistä solenoidin kärjistä tai itse startista (hiilistä tai, harvemmin kylläkin, katkenneesta tai kenttään osuvasta ankkurin käämistä tai loppuun kuluneista liukurenkaista).
Tämän vastauksen asiallisuus jääköön muiden harkintaan, mutta Ladaa ei ole mullakaan.Mutta useita kertoja on solenoidi ollu naksumati ku on ollut hiilet finito.
- Matte
"Naksuttelu" viittaa virtalukon pohjan vikaan.
Testaa startti. Vaihde vapaalle, käsijarru päälle, hauenleuka siihen pienempään ruuviin=solenoidimöykyssä ja toisella päällä painat kunnon kosketuksen akun -napaan. Varo kipinöintiä.
Jos starttaa, vika on virtalukon pohjassa. - ladikkamies
äälä paina avainta ihan pohjaan asti :DD
- Konelan ohje
Tuo ohje pätee kuluneeseen virtalukkoon hyvin. Virtalukko on Ladan perusongelmia. Releen avulla virtalukon kautta kulkee vain ohjausvirta ja sen jälkeen virtalukosta tulee kestävä.
- Eräskin
Joko olet saanut vian korjattua? Jos asut mäkisillä seuduilla, muista jättää autosi aina mäen päälle mahdollista mäkistarttia varten. Joskus auttaa myös roima potku auton
kylkeen.
Itselleni rakensin hinausköyteen laukaisukytkimen. Jos ei ole mäkeä mihin auton parkeeraa olen laittanut köyden salaa naapuriauton vetokoukkuun . Moni ei edes huomaa pientä nytkähdestä jonka Ladani tarvitsee lähteäkseen käyntiin.
Joskus joutuu tosin odottamaan tovin,mutta silmä harhjaantuu valitsemaan oikean parkkiruudun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224824- 203905
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4082524- 272291
- 342114
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391979- 371928
- 151798
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191537- 121461