Haluaisin eroon

Koirakko

tupakasta. Raitis ja raikas koiran omistaja olisi tähtäimessä. Kuntokin kohoaisi, kun ei käryttäisi noita syöpäkääryleitä niin rutkasti.
Olen polttanut kohta 27v ja kolme kertaa yrittänyt tosissaan lopettaa.

Toimivia ja hyviä neuvoja otetaan vastaan. Vieroitusoireet? Syöminen? Liikunta? Kahvinjuonti ilman tupakkaa? Vai siirrynkö teen litkijäksi?
Sen verran voin kertoa, että lenkillä ei ole tupakat mukana, enkä nukkuessa polta;)

Vastailen huomenna, nyt kutsuu Nukku-Matti.

14

746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...koska sain lapsena passiivisena tupakoitsijana kylliksi koko loppuelämäksi. :)

Eli en oikein osaa omakohtaisia vinkkejä antaa, enkä edes myötätuntoa; nostan vain peukut pystyyn ja sanon TSEMPPIÄ! :D Tuo on niitä parhaita päätöksiä elämässä.

Tupakka näyttää monesti olevan osa "rutiinia". Se kuuluu tiettyihin kohtiin päiväjärjestystä. Yritä tiedostaa nuo "sudenkuopat" ja kehitä jotain uutta ja itsellesi mukavaa noihin rutiinipaikkoihin, joihin ennen on kuulunut tupakka.

Toivottavasti joku kokemusta omaava kertoo niksejä. Täältä kuitenkin henkistä ja virtuaalista tukea. Hyvää yötä.

• Tersi

itsekin tupruttelen säännöllisesti. Jos haluaa lopettaa, kannattaa juuri miettiä noita hetkiä jolloin polttaa, esim. ruoan jälkeen, kahvin jälkeen... Niihin voisi keksiä jotain täytehommaa, sillä tupakointi on minulle ainakin tapa, rutiinia. Tietysti olen varmasti riippuvainenkin mutta pystyn kyllä olemaan ilmankin "pitkiä" aikoja.

• haluat lopettaa,siis HALUAT,niin purkat ja laastarit voit unohtaa,hypnoosi-hoito on se,jolla moni ystäväni on lopettanut mutta se vaatii ehdottoman oman halun lopettaa,muuten ei toimi.Tällöin tulet luultavasti riippuvaiseksi jostain muusta,purukumi,vesi,ym,mikä se sitten sinulle onkin.Ilmaista se ei ole,mutta useimmat lopettaa ekan käynnin jälkeen ja sen tehoa voi varmistaa käymällä 2-3 kertaa ja sitten ehkä kerran vuodessa jolloin on pysyvämpi muutos,sillä tupakasta ei juuri kivutta pääse =)Mutta suosittelen,yhdelläkään tutulla ei ole jäänyt toimimatta,toiset ovat vuoden-kahden jälkeen vaan aloittaneet uudestaan,mutta senkin voi välttää :) Onnea matkaan!

• realist56

eroon siitä penteleestä, vaan mistä se kipinä ja tahdonvoima. 35 vuotta on tullut savuteltua. Muutaman kerran olen yrittänyt lopettaa. Kerran olin työpaikalla järjestetyllä vieroituskurssilla, jonka vetäjänä oli tunnettu hypnologi Pasi Koivunen. Se päivä meni ilman mutta heti seuraavana päivänä savuttelu jatkui.

Erilaisista asioista voi tukea yrittää saada mutta se oma halu lopettaa on oltava kristallinkirkkaana ja ehdottomana mielessä ennenkuin kannattaa aloittaa.
      Itse en ainakaan koe muita nikotiinivalmisteita oikeana keinona.

Pikkuhiljaa olen yrittänyt hakea sitä inspiraatiota sille lopettamiselle ja on tullut aiheen tiimoilta netissäkin surffailtua. Laitan noita linkkejä jos niistä löytyisi sinullekkin jotain.

http://www.biovita.fi/suomi//terveyssivut/kudzu.html

http://www.tupakka.org/

http://www.stumppi.fi/portal/

http://www.tohtori.fi/?page=7743217

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/200905_d.htm

http://www.netikka.net/hypnoosikeskus/tupakka.htm

• hypnoosia,ihan sinulle varten varattua aikaa joka on paljon parempi kuin joukkosuggestio =)

• elvistellä. Tässä kuussa tulee 10 kk ilman tupakkaa ja sitä ennen 30v ja 1½ askia päivässä. Ja mitä se vaati. Viime kesänä, hyvissä ajoin, päätin että lopetan syksyllä mökin jälkeen. Kävin lääkärissä. Hain ne hiton kalliit Zyban pillerit, ja odottelin elokuun loppua. Pillerit tehos ja tässä ollaan. Yhtään nikotiini purkkaa/laastaria en ole käyttänyt. Hivenen tai no 10 kg painoa lisää on tullut. Vieläkin on tilanteita, joissa kuuluisi polttaa rööki. Ainoa jota neuvoksi voin antaa, päätä reilusti etukäteen milloin jätät tupakan pois. Psyykkaa itsesi siihen. Googlettamalla löydät ko. pillereistä tietoa. Ja onnea yritykselle. Se on ihan mahdollista.

• NuorenaSyntynyt

tyttärenä (kauhutarinoitakin kuulleena) kehoitan kaikkia tupakoitsijoita tutustumaan KEUHKOAHTAUMATAUDISTA kertoviin juttuihin! Googlettakaa kiinnostuneet! Se on tauti, joka alkaa ns tupakkayskällä, jota niin normaalina pidetään... Ja sen saa HYVIN MONI tupakoitsija. Parantavaa hoitoa ei ole: tuhoutuneet keuhkot ovat tuhoutuneet keuhkot. Jos pääsee riittävän pitkälle kehittymään, saat kulkea happirikastimen kanssa lopunikäsi, etkä ilman apua pääse välttämättä edes suihkuun...
      Tietenkin on vielä kaikki muut taudit (keuhkoputken tulehdus, sydän-ja verisuonitaudit,keuhkosyöpä jne), jotka tupakoivaan iskevät. HYVIN HARVA voi sairastumatta polttaa koko elämänsä ajan, joten lopettaminen on joskus edessä kuitenkin.
      Suuremmitta saarnoitta (kaikki varmaan tietävätkin jo kaikista vaaroista) totean vielä, että itse en haluaisi olla huonona esimerkkinä lapsilleni.
      Heroiinin veroinen addiktoijahan tuo on, mutta kyllä se savuttomuus palkitsee jaksamisena ja kaikessa elämisessä. Tsemppiä :)

• Piskinpoika päätti jo monta vuotta sitten, että viimeistään sitten kun täyttää 40 niin sitten lopettaa. Siis useamman vuoden itsesuggestio aiheeseen ja muutamia lyhyempiä lakkoja. Piskinpoika lupasi myös itselleen, että jos IHAN HIRVEESTI htekee mieli, niin sillon saa polttaa :)
      Tupakointi loppui viime vuoden syyskuussa. Näitä Ihan Hirveesti Haluttaa- tilanteita on tullut eteen 4: firman bileet, yks sukulaisvierailu, yksi työpäivä, jolloinkaikki meni päin... ja yhden vanhan kaverin tapaaminen baari-illassa. Sellanen kaveri, joka ei itsekään enää muuten polta, mutta aina minut nähdessään alkaa tehdä mieli tupakkaa, me kun yhdessä aikoinaan sitä taitoa salaa opeteltiin... ;) Siis ehkä askin verran on mennyt sen jälkeen kun reilut 8 kk sitten lopetin. Mut mulla ei ikinä ole onnistunut se Ei koskaan enää -linja, vaan mun täytyy jättää itselleni tuo 'jos ihan hirveesti haluttaa' -mahdollisuus. Mitään purkkaa tai laastareita en ole käyttänyt, purkalla yritin joskus kymmenkunta vuotta sitten, mutta ei se mitään auttanu. Ei kyllä ole mitään vieroitusoireitakaan ollut, mut sokerittomien pastillien kulutus on kasvanut valtavasti ;)

Onnea yritykselle, mut muista ettet ole liian ankara itsellesi. Jos oikein tekee mieli, niin polta se yks tai kaks, sen jälkeen menee taas kauan sennen kun haluttaa.

• Koirakko

käy niinkuin viime kesänä yrittäessäni lopettaa. Lööysin tupakka-askin autosta ja siitä se jatkui taas. Nolla tupakkaa on ainoa keino minulle. Laastareista ei ole apua, olen kokeillut.
        Epäilen vahvasti, että psyykkinen riippuvuuteni on se suurin juttu. Sitten seuraa fyysiset vieroitusoireet, joita en ole loppuun asti kestänyt koskaan.
        Eli yrityksiä on ollut muutama.
        Tuo jonkun kirjoittama neuvo psyykata itsensä valmiiksi taitaa päteä minuun parhaiten.
        Pelottelutekniikka ei minulla toimi. Vaikka tiedän ja olen nähnyt sairaita, ei ole vaikuttanut mitenkään tupakointiini.
        Minä haluaisin haistaa kesän tuoksut!
        Kiitos tsemppaavista vastauksista.

