Mitä tarkoittaa "niin ikään"2?

neitinen--

En tiedä, johtuuko murteestani, vai mistä mutta koskaan en olen kuullut tuota käytettävän muualla kuin uutisissa. Mitä sanonta 'niin ikään' siis tarkoittaa? "Myös"?

24

11288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo.

Joo, se tarkoittaa vähä niinku että "myös", "myöskin" tai "kuten myös".

Esim. uutisissa sanotaan, että

"30-vuotias mies menehtyi tulipalossa eilen iltapäivällä Helsingissä...
      Niin ikään Helsingissä iäkäs mies ajoi polkupyöräilijän päälle suojatiellä..."

• neitinen--

Kiitoksia. En kyllä millään voi käsittää miten tuo voi tarkoittaa samaa kuin "myös". Mun korvaani se kuulostaisi joltain "tähän mennessä" tai jotain...
        On se outoa kun ei edes omaa äidinkieltään hallitse :D

• asian havainnut
        neitinen-- kirjoitti:

Kiitoksia. En kyllä millään voi käsittää miten tuo voi tarkoittaa samaa kuin "myös". Mun korvaani se kuulostaisi joltain "tähän mennessä" tai jotain...
        On se outoa kun ei edes omaa äidinkieltään hallitse :D

Sanoisin jopa, että valtaosa suomalaisista ei hallitse äidinkieltään riittävällä tasolla. Sekä tuotetun kielen rakenne ja etenkin sen semantiikka on mitä sattuu. Mitähän siellä koulussa nykyisin oikein opetetaan?

• syyksi sitä että
        asian havainnut kirjoitti:

Sanoisin jopa, että valtaosa suomalaisista ei hallitse äidinkieltään riittävällä tasolla. Sekä tuotetun kielen rakenne ja etenkin sen semantiikka on mitä sattuu. Mitähän siellä koulussa nykyisin oikein opetetaan?

ihmiset eivät lue nykyisin tarpeeksi. Lukemalla olen itse tuollaiset asiat oppinut jo lapsena, ja sitä ennen kuuntelemalla kun minulle on luettu.

• So Sad
        syyksi sitä että kirjoitti:

ihmiset eivät lue nykyisin tarpeeksi. Lukemalla olen itse tuollaiset asiat oppinut jo lapsena, ja sitä ennen kuuntelemalla kun minulle on luettu.

Yhdyn edelliseen meilaajaan ja lisään vielä omana mielipiteenäni, että meiltä puuttuu suomea hyvin käyttäviä mediaesikuvia. Sanokaa nimeltä yksikin, joka puhuu esim. tv-haastatteluissaan rakenteellisesti koossa pysyvää, kielellisesti rikasta suomea!! Journalisti tai haastateltava.

Itse tiedän vain nämä kaksi: historioitsija-kirjoittaja Matti Klinge ja toimittaja Arto Nyberg. Artonkin kielenkäyttö on siinä ja siinä, ettei ole jo lähdössä populistiseen suuntaan.

Toisaalta: suomenruotsalaiset puhuvat nykyisin parempaa suomea kuin suomensuomalaiset. Yleistäen, heidän suomeaan on minusta nautinto kuunnella.

• Kysyn vain

"Sanoisin jopa, että valtaosa suomalaisista ei hallitse äidinkieltään riittävällä tasolla."

Mitä jää puuttumaan? Jos kaikki eivät osaakaan sitä niin hyvin, että miellyttävät sinun kaltaistasi ihmistä, mitä väliä sillä yleisesti ottaen on? Mitä ovat ne nyky-yhteiskunnan ongelmat, jotka voit osoittaa johtuvan riittämättömästä kielitaidosta?

Koulussa ei opeteta tarpeeksi matematiikkaa. Erityisen häiritsevää on, että monet voivat pitää itseään hyvinkin sivistyneinä ilman mitään matematiikan tai tilastotieteen ymmärrystä. Se on ikävää, jos muuten melko moitteettomasta kielestä paistaa läpi kirjoittajan puutteellinen ajattelu tai täysin käsittämättömät ennakkoluulot.

• asian havainnut
        Kysyn vain kirjoitti:

"Sanoisin jopa, että valtaosa suomalaisista ei hallitse äidinkieltään riittävällä tasolla."

Mitä jää puuttumaan? Jos kaikki eivät osaakaan sitä niin hyvin, että miellyttävät sinun kaltaistasi ihmistä, mitä väliä sillä yleisesti ottaen on? Mitä ovat ne nyky-yhteiskunnan ongelmat, jotka voit osoittaa johtuvan riittämättömästä kielitaidosta?

Koulussa ei opeteta tarpeeksi matematiikkaa. Erityisen häiritsevää on, että monet voivat pitää itseään hyvinkin sivistyneinä ilman mitään matematiikan tai tilastotieteen ymmärrystä. Se on ikävää, jos muuten melko moitteettomasta kielestä paistaa läpi kirjoittajan puutteellinen ajattelu tai täysin käsittämättömät ennakkoluulot.

Matematiikka vaatii vahvaa logiikan osaamista. Niin vaatii myös selkeä ja yksikäsitteinen kielenkäyttö. Tukun insinöörien laatimia käyttöohjeita lukeneena olen jäänyt ihmettelemään, miten tuollaista kieltä tuottavien tekniikan ihmisten aivot voivat tuottaa loogisia suunnitelmiakaan. Laitteisiin tarkemmin tutustuttani olen voinut havaita, että suunnittelussa on tuotettu tämälleen samanlaista mössöä kuin käyttöohjeissakin.

Logiikka ja selkeys ovat sekä matematiikan että kielenkäytön perustekijöitä ja ilman niitä ei kummastakaan saada kunnon tuloksia. Epäselvästä kielestä ei mitenkään voida saada selville puhujan tai kirjoittajan kirkkaitakaan ajatuksia tai osaamista. Mielikuvaksi jää, ettei niitä edes voi olla olemassa.

• Huomasin

Matematiikka vaatii vahvaa logiikan osaamista. Niin vaatii myös selkeä ja yksikäsitteinen kielenkäyttö. Tukun insinöörien laatimia käyttöohjeita lukeneena olen jäänyt ihmettelemään, miten tuollaista kieltä tuottavien tekniikan ihmisten aivot voivat tuottaa loogisia suunnitelmiakaan. Laitteisiin tarkemmin tutustuttani olen voinut havaita, että suunnittelussa on tuotettu tämälleen samanlaista mössöä kuin käyttöohjeissakin.

Logiikka ja selkeys ovat sekä matematiikan että kielenkäytön perustekijöitä ja ilman niitä ei kummastakaan saada kunnon tuloksia. Epäselvästä kielestä ei mitenkään voida saada selville puhujan tai kirjoittajan kirkkaitakaan ajatuksia tai osaamista. Mielikuvaksi jää, ettei niitä edes voi olla olemassa.

Viestiäsi lukiessani huomasin, että se pätee myös itseensä. Ajatuksista on vaikea saada selvää. Näytät mm. kuvittelevan, että tuotteet suunnittelevat insinöörit kirjoittavat itse käyttöohjeita. Se ei taida olla niin yleistä kuin luulet.

"Epäselvästä kielestä ei mitenkään voida saada selville puhujan tai kirjoittajan kirkkaitakaan ajatuksia tai osaamista."

Latteaa ja epäselvää. Minusta vaikuttaa, että tuon takana ei ole mitään ajatuksia, joten se on jollain tasolla oikeassa. Mutta onko aina tärkeintä saada selville puhujan tai kirjoittajan ajatukset? Eikö ole tärkeämpää muodostaa itse omat perustellut ajatukset; niinkuin ennen vanhaan sanottiin: tärkeintä on olla oikeassa. Se unohtuu joskus nykyajan relativisteilta.

Miksi muuten käytät passiivia? Tiedätkö varmasti, etteivät muutkaan voi saada selvää väitetystä epäselvästä kielestä? Paremmin ja rehellisemmin: "minä en voi saada selvää".

Luulisi todellakin olevan selvää, että ei epäselvä ajatus paremmaksi muutu, jos se esitetään moitteettomalla kielellä. Virhepäätelmä on virhepäätelmä, vaikka sillä olisi kravatti kaulassa. Tämän kyllä insinöörikin tietää, jos ei ole sitten sellainen mainitsemasi "mössöinsinööri".

• asian havainnut
        Huomasin kirjoitti:

Viestiäsi lukiessani huomasin, että se pätee myös itseensä. Ajatuksista on vaikea saada selvää. Näytät mm. kuvittelevan, että tuotteet suunnittelevat insinöörit kirjoittavat itse käyttöohjeita. Se ei taida olla niin yleistä kuin luulet.

"Epäselvästä kielestä ei mitenkään voida saada selville puhujan tai kirjoittajan kirkkaitakaan ajatuksia tai osaamista."

Latteaa ja epäselvää. Minusta vaikuttaa, että tuon takana ei ole mitään ajatuksia, joten se on jollain tasolla oikeassa. Mutta onko aina tärkeintä saada selville puhujan tai kirjoittajan ajatukset? Eikö ole tärkeämpää muodostaa itse omat perustellut ajatukset; niinkuin ennen vanhaan sanottiin: tärkeintä on olla oikeassa. Se unohtuu joskus nykyajan relativisteilta.

Miksi muuten käytät passiivia? Tiedätkö varmasti, etteivät muutkaan voi saada selvää väitetystä epäselvästä kielestä? Paremmin ja rehellisemmin: "minä en voi saada selvää".

Luulisi todellakin olevan selvää, että ei epäselvä ajatus paremmaksi muutu, jos se esitetään moitteettomalla kielellä. Virhepäätelmä on virhepäätelmä, vaikka sillä olisi kravatti kaulassa. Tämän kyllä insinöörikin tietää, jos ei ole sitten sellainen mainitsemasi "mössöinsinööri".

Nyt tämäkin keskustelu näyttää kulkevan vanhaa tunnettua rataa: kun ei voi voida esittää tosiargumentteja asiasta, ryhdytään tarkastelemaan ja kritisoimaan esittäjän ominaisuuksia.

Tiedän muuten tarkalleen, kuinka useimmat käyttöohjeet nykyisin syntyvät ja kuinka niiden pitäisi syntyä, jos oikein meneteltäisiin.

En muuten vieläkään ymmärrä, miten oikeita ja selviä ajatuksia parantaa se, että ne esitetään huonolla ja epäselvällä kielellä. Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, selkeä looginen ajattelu yhtyy hyvin usein selkeään ja kielellisesti oikeaan esitystapaan. Lisäksi selkeästi esitetyistä ajatuksista on aina - jopa ajatusten ollessa vääriä - helpompi havaita niiden oikeellisuus tai virheellisyys.

Joten kerro minulle vihdoin, mitä sinulla oikeaa ja selkeää kielenkäyttöä vastaan!

• pas6
        So Sad kirjoitti:

Yhdyn edelliseen meilaajaan ja lisään vielä omana mielipiteenäni, että meiltä puuttuu suomea hyvin käyttäviä mediaesikuvia. Sanokaa nimeltä yksikin, joka puhuu esim. tv-haastatteluissaan rakenteellisesti koossa pysyvää, kielellisesti rikasta suomea!! Journalisti tai haastateltava.

Itse tiedän vain nämä kaksi: historioitsija-kirjoittaja Matti Klinge ja toimittaja Arto Nyberg. Artonkin kielenkäyttö on siinä ja siinä, ettei ole jo lähdössä populistiseen suuntaan.

Toisaalta: suomenruotsalaiset puhuvat nykyisin parempaa suomea kuin suomensuomalaiset. Yleistäen, heidän suomeaan on minusta nautinto kuunnella.

Käytitkö nyt tarkoituksella sanaa "populisti", vai etkö oikeastaan edes tiedä mitä se tarkoittaa?

Minun korvaani kuulosti hivenen irralliselta.

• myöhässäolija
        So Sad kirjoitti:

"Sanokaa nimeltä yksikin, joka puhuu esim. tv-haastatteluissaan rakenteellisesti koossa pysyvää, kielellisesti rikasta suomea!! Journalisti tai haastateltava."

Ehdotan siis Arvi Lindiä. Hänellehän hyvä suomen kieli on erityisen lähellä sydäntä.

• Myös tai -kin

Äidinkielen opettajani nalkutti aina, kun joku käytti aineessa ilmaisua "myöskin" - eli tosi usein. Se on tårta på tårta, sama asia kahteen kertaan.

• avaa korvasi

Vai niin? Kyllä me osaamme niin ikään paremmin kuin muut.

• sivistyneitä(kö)?

Hahaha! Ihan pakko kirjottaa kuus vuotta vanhaan keskusteluun tää! Nimittäin naurattaa ihan vitusti ku tollaset suomitallukat rupee vääntämään kirjoituksissaan niin vitun puhasta suomee, todellisuudessa ovat röpöhuulisia lärväperseitä. (lmao)
      luulette liikoja itestänne, kuvittelette olevan niin saatanan sivistyneitä ja älykkäitä, noista kirjotuksista näkee että ne on niin väkisinväännettyjä! (huoh) -___-

-jonkun oli pakko palauttaa tyhmä ihmisolento maan pinnalle pätemästä taivaista-

• ryömi tynnyriisi

Jäikö peruskoulu kesken? Käytöksestä päätellen "suoritit" sitä tarkkailuluokan puolella sen vähän, minkä kykenit.

Et ole oppinut edes vittuilemaan.

• plaa plaa ploo

typerä "niin ikään". onko sitä pakko tunkea uutisiin?

"Niin ikään 50v mies teki sitä ja tätä.... "
      Kuulostaa enemmänkin, että juuri 50v täyttänyt.

• ikävä totuus

niin ikään = niinku

• sössöö

Mitä se "ikään" on suomeksi? Ainoa samanlainen sana on "ikä". Toki tulee mieleen myös ruotsin "igen".

• MB13

... EI ILOITEN, EIKÄ SURREN ...

• 88+99

""Niin ikään 50v mies teki sitä ja tätä.... "
      Kuulostaa enemmänkin, että juuri 50v täyttänyt."

Varmasti kuulostaa, jos suomen kielen taito on vajavainen.

• Anonyymi

No kyllä taidat itse olla, niin ikään, kun muita tulet tänne haukkumaan!

• Anonyymi

Eräskin huomio tapauksesta "niin ikään":

1. rimmaa seuraavien kanssa: puoliselkään, umpimähkään, minnekään.
      2. jos kirjoitetaan niinikään, tarkoitetaan niiniä, kuten olemattomassa sanonnassa "ei pajupehko eikä niinikään".

• Anonyymi

Ylipäänsä olan takaahan se.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe