Maaleista

Peugeot 305D

Mikä ero on happopohjamaalilla ja epoksi-pohjamaalilla? Käytin aikaisemmin Sikkensin valmistamaa happopohjamaalia. Sitten kuulin että epoksi-tyyppinen on parempaa ja että sitä käytetään myös laivateollisuudessa, miten on asian laita?

6

8254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuota. Hmmm. Mitenköhän tuon selittäisi parhaiten, niin että mahdollisimman moni ymmärtäisi asian.
      Pitäisi selittää ruostumisen kemia, mutta en jaksa sitä nyt lähteä selvittämään.
      Happokovetteiset pohjammaalit ensinnäkin tarttuvat erittäin hyvin eri metalleihin, varsinkin teräkseen. Samalla ne muodostavat eräänlaisen köyhän miehen passivointi kalvon teräksen pinnalle hidastaen raudan ionisoitumista ja liukenemista ruosteeksi. Tämä, niin sanottu bvb systeemi on aina kolmikerros systeemi, eli ohut tartuntakerros happiksella, sitten välimaalaus jollain polyuretaani fyllerillä, että saadaan riittävä kalvon vahvuus aikaan eristämään rauta kosteudelta ja lopuksi pintamali jolla saadaan haluttu väri teräksen pinnalle.
      Tämä on ehdottomasti ruosteeneston kannalta paras maalaus systeemi.
      Sitten epoksipohjamaalit.
      Epoksit tarttuvat myös erinomaisesti teräkseen mutta muissa metalleissa tarttuvuus on heikompi, ne eivät myöskään muodosta passivointi kalvoa happiksen tapaan, vaan toimivat ainoastaan eristeenä teräksen ja ilman kosteuden ym.epäpuhtauksien välillä. epoksien etuna on, että ne muodostavat erittäin kovan kalvon joka sietää hyvin mekaanista kulutusta samoin niiden solurakenne on erittäin tiivis, joten ne muodostavat siten myös lähes täydellisen kosteus sulun, joka suojaa terästä hyvin. Ep systeemi on myös halvempi systeemi, kuin bvb systeemi. Siksi sitä suositaan teräsrakenne ja laiva teollisuudessa ja koska se ei kovin paljon häviä ruosteenesto kyvyssä bvb systeemille ja sietää hyvin mekaanista kulutusta, niin se on monesti parempi systeemi, varsikin rahtiautojen rungoissa ja laivoissa.
      Henkilö autojen korjaus maalaukseen epoksit eivät sovellu kovin hyvin, johtuen siitä että siellä pinnan laatukriteerit ovat tiukempia ja epoksipohjammalit ovat kovuutensa takia työläitä hioa, myöskin niiden kuivuminen on hitaanpaa kuin muilla maaleilla ja koska aika on rahaa automaalaamoissa, niin niitä ei juurikaan suosita henkilöauto maalauksessa.

      • on harhaa...

        "samoin niiden solurakenne on erittäin tiivis, joten ne muodostavat siten myös lähes täydellisen kosteus sulun,"

        Monikaan ei tiedä, että kaikkien muovien, myös epoksin, rakenne koostuu pitkistä polymeeriketjuista, jotka muodostavat ikäänkuin verkon. Mikrotasolla rakenne näyttäisi samalta kuin vaikka sellainen harva suodatinmatto jolla ilmaa suodatetaan. Se on epoksin tapauksessa mekaanisesti luja, mutta erityisen tiivis se ei kyllä ole. Vesimolekyyli on niin pieni että sehän puikkelehtii vaivatta kaikkien muovikalvojen läpi, myös epoksin. Tietysti määrät ovat pieniä, mutta ajan mittaan ruostuminen kyllä alkaa. Ainut todella tiivis kalvo josta vesi ei mene läpi on metallihila. Siitä syystä vain teräksen pinnalla oleva yhtenäinen metallikalvo, esim. sinkitys suojaa pitemmän päälle ruosteelta. Sinkki toimii myös anodisesti vaikka pintaan tulisikin pieni naarmu. Erilaiset ruosteensuoja-aineet, joita teräksen pinnalle voi laittaa, toimivat inhibitoimalla kemiallisesti raudan hapettumista. Vanhin näistä lienee lyijymönjä. Ilman kemiallista suojaa olevat bitumimassat ym. eivät juuri suojaa anna. Samoin tiiviskään maali yksinään, koska maalit aina muoveja.


      • on harhaa... kirjoitti:

        "samoin niiden solurakenne on erittäin tiivis, joten ne muodostavat siten myös lähes täydellisen kosteus sulun,"

        Monikaan ei tiedä, että kaikkien muovien, myös epoksin, rakenne koostuu pitkistä polymeeriketjuista, jotka muodostavat ikäänkuin verkon. Mikrotasolla rakenne näyttäisi samalta kuin vaikka sellainen harva suodatinmatto jolla ilmaa suodatetaan. Se on epoksin tapauksessa mekaanisesti luja, mutta erityisen tiivis se ei kyllä ole. Vesimolekyyli on niin pieni että sehän puikkelehtii vaivatta kaikkien muovikalvojen läpi, myös epoksin. Tietysti määrät ovat pieniä, mutta ajan mittaan ruostuminen kyllä alkaa. Ainut todella tiivis kalvo josta vesi ei mene läpi on metallihila. Siitä syystä vain teräksen pinnalla oleva yhtenäinen metallikalvo, esim. sinkitys suojaa pitemmän päälle ruosteelta. Sinkki toimii myös anodisesti vaikka pintaan tulisikin pieni naarmu. Erilaiset ruosteensuoja-aineet, joita teräksen pinnalle voi laittaa, toimivat inhibitoimalla kemiallisesti raudan hapettumista. Vanhin näistä lienee lyijymönjä. Ilman kemiallista suojaa olevat bitumimassat ym. eivät juuri suojaa anna. Samoin tiiviskään maali yksinään, koska maalit aina muoveja.

        Maalikalvohan on niin sanottu puoliläpäisevä kalvo. Mutta kyllä epoksikalvo on selkeästi tiiviimpi kalvo kuin esim. acryyli/polyuretaani kalvo.


      • ..on harhaa

        Happomaalin päällä ei pysy mm. kitit, eikä epoksit.


      • nyt sitten
        ..on harhaa kirjoitti:

        Happomaalin päällä ei pysy mm. kitit, eikä epoksit.

        nähdä kuinka käy...Maalasin vaihteiston ja perän (alumiinisia osia).Ekaks tietysti hiekkapuhalsin ne ja sitten vedin happarin alle ja sen päälle uretaani pohjamaalin jonka päälle vedän nyt sitten pinnat...Epoksia vedin suoraan sellaisille osille mitkä ovat peltiä.Ja alustan osiin epoksin päälle kiveniskusuojamassan ja sen päälle sitten pintamaalin...saa sitten nähä kestääkö vaihteistossa ja perässä maalit kun on happari tartuntamaalina alla...

        Happaria ei tosin saa vetää kun sellaisen kusiplitkun alle, koska toimii ainoastaan tartuntamaalina...Eikä missään nimessä minkään kitin/ epoksin alle.


      • jokainen
        ..on harhaa kirjoitti:

        Happomaalin päällä ei pysy mm. kitit, eikä epoksit.

        happo vaatii aina päälleen fyllerin (tmv. eristevärin) ennen kittausta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe