Rodon nypintä/leikkaus

pekka 2

Komeasti kukkineet alppiruusut ovat tehneet , kai ne on siemeniä, sellaisest "kruunun" näköiset siemenkodat. Nämä "kruunut" ovat siis kukkien paikalla. Uutta kasvua tulee "kruunun" tai kukan alta, ja kasvun loppuvaiheessa alkavat nopeimmat uuskasvut jo tehdä uutta kukkaa/nuppua ensi vuodeksi.

Joskus olen kuullut puhuttavan ruusun nyppimisestä. Tulisiko nyt nämä "kruunut" nyppiä pois, niin siementen sijasta kukka alkaisi varmistaa ensi vuoden kukintaa, vai annanko vain luonnon hoitaa itse hommansa?

Nämä "kruunu"varret ovat vähän "tahmaisia" ja jos ne poistaa yksitellen, kasviin jää ikäänkuin "kara" vielä pystyyn. Jos ne "kruunut" poistetaan,poistetaanko siemenkodat yksitellen, vai katkaistaanko koko "kara"?

Hyvin ne ruusut onkasvaneet vaikken niitä ennenkään ole nyppinyt, mutta olisiko nyppimisestä hyötyä?

1

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

Jossain jo vastasinkin ,en tiedä oliko sinulle.
      Ei ole mikään pakko poistaa..mutta..itse poistin juuri tänään,sieltä mistä yletyin,on parimetrinen alppi.
      Otan oksasta kiinni ja toisella kädellä taivutan sen 'karan'pois,jossa ne kuihtuneet siemenet ovat kiinni, se taittuu helposti oikeasta kohtaa ja sen sivuihin kasvaa uudet versot.Huomaat sen,jos siihen on jo tullut uutta kasvua.

Olen joskus testannut ja 'nypityihin' on tullut enemmän niitä uusia alkuja,joihin sitten kasvaa ne nuput.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7505
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4133
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2836
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2409
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2348
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40