Semmonen kyssäri vaan että käytetäänkö potkunyrkkeilyssä pään suojuksia? Ja mitä vahvuuksia potkunyrkkeilyssä on verrattuna thaiboxingiin? Käykö potkunyrkkeily samalla tavalla raskaaksi päälle kun harrastaa pitkän aikaa kuten nyrkkeily? (aivosolut palaa ym.)
Suojukset?
2
881
Vastaukset
- AndyS
"Semmonen kyssäri vaan että käytetäänkö potkunyrkkeilyssä pään suojuksia?"
Kyllä käytetään. Yleensä pääsuoja ei ole treenatessa pakollinen, mutta jos sparraa enemmän, se on erittäin suositeltava. Itse pyrin välttämään aina sparraamista ilman kypärää jos vain mahdollista. Amatööriotteluissa kypärä on pakollinen. Ammattilaismatseissa ei ole kypäriä, mutta säännöllisesti ammattilaismatseja ottavia potkunyrkkeilijöitä on Suomessa ehkä kymmenkunta.
"Ja mitä vahvuuksia potkunyrkkeilyssä on verrattuna thaiboxingiin?"
No tämähän riippuu siitä, mihin niitä vahvuuksia haetaan. Keskimäärin potkunyrkkeilijät lienevät parempia lyömään, koska thainyrkkeilyssä sitomisella (ns. thaipaini) voi melko paljon häiritä lyöntejä, eikä se siksi ole yhtä tärkeää. On toki olemassa myös thainyrkkeilijöitä, jotka lyövät taitavasti.
"Käykö potkunyrkkeily samalla tavalla raskaaksi päälle kun harrastaa pitkän aikaa kuten nyrkkeily? (aivosolut palaa ym.)"
Ei. Ensinnäkin nyrkkeilykin on mainettaan huomattavasti turvallisempaa. Lisäksi potkujen mukaanotto pidentää otteluetäisyyttä ja aiheuttaa sen, että koppeja päähän ei tule yhtä paljon erää kohti. En ole nähnyt yhtään pitkän linjan potkunyrkkeilijää, joka olisi jotenkin havaittavasti tyhmentynyt - tai sitten ne on olleet aloittaessa tosi fiksuja. ;-)
Harrastetasolla ei muutenkaan yleensä hakata mitenkään tolkuttomasti ihmisiä, vaan turvallisuus on etusijalla. Ei sen vaarallisempaa kuin muukaan kuntourheilu. Vakuutusmaksujen taso on myös ihan inhimillinen esim. palloilulajeihin verrattuna. Yleisimmät vammat ovat erilaiset ruhjeet jalkoihin. - minä vaan
Pääsuojia käytetään amatööriotteluissa aina ja treeneissäkin kannattaa käyttää. Jos treenaat tosissasi eli kilpaillaksesi, niin iskuja joudut ottamaan vastaan. Itselläni on takana pitkä ura potkunyrkkeilyssä ja nyrkkeilyssä. Olen joutunut/saanut kokea lajien kivat ja kovat puolet. Muutama aivotärähdys ja luunmurtuma mahtuu mukaan (nenäluu, varpaita, kylki). Loppujen lopuksi vammoja sattuu melko vähän, kun ottaa huomioon lajin luonteen. Olisi typerää väittää, että kyseessä on vaaraton laji mutta yhtään tyhmentynyttä potkunyrkkeilijää en ole tavannut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih405161Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181740Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738