ER öljynlaatu

Jarij3

Koneen kyljessä lukee 10-40 öljyn olevan suositus,mutta haittaako mitään jos laitan 15-50?Teboilin täyssyntteettistä näyttäisi saavan kohtuu edullisesti.Jotkut kuulemma käyttävät Mobilin delvaccia,vai onko se hyvää ainoastaan veteraanipyöriin?

13

4190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jid

      Voit huoletta käyttää Teboilin 15W50 synteettistä.
      Delvac voi käydä vanhoihin dieseleihin mutta siinä ei ole kitkan parantaa kytkimelle ja on muutenkin mineraalia joten unohda.

      • delvakki

        Mobil Delvac:la on kaikkien tärkeimpien raskaan kaluston valmistajien märkäkytkinluokitukset (esim CAT ja Allison) eli pelaa täysin varmasti Kawan kytkimessä, tosin siellä pelaa luultavasti Teboil synteettinenkin vaikka sillä ei ole minkään valtakunnan kytkinluokituksia.

        Delvac on laatuöljy kovien miesten koneisiin, siis ei mikään 'vanhojen dieselien öljy': siinä on huomattavasti korkeammat sinkkilisäainesitukset kuin bens. koneiden öljyissä (johtuu bens. koneiden saastepäästövaatimuksista)--> Delvac suojaa ja voitele paremmin. Amerikkalaisten gurujen mukaan sen viskositeetti-polymeerien laatu on parempaa, joten se kestää mp:n vaihteiston leikkauskuormitusta paremmin kuin autoöljyt. Voisin uskoa tämän, ameriikan coast-to-coast truckerit vaihtavat öljyt n 100.000 km välein! (tosin onhan siinä Cummingsissa isompi öljytilavuuskin kuin ER5:ssa)
        Delvacia saa myös synteettisenä.

        Jos luet ulkomaan MP-palstoja, huomaat että maailmassa on paljon voitelu-friikkejä jotka ajavat mopoillaan Delvacilla ja ovat onnellisia.

        Nin tai näin . Teboil synt ja Delvac ovat hyviä öljyjä MP käyttöönkin, noissa kalliimmissa (=synteettisissä) autoöljyissä voi olla kiusana ns. EC (Energy conservation) lisäaineistus (=molybdeeni) joka on niin liukasta että märkäkytkin voi lipsua, ei varman ole suuri ongelma 500cc:ssä)
        Raskaan kaluston öljyissä ei näitä aineita ole.

        Itte olen käyttänyt S GS500:ssa Teboilin puolisynt, olisko ollut Silver?. No problem.
        Nyt ajan Kawa KLE:llä, seuraavaksi koneeseen menee Delvac 15W-40.


      • Delvacia
        delvakki kirjoitti:

        Mobil Delvac:la on kaikkien tärkeimpien raskaan kaluston valmistajien märkäkytkinluokitukset (esim CAT ja Allison) eli pelaa täysin varmasti Kawan kytkimessä, tosin siellä pelaa luultavasti Teboil synteettinenkin vaikka sillä ei ole minkään valtakunnan kytkinluokituksia.

        Delvac on laatuöljy kovien miesten koneisiin, siis ei mikään 'vanhojen dieselien öljy': siinä on huomattavasti korkeammat sinkkilisäainesitukset kuin bens. koneiden öljyissä (johtuu bens. koneiden saastepäästövaatimuksista)--> Delvac suojaa ja voitele paremmin. Amerikkalaisten gurujen mukaan sen viskositeetti-polymeerien laatu on parempaa, joten se kestää mp:n vaihteiston leikkauskuormitusta paremmin kuin autoöljyt. Voisin uskoa tämän, ameriikan coast-to-coast truckerit vaihtavat öljyt n 100.000 km välein! (tosin onhan siinä Cummingsissa isompi öljytilavuuskin kuin ER5:ssa)
        Delvacia saa myös synteettisenä.

        Jos luet ulkomaan MP-palstoja, huomaat että maailmassa on paljon voitelu-friikkejä jotka ajavat mopoillaan Delvacilla ja ovat onnellisia.

        Nin tai näin . Teboil synt ja Delvac ovat hyviä öljyjä MP käyttöönkin, noissa kalliimmissa (=synteettisissä) autoöljyissä voi olla kiusana ns. EC (Energy conservation) lisäaineistus (=molybdeeni) joka on niin liukasta että märkäkytkin voi lipsua, ei varman ole suuri ongelma 500cc:ssä)
        Raskaan kaluston öljyissä ei näitä aineita ole.

        Itte olen käyttänyt S GS500:ssa Teboilin puolisynt, olisko ollut Silver?. No problem.
        Nyt ajan Kawa KLE:llä, seuraavaksi koneeseen menee Delvac 15W-40.

        Pitää nyt kuitenkin muistaa, että niin Teboilin synteettisiä kuin Delvacejakin on kumpaakin kokonainen tuoteperhe. Teboilin synteettiset melkeinpä uskaltaa laittaa erkkiin katsomatta purkin tietoja mutta samalla rahalla saa oikean pyöräöljynkin jossa on kytkinlisäaineita.

        Delvacista taas löytyy sellaisiakin versioita joia ei kannata moton koneeseen työntää.


    • ixx

      no elä laita ihmeessä semmosta öljyä. kytkin luistaa heti ja tulee kalliiksi. osta öljy mp liikkeestä siellä tietävät. noin 10euroa litra

      • lompakosta

        Erkin kytkin ei todellakaan ala luistaa tavallisilla moottoriöljyillä. Omistajan käyttöohjekirjassa ei kehoiteta käyttämään kytkinlisäaineistetuja öljyjä (päin vastoin, esim Honda CR:n manuaalissa varoitellaan niistä tyyliin 'clutch additives are not needed and will only increase operating cost')
        Siinä oppaassa on taulukko jossa valitaan viskositeetti lämpötilan mukaan . Suomen kesäilmasto 0-30C osuu 'helpolle alueelle', lähes kaikki yleisimmät visositeetit kattavat tämän.

        Suurin syy kytkinlisäaineistettujen öljyjen käyttöön (ainakin hyvin suunnitelluilla normaalitehoisilla moottoripyörillä) on jälleenmyyntiorganisaation katetuoton kasvattaminen.

        Oma kokemukseni kytkinliiman vaikutuksesta 500 cc moottoripyörässä:
        - kytkin ei aamulla irroita: ekalla yrityksellä 1 pamahtaa kuin betoniin ja kone sammuu, vasta sitten levypakka aukeaa...

        - vaihteensiirtäjä takkuilee varsinkin 1-2 vaihteilla, kuin hiekkaa polkimen raossa, vapaan löytyminen vaikeutuu

        - kytkin 'haukkaa', sitä on vaikea lusitattaa liikennevaloissa

        -kytkin ei luista

        Laitoin Mobil puolisynteettisen autoöljyn, nyt toimii liukkaammin.

        Autoöljyjen kanssa pelatessa ei pidä olla huolissaan kytkinliiman puutteesta vaan 'polttoaineen säästöaineiden' mukanaolosta (EC-merkintä), näillä saa kytkimen luistamaan joissakin isotehoisissa MP:ssä (joissa alimittainen kytkin on muutenkin kovilla)
        Samoin MP:n vaihteisto kohdistaa öljyyn jatkuvan leikkausvoimarasituksen joka laskee viskositeettia nopeammin kuin auton moottorissa, jossa ratasrasitusta ei (juurikaan) ole. Tämä voisi ola parempi syy valita aito MP-öljy, mutta mistä sen tietää onko niiden viskositeettikestävyys sen parempi?


      • tarkoittava
        lompakosta kirjoitti:

        Erkin kytkin ei todellakaan ala luistaa tavallisilla moottoriöljyillä. Omistajan käyttöohjekirjassa ei kehoiteta käyttämään kytkinlisäaineistetuja öljyjä (päin vastoin, esim Honda CR:n manuaalissa varoitellaan niistä tyyliin 'clutch additives are not needed and will only increase operating cost')
        Siinä oppaassa on taulukko jossa valitaan viskositeetti lämpötilan mukaan . Suomen kesäilmasto 0-30C osuu 'helpolle alueelle', lähes kaikki yleisimmät visositeetit kattavat tämän.

        Suurin syy kytkinlisäaineistettujen öljyjen käyttöön (ainakin hyvin suunnitelluilla normaalitehoisilla moottoripyörillä) on jälleenmyyntiorganisaation katetuoton kasvattaminen.

        Oma kokemukseni kytkinliiman vaikutuksesta 500 cc moottoripyörässä:
        - kytkin ei aamulla irroita: ekalla yrityksellä 1 pamahtaa kuin betoniin ja kone sammuu, vasta sitten levypakka aukeaa...

        - vaihteensiirtäjä takkuilee varsinkin 1-2 vaihteilla, kuin hiekkaa polkimen raossa, vapaan löytyminen vaikeutuu

        - kytkin 'haukkaa', sitä on vaikea lusitattaa liikennevaloissa

        -kytkin ei luista

        Laitoin Mobil puolisynteettisen autoöljyn, nyt toimii liukkaammin.

        Autoöljyjen kanssa pelatessa ei pidä olla huolissaan kytkinliiman puutteesta vaan 'polttoaineen säästöaineiden' mukanaolosta (EC-merkintä), näillä saa kytkimen luistamaan joissakin isotehoisissa MP:ssä (joissa alimittainen kytkin on muutenkin kovilla)
        Samoin MP:n vaihteisto kohdistaa öljyyn jatkuvan leikkausvoimarasituksen joka laskee viskositeettia nopeammin kuin auton moottorissa, jossa ratasrasitusta ei (juurikaan) ole. Tämä voisi ola parempi syy valita aito MP-öljy, mutta mistä sen tietää onko niiden viskositeettikestävyys sen parempi?

        (clutch additives are not needed and will only increase operating cost') Tarkoittaako tuo erillisiä LISÄAINEITA vaiko myös lisäaineistettua öljyä ?


    • 15-40 öljy

      maksaa vain 28€/4l ja toimii ilmeisesti
      joka pyörässä.(joku custom???)

    • GTR-Kentsu

      Tää on muuten aika hauska juttu, mutta kun itse aloitin mottoripyöräilyn 70-luvun puolivälissä ja olen ajanut ihan näihin päiviin saakka, käytin tavallisia mineraaliöljyjä mitä nyt sai huoltoasemilta. Tokkopa mp-valmistajat huoltokirjoissaan korostikaan muuta kuin että mikä viskositeetti pitää olla. Yleensä se oli 10W40. Mulla oli pelkästään Kawoja 80-luvulla(Z 500,Z750 L, Z1000 J2:n, Gpz 750) niin käytin Mobilin 1:stä 10W40, mitä nyt sai huoltsikalta. Koskaan ei ollut ongelmia missään asiassa, ei ainakaan kytkimen kanssa. Mikä ihme nykypyörien tekniikassa on niin ihmeellistä että pitää olla näitä ns. lisäaineistettuja erikoismoottoripyöräöljyjä. Onkohan tää nyt sitten pelkkää kusetusta. Nythän sitä tulee käytettyä näitä ns. erikoisöljyjä mutta onkohan se sittenkin turhaa?? Onko kokemuksia??

      • ixx

        kyllä nykypyörät vaatii kunnon öljyt laittakaa vaan halpaa öljyä mutta voi tulla kalliiksi


      • ixx

        no joo kyllä kannatta käyttää kunnon öljyä .on pieni kustannus. kun tehdä kytkin remonntti


      • en500

        Niinpä, eri asia tietenkin nuo nykyrassit joissa on 180hv/l...ite käytän en500 Kawassa Shell Helix 10w-40 mineraaliöljyä ilman mitään ongelmia. Vaihtovälinä pidän 5-6tkm. Niin ja maksaa halvimmillaan 104/4litraa ja sitä saa joka marketista :). Olen myös kokeillut Belrayn 10w-40 mp-öljyä (kytkin luisti hieman), Motulin MP-öljy toimi hyvin, maksaa vain 30e/4litraa...


    • akh

      Kyllä mä oon ainaki huomannu öljyis eroja. Mulla on ajos kawan gpz 900 r ninja -84 niin siinä ainaki auttoi. Siinä oli vapaa kytkimen kans ongelmia se ei kerta kaikkiaan pitäny aina rahisi. Sitten kävin kawa huollos niin sielä sanottiin että laittaa Valvolinen durablend 4t ja sen jälkeen ongelmat hävis. Kyllä mun mielestä toi öljy on halpaa huoltoa ku vapaakytkimen hinta pyörii siinä n.250€ tietämillä. Mä ainakin sousitelen käyttämään oikeita öljyjä!!!

    • er5

      Google löysi näinkin vanhan ketjun. Noh. Voisko joku asiantuntevalta kuulostava heittää ihan linkin motonettiin/biltemaan että mikä on se "oikea" delvac jota ER5:lle voi juottaa huoletta? Tuli laitettua Motux 10w40 ja alko ykkönen kolahtamaan kylmänä. Mitä eroa on 10w/40 ja 15w/40?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3310
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe