Mulla on V70 2,5 TDI:ssä (vm.00) ardicin lisälämmitin kellolla. Käsittääkseni ko. laite toimii myös lisälämmittimenä talvipakkasilla kun auton "hukka" lämpö ei riitä matkustamon lämmittämiseen. Mistä lämpötilasta lämmitin käynnistyy itsestään ja voiko sitä millään estää. ajelen aika paljon lyhyttä matkaa useita kertoja päivässä ja epäilen että lämmitin ei ehkä kerkeä kunnolla edes lämmetä => nokeentuu, ja ei toimi sitten kun pitäisi. Pitäisikö lämmittimen käynnistyä esim. nyt ( 10 astetta) kun painan lämmityksen painiketta, vai estääkö jokin "tietokone" sen toiminnon.
Auto on minulle uusi joskin varsin mieluinen kokemus 2600km jälkeen.
Lisälämmitin
5
6755
Vastaukset
- ohjeet
Ardiciin löydät hyvät ohjeet www.volvolandia.com haulla.
On totta, että Ardic nokeentuu lyhyessä ajossa. Sen pitäisi antaa olla päällä ainakin 15min kerrallaan. Huolto vuosittain auttaa pitämään sen kunnossa. Uusikoppaisissa V70-malleissa Ardicin automaattisen käynnistyksen saa pois asennettavalla softalla, mutta vanhemmista en tiedä... Volvolla tietävät. Monet ovat asentaneet kytkimen, jolla lämmittimen automaattinen käynnistys estetään. Tapoja on monia: sulakkeen yhteyteen, polttoainepumppuun jne.
Ardic taisi käynnistyä automaattisesti 4 asteessa ja on päällä kunnes moottorissa kiertävä vesi on noin 70 asteista. Ja sitä voi siis käyttää lisälämmittimenä esim. talvella ruuhkassa, jolloin moottori ei pääse lämpenemään kunnolla. Ardic käynnistyy vaikka 30 asteessa.
Helpointa Ardicin huoltoa on käyttää sitä viikottain (myös kesällä) ja antaa olla päällä ainakin 15min. Silloin se puhdistuu ja toimii sitten talven pakkasillakin. Jos sen antaa seistä koko kesän käyttämättä, se jumittuu ja tulee kylmä pakkasella...hhrrrr!- Esra
Lämmittimeen kertynyt ja kertyvä nokinen karsta ei sieltä viikottaisellakaan käytöllä mihinkään poistu. Kyllä se laite on purettava ja mekaanisesti teräsharjalla putsattava vähintään kahden vuoden välein ainakin minun käyttömäärälläni ja -tyylilläni.
Ardic ei jumitu kesäaikana eikä muunakaan aikana, kun sitä ei käytetä. Se jumiintuu sitten, kun paloilmapuhallinmoottorin laakeri kuluu sököksi ja hirttää kiljuen kiinni tai vastaavasti vesipumpun laakeri leikkaa kiinni. Laakeririkko ei johdu käyttämättömyydestä vaan käytöstä ja itse asiassa huonosti suunnitellusta rakenteesta. Puhallinmoottorin akselin pää pyörii liekissä ja kuumenee sen johdosta hirveästi. Lämpö siirtyy moottorin kuulalaakeriin, josta öljy palaa pois ja laakeri leikkaantuu ja hirttää kiinni ennenpitkää.
Väite kesäkäytön puutteesta johtuvasta vikaantumisesta on merkkiorganisaation jekku, jolla kelvoton laatu saadaan huijattua asiakkaan syyksi.
Jos vasemman etulyhdyn lähellä olevasta Ardicin johtosarjan 6-napaisesta liittimestä ottaa puna-valkoisen johdon irti, lämmitin ei enää käynnisty (eikä pysähdy) itsekseen, vaan ainoastaan, kun kellosta painaa nappia. Näin ainakin vielä 98-mallissa, siis vanhakorisessa. - vese2
Esra kirjoitti:
Lämmittimeen kertynyt ja kertyvä nokinen karsta ei sieltä viikottaisellakaan käytöllä mihinkään poistu. Kyllä se laite on purettava ja mekaanisesti teräsharjalla putsattava vähintään kahden vuoden välein ainakin minun käyttömäärälläni ja -tyylilläni.
Ardic ei jumitu kesäaikana eikä muunakaan aikana, kun sitä ei käytetä. Se jumiintuu sitten, kun paloilmapuhallinmoottorin laakeri kuluu sököksi ja hirttää kiljuen kiinni tai vastaavasti vesipumpun laakeri leikkaa kiinni. Laakeririkko ei johdu käyttämättömyydestä vaan käytöstä ja itse asiassa huonosti suunnitellusta rakenteesta. Puhallinmoottorin akselin pää pyörii liekissä ja kuumenee sen johdosta hirveästi. Lämpö siirtyy moottorin kuulalaakeriin, josta öljy palaa pois ja laakeri leikkaantuu ja hirttää kiinni ennenpitkää.
Väite kesäkäytön puutteesta johtuvasta vikaantumisesta on merkkiorganisaation jekku, jolla kelvoton laatu saadaan huijattua asiakkaan syyksi.
Jos vasemman etulyhdyn lähellä olevasta Ardicin johtosarjan 6-napaisesta liittimestä ottaa puna-valkoisen johdon irti, lämmitin ei enää käynnisty (eikä pysähdy) itsekseen, vaan ainoastaan, kun kellosta painaa nappia. Näin ainakin vielä 98-mallissa, siis vanhakorisessa.sulake numero 1 irti
- Kesähenkäys
Saako tuohon ardiciin lisättyä sellaista modulia, että sen saisi käynnistettyä kännykällä? Säästäisi kävelyä sillon kun ei ole suunnitellut etukäteen ajoonlähtöä.
- Esra_alkup
Omaani (1998) olen sellaisen tehnyt ihan itse. Varmaan valmiitakin myydään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod285702- 335100
- 292924
- 342414
- 372098
- 152048
- 281730
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351579