kysymys

bautistahuono

Serkkuni kertoi, että kun noilla pyörillä esim. tulee mutka oikeelle niin kuski jarrutuksen jälkeen kallistaa pyöräänsä oikealle ja kääntää ohjaustankoa vasemmalle.....mahtaakohan tää pitää paikkaansa sillä minusta se ei ole mahdollista......vai on onko?

5

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääs kutsutaan

      vastaohjaukseksi. Ei tarvitse edes pyörää kallistaa, riittää kunhan mutkan ulkopuolista kahvaa työntää hieman eteenpäin niin pyörä kallistuu kurviin.

      • MotorbikeFreak

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..


      • aamströng
        MotorbikeFreak kirjoitti:

        fillarilla!

        1. Aja suoraan täysillä.

        2. Työnnä oikeaa kättä tangosta kiinni pitäen eteenpäin(eli rengas kääntyy luonnollisesti vasempaan)

        3. Huomaa, että pyörä kääntyykin oikealle, vaikka rengas lähtötilanteessa osittikin vasemmalle.


        Ihmeellistä, mut näin se menee!!Heh..

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.


      • sherlock
        aamströng kirjoitti:

        Roadracingissä mennään vähän kovempaa kuin fillarilla. Kisassa ajetaan pidon rajamailla ja jos siinä rupee stongaa kääntelemään voi pidon menetys olla tosiasia. Kisaprätkissä on sen verran stydit ohjausiskarit, että veikkaampa etteivät RR-kuskit käytä vastaohjausta vaan kääntävät ihan vaan kallistamalla pyörää.

        Entisaikojen suomalainen Superbike-mestari J. Berner sanoi rata-ajon alkeita opastaessan ettei käytä vastaohjausta kisassa.

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.


      • äämströng
        sherlock kirjoitti:

        vastaohjaus alkaa toimimaan vasta kunnolla tuolla suuremmissa nopeuksissa. se perustuu pyörän hyrrävoimiin ja kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään. vastaohjauksessahan eturengas kääntyy alta pois ja pyörä ikäänkuin kaatuu vastakkaiseen suuntaan. sama tapahtuu painoa siirtämälläkin, mut vastaohjauksella saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin, kun vastaohjauksen hallitsee. tuo vastaohjauksen like ei siis tosiaankaan oo mikään iso, eli ohjaustankoa ei tarvitse paljoa kääntää, et pyörä lähtee kallistumaan.

        "kyllä sitä tuolla radalla laajalti käytetään."

        Mihin tämä väite perustuu. Ketkä ovat sanoneet käyttävänsä vastaohjausta radalla.

        "saadaan pyörä kääntymään nopeammin ja hallitummin"
        Nopeammin kyllä mutta väittäisin ettei hallitummin sillä vastaohjauksen nopeus perustuu osaltaan siihen, ettei kuskin massaa tarvitse liikuttaa sivusuunnassa ja näin ollen pyörää taittuu nopeammin käännökseen, mutta samalla kuski ei ole enää painopisteen kannalta oikeassa paikassa vaan siitä sivussa mikä samalla tekee vastaohjauksesta vähemmän hallitun tavan kääntää pyörä nopeassa rata-ajossa.

        Sen lisäksi kaikissa pyörissä mitä minä olen radalla ajanut on paras pito eturenkaalla ollut lievässä myötäohjauksessa. Ja jos pyörä käännetään mutkaan vastaohjauksella ja sitten mutkassa myötäohjaukseen niin eipä tuo kovin hallitulta kuullosta.

        Niin, että epäilen suuresti, että tuota yleisesti radalla käytettäisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe