Hei
Nyt olen tilanteessa, että en kertakaikkiaan voi mennä töihin.. hajusteiden takia..
Miten te olette menetelleet tässä tilanteessa?
Hajusteyliherkkyyshän ei ole ees mikään Kelan tunnistama tauti.
Mistä rahat elämiseen.. hmm
Ei vaan jaksa enää..
Miten jätitte työelämän
33
5563
Vastaukset
- Hajusteintolerantti
Todella ikävää, että olet tuossa tilanteessa, mutta et todella ole ainut.
Oletan, että olet keskustellut tästä työterveyshuollon/lääkärin kanssa, mutta mitään apua et ole saanut.
Rehellisesti sanoen, oman itsesi kannalta - oman jäljelläolevan terveytesi kannalta on paras jäädä pois työstä, missä työntekijälle ei pystytä järjestämään työskentelyolosuhteita, missä hän on työkykyinen. Siitähän tässä on kyse.
Muiden hajusteiden käyttö sairastuttaa, mutta puhtaassa ilmassa olet työkykyinen.
Suomessa tätä ei ole vielä ymmärretty, ihminen tarvitsee puhdasta ilmaa, osa ihmisistä sairastuu kemikaalien hengittämisestä. Tupakointi työpaikoilla on kielletty, mutta hajusteiden käyttöä ei rajoiteta. Hajusteita on myös siivousaineissa ja ns. ilmanraikasteissa, mitkä ovat ilman saastuttajia. Aiheesta on kyllä tutkimusta, mutta suomeksi tietoa on huonosti saatavilla.
Voit tietysti hankkia hengityssuojaimen ja käyttää sitä töissä, mutta hajusteet tarttuvat ihoon, hiuksiin, vaatteisiin, kenkiin, laukkuun, jne.
Ruotsissa on käytössä diagnoosi SHR (katso alempaa: Ruotsista uutisia ruotsiksi - SHR), Suomessa astma-tyyppisesti reagoivat eivät yleensä saa mitään diagnoosia/apua, mikä turvaisi toimeentulon - riippuu tapauksesta ja sairauden vaikeusasteesta, yms.
Itse olin 'juossut lääkärillä' lähes kahdeksan vuotta, olin ns. 'viittä vaille astmaatikko' jo tuossa alkuvaiheessa (ehdin olla työpaikassa 3 kk, kun ensimmäiset oireet tulivat). Tuosta on jo 20 vuotta, aika rientää. Jäin itse pois töistä ns. saneeraustilanteessa, ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Luulin paranevani, ja voinkin mainiosti kotona, missä koko perhe eli hajusteettomasti. Pääsin kurssille ja se oli se viimeinen pisara. Jo ensimmäinen päivä oli liikaa, yskin koko illan ja seuraavan yön.
Mitään lääkettä ei löytynyt, mikä olisi auttanut - Pulmicort helpotti, muttei auttanut. Ryhmä lopetti voimakkaiden hajusteiden käytön, se auttoi. Maksimilääkityksellä sitten kävin kurssin loppuun ja siitä asti olen ollut vain etätyökykyinen. Puhtaassa ilmassa olen 100 %:sti työkykyinen, mutta mistä sellaisen työpaikan löytää?
Olen elänyt 'miehen siivellä', etätyötä ei ole niin vain tarjolla, ja olen jo reippaasti yli viisikymppinen nainen, eli liian vanha.
Olen käyttänyt aikani hyödyllisesti, kerännyt tietoa ja lukenut. Englanti on pääkieli lukiessa ja paljon tulee kirjoitettuakin. Saksakin tuli opeteltua uudelleen, ja tanskaksi lukeminenkin sujuu, vaikken tiennyt, että sitä pystyisin ikinä ruotsin taidon pohjalta ymmärtämään.
Eli, tuli siis todistettua, että ns. etätyökykyä on olemassa. :-)
Lähden itse mökille, missä saa hengittää ihanan raikasta merituulta ja tehdä puutarhatöitä ja polttopuita, yms., elikkä en ole kuin tänään netissä. Mutta, voisit ottaa yhteyttä yhdistykseen, minkä rivijäsen minäkin olen:
Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry
http://www.hajusteyliherkkyys.com/
Ihmeisiin yhdistyskään ei pysty, mutta vertaistukea on saatavilla, ehkä vinkkejä jatkoonkin.
Linkistä 'Yhteydet' löydät yhteystiedot.
Meitä on paljon ja valitettavasti lisää tulee.
Yritä pärjäillä!
Hyvää kesää ja parempaa huomista.
Muista, ettet ole yksin.
T. Hajusteintolerantti- Hajusteyliherkkä
Kiitos Sinulle.
Tämä tilanne on niin vaikea kestää, mutta onneksi on ihmisiä jotka ymmärtää.
Töissä olen vain joku kummajainen, joka ei tee kaikkea niin kuin muut.
Koetan keksiä jotain ratkaisua elämään. - Hajusteintolerantti
Hajusteyliherkkä kirjoitti:
Kiitos Sinulle.
Tämä tilanne on niin vaikea kestää, mutta onneksi on ihmisiä jotka ymmärtää.
Töissä olen vain joku kummajainen, joka ei tee kaikkea niin kuin muut.
Koetan keksiä jotain ratkaisua elämään.Yhdistyksemme tukihenkilö tietää yhteystietoni, joten sitä kautta saat minuun yhteyden, jos haluat.
Mökillä minulla ei valitettavasti ole nettiyhteyttä, vain kännykkä.
Mutta meitä on muitakin, jotka kyllä haluavat auttaa ja tukea sinua. Yritetään keksiä yhdessä joku ratkaisu.
Me kaikki olemme käyneet läpi saman, joten tiedämme, mistä on kyse.
Tutkimusta tehdään mm. Tanskassa parhaillaan, toivotaan, että tilanteemme paranee ja meidät otetaan vakavasti, ts. tunnustetaan sairautemme.
Tässä ei todella ole kyse mistään turhasta vaikertamisesta.
Hajusteyliherkkä ei missään tapauksessa saisi altistua hajusteille, muuten sairaus pahenee.
Lääkitys ei auta, jos altiste ei poistu.
Pärjäile! - hajunenä
Hajusteintolerantti kirjoitti:
Yhdistyksemme tukihenkilö tietää yhteystietoni, joten sitä kautta saat minuun yhteyden, jos haluat.
Mökillä minulla ei valitettavasti ole nettiyhteyttä, vain kännykkä.
Mutta meitä on muitakin, jotka kyllä haluavat auttaa ja tukea sinua. Yritetään keksiä yhdessä joku ratkaisu.
Me kaikki olemme käyneet läpi saman, joten tiedämme, mistä on kyse.
Tutkimusta tehdään mm. Tanskassa parhaillaan, toivotaan, että tilanteemme paranee ja meidät otetaan vakavasti, ts. tunnustetaan sairautemme.
Tässä ei todella ole kyse mistään turhasta vaikertamisesta.
Hajusteyliherkkä ei missään tapauksessa saisi altistua hajusteille, muuten sairaus pahenee.
Lääkitys ei auta, jos altiste ei poistu.
Pärjäile!Olisin kiinnostunut millä alalla olette töissä? Voisiko kyseeseen tulla ammattitauti.
- Hajusteintolerantti
hajunenä kirjoitti:
Olisin kiinnostunut millä alalla olette töissä? Voisiko kyseeseen tulla ammattitauti.
Itse jouduin työssä käyttämään itsejäljentäviä lomakkeita koko ajan. Niissä on erilaisia 'myrkkyjä', mitkä jäljentävät tekstiä sivulta toiselle. Aiheesta julkaistiin Suomessa tehty tutkimus vuonna 1999, minun kannaltani liian myöhään. Tämä altistus aikaansai yliherkkyyden hajustekemikaaleille - mutta samoja myrkkyjä löytyy niistäkin. Sana myrkky on tässä yleissanana, käsittää myös herkistäjät.
Kemikaalit yleensä voivat aikaansaada tällaista, olivatpa siivouskemikaaleja, kampaamokemikaaleja, maaleja, lakkoja, laboratoriokemikaaleja, jne.
Osa meistä vaan ei niitä kestä ja sairastuu.
Ammattitaudin diagnoosin saaminen onkin sitten jo aivan toinen juttu ja 'kiven takana'.
Itse olen atoopikko ja ihoallerginen hajusteille, vaikka koskaan en ole ollut ns. suurkäyttäjä.
Ihoallergia indikoi myös herkistymistä hengitysteitse, näin on Tanskan tutkimus todennut.
Hajusteista löytyy ainesosia 'joka lähtöön', on ärsyttävää, herkistävää, ja kunnon ongelmajätekemikaalejakin.
..
Piti ns. pikavastata, kun on jo myöhä ja huomenna en enää ehdi.
Tässä oma mielipiteeni lyhyesti. Paremminkin olisin voinut kirjoittaa, muttei ole aikaa. - Hajusteyliherkkä
hajunenä kirjoitti:
Olisin kiinnostunut millä alalla olette töissä? Voisiko kyseeseen tulla ammattitauti.
Papereita plärään koko päivän..
sanomalehtiähän ei tarvitse lukea kun ei pysty..
onneksi netissä on pääuutiset..
itsejäljentävät paperit kyllä huomaa muiden joukossa..
kopiokoneet, tulostimet ärsyttää.. ja haiseekin pahalle..
ps. kerkesin olla reilun tunnin töissä kun piti lähteä pois.. onneksi aurinko paistaa - Tuoksuttomuus on paras vaih...
Papereita plärään koko päivän..
sanomalehtiähän ei tarvitse lukea kun ei pysty..
onneksi netissä on pääuutiset..
itsejäljentävät paperit kyllä huomaa muiden joukossa..
kopiokoneet, tulostimet ärsyttää.. ja haiseekin pahalle..
ps. kerkesin olla reilun tunnin töissä kun piti lähteä pois.. onneksi aurinko paistaaOlin hiljattain samanlaisessa tilanteessa kuin Sinä.Itse työskentelin asiakaspalvelussa. Työpisteeni lakkautettiin ja lähin toimisto, uusi työpaikka olisi ollut yli 50 kilometrin päässä.
Töissäolo hajusteitten takia alkoi olla minulle mahdotonta, tai ainakin tosi tuskallista, minulla oli päivittäin jatkuvaa, hirveää yskimistä, limaeritystä, (oksentamistakin toisinaan), päänsärkyä, humalaista oloa, huimausta jne.
Vuosien jahkailun jälkeen tein sitten lopulta radikaalin ratkaisun ja sain työnantajaltani irtisanomisen tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Olen kärsinyt oireista noin 20 vuotta, mutta viimeisen 2-3 vuoden aikana oireet ovat pahentuneet kovasti. Minulla on todettu astma ja allerginen nuha, mutta jatkuvasta lääkityksestä huolimatta olen koko ajan tullut vain entistä herkemmäksi ja herkemmäksi hajusteille.
Ei minullakaan ole mitään tietoa siitä, kuinka elän sen jälkeen kun irtisanomisajan palkka ja ansiosidonnainen päiväraha tulevaisuudessa sitten loppuvat, mutta ehdin murehtia sitä sitten aikanaan.
Nyt olen nauttinut keväästä ja kesästä, oleillut päivät raittiissa ulkoilmassa, tehnyt ruumiillista työtä. Olen yskinyt entistä paljon harvemmin ja limaakaan ei tule kovin usein. Mutta heti, jos lähden ihmisten ilmoille asioille, kauppaan tms, niin kohta alkaa ärsyttää ja yskittää.
Itse ajattelin niin, että kun nyt jäin pois työelämästä ja vielä jonkin verran siedän hajusteitakin, niin että voin pari tuntia olla ihmisten ilmoilla, niin parempi sekin, kuin että jos viimeiseen asti sinnittelen työelämässä ja menen sitten niin huonoon kuntoon, että joudun pysymään pelkästään tuoksuttomassa kodissani.
Jokainen toki päättää itse elämästään ja tekee omat ratkaisunsa, mutta kannattaa miettiä vakavasti, kumpi on tärkeämpää työ vai terveys. Toisaalta ainakin itselleni elämänmuutos on tehnyt kaikinpuolin hyvää, sillä olin jo muutenkin tympääntynyt ja väsynyt työhöni.
Sain myös työterveyslääkäriltä todistuksen, ettei hän suosittele minua astman, allergisen nuhan ja erityisen hajuherkkyyteni vuoksi asiakaspalvelutyöhön tai sellaiseen työhön, missä on hajuja. Tosin olen kohta viisikymppinen itä-suomalainen nainen, niin ettei minulla juuri ole toiveita saada uutta vakinaista työtä ja koulutukseenkin haku mietityttää toisten hajujen vuoksi. Mutta onhan minulla nyt aikaa miettiä arvoja ja asioita ja ainakin haaveilla, mikä minusta oikein isona tulee, nyt en vielä tiedä.
Meidän täytyy puhua sairaudestamme muille rohkeasti, vaikka Kela ei tätä sairaudeksi vielä tunnustakaan. Olen kuitenkin huomannut, että jos otin asian varovasti puheeksi asiakkaitten tai muitten tapaamieni henkilöitten kanssa, niin itse asiassa aika moni kärsi itsekin vastaavista oireista enemmän tai vähemmän tai ainakin tunsi lähipiiristään jonkun, joka kamppailee samojen ongelmien ja oireitten kanssa. Vain viemällä asiaa ja tietoa eteenpäin, voimme toivoa, että joskus tulevaisuudessa oikeus voittaa ja sairautemme tunnustetaan ja myönnetään todeksi.
Tiedän, että ellei itse kärsi tästä tai oma läheinen, toisten saattaa olla vaikeaa, jopa mahdotonta ymmärtää. Itse puhun nykyisin asiasta avoimesti kaikille, mutta kaikki eivät ymmärrä, eivät edes lähimmät työtoverinikaan voineet käsittää sitä, miten pieni määrä aiheutti oireita. Yskin ja olin tukehtua jo pienenkin hajun vuoksi, sellaisen, jota toiset eivät edes haistaneet.
Nyt olen ikionnellinen, että minun ei ole pakko päivästä toiseen kärsiä toisten hajuista ja tuoksuista. Vointi ja mieliala ovat kohonneet.
Et ole ainoa, etkä yksin omituinen, kyllä meitä muitakin on ja paljon enemmän kuin uskotkaan. Hyvää kesänjatkoa Sinulle! - hajunenä
Tuoksuttomuus on paras vaih... kirjoitti:
Olin hiljattain samanlaisessa tilanteessa kuin Sinä.Itse työskentelin asiakaspalvelussa. Työpisteeni lakkautettiin ja lähin toimisto, uusi työpaikka olisi ollut yli 50 kilometrin päässä.
Töissäolo hajusteitten takia alkoi olla minulle mahdotonta, tai ainakin tosi tuskallista, minulla oli päivittäin jatkuvaa, hirveää yskimistä, limaeritystä, (oksentamistakin toisinaan), päänsärkyä, humalaista oloa, huimausta jne.
Vuosien jahkailun jälkeen tein sitten lopulta radikaalin ratkaisun ja sain työnantajaltani irtisanomisen tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Olen kärsinyt oireista noin 20 vuotta, mutta viimeisen 2-3 vuoden aikana oireet ovat pahentuneet kovasti. Minulla on todettu astma ja allerginen nuha, mutta jatkuvasta lääkityksestä huolimatta olen koko ajan tullut vain entistä herkemmäksi ja herkemmäksi hajusteille.
Ei minullakaan ole mitään tietoa siitä, kuinka elän sen jälkeen kun irtisanomisajan palkka ja ansiosidonnainen päiväraha tulevaisuudessa sitten loppuvat, mutta ehdin murehtia sitä sitten aikanaan.
Nyt olen nauttinut keväästä ja kesästä, oleillut päivät raittiissa ulkoilmassa, tehnyt ruumiillista työtä. Olen yskinyt entistä paljon harvemmin ja limaakaan ei tule kovin usein. Mutta heti, jos lähden ihmisten ilmoille asioille, kauppaan tms, niin kohta alkaa ärsyttää ja yskittää.
Itse ajattelin niin, että kun nyt jäin pois työelämästä ja vielä jonkin verran siedän hajusteitakin, niin että voin pari tuntia olla ihmisten ilmoilla, niin parempi sekin, kuin että jos viimeiseen asti sinnittelen työelämässä ja menen sitten niin huonoon kuntoon, että joudun pysymään pelkästään tuoksuttomassa kodissani.
Jokainen toki päättää itse elämästään ja tekee omat ratkaisunsa, mutta kannattaa miettiä vakavasti, kumpi on tärkeämpää työ vai terveys. Toisaalta ainakin itselleni elämänmuutos on tehnyt kaikinpuolin hyvää, sillä olin jo muutenkin tympääntynyt ja väsynyt työhöni.
Sain myös työterveyslääkäriltä todistuksen, ettei hän suosittele minua astman, allergisen nuhan ja erityisen hajuherkkyyteni vuoksi asiakaspalvelutyöhön tai sellaiseen työhön, missä on hajuja. Tosin olen kohta viisikymppinen itä-suomalainen nainen, niin ettei minulla juuri ole toiveita saada uutta vakinaista työtä ja koulutukseenkin haku mietityttää toisten hajujen vuoksi. Mutta onhan minulla nyt aikaa miettiä arvoja ja asioita ja ainakin haaveilla, mikä minusta oikein isona tulee, nyt en vielä tiedä.
Meidän täytyy puhua sairaudestamme muille rohkeasti, vaikka Kela ei tätä sairaudeksi vielä tunnustakaan. Olen kuitenkin huomannut, että jos otin asian varovasti puheeksi asiakkaitten tai muitten tapaamieni henkilöitten kanssa, niin itse asiassa aika moni kärsi itsekin vastaavista oireista enemmän tai vähemmän tai ainakin tunsi lähipiiristään jonkun, joka kamppailee samojen ongelmien ja oireitten kanssa. Vain viemällä asiaa ja tietoa eteenpäin, voimme toivoa, että joskus tulevaisuudessa oikeus voittaa ja sairautemme tunnustetaan ja myönnetään todeksi.
Tiedän, että ellei itse kärsi tästä tai oma läheinen, toisten saattaa olla vaikeaa, jopa mahdotonta ymmärtää. Itse puhun nykyisin asiasta avoimesti kaikille, mutta kaikki eivät ymmärrä, eivät edes lähimmät työtoverinikaan voineet käsittää sitä, miten pieni määrä aiheutti oireita. Yskin ja olin tukehtua jo pienenkin hajun vuoksi, sellaisen, jota toiset eivät edes haistaneet.
Nyt olen ikionnellinen, että minun ei ole pakko päivästä toiseen kärsiä toisten hajuista ja tuoksuista. Vointi ja mieliala ovat kohonneet.
Et ole ainoa, etkä yksin omituinen, kyllä meitä muitakin on ja paljon enemmän kuin uskotkaan. Hyvää kesänjatkoa Sinulle!Mielestäni,jos itsestään on varma, että hajusteherkkyys johtuu työstä, niin kannattaa taistella sen eteen, että tutkitaan myös ammattitauti mahdollisuus. Vaikka uudellen koulutuksen jälkeenkin olisi hankala löytää sopivaa työpaikkaa.
Joku ainehan sen hajun(tuoksun)aiheuttaa,joka voidaan tutkia ja erottaa tavallisesta astmasta.
- saa rahaa Työkkäristä, Kelasta
ja Sosiaalitoimistosta. Joltain luukulta saa rahaa. Jäljestäpäin viranomaiset selvivät rahat, mikäli olisikin jonkin toisen pitänyt maksaa.
Ei kannata arastella vaan menee keskustelemaan johonkin näistä paikoista. Lääkärintoditus tietysti tarvitaan.
Minä olen jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Työvuosia olisi ollut melkein 15v edessäpäin. Rakastin työtäni ja sinnittelin liian pitkään lääkkeiden avulla. Sain allergiat, astman ja hajusteyliherkkyyden. Lääkehoito ei enää auttanut riittävästi ja oli jäätävä töistä pois.
Nyt olen tottunut ja sopeutunut eläkeläisen vaatimattomaan elämään. Terveet päivät ovat ihania.- Joutsenliini
Hei!
Miten sait tahtosi läpi kun pääsit työkyvyttömyyseläkkeelle? Olen hakenut työkyvyttömyyseläkkeen hakemuksen jo 4 krt mutta sain hylättyjä. Mulla on paha allergia,keskivaikea astma ja hajusteyliherkkyys. Kyllä lääkehoito on edelleen. Olen ollut töistä pois yli 2 v ajan etten voinut palata sinne vaneritehtaalle.Siellä on puupöly ja liimaa yms. Olen etsinyt töitä,mutten löytänyt. Mulla on ruoka-allergia myös. Olen ollut kotona yli 2 v sairaslomalla/työttömänä. Olen ollut vaneritehtaalla 18v ajan,Myönnettiin että Mulla on todettu ammattinuha,muttei ammattiastma,mutta kyllä on työperäinen astma.Itse asiassa olen kuuro. Yritän parhaani kirjoittaa suomea ja myönnän olevani vähän huonosti suomea.Toivottavsti ymmärrätte:) K-L
- uusin
numero. Se on Hengitysliitto Helin jäsenlehti.
- muiden syiden takia
pitkällä s,lomalla.Mutta huomaan miten loppui ne pyörryttävät olot ja huonovointisuus jonkin ajan kuluttua.Yhä edelleen saan kohtauksen kun jotkit tietyt dödöt ja pesupulverit lemuaa,ja helteellä ne vasta löyhkääkin:(On tullut kaikensortin lemuja nuuhkittua 40v ja nyt en sitten kestä oikein mitään hajustetta edes saippuoissa.Kyllä pitää ihmisten haista sitten karselle dödöille,ei muuta voi sanoa.:(
- Hajusteyliherkkä
Sain sairaslomaa siihen asti kun vuosiloma alkaa..
Vaikka tulevaisuus on ihan auki ja ei mitää järkevää tekemistä, niin on tosi helpottunut olo kun ei ole pakko olla töissä ja voida koko ajan huonosti.
Tässä on paha vika et innostuu kaikesta ja sit aina muistaakin että enhän minä voi mennäkään... sitten keljuttaa..
Aina pitää tarkkaan pohtia miten pystyy tai pystyykö menemään eri tilanteisiin..
kotona paras ja onneksi on kesä niin ulkonakin voi olla...
Hyvää juhannusta kaikille :) - Täti40+
Itse olen allerginen siitepölyille, juureksille, mausteille, useammille vihanneksille, että tiedän, mitä allergia on, mutta minulla on myös nivelkierukkavamma, eturistisidevamma ja leikkaus on edessä. Kuitenkaan en luovu kosmetiikasta, en hajusteista, ne eivät ärsytä, ja on kyllä liioittelua, jos minun pitäisi kysyä, että voinko käyttää deodoranttia, hajuvettä, hiuslakkaa, muotovaahtoa ym.ym.
En usko, että ongelma on noin paha, on paljon paljon vakavampia tauteja.
Kesällä ilman deodoranttia, ei riitä pelkkä pesu!!!!!
Älkääs liioitelko, ja yksikään ei kyllä estä minua laittautumasta päivittäin!- Epäilen suuresti
Tässä Iho- ja allergialiiton sivuilta:
Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään. - Hajusteyliherkkä
Jokainen saa käyttää niin paljon kosmetiikkaa kuin tykkää. Me hajuallergikot vain kierrämme sinut kaukaa..
Minäkin olen erinäisille asioille allerginen ja laktoosi-intolerantti ja keliaakikko.. mutta niiden kanssa voi käydä töissä kun on omat eväät mukana..
Minä ajattelenkin että kyllä pahemminkin voisi olla vaikka en pysty töihin menemäänkään. Työkaverilla on aivokasvain ja ei koskaan tiedä mihinpäin kehittyy..
Täällä on mukava kuulla allergisten kommentteja miten arjesta selviävät.. ja epäilijöitä on aina kun sitä ei itse ole kokenut että hajuste saa aikaan oksennuskohtauksen ja päähän koskee ja pyörryttää..
ja meitähän on joka junaan ja osa jää sinne asemallekin.. - Pelkkä pesuko
Jokainen saa käyttää niin paljon kosmetiikkaa kuin tykkää. Me hajuallergikot vain kierrämme sinut kaukaa..
Minäkin olen erinäisille asioille allerginen ja laktoosi-intolerantti ja keliaakikko.. mutta niiden kanssa voi käydä töissä kun on omat eväät mukana..
Minä ajattelenkin että kyllä pahemminkin voisi olla vaikka en pysty töihin menemäänkään. Työkaverilla on aivokasvain ja ei koskaan tiedä mihinpäin kehittyy..
Täällä on mukava kuulla allergisten kommentteja miten arjesta selviävät.. ja epäilijöitä on aina kun sitä ei itse ole kokenut että hajuste saa aikaan oksennuskohtauksen ja päähän koskee ja pyörryttää..
ja meitähän on joka junaan ja osa jää sinne asemallekin..Mutta kyllä mahdatte haista sitten hielle, etenkin kuumana kesäpäivänä, huh huh!
Itseäni kyllä oksettaa, jos haisee luonnolliselle hielle, kuselle ym.
Mitenkäs on hygieniasta huolehdittu?
Kohta olette allergisia elämälle, jos tuota menoa jatkuu. - Puhda
Pelkkä pesuko kirjoitti:
Mutta kyllä mahdatte haista sitten hielle, etenkin kuumana kesäpäivänä, huh huh!
Itseäni kyllä oksettaa, jos haisee luonnolliselle hielle, kuselle ym.
Mitenkäs on hygieniasta huolehdittu?
Kohta olette allergisia elämälle, jos tuota menoa jatkuu.on onneksi keksitty ja niitä voi käyttää..
ei tarvitse haista hielle tms..
on
deodorantteja
hiuslakkoja
pyykinpesuaineita
saippuoita
ne jopa puhdistaa vaikka eivät haisekaan
:) - puhdas olo
Kyllähän sinullakin asenne muuttuisi jos henki olisi hiuskarvan varassa, muiden hajusteden myrkyttämänä. Eli jos saisit hajusteista anafylaktisen shokin (kai tiedäy mikä se on!!!!!!!)
Elämä on puhdasta, hietöntä ja terveellistä ilman hajusteita. - Ihmettelen hirveästi
puhdas olo kirjoitti:
Kyllähän sinullakin asenne muuttuisi jos henki olisi hiuskarvan varassa, muiden hajusteden myrkyttämänä. Eli jos saisit hajusteista anafylaktisen shokin (kai tiedäy mikä se on!!!!!!!)
Elämä on puhdasta, hietöntä ja terveellistä ilman hajusteita.Kuinka niin muuttuisi, hajusteyliherkkyys ei ole sama kuin allergia.
Tiedän lähes kaiken kirjoittamastasi reaktiosta, olen allerginen siitepölyille,mausteille,juureksille, monille kasviksille, heinät kiusaavat, mutta elän kuten ennenkin.
Hajusteyliherkkyys ei ole esim. sairaspäivärahaan oikeuttava,eikä sitä ole diagnosoitu. - puhdas olo
Ihmettelen hirveästi kirjoitti:
Kuinka niin muuttuisi, hajusteyliherkkyys ei ole sama kuin allergia.
Tiedän lähes kaiken kirjoittamastasi reaktiosta, olen allerginen siitepölyille,mausteille,juureksille, monille kasviksille, heinät kiusaavat, mutta elän kuten ennenkin.
Hajusteyliherkkyys ei ole esim. sairaspäivärahaan oikeuttava,eikä sitä ole diagnosoitu.Itse olen allerginen hajusteille ja hajuvedet ovat vieneet terveyden. Olen ollut jo vuosia hajusteiden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä ja diagnoosi on.
Ja tiedän paljon ihmisiä jotka ovat sairauslomalla kyseisen asian vuoksi. - Tietoa
puhdas olo kirjoitti:
Itse olen allerginen hajusteille ja hajuvedet ovat vieneet terveyden. Olen ollut jo vuosia hajusteiden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä ja diagnoosi on.
Ja tiedän paljon ihmisiä jotka ovat sairauslomalla kyseisen asian vuoksi.Siis allergia ei ole sama asia kuin yliherkkyys.
Tarkennusta!
Kela ei tunne eikä tunnusta,hajusteyliherkyyttä!!! - Terminologiaa
Tietoa kirjoitti:
Siis allergia ei ole sama asia kuin yliherkkyys.
Tarkennusta!
Kela ei tunne eikä tunnusta,hajusteyliherkyyttä!!!Lähde: Hesari
Ilmassa leijuvasta tuoksusta voi saada päänsärkyä, pahoinvointia, astmaoireita tai migreenikohtauksen, ja silmät tai nenä saattavat alkaa vuotaa tuoksun vuoksi, kertoo keuhkolääkäri Auli Hakulinen Iho- ja allergiasairaalasta.
Hajusteallergia-sanaa Hakulinen ei tahdo käyttää, sillä lääketieteen terminologian mukaan kyse ei ole allergiasta vaan yliherkkyydestä.
"Hajuaistimus lähtee nenän limakalvolta ja kulkee keskushermostoon, ja se aistitaan aivoissa. Ilmeisesti aistimus on jostain syystä toisilla voimakkaampi kuin toisilla", hän kuvailee ilmiötä. - Kelan asiantuntijalääkäri?
Tietoa kirjoitti:
Siis allergia ei ole sama asia kuin yliherkkyys.
Tarkennusta!
Kela ei tunne eikä tunnusta,hajusteyliherkyyttä!!!Mistä tiedät Kelan asiat niin hyvin??? Onko omia kokemuksia?? Kyllä Kela varmasti tuntee hajuste ja kemikaaliyliherkkyyden jne...
- tämä tuoksu
täti on todella typerä !!!
tälläisten takia muut saa kärsiä. - ja hyväksyy
Ihmettelen hirveästi kirjoitti:
Kuinka niin muuttuisi, hajusteyliherkkyys ei ole sama kuin allergia.
Hajusteyliherkkyys ei ole esim. sairaspäivärahaan oikeuttava,eikä sitä ole diagnosoitu.sairauden kuin sairauden. Minulla on paljon eri sairauksia sairastavia tuttavia. Yhtenäistä on kulukorvaukset.
Tosiaan emme tiedä kaikkea kelan korvauksista.
Täytyy perusteellisesti selvittää kulut ja sairaudet.
- suojautunut
Hei,
Olen myös hajusteyliherkkä. Aluksi tautini oli lievä ja pärjäsin töissä välttelemässä voimakkaasti tuoksuneita ihmisiä. Jos se oli mahdotonta kerroin heille voimakkaista oireistani ja pyysin heitä vähentämään hajusteiden käyttöä. Useat tekivätkin niin. Tautini kuitenkin paheni ja aloin saada oireita yhä useammista hajusteista ja pienemmistä määristä. Koska en ole palveluammatissa ja halusin jatkaa työtäni, niin hankin itselleni hengityssuojaimen. Hengityssuojaimia on monenlaisia ja niitä myydään hyvin varustelluissa rautakaupoissa. Suojaimia on pieniä paperisia nenään asetettavia koppia; 3M 9913-niminen suojain sisältää aktiivihiiltä ja suodattaa hajusteita melko paljon. Huomioi, että koppasuojaimessa pitää olla aktiivihiiltä, jotta se suodattaisi hajusteita. Se on halpa ja ei paina juuri mitään, mutta kopan läpi on tietty raskasta hengittää pitkän aikaan.
Lääkäri Eva Millqvist on tutkimuksissaan todennut, että hajusteille reagoidaan myös silmien kautta. Kopat eivät suojaa silmiä. Oma tautini paheni ja jouduin lopulta ostaan puhallinsuojaimen. Se maksaa jo noin 800 euroa. Siinä on silmät ja nenän peittävä kasvo-osa sekä pumppuyksikkö, joka toimii akulla. Koska suojain puhaltaa ilmaa kasvoille siinä on helppo hengittää. Huonona puolena on akun paino, laite painaa noin 1,5 kg. Jos päädyt puhallinsuojaimeen pyydä se ensin koekäyttöön joksikin aikaa, sillä jotkut ovat yliherkkiä myös suojaimen muoviosien tuoksuille. Valmistajilla on myös erilaisia letkuja ja kasvo-osia, joista voi löytää tuotteen, josta ei tule ongelmaa. Valitse aina suodatin, jossa on sekä hiukkassuodatin, että kaasuja, (ainakin niitä kaasuja, joilla kiehumispiste on yli 65 astetta), suodattavat patruunat. Suomen hajuste- ja kemikaaliyliherkät ry:ltä saat tarvittaessa asiasta lisätietoa. Löydät yhteystiedot esim. netistä.
Jos suojaimen kanssa työskentely on sinusta mahdotonta, niin vaihtoehdoiksi jää pyrkiä etätöihin tai masentua.
Sairautemme on pahimmillaan todella rankka ja kamala, mutta kukaan ei ole siihen vielä kuollut, joten koita jaksaa. - ihmettelevä
Niin! Töihin ja mihin tahansa kun menen, ihmettelen sitä kuinka ihmiset eivät ole todellakaan ajatelleet, että siellä on muitakin. Joidenkin on ehken pakko ottaa kortisonia kun toinen on "ottanut" Chanel 5.sta. Ihania tuoksuja, mutta mielestäni tuollaiset parfyymit ym.kuuluvat nykyaikana pienempi muotoisiin tilanteisiin. Vaikkei olisi allerginenkaan niin isossa porukassa nuo erilaiset pienet määrät erilaisia hajusteita tekee ison määrän jotakin käsittämätöntä tuoksua, joka varmasti vaikuttaa ärsytysluonteisesti useampaan terveeseenkin. Työpaikalla asiaan pitäsisi puuttua työterveydenhuollon ja yleensäkin työpaikan johdon!Aloitteita! ehken ammattiliittokin voisi auttaa. Terv. Ihmettelevä
- myrkkyä
Anoppi käytti. En tiedä, mille aineille siinä reagoin, mutta en kestä sen 'tuoksua', mikä muuten pysyy vuosia. Anopin 'Chanel 5 -lakanat' riippuivat monta viikkoa ulkona (mökillä), lopulta heitin roskiin. Kotona en viitsi saastuttaa pesukonetta noilla 'tuoksuilla'.
Chanel 5 oli ensimmäinen (suuri) hajuvesi, missä käytettiin synteettisiä aldehydejä. Markkinoille 1921.
http://www.shenet.se/ravaror/isolat.html
Mitä nimenomaisia aldehydejä käytettiin, sitä ei tiedä, koska koostumus kuuluu kauppasalaisuuden piiriin.
http://pw1.netcom.com/~bcb56/industry.htm
Historiasta artikkeli. Maininta myös Chanel 5:sta.
Se mitä tiedetään on, että Chanel 5 sisältää neljää synteettistä myskiä (tieto oli Greenpeacen sivulla, mutta myöhemmin muutettiin niin, että ilmoitettiin vain synteettisten myskien kokonaismäärä).
http://www.greenpeace.org.uk/Products/Toxics/chemicalhouse.cfm?producttypeid=5&productid=27
Shenet Ruotsista kirjoittaa synteettisistä myskeistä:
http://www.shenet.se/ravaror/mysksyntetika.html
Se, mikä on selviö on, että ne kertyvät elimistöön ja luontoon ja hajoavat hitaasti.
Lisäksi on muutakin tutkimusta indikatiivisista haitoista. Pari synteettistä myskiä (AETT ja Ambrette on kielletty, molemmat hermostolle myrkyllisiä, Ambrette lisäksi fototoksinen).
Chanel 5 sisältää Greenpeacen tutkimuksen mukaan myös ftalaatteja.
Luonnonaineista (eteeriset öljyt) löytyi sivulta:
http://www.basenotes.net/ID10210628.html
Ylang-Ylang
- mahdollinen herkistäjä (siis voi aiheuttaa allergiaa)
- paljon käytettynä voi aiheuttaa päänsärkyä ja huonovointisuutta
Jasmine
-Ilmeisesti voi aiheuttaa allergiaa
Lähde:
http://www.aromaweb.com/essentialoilspz/ylangylang.asp
http://www.aromaweb.com/essentialoilsgo/jasmine.asp
Tuohon aikaan hajusteet koostuivat pääosin luonnonaineista, synteettisten osuus oli pieni, noin 15 %. Nyt tilanne on päinvastainen.
http://www.shenet.se/ravaror/isolat.html
''Tradition På 1930-talet bestod parfymerna till ca 85 % av eteriska oljor och till 15 % av renframställda eller konstgjorda ämnen. Idag är siffrorna omkastade.''
Synteettisten kemikaalien käyttö lisääntyi toisen maailmansodan jälkeen myös hajusteissa.
Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana hajusteiden käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti, hajustetta lisätään kosmetiikan lisäksi myös pesu- ja puhdistusaineisiin, ns. ilmanraikasteisiin (vaikutus päinvastainen), leluihin, vaatteisiin, yms.
Yhteenvetona voi sanoa, että hajustekemikaalien pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta, ei myöskään vaikutuksia hengitysteihin ja hengityksen kautta keskushermostoon.
- Kipupistessä
Jokaisella ihmisellä on oma ns. kipupisteensä jossa ihminen ei enää tyydy siihen, mitä sanotaan vaan etsii vastauksia laajemmalta sektorilta.
