2 1/2-kerroksinen häkki syyrikselle

i-lona

Heips! Olen ostanut syyrikselleni uuden häkin, kun edellinen rupesi tuntumaan nyt jo aikuiselle syyrikselleni liian pieneltä. Uusi häkki on mitoiltaan 24cm x 47cm x 46cm ja siihen saa rakenneltuja tasoilla 2 1/2 kerrosta. Nyt rupesi vain epäilyttämään, että onko häkki tarpeeksi iso? Luin jostain, että hamsterilla ei niinkään kiinnosta kerrokset vaan pohjan pinta-ala. Kaivelutilaa on kuitenkin 24cm x 47 cm, sillä pohjalle sijoitan vain mökin (ja mahdollisesti ruokakupin yms.), eli onko sitä mielstänne tarpeeksi? Syyrikseni on uros, joka rakastaa kiipelemistä. Olen kiinnittänyt myös erityishuomiota häkin turvallisuuteen, ettei hamsuni pääse vain missään olosuhteissa tippumaan korkealta. Mielipiteitä?

(Yritin hakea vanhoja keskusteluja, joita kyllä häkeistä löytyi, muttei liiemmin juuri näistä kerroshäkeistä.)

8

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski87

Itse suosittelisin hankkimaan syyrialaiselle häkin tai terraarion, jossa on pohja-alaa ainakin 70*45cm tasojen määrästä riippumatta. 47*24cm menisi mielestäni korkeintaan yhdelle kääpiölle. Jo eläinsuojelulain mukaan tuo pohja-ala on syyrialaiselle liian vähän (pohja-ala häkissä 0,1128m2, minimi 0,12m2). Tietenkin jos tasot laskee mukaan, tuo ylittyy, mutta kun eläin viettää kuitenkin tavallisesti suurimman osan elämästään häkissään, ei se koskaan voi olla liian iso.

• ()()

no tuota se on kyllä aika pieni koska häkin tulisi olla syyriksillä 70 kertaa 40 ja kääpiöillä 50 kertaa 30 .. mutta toisaalta kyllä kerroksetkin vaikuttavat ... minulla on syyris ja sen häkki on 55 kertaa 30 kertaa 34 ja siinä on 3 kerrosta. en usko että se on liian pieni ainakaan jos niitä kerroksia voi vaihdella niin että voit itse pääättää niin korkeuden . koska silloin voit tehdä 2 tasosta 1 ison ja niin hamsullasi on 2 kertaa 47 kertaa 46 kokoinen häkki jos vain tasot ovat niin isoja että niistä saa tehtyä toisen kerroksen. minulla saa ja olenkin huoduntänyt sitä.

en kyllä toisaalta usko että se olisi liian pieni ilman että niistä saisikaan tehtyä 2 kertaa häkin koko.

• ichigo__

Hamsteri ei ole hiiri tai apina. Hamsteri on kömpelö eläin, ja hamsterin häkissä tärkeintä eivät ole tasot yms. vaan pohjapinta-ala!
      Häkki on liian pieni kultahamsterille. Kultahamsterin häkin tulisi olla 70cm pitkä ja 30cm leveä, ei yhtään pienempi. Hyvä häkki olisi esim. muovinen Gabber-duna joka on oikein hyvän kokoinen. Muistathan, että hamsterilla ei saa käyttää muovisia esineitä!

• i-lona

Kiitoksia vastauksista, kuulen niitä mieluusti lisää:) Ja siitä apina-kommentista, olen suhteellisen vakuuttunut, että hamsterini on jokin puuttuva lenkki apinoiden sukupuussa, sillä se on varsinainen marakatti;)

Testailin häkin muunneltavuutta ja huomasin että voin rakentaa jopa kolme pohjan kokoista kerrosta ! Mietin nyt vain, että jos päällystäisin osan tasoista paperilla (samoin kuin juoksupyörän), ettei esim.ruuat tippuisi alas asti ja tasoille voisi sirotella hieman puruakin niin meneekö häkki liian hämäräksi? En ole paketoimassa kaikkia tasoja, vain osia niistä;) Kun hamsteri kuitenkin on yöeläin ja aloittaa elämöinnin hämärän aikaan, niin eikö se olisi ihan hyvästäkin?

• Minä olen päällystänyt aina häkkien tasot pahvilla jo senkin takia, että hamsterin on helpompi kävellä tasolla, kun tassut eivät jatkuvasti lipsahda pinnojen välistä. Hämärämmäksihän se häkin tekee, mutta hamsterille siitä ei ole mitään haittaa.

• i-lona
        Tii.nu kirjoitti:

Minä olen päällystänyt aina häkkien tasot pahvilla jo senkin takia, että hamsterin on helpompi kävellä tasolla, kun tassut eivät jatkuvasti lipsahda pinnojen välistä. Hämärämmäksihän se häkin tekee, mutta hamsterille siitä ei ole mitään haittaa.

Tii.nu, juuri sama ajatus jalostui itselläni, mutten ole ikinä törmännyt vastaavaanlaiseen. Erittäin hienoa kuulla että tätä tekee joku muukin;) Ja hamsterisi viihtyy hyvin? Onko yrittänyt syödä päällysteitä? Plussat/miinukset?

• i-lona kirjoitti:

Tii.nu, juuri sama ajatus jalostui itselläni, mutten ole ikinä törmännyt vastaavaanlaiseen. Erittäin hienoa kuulla että tätä tekee joku muukin;) Ja hamsterisi viihtyy hyvin? Onko yrittänyt syödä päällysteitä? Plussat/miinukset?

Tällä hetkellä minulla asuu vain yksi hamsteri pinnatasoisessa häkissä. Tasoille olen siis laittanut pahvia, jonka olen teipannut kiinni tasoon maalarinteipillä. Tätä tekee muuten myös eräs tuntemani kasvattajakin, häneltä sen keksinkin. :)

Hamsteri taitaa viihtyä pahvitasoisessa häkissä jopa paremmin kuin pahvittomassa. Pahvit antavat hamsterille suojaa, helpottavat tasoilla tassuttelua ja helpottavat myös häkin siivousta, kun tasot eivät likaannu lainkaan yhtä paljon kuin ilman pahveja. Likaiset pahvit voi vain laittaa pahvinkeräykseen ja laittaa häkkiin uudet ja puhtaat.
        Mikään hamsteri ei ole koskaan juurikaan pureskellut pahveja. Mitä nyt välillä pieniä reikiä ovat tehneet, eivät mitään sen suurempaa. Se tosin riippuu varmasti hamsterin luonteesta. Jos se pitää pahvin ja paperin tuhoamisesta, niin ehkä myös päällysteet saavat kyytiä.

Miinuksia en keksi muuta kuin, että ne päällysteet tekevät häkistä omistajan kannalta ikävästi hämärän. Hamsterin kannalta se on vain plussaa. Plussaa on pinnojen puhtaana pysyminen, tassuystävällisyys ja se, että ruoka ym. ei putoile pinnojen välistä.

• i-lona
        Tii.nu kirjoitti:

Tällä hetkellä minulla asuu vain yksi hamsteri pinnatasoisessa häkissä. Tasoille olen siis laittanut pahvia, jonka olen teipannut kiinni tasoon maalarinteipillä. Tätä tekee muuten myös eräs tuntemani kasvattajakin, häneltä sen keksinkin. :)

Hamsteri taitaa viihtyä pahvitasoisessa häkissä jopa paremmin kuin pahvittomassa. Pahvit antavat hamsterille suojaa, helpottavat tasoilla tassuttelua ja helpottavat myös häkin siivousta, kun tasot eivät likaannu lainkaan yhtä paljon kuin ilman pahveja. Likaiset pahvit voi vain laittaa pahvinkeräykseen ja laittaa häkkiin uudet ja puhtaat.
        Mikään hamsteri ei ole koskaan juurikaan pureskellut pahveja. Mitä nyt välillä pieniä reikiä ovat tehneet, eivät mitään sen suurempaa. Se tosin riippuu varmasti hamsterin luonteesta. Jos se pitää pahvin ja paperin tuhoamisesta, niin ehkä myös päällysteet saavat kyytiä.

Miinuksia en keksi muuta kuin, että ne päällysteet tekevät häkistä omistajan kannalta ikävästi hämärän. Hamsterin kannalta se on vain plussaa. Plussaa on pinnojen puhtaana pysyminen, tassuystävällisyys ja se, että ruoka ym. ei putoile pinnojen välistä.

Kiitos Tii.nu, nyt jo paljon karaistuneimmin mielin pahvia kehiin;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94