• Järkevä ajatus

itse käytin tupakasta vieroitukseen tuota nikotiini purkkaa ja kyllä se ainakin minulla auttoi. Aina kun teki mieli tupakkaa ajattelin sitä kamalaa hajua vaatteissa ja hiuksissa, sekä sitä miten masentavaa oli olla riippuvainen jostain tuollaisesta kuin tupakka. Joka päivä menin eteenpäin "päivä kerrallaan" ja onnittelin itse itseäni siitä että taas meni yksi päivä ilman tupakkaa. Maut ja hajut palasivat takaisin elämääni, oli kuin lapsena ennenkuin aloitin mokoman pahalle haisevan tavan. Taisin olla 11v kun vedin ensimmäisen ja lopetin 40v, nyt olen 54v ja elämä on ollut tuon tupakan jälkeen paljon raikkaampaa ja puhtaampaa. Ihan sisinkin tuntuu puhtaalle jota silloin tupakoivana en tuntenut, aina oli sellainen tunkkainen olo sisimmässäkin. Joten kyllä kaikille suosittelen lämpimästi sitä että koittaisi "päättää", sen oman ruumiinsakin tähden, saati niiden lähimmäistensä, lopettamista kokonaan.

Joskus teki mieleni sitä yhtä tupakkaa, mutta sen päätin ettei yhtä ainoaa sillä siitä se sitten kuitenkin menee siihen että ottaa myös sen toisen ja sitten kolmannen ja niin edelleen. Kuten alkoholisti ottaa aina sen toisenkin kupillisen niin nikotinisti on hyvinkin paljolti saman kaltainen. Mielestäni. Kokeilin monta kertaa lopettaa aiemminkin mutta aina se kaatui juuri siihen että halusi "maistaa" sen tupakan maun kun sitä oli niin ikävä välillä.

Nykyään se vain häiritsee minun nenääni jos sitä haistelen. Taidan olla allerginen mokomalle hajulle kun alkaa silmiä vuotaa ja nenä menee tukkoon jos siinä joutuu olemaan hetkeä kauempaa aikaa.
      Mutta kyllä elämä on paljon parempaa sittenkin ilman tuota tupakkaa, sen voin kokemuksesta sanoa.

• haukku24

kuulla että yrität päästä eroon tupakasta. Minä en voi kerta kaikkiaan sietää tupakoivia ihmisiä, kuluttavat vaan rahaa siihen että saisivat kuolla 15 vuotta aikaisemmin. huhhuh. Aikoinaan kun isäni poltti, en voinut kestää sitä ja olin niin vihainen isälleni että lopetti ihan suosiolla polttamisen.

Jos olet noin kauan polttanut, on se aiheuttanut jo melkoista tuhoa keuhkoissasi. Oletko nähnyt, miltä tupakoivan ihmisen keuhkot näyttävät? Eti jostain kuva. Sinun keuhkosi näyttävät samalta. Eiköhän se näky jo riitä tupakoinnin lopettamiseen!

Samaa mieltä olen kuin ed. kirjoittaja, en kyllä ole kokenut tunnetta mutta on varmasti paljon parempi olla tupakoimatta.

• wuffis

Itse olen lopettanut kerran polttamisen seinään. Pari päivää kestää ne pahimmat viekkarit, sitten noin parin viikon päästä on muut myrkyt poistuneet elimistöstä jolloin periaatteessa pitäisi olla jo kuivilla mutta psyykkiset vieroitusoireet sitten voikin kestää pitkään.
      Pitkään sitä savuttomuutta kestikin ja sattuneen tapahtuman johdosta alkoi taas:(

Toista vuotta olin polttamatta, välillä saatoin savukkeen polttaa eikä se johtanut mihinkään retkahtamisiin.
      Tekisi mieli olla polttamatta mutta motivaatio on nyt kyllä kateissa.

• :)))))))))

joskus kuulin jostain että eräs henkilö oli vaihtanut tupakanpolton porkkanoihin. hän kuori, pesi ja pilkkoi porkkanat sopiviksi tikuiksi ja sitten kun teki mieli tupakkaa otti tälläisen tikun jota imeskeli ja pureskeli. saattoi kuulemma mennä tosi montakin porkkanaa päivässä. en sitten tiedä miten mahtaa muilla toimia, mutta kuulostaa hauskalta. itse en polta, enkä ole koskaan polttanut, joten vaikea sanoa neuvoja. mutta onnea yritykselle!

• Pikku-Hukka

Poltat joka päivä viimeisen tupakan tuntia aikaisemmin, eli tänään esim. Kymmeneltä huomena yhdeksältä etc.
      Päivisin saat polttaa vaikka kuinka paljon, pian huomaat, että sinulla ei ole tunteja vuorokaudessa. Itse pääsin joitain vuosia sitten hyvinkin pitkälle, kyseisellä tyylillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4923
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      661
      4109
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2291
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2057
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1858
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1696
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1441
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87