Miten hyvin osasitte ajaa kortin saatuanne? Itselläni inssi meni ensimmäisellä yrityksellä läpi, eikä autokulun auto sammuilut enää siinä vaiheessa.
Meidän perheellä on pieni "kaupunkiauto" ja tuntuu että en koskaan opi ajamaan sillä. Kytkin on kankea ja auto sammuu melkein joka risteykseen. Lähtö on usein nykivää. En oikein tiedä miten tuolla oppisi ajamaan kun on niin erilainen kuin autokoulun auto. Kuinka muilla vasta inssin suorittaneilla ajo sujuu?
autokoulun jälkeen
11
3419
Vastaukset
- Joulukuussa kortti kouraan ...
Hei !
Täällä ihan sama juttu, mies on ihmetellyt välillä kuinka olen sen kortin onnistunut saamaan ?!
Auto on ihan erillainen että kestää kun sillä oppii ajaan , enkä ole itse edes ollut halukas lähtee ennen kun nyt kun mukavan hiljasta täällä pääkaupunkiseudulla.
Nyttenkin olen vaan harjoitellut parkkipaikalla. ÄÄK !
Mutta hiljaa hyvää tulee... Olisi pitänyt ajaa kortti silloin nuorena niin olisi varmaan rohkeuskin riittänyt paremmin heti lähteä liikenteeseen !Itse olen jo 40 v. eli aika vanha :( Minulle autokoulun auto oli suuri ongelma, kun sen polkimet olivat täysin tunnottomia. Ikinä ei tiennyt missä asennossa kaasupoljin on, kun sitä ei tuntenut sen keveyden takia, piti vain tuijottaa rpm-mittaria. Olin tottunut kunnon vastuksen antaviin vanhemman auton (sekä traktorin) polkimiin.
- Kun inssin jälkeen pääsi takas oman auton rattiin, oli helppo ajaa kun polkimet vastasivat sitä johon oli tottunut. Suurimmat ongelmat minulla oli aloittelijana turvaväleissä ja niiden pitämisessä, mutta nekin on tullut jo korjattua.
Nyt on tullut ajettua yhteensä 40 000 km kaikenmerkkisillä autoilla, eikä enää ole väliä mikä auto alla on, kaikki toimivat käytössäni yhtähyvin. Kerran olen inssin jälkeen sammuttanut keveäpolkimisen auton, mutta sopeuduin pian siihekin ajettuani tarpeeksi.
Vinkiksi sulle: koita painaa ihan pikkuisen enemmän kaasua lähdössä ja nosta kytkin tasaisesti ja hitaasti, niin ei pitäsi nykiä. Pidä kaasu tasaisena lähdön ajan, älä pumppaa kaasua. Opettele jossain hiljaisemmalla sivutiellä liikkeellelähtöä, opit kyllä kokemuksen kautta sen.Kyllähän se silloin autokoulun jälkeen oli erillaista siirtyä toisenlaiseen autoon. Hermot meni kun sammui milloin mihinkin. Vanha auto kun on,niin kytkin on jämäkämpi ja rattiakin saa ihan urakalla väännellä,mutta sitä kun alkoi vain ajelemaan,niin tuntumakin autoon löyty :) Nyt ollaan auton kanssa "samalla aaltopituudella" :)
Kannattaa vaan ajella paljon ja etsiä autoon tuntumaan,niin kyllä se ajokin alkaa sujumaan :)- jotenkin
Mulla oli kanssa niin, että hieman otin autokoulun jälkeen tuntumaa porukoiden autoon, ja siitä sitten muutama päivä kortin saatuani lähdin jo ajelemaan itsekseni, ja siitä se on kyllä mun mielestä hieman parantunut. Porukoiden sillä vanhemmalla autolla olen vasta äskettäin uskaltautunut ajamaan liikenteessä. Kortin sain 3kk sitten.
- näin...
Iskän autolla saan ajella :D Ja kyllä, aivan erilainen kun autokoulun auto :) ja alussa sammuilu ja vieressä istuva joutu tarttuun käkkäriin ettei menny ketään päin :S
Mutta nyt menee jo :) Hyvin menee!!! :) :D - :-)
Mäkin sain kortin ekalla yrityksellä, mutta nyt ku oon ajellu meidän omalla autolla, niin tuntuu että oon maailman surkein kuski. Mut eiköhän se tästä ala kohta sujumaan.
- Punttari
olen kyllä sitä mieltä että on todella hieman hölmöä että nuo autokoulujen autot ovat aina uusia ja hyvässä kunnossa harvalla nuorella joka kortin on saanut on varaa sellaiseen ja ostaa vanhan romun joka on kuin eri kulkuneuvo ajettavaksi...
Ja sinun kannattaa mennä jollekin parkkikalle tai jollekin vastaavalle ja selvittäää mistä kiikastaa, koittaa lähteä isommalla ja pienemmällä kaasulla jne... liikenteessä paha ruveta harjoittelemaan :)- myös miettiä
sitä että se autokoulun auto on myös sen ajo-opettajan työpaikka jossa hän joutuu päivänsä viettämään enemmän tai vähemmän lupaavien ajo-oppilaiden kanssa. Uudet autot ovat turvallisia ja kesä kuumalla on varmaan kivempi pyöriä päivät ilmastoidussa autossa kuin jossain vanhassa romussa. Voipi olla että vakuutusyhtiöillä on myös oma mielipide asiasta.
Toisaalta menisitkö itse mielummin autokouluun jossa opetusautona 15v vanha auto vaiko kilpailevaan firmaan jossa autona jokin uusi malli. Moni autokoulu arvostaa varmaan myös luotettavuutta.
- oli ajo
jonkin aikaa kesti tottua omaan autoon autokoulun auton jälkeen. Koulun autossa oli todella herkkä ja tunnoton kaasu ja löysät vaihteet, omassa vaihteet napakat, mutta kaasu jäykähkö, ja kiihdyttäessä ei aina meinaa muistaa, että silloin on käytettävä vain yhtä asentoa = poljin pohjaan (olematon kiihtyvyys). Oma auto on diesel, mutta olen senkin onnistunut sammuttamaan muutaman kerran.. Kortti on ollut puolitoista kuukautta, ja mies valittaa, että ajo on nykivää. No, vaihdot ykköseltä kakkoselle menevät vielä joskus tökkivästi, mutta muuten alkaa jo jotenkin sujua. Yksin olen ajanut toistaiseksi vasta pätkän mökkitietä..
- tuore kuski
Tänään pääsin (ekalla yrittämällä) inssistä läpi ihan ongelmitta, mutta ajaessani vanhempien autoa oli ihan avuton olo ja auto sammui melkein heti alkuunsa... Nolotti vähän kun isä oli vieressä :). Muutenkin rattia joutuu kääntämään paljon enemmän ja kaasua painaa lähdöissä reippaammin. Toivottavasti se lähtee sujumaan, huomenna taas rattiin :)
- tekila
kuules mulla oli ihan sama meininki,auto ei sammunu autokoulussa.Sitte ku pääs poikkiksen autolla ajelee nii se sammu just kaiken maailman ruuhkiin ja sitte toisella käynnistys yrittämällä lähdinki sit vauhdikkaasti moottori huutaen, kerrran jopa vitutti nii paljo että ajoin ykkösellä kuuteekymppii asti:D :D Välil tuntu etten ikinä enää aja autolla.
Mut hei...tänä päivänä.. ei auto sammuile ja osaan ajaa paljon paljon paremmin,sen oppii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154