Uudehkon auton suojaus

kebabvarras

Eli voinko aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä jos esim. ruiskutan parin vuoden ikäisen Clioni ovet,kotelot ja palkit kotelonsuojalla? Ja mahdollisesti myös pohjan ulkopintoihin jotain soveltuvaa ainetta? Tietenkin poistaisin kaiken näkyvän ruosteen ensin jos sitä on jo ehtinyt tulla johonkin?

19

6787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri.

      Mutta miksi? Uudet Rellut eivät kovin herkästi ruostu, mutta jos aiot pitää useita vuosia, niin ehkä sitten.

      Pese alusta hyvin vesiletkulla ja poista kaikki irtoava moska jäykällä harjalla. Anna kuivua ja tarkista mahdolliset ruostepisteet. En usko että niitä edes löytyy. Jos löytyy, ensin ne kuntoon

      Sitten vaan Dinitrol ML ihan joka paikkaan. Ei tietenkään jarruosiin, pakoputkeen jne. Uusi käsittely joka kesä.

      • Vulkan

        "Sitten vaan Dinitrol ML ihan joka paikkaan. Ei tietenkään jarruosiin, pakoputkeen jne. Uusi käsittely joka kesä."

        Minkälaista ainetta tämä Dinitrol on? Vetääkö vertoja tunkeutuvuudessa pellavaöljylle? Pellavaöljyn etuhan on juuri sen alhainen pintajännitys, eli se tunkeutuu peltiliitosten väliin mihin monet kotelonsuojatahnat eivät tunkeudu.

        Dinitrol kyllä varmasti jättää kestävämmän kalvon kuin pellavaöljy.


    • eemeli_

      miten niin vahinkoa? ei ruostesuojaus ole vahingoksi autolle - päinvastoin suosittelen tekemään sen.

      kotelot kannattaa suojata vaihteisto-/peräöljyllä. pohja öljytä (vaihteisto-/peräöljyllä) tai massata. huoltoasemilta saa halvalla perusvaihteistoöljyä, jos et löydä mistään käytettyä öljyä.

      • eemeli_

        ja se oikein tarkoitukseen suunniteltu "kotelonsuoja-aine" olisi kaikista parasta koteloiden suojaukseen.


      • jukuri

        No niin! tosiaan kannattaa vetää jotain perä öljyä! Hyi hitto ku se haisee jo purkissa pahalta! Ilo rullata sellasella autolla!
        Ja käytetty öljy on lukunsa ihan erikseen! Pitää muistaa mitä siihen joukkoon on mahdollisesti tullut! esim: moottori öljystä löytyy rikkiä! tekee eetvarttia pelleille suolan kanssa!
        Huh hellettä ja ruoste raiskaa!


      • ei näin

        Siinä tulivat ohjeet suoraan tunkkaiselta 60-luvulta. Ei näin!

        Pelkkä massa on auton tuho, jäteöljy kuuluu Ekokemille, ja vaihteisto- ja peräöljyt vaihteistoihin ja perään.

        Ruosteenestoon on omat aineensa. Mikään yritys ei ole niin typerä, etteikö tarjoaisi ruosteenestoon peräöljyä, jos se olisi parasta, mutta kun ei ole.


      • eemeli_
        jukuri kirjoitti:

        No niin! tosiaan kannattaa vetää jotain perä öljyä! Hyi hitto ku se haisee jo purkissa pahalta! Ilo rullata sellasella autolla!
        Ja käytetty öljy on lukunsa ihan erikseen! Pitää muistaa mitä siihen joukkoon on mahdollisesti tullut! esim: moottori öljystä löytyy rikkiä! tekee eetvarttia pelleille suolan kanssa!
        Huh hellettä ja ruoste raiskaa!

        ihan yleistä on, että vanhempia autoja suojataan öljyämällä, sillä se on halvempaa. kyllä se pari päivää haiskahtaa, mutta ei kauempaa.

        vaihteistoöljyssä ei ole mitään vaarallisia epäpuhtauksia. moottoriöljy saa epäpuhtautensa sylinterissä tapahtuvien palamisprosessien yhteydessä. moottoriöljyä EI tule laittaa minnekään metallipinnoille, sillä se ruostuttaa.
        -moottoriöljy on alttiina suuremmille ja pahemmille epäpuhtauksille kuin vaihteistoöljy. älä sotke moottoriöljyä tähän, sillä suosittelin vain vaihteisto/peräöljyä.


      • eemeli_
        ei näin kirjoitti:

        Siinä tulivat ohjeet suoraan tunkkaiselta 60-luvulta. Ei näin!

        Pelkkä massa on auton tuho, jäteöljy kuuluu Ekokemille, ja vaihteisto- ja peräöljyt vaihteistoihin ja perään.

        Ruosteenestoon on omat aineensa. Mikään yritys ei ole niin typerä, etteikö tarjoaisi ruosteenestoon peräöljyä, jos se olisi parasta, mutta kun ei ole.

        jos
        massa=tuho
        vaihteistoöljy=ei käy

        miten sitten suojaat?? mitä "omia aineita" on? massahan on juuri tarkoitettu suojaamiseen. luotatko muka autonvalmistajan "suojaukseen", jolla auto kestää muutaman vuoden ilman mitään suurempia ruostevaurioita?


      • sanottiin..
        eemeli_ kirjoitti:

        jos
        massa=tuho
        vaihteistoöljy=ei käy

        miten sitten suojaat?? mitä "omia aineita" on? massahan on juuri tarkoitettu suojaamiseen. luotatko muka autonvalmistajan "suojaukseen", jolla auto kestää muutaman vuoden ilman mitään suurempia ruostevaurioita?

        Dinitrol ML kotelosuoja, vasta sen päälle massaa. Pelkkä massa päästää kosteuden alleen ja ruostuttaa. Muutenkaan massaa ei kannata laittaa kuin kulutukselle alttiisiin kohtiin.

        Mutta ruostepilkkuakaan ei saa alle jäädä. Siis, massaa ei ole tarkoitettu sellaisenaan käytettäväksi.

        Kotelosuoja, ko-te-lo-suo-ja. Yleensä "ML" merkinnällä varustettu, merkki ei ole niin olennainen.


      • suojaus
        eemeli_ kirjoitti:

        jos
        massa=tuho
        vaihteistoöljy=ei käy

        miten sitten suojaat?? mitä "omia aineita" on? massahan on juuri tarkoitettu suojaamiseen. luotatko muka autonvalmistajan "suojaukseen", jolla auto kestää muutaman vuoden ilman mitään suurempia ruostevaurioita?

        Dinitrol art.no 1058 vaseliinimainen aine kuivuttuaan vaikuttaa hyvältä peltikoteloiden suojauksessa. Aineen käyttö edellyttää ko. tarkoitukseen tehtyä paineilmaruiskua, jossa on pitkä ohut muoviputki ja päässä hajoittava suutin.
        Öljyjen käyttö ei ole hyväksi kuin hyvin ruosteisissa autoissa, jossa mikään muu ei enää auta. Öljyjen huonopuoli on myös niiden haihtuminen ja huuhtoutuminen pois, jolloin ruoste leviää edelleen. Nykyään Rellut ja Pösöt ainakin ovat niin hyvin tehdassuojattuja että eivät hetkessä ruostu, mutta jos meinaa suojata, se tulee tehdä heti oston jälkeen ammattiliikkeessä. Myöhemmin tehty suojaus ei kunnolla onnistu, koteloihin on mennyt hiekkaa, suolaa yms. eikä niitä saa sieltä oikein millään pois, eli suoja-aineet peittävät hiekat ja suolat alleen.


      • Janappa
        suojaus kirjoitti:

        Dinitrol art.no 1058 vaseliinimainen aine kuivuttuaan vaikuttaa hyvältä peltikoteloiden suojauksessa. Aineen käyttö edellyttää ko. tarkoitukseen tehtyä paineilmaruiskua, jossa on pitkä ohut muoviputki ja päässä hajoittava suutin.
        Öljyjen käyttö ei ole hyväksi kuin hyvin ruosteisissa autoissa, jossa mikään muu ei enää auta. Öljyjen huonopuoli on myös niiden haihtuminen ja huuhtoutuminen pois, jolloin ruoste leviää edelleen. Nykyään Rellut ja Pösöt ainakin ovat niin hyvin tehdassuojattuja että eivät hetkessä ruostu, mutta jos meinaa suojata, se tulee tehdä heti oston jälkeen ammattiliikkeessä. Myöhemmin tehty suojaus ei kunnolla onnistu, koteloihin on mennyt hiekkaa, suolaa yms. eikä niitä saa sieltä oikein millään pois, eli suoja-aineet peittävät hiekat ja suolat alleen.

        jotain sitovaa ainetta,jotkut tehnyt seoksen öljystä
        ja vernissasta,esim työkaveri käytti tota reseptiä -88 Carinaan,ruostetta oli,muttei koskaan tarvinnu hitsata,tietysti noin uuteen autoon ehkä kannattas
        läntätä kotelonsuojaa pohjaan,jos ei oo ruostepilkkuja,sitten massa.


      • ---
        Janappa kirjoitti:

        jotain sitovaa ainetta,jotkut tehnyt seoksen öljystä
        ja vernissasta,esim työkaveri käytti tota reseptiä -88 Carinaan,ruostetta oli,muttei koskaan tarvinnu hitsata,tietysti noin uuteen autoon ehkä kannattas
        läntätä kotelonsuojaa pohjaan,jos ei oo ruostepilkkuja,sitten massa.

        Skodan pohja ei ruostu,kattokaapa varsin


      • on tehnyt
        Janappa kirjoitti:

        jotain sitovaa ainetta,jotkut tehnyt seoksen öljystä
        ja vernissasta,esim työkaveri käytti tota reseptiä -88 Carinaan,ruostetta oli,muttei koskaan tarvinnu hitsata,tietysti noin uuteen autoon ehkä kannattas
        läntätä kotelonsuojaa pohjaan,jos ei oo ruostepilkkuja,sitten massa.

        turhaa työtä carinalleen.Eihän oikeilla aineilla massattu -88 vuosimallin auto mikään ihme ole.
        Jos ajat alle 5000km vuodessa voi nuo öljy jututki menestyä kerran tai kahesti vuodessa uusittuna.


      • Alko
        --- kirjoitti:

        Skodan pohja ei ruostu,kattokaapa varsin

        Naurattaa. Terveisiä ammattilaiselta....5v Vanhoihin on jouduttu hitsaamaan.....


      • seqaa
        eemeli_ kirjoitti:

        ja se oikein tarkoitukseen suunniteltu "kotelonsuoja-aine" olisi kaikista parasta koteloiden suojaukseen.

        Niin tuossahan se tulikin,

        ohut sumutusöljy, jossa on 95 % liotinta pesee kirkkaan auton oman suojan pois.

        Ei sellaisia mistään reiistä pidä suihkutella,
        pitää nähdä oman työn tulos.

        -------
        Öljyt pilaava, ne vaihteistoöljyt,
        kumitiivisteitä, ym.
        lisäksi katsastus voi puuttua ko. ankaralla kädellä,
        öljyäminen, muulla kuin alustaan tarkoitetulla öljyllä on ympäristörikos.


      • rahaa!

        Kannattaa muistaa kun noitten öljyjen kanssa pelaa että ne pikku hiljaa häviää auton pohjasta yleensä maahan! Ja jos kohdalle sattuu v mäinen katsastusmies niin saattaa hän puuttua ympