Hei, voisitteko kertoa minulle rottweilereitstä?
Tuleeko pentu rotikka n.2½ vuotiaan kissan kanssa toimeen? Pitävätkö ne lapsista? ...jne...Kertokaa vain kaikki mitä tiedätte rottweilereistä.
Tai kertokaa vaikka "tositarinoita" niistä.
Olemme nimittäin varmaan kesällä hankkimassa rottweilerin pentua ja kaikki tieto on tervetullutta! Kiitos jo etukäteen!
Tietoa rottweilereistä?
14
1761
Vastaukset
Juu,kyllä rotikka on lapsiperheen koira :) Itselläni on 3 vuotias rotikka,niin tykkää aina peuhailla lapsien kanssa ja talvella aina antaa lapsille pulkkakyytiä.
Itselläni oma koiruus on ihan kotikoirana,mutta tietysti aivotoimintaa täytyy olla,muuten voi olla paikat hajalla,kun energia täytyy purkaa jollain tavalla. Mutta,rotikka kyllä käy monenlaiseen harrastukseen.
Rotikat on tarkkaavaisia,ne osaa ottaa pienistäkin asioista vallan mahdollisuuden.
Aika pitkälle kyllä rotikan kanssa pärjää ihan maalaisjärellä,itse ainakin oon pärjänny ja koirasta on ihan kunnon kansalainen tullut.
Rotikoilla on myös tapana "puhua",oma koira on aika kova "puhumaan"..:) Monet luulee että se on vihanen kun murisee,mutta rotikoilla on tyypillistä tää "juttelu".
Mitäs sitä muuta kertoisi rotikoista..hmm..
ihania koiria :)- donna kakkonen
Ihan juuri niin kuin Miina kirjoitti.
Mahtava perhekoira, mutta aivotoimintaa pitää olla!
Ei riitä pelkkä lenkkeily.
Meidän pentu on nyt 15 viikkoa, eilen katsottiin tietsikalta kissamouruamista, no se tosiaa juttelee takasin.
Talvisin pulkkamäki on paras ainakin edelliselle ja varmaan tällekkin.
Lapsia rakastaa yli kaiken, ehkä vähän liikaakin eli kantsii olla varuillaan, ketään känniläistä ei päästä lapsiesi lähellekkään, siis vierasta mitä nyt kaduilla kulkee. - lisäys
donna kakkonen kirjoitti:
Meidän pentu on nyt 15 viikkoa, eilen katsottiin tietsikalta kissamouruamista, no se tosiaa juttelee takasin.
Lapsia rakastaa yli kaiken, ehkä vähän liikaakin eli kantsii olla varuillaan, ketään känniläistä ei päästä lapsiesi lähellekkään, siis vierasta mitä nyt kaduilla kulkee.Niin meillä on vuoden vanha kissa.
Kisailevat keskenään, välillä ärsyttävät toinen toisiaan, välillä kavereita, siis ihan normaalia ja huvittavaa katseltavaa.
Katti-Matti olisi saanut pennun silmät puhki moneen otteeseen jos olisi halunnut, ja koira taas kissan tassun poikki, mutta kumpikin tietää rajan.
Eli naan "Bilettää".
Se mikä on tärkeintä.
Silloin kun koira nukkuu ei kukaan!!! mene häiritsemään.
Meillä sillä on pesä makkarin nurkassa kun haluaa olla rauhassa.
Ja oven laitan kiinni, jos on vaikka muksuilla kavereita ja muuta meininkiä, että todella nukkuu!
Tästä rodusta saat semmoisen kaverin ettei tosikaan, kun vaan muistat että sillä täytyy olla johtaja, siis joku joka päättää , muuten ei tiedä suuntaan eikä toiseen, eli tulee ongelmia. - donna kakkonen
donna kakkonen kirjoitti:
Lapsia rakastaa yli kaiken, ehkä vähän liikaakin eli kantsii olla varuillaan, ketään känniläistä ei päästä lapsiesi lähellekkään, siis vierasta mitä nyt kaduilla kulkee.Monet sanoo tätä rotua tyhmäksi.
Ei ole tyhmä muuten kuin siinä mielessä ettei pelkää...
Tietää arvonsa, esim meillä kun oli entisen kanssa ukkosen ilma esim. murisi taivaalle takasin.
Uuden vuoden raketit olisi ottanut maasta suuhunsa, jos oltiin ulkona.
Siis ne jotka on lähdössä taivaalle, no sen nyt tietää kuin olis käynyt.
Hiivatin utelias.
Meidän 6-vuotias jemmailee kun otan päikkärit nappuloita muutaman nyt tälle pennulle pitkin asuntoa ja koira saa etsiä....
Eli todella tarvii ei vain lenkkeilyä vaan myös aivo-toimintaa!!
Metsään kun mennään, joku pitää esim. mun mies kiinni, itse menen piiloon ja vislaan kerran, kun löytää saa namupalan, tai kunnon suukon ja on onnellinen..
- minä vain...
näillä palstoilla jo jonkun verran pyöriny ja samaa tarinaa, eli:
minulla oli rakas ihana rotikka, maailman paras koira!! se ikävä kyllä eli vain alle viisi vuotiaaksi, se jouduttiin lopettamaan, sillä se sairasti imusolmukesyöpää. kuulemma aika yleinenkin jopa, samoin lonkkaviat. omalla koirulillakin oli niitä, pariin leikkaukseenkin joutui. kunnon kennelistä oli ja paperit tottakai, vanhemmatkin erittäin arvostettuja. toivottavasti teille ei näin käy... :( ikävä on tuon tuostakin, eikä mikään koira ole voinut sen paikkaa täyttää. mutta, iloisempiin asioihin:
eli, se oli mielettömön fiksu. oppi nopeasti ja tunsi monia sanoja.
oli seurallinen ja lohdutti jos oli huono päivä. lapsista piti kovasti.
ja meiltä löytyi myös kissa, kissaherramme oli silloin kymmenen. tämä taisi ottaa koirulin raskaammin kuin koira itse. eli koira ei ollu moksiskaan!!
kova oli suojelemaan, pultsareilla ei mitään toivoa tulla lähelle.
myös sitten tuli se uhmaikä, eli kovasti koitti oman perheensä päälle tulla ja luuta vartioitiin kovasti, mutta sekin vaihe jäi kun kaikki hoiti hommansa ja näytti kuka määrää.
onnea sinulle sydämeni pohjasta, itsekin vielä joskuns ehkä otan sellaisen, vielä ei edes pystyisi, vaikka tapahtumasta yli viisi vuotta.
ONNEA!! olet valinnut upean rodun.
MUTTA muista että vaikeitakin tapauksia löytyy, ja muista kohdella koiraasi oikeudenmukaisesti. kehu ja palkitse paljon kun tekee oikein ja ei lyömistä tai turhaa huutamista. jos se pakollinen yhteenotto jossainvaiheessa tulee, silloin saa kyllä näyttää kuka määrää. nää ei kuitenkaan ole mitään sylikoiria. :)- Rotikat<3
Niiin kiitos!!
- Rekkanainen
Omistin ennen rotikoita, nyk.nöffi, ja olen kasvattanutkin yhden pentueen.
Rotikka on koirana aivan mahtava....kunhan sille on osoitettu paikka. Muussa tapauksessa voi hyvinkin miettiä oveen nimen vaihtoa; isäntä on rotikka.
Rottweiler on erittäin vahvaluonteinen koira, vaatii tiukat säännöt, joita noudatetaan poikkeuksetta. Mikä on kerran kiellettyä, on aina!!! Puoli vuotiaana se sitten kokeilee ensimmäisen kerran, kuka käskee ja ketä. voi kuulostaa hurjalta, mutta fyysisesti olen joutunut siinä kohtaa jokaisen rotikkani ojentamaan. Hakkaaminen ei auta,päinvastoin. Mutta kovilla otteilla olen joutunut sen "alistamaan" käskyille...ja yksi kunnon kuritus on riittänyt jokaiselle. Paras on ensimmäisenä kiepauttaa se selälleen, sehän on koiralle, kuten sudellekin, alistumisen merkki. Vasta,kun koira on rauhoittunut, sen saa päästä pois. Ja jos yhdenkään kerran osoitat pelkääväsi sen pepsodent-hymyä,kun kaikki hampaat irvessä, voit olla aivan varma, että käyttää samaa konstia sitten elämänsä loppuun asti.
Puoli-vuotiaana pentuna voit sen vielä fyysisesti pistää kuriin, mutta entäpä,kun vastassasi on 60kg painava kaveri, jonka puruvoima on yksi kovimmista, sakemannilla vain osa siitä voimasta.
Ja mikäli rotikka oppii pelkäämään lyöntejä, se puolustautuu välittömästi tuntiessaan olevansa uhattuna ja siinä syy, miksi moni rotikka on saatu vihaiseksi. Se ei silloin kunnioituksesta tottele yhtään, vaan pelosta ja saattaa yllättäen arvaamatta joku kerta käydä päälle ja sitten on leikki kaukana ja tikkaus lähellä.
Ja muistisääntönä jokaisen ison koiran omistajalle on sellainen juttu, että kun alat komentaa, vie se loppuun. Eli; jos puhelin soi kesken komennuksen ja siihen vastaat, koira kuvittelee voittaneensa taistelun ja seuraavalla kerralla tilanne tuplaten pahempi.
