Luontohäät

Shama

Kertokaas arvon wicat (ja muutkin), jotka ette kuulu kirkkoon, mutta olette tavalla taikka toisella "virallisesti" pariutuneet (siis löytäneet itselleenne elämänkumppanin):

Millaiset häät ja missä vietitte?!!?! Tässä käyvät hyvin yleisluonteiset vastaukset (kaikkia yksityiskohtia ei tarvitse käydä läpi). Mutta olen itse miettinyt jo pitkään tätä asiaa.
(ainiin; kerron vielä etten itse ole 100% wicca, mutta 100% luontouskovainen ja en kuulu kirkkoon..)

5

2135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thuleia Pohjatuuli

Wiccassa ja muidenkin pakanauskontojen parissa on suosittua viettää Handfasting - jonka voisi suomentaa vaikkapa: Kättenliittäjäiset tai Käsien yhteenliittäjäiset.

Juhlaa varten pari punoo nauhan, jossa on kolme lankaa/nyöriä: yhden väri kuvaa morsianta, toinen sulhasta ja kolmas heitä yhdessä. Rituaalissa nyörillä liitetään parin kädet yhteen liiton merkiksi, mutta lankaan ei laiteta solmua. Se symboloi vapaata tahtoa olla yhdessä.

Noin muuten rituaalin voi viettää itselle sopivan kaavan mukaan. Olen ollut itse todistamassa seremoniaa, jossa traditionaalisen wiccan kaavaa sovellettiin julkiseksi ja tavallisille häävieraillekin ymmärrettäväksi. Yleinen tapa on seremonian lopussa hypätä luudan yli - se symboloi hedelmällistä liittoa.

Muita yksityiskohtia voi olla:
      - Maljan siunaaminen ja juominen parin onnelle.
      - Valojen kirjoittaminen ja lukeminen toinen toiselle.
      - Elementtien huomioiminen ja niiden toivominen tasapainoiseen liittoon, esim. runon lukeminen, jossa liitolle toivotaan maan edustamaa vakautta ja uskollisuutta, ilman tuomaa älykkyyttä ja raikkautta, veden tuomaa tunteellisuutta ja rakkautta sekä tulen edustamaa seksuaalista iloa.

Yms.

Thuleia

• AROSUSI-09

Onkohan näitä suomessa perinteisen kaavan mukaan muuten koskaan juhlittu?

• Luonnonneito

Luontohäät olisi mukava juttu (en ole vielä mennyt naimisiin), mutta poikaystäväni ei ole Wicca, ja hän siis on kristinuskoinen. Olen joskus kertonut hänelle minun wicca uskonnostani, mutta hän ei tainnut ottaa tosissaan. Puhuimme joskus poikaystäväni kanssa häistä / naimisiin menosta ja hän haluaisi kirkkohäät. Olen yrittänyt sanoa edelleen siitä wiccalaisuudestani, mutta en sitten tiedä uskooko hän. Ehkä, ehkä ei.

Muuten, kuka "vihkii" (niinkuin kristinuskoiset sanoo) wiccalaiset? :)

• Thuleia Pohjatuuli

Kannattaa varmaan setviä poikaystävän kanssa maailmankatsomukselliset asiat valmiiksi ennen häiden järjestämistä, jotta seremonia voidaan tehdä molempia tyydyttävällä tavalla.

Suomessa ei ole yhtään wiccalaista virallista yhdyskuntaa ja täten ei vihkimisoikeuttakaan. Jos wicca menee virallisesti naimisiin - on vaihtoehtona käydä maistraatissa, jonka jälkeen moni sitten järjestää handfasting-rituaalin.

Jos on covenin jäsen, niin seremonian vetävät yleensä ylipappi ja ylipapitar. Mutta koska seremonia on lain mukaan epävirallinen, niin silloin vihkijälläkään ei tarvitse periaatteessa olla mitään statusta.

Kannattaa lukea rauhassa wicca-kirjoista tästäkin asiasta eikä pitää mitään kiirettä. Kyllä se ratkaisu tuppaa vastaan tulemaan kun on sen aika.

• luminara

meillä on samankaltainen tilanne eli kihlattuni on kristitty... Onneksi kuitenkin on ottanut tosissaan tämän wiccalaiuuteni ja ei pidä sitä vain vitsinä. Sen mitä o0lemme häistä puhuneet niin kyllä ainakin oma rakkani on valmis pakanallisiin hääjuhliin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5184
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4368
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2481
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe