Cucullia-toukat ynnä loisista

perhostelija

Mitäs voi syöttää semmoisille toukille kuin Cucullia lactucae ja lucifuga, joita löytyi mökiltä ja Kirkkonummelta?
Kun kämppä on Hesassa, niin täällä on lähinnä voikukanlehtiä tarjolla...
Suostuisivatkohan ne syömään niitäkin, kun tyrkyttää? Ja kuinkahan yleisiä/harvinaisia ne nykyään on?
Ikinä en ole ennen nähnyt noin räikeitä toukkia.
Ja loisittuja ollu kummistakin 60% vaikka paljon löytyikin. Voiskohan pistiäiset hävittää joskus perhoslajin kokonaan, jos kaikki näkyvillä?
Semmoisia huhuja olen kuullut, että hyvin pieniin käynyt harvinaisuuden populaatio vo kadota kokonaan, kuten kuulemma kävi viimeisille Mäntyharjun kalliosinisiiville -erään tutun jo ikämies- harrastelijan mukaan kaikki hänen pihamaansa viimeiset toukat olivat loisittuja, kun kasvatti ne catch and release periaatteella.
Jos laji joutuu todella ahtaalle ja vain muutamia kymmeniä jäljellä paikallispopulaatiossa, loiset siis voivat hävittää ne.
Miksei loisten hävittämiseen ole kiinnitetty huomiota? Itse olen tappanut kaikki loisituksi huomaamani toukat jo luonnossa liiskaten niitä kantavan toukan, tai kotelotuppurat kuolleen toukan ympärillä. En vain pidä niistä, joutavat kuolla kun näen.
Samoin teen piruuttani valvontavalolle tuleville pistiäisille, nirrin rusautan pois. Ehkei se perkkuja paljon auta, mutta antaa tyydytystä kumminkin.

1

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ötis

Harmittaa kyllä aina, kun kasvattaa toukkaa, ja se osoittautuu loisituksi! Tänä kesänä esim. Lapissa harvinainen löytömme, poppelikiitäjä oli loisittu, samoin 5 7:stä riikinkukkokehrääjästä! Aivan kuin loisia olisi normaalia enemmän tänä kesänä. En tiedä sitten, kuuluuko niin ollakin - yleensähän luonnossa kaikella on tarkoituksensa... Kaapuyökkösistä ainakin joku elää mykerökukkaisilla (voikukka ym), kuitenkin olen itse huomannut, että toukat mieluiten syövät sitä kasvia, mistä ne ovat löytyneet!

Leena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe