Suomalainen muinaisusko ja myytit

L0r3n

Tänne tämä kai kuuluupi.

Onko kellään mainita mitään muinaisia suomalaisia uskkomuksia, tapoja tai myyttejä? Hajanaiset tiedonmuruset riittävät aivan hyvin. Minun tarvitsee vain tietää jokin kiinnostava käsite ja/tai hiukan pohjatietoa ja otan siitä sitten itse paremmin selvän.

En etsi jumaltaruja tai sen kaltaisia mahtipontisia asioita, vaan arkipäiväisempiä käsitteitä, kuten esimerkiksi virvatulet, peikonkulta tai aarnihaudat (näihin olen jo perehtynyt).

Eli jos tiedät tai olet kuullut jostakin suomalaisesta myytistä tai uskomuksesta, ole hyvä ja kerro se.

Kiitos jo etukäteen.

8

4355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atte Ateisti

Netti ei ole kaikkivoipa. Mutta etsipä kirjastostasi kirja "Myytillisiä tarinoita".

• taikuutta

Pyhäkirja Kalevala salatieteellisesti selitettynä.
      http://www.teosofia.net/pe/kalevala.htm
      Mutta se on jo varmaan tuttua kauraa kaikille.

Kaivoon katsominen tuttua?
      1.Ensin kannatta miettiä mitä haluaa nähdä.(toive tai käsky alitajunnalle)
      2.mieti pari päivää haluamaasi asiaa(näin valmistellaan alitajunta)
      3.odota yötä ja mene tuijottamaan kaivoon.Asetu niin,että taivas ei heijastu vedestä eli "tuijota mustaan veteen".
      4.kärsivällisyyttä.

Nämä ohjeet antoi mummovainaani.Hän sitä kokeili karjalassa nuorena likkana kun halusi nähdä tulevan sulhonsa.
      Mummon äiti sen hänelle opetti.Ja vannotti pitämään salassa,kas kun ruskealan kylilläkin saarnannut pappi ois pitänyt sitä syntisenä toimituksena.

Niin,ei mummo tietysti koskaan ollu mistään alitajunnasta kuullutkaan mut pistin tuohon tapahtumaketjun ymmärtämiseksi.

Hiukka toisenlainen mutta samalla periaatteella toimiva on peilin sijoittaminen esim.takanreunalle ja pistä pari kynttilää viereen.
      Sammuta valot huoneesta ja varmista että huone on melko hämärä.
      Istu lattialle ja tuijota peiliin.
      Tämä toimii hiukka tehokkammin kuin kaivoon katsominen.
      Ai niin.Pistä peili siten,että joudut katsomaan hieman yläviistoon.Pistä myös taaksesi musta tai muu tummasävyinen kangas.Näin peilistä näkyy pelkkää mustaa.

Ja ole varovainen mitä toivot.alitajunta voi näyttää sinulle syvimmät toiveet mutta myös syvimmät pelot.
      Tietysti moni epäilee näiden toimivuutta mutta muistutan ääriskeptikkojenkin tunnustavan itsehypnoosin toimivuuden.Siitähän tässä on kyse.

Joskus myös törmäsin netissä surffaillessani vanhaan asiakirjaan jonka mukaan syytetty oli kylvänyt suolaa erään talon oven pieleen.Moisen operaation tarkoitus oli tuottaa talonväelle epäonnea ja kuolemaa.
      En muista saiko syytetty tuomiota enkä löydä tätä asiakirjaa enään mistään mutta suomessa tapahtunut asia kuitenkin.Taisi olla 1800 luvulla.

• Ervasti oli omiin pilvilinnoihinsa uponnut kristillinen mystikko, Jelena blaa-blaa-Blavatskyn sielunveli, jolla ei ollut hajuakaan kansanrunojen tieteellisestä analyysistä eikä edes Lönnrotin metodeista. On joskus tullut tuo Kalevalan avainkin läpi kahlattua.

Aika omaperäisiä ja rohkeita tulkintoja on myös Timo Heikkilällä. Aika paljon jää mutu-tuntuman varaan, mutta silti kehtaan suositella sellaisia teoksia kuin Kalevalan metafysiikka ja Aurinkolaiva. (Basam Books 2004)

Tuota kaivoon tai peiliin katsomista ei ole tullut kokeiltua, mutta tiedän että jotkut saavat senkin toimimaan.

• L0r3n

Olette olleet avuksi, kiitoksia.

Vastauksia saa yhä lähettää aivan vapaasti ja olen niistä varsin iloinen, mutta pääsen tutustumaan niihin vasta palatessani lomaltani.

Näkemiin ja vielä kerran kiitos.

• Vokkie

Ganander - Mythologica Fennica

Ajattelin vielä tuollaisen heittää teospuolelta :-)

-Vokkie-

• viisari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4704
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3825
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2494
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2241
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2064
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1888
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1758
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1411
    Aihe