Rotikat pitävät lapsista,kun ovat tervepäisiä. Mutta lapset eivät saa härnätä, kiusata tmv tai kehittyy antipatioita kaikkia lapsia kohtaan. Jos lapsista ja rotikasta tulee ylimmät ystävät (lapsi on myös koiran pomo!!!), sen parempaa lapsenvahtia ei löydä. Rotikka suojelee omaa perhettään aina ja kaikkialla, kuten myös kotia, kun suojeluvaisto alkaa kehittyä 2-3-vuotiaana.
Ja muitten eläinten kanssa tulee loistavasti toimeen....tosin 2,5v kissa ei välttämättä ole sitten samaa mieltä.....
Meillä on kaksi kissaa ja vaikka nöffimme rakastaa niitäkin, niin vanhempi kissa lämäyttää mennen tullen, kun sille päälle osuu, vaikka koira ei ole koskaan sille edes yrittänyt tehdä mitään pahaa.
"Vanha rouva" on nyt vaan sitä mieltä, että on pomo ja koira tottelee...ja totteleekin eikä ehdoin tahdoin kissan lähelle mene. Mutta kun kiero kissa vaanii pahalla päällä ollessaan nurkan takana.......- ihan?
Eikös tuo ole aika vanhanaikaista toimintaa tuo selättäminen? Näin olen ymmärtänyt. Meidän kaksi rottisurosta eivät _koskaan_ ole "kokeilleet" minua. Heillä ei yksinkertaisesti ole ollut siihen syytä. Jos koiran pentuajasta asti olet lauman johtaja aina (myös silloin kun ei kiinnosta/jaksa/viitsi), pitää koirasi sinua johtajana aina. Sen ei koskaan tarvitse kokeilla. Eikä sitä tarvitse selättää *lol*
- ||niinuska||
ihan? kirjoitti:
Eikös tuo ole aika vanhanaikaista toimintaa tuo selättäminen? Näin olen ymmärtänyt. Meidän kaksi rottisurosta eivät _koskaan_ ole "kokeilleet" minua. Heillä ei yksinkertaisesti ole ollut siihen syytä. Jos koiran pentuajasta asti olet lauman johtaja aina (myös silloin kun ei kiinnosta/jaksa/viitsi), pitää koirasi sinua johtajana aina. Sen ei koskaan tarvitse kokeilla. Eikä sitä tarvitse selättää *lol*
Minustakin on aika kyseenalaista viljellä täällä noita "vanhanaikaisia" koulutustapoja. Kyllähän me nykyaikaiset koiranomistajat osaamme kouluttaa koiramme positiivisen vahvistamisen kautta. Meilläkään ei olla tuota "nujuamista" käytetty (muuta kun kivassa mielessä tietysti painitahan). Itsellä doggi ja berni urokset.
- TheDevil
kyllä sen verran mainita, että kaikki ei ole samanlaisia. On niitä vahvapäisempiä ja niitä tottelevampia. Siis ajatellen ihan peruskoulutuksessakin, jotkut tottelevat kuin unelma ja jotkut ovat niin jästipäitä. (Pakko vaan mainita, että ap ei ihan kauhistu..)
Itsellä on 3v rotikka uros ja aikasemmin ollut myös toinen uros (sairastui) ja luonteenpiirteisiin tätä urosta voisi verrata lempeään kultaiseennoutajaan. On ymmärtänyt paikkansa alusta asti, vaikka kovaa kuria ei ole jouduttu käyttämään.
Meidän rottis on kyllä lapsiperheen unelma ja toisten koirien paras kaveri, siinä mielessäsuosittelen kyllä rotua, kun oikea yksilö saattuu eteen =)
- kissoitsta
Rorikka tykkää kissoista. Se syö niitä tusinan päivässä.
- zirp..
Meillä on saman katon alla 4v nartturotikka, 9kk kissa ja 2v lapsi. Hyvin ollaan pärjätty, vaikkei senkummemmin olla koulutettu. Johtajuus asiat pitää olla kunnossa ja tietenkin kotitottelevaisuus. Jos kissasi ei ole ennen koiraa nähnyt tai ei muuten tykkää koirista alku voi olla hankala. Meillä kissa ja rotikka on hyvät kaverit kun kissa tottui pienestä asti. Voithan toki rotikallesi jo pennusta asti opettaa ettei kissaa häiritä. Ja noihin edellisiin viesteihin.. tosta selättämisestä, meillä sitä on joskus jouduttu käyttämään, esim lapsen tullessa perheeseen yritti ottaa ylemmänpaikan. Toimi.
- tuolla kysyyn
www.rw-ast.devoc.com
- rottisko
www.rottweiler.fi mm:rotumääritelmä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154