Minun kipupisteeni noissa ongelmissa johti
http://www.antioxidant.fi/index.html
tutkimuksiin ja hoitoon. Olen maannut sairaalassa analyfaktisen shokin kaltaisessa tilassa, jossa lääkäri oli alkamassa viiltää kaulan auki, kun hengitystiet turposivat tukkoon. Kyllä oli letkua, ja valkotakkista, oli injektiota ja kortisoonia jättiannoksia.
Helsingissä en voinut käydä ilman hengityssuojaimia. Enkä ylipäätään missään ruuhkaliikenteessä tai autojonoissa.
Moottoroitua hengityssuojainta olin joutunut käyttämään jo 10 vuotta. Virastossa ollessani altistuin ja työsuojelutarkastaja kävi paikan päällä, ja totesi, että kiistaton ammattitauti, mutta kriteereitä ei ole olemassakaan, joten kun tällaista ei voida osoittaa verikokein, ei mitään mahdollisuutta saada sitä myöskään ammattitaudiksi.
Keuhkotutkimukset monella taholla, sekä viimeisimmät sekä allergiasairaalassa että Paimion sairaalassa, sekä tutkimusket Helsingissä Työterveslaitoksella.
Papereissa ei lue mitään selvää diagnoosia, mutta Työterveyslaitosylilääkärin saneluna se kuitenkin meni sikäli ammattitaudiksi, että sain hengityssujaimen jonka käyttökulut korvattiin.
Suodattimet olivat hirvittävän kalliit, koska siinä oli pölyn lisäksi myös hajut ja kaasut. Persianlahden kriisin aikaan oli vaikeuksia, kun kaikki kaasusuodattimet meni Persianlahdelle. Sit Pohjois-Suomesta atk-varastojärjestelmillä löydettiin muutamat suodattimet että pääsin sen kriisiajan yli.
Silmät reagoivat myös alituisina punoituksina ja tulehduksina sekä luomien älyttömänä turvotuksena, joten minulla oli sellainen koko huppu.
Ruoka-aineet aiheuttivat hirveitä ihottumia, suun limakalvon haavoja ja paiseita. Hirveä uupumus, kuumeinen olotila..
Ei lääketiede näissä asioissa pysty auttamaan kun kyseessä on ”puutostaudin aiheuttamat puutosoireet”.
Menin vihdoin viimein antioksidanttiklinikalle ja otin pankkilainaa, että pääsin alkuun, jossa ravinnon tasapainottaminen aloitettiin.
Siitä lähtien olen käyttänyt lisäravinteita ja tulen aina käyttämään. Tällaiset ýliherkkyydet ja allergiat ovat ilmiselvästi puutostauteja.
Kaikkien elimistö ei saa ravinnosta yhtä hyvin ja tasapuolisesti tarvittavia ravinteita. En vaan ymmärrä, miksi tällaista selkeää asiaa pitää viimeiseen hengenvetoon saakka vastustaa ? Ei ole ollenkaan sama, mitä ja minkälaista ravintoa käyttää. Ja entäs, kun useat karsivat vielä ravinnostaan pois elintarvikkeitä, eikä niitä korvata mitenkään, tasapainottomuus vain etenee.
Näiden ravintotäydennysten ansiosta en tarvitse, en ole enää vuosikausiin tarvinnut hengityssuojaimia, eivätkä haittaa pölyt eikä kaasut, eikä mitkään tuoksut enää. Voin käyttää prfyymeja siinä missä muutkin.
Ihottumat ovat poissa, ei tarvitse mitään hoitorasvoja, ei kortisooneja. Saan syödä tomaatteja, mansikoita, sitrushedelmiä, kiivihedelmiä, kaikkia mitä ennen en voinut syödä.
Meitä on paljon, jotka olemme oman kipupisteemme tunnistaneet ja tympääntyneet vaatimaan ympäristön mukautumista omaan sairauteen koska se ei käytännössä kuitenkaan toteudu. Tulee vaan lisää sosiaalisia ongelmia.
Muutos todella on mahdollinen. Vain Sinä itse päätät, mitä sinä allergioidesi kanssa tulevaisuudellasi teet. Jäätkö koukkuun vai koukutatko allergian. Se lähtee omasta itsestään, ei kestään muusta. Ja omista toimista ei muiden muuttamisesta. Maailmaa emme voi ympärillämme muuttaa, mutta jos muutosta haluamme, se on lähdettävä itsestä. - Hajusteyliherkkä
Otan syvästi osaa kaikkien sairastuneiden puolesta! Hajusteyliherkkyys on todella vakava asia ja aiheuttaa todellista työkyvyttömyyttä, jopa nuorille ihmisille! Asia on niin, että jos itsellä ei ole kyseistä sairautta, ei toinen voi ymmärtää, kuinka järkyttävää elämä saattaa olla vaikkapa voimakkaan hiuslakan johdosta. Onneksi asiaan voi puuttua esimerkiksi työpaikan työsuojeluhenkilö, kannattaa siis ottaa asia rohkeasti puheeksi. Hajusteiden käyttö voidaan jopa kieltää työpaikalla tai koulutuksessa, riippuu siitä, kuka asiaa alkaa hoitamaan eteen päin. Rohkeutta ja kestävyyttä kaikille ja kyllä me hajustesairaat saadaan ja voidaan vielä töitäkin tehdä täällä Suomessa!
- päristin97
itselläkin tulee välillä ihan oksennus liiallisesta pierun hajusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225304- 254498
- 282621
- 342284
- 372028
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191627- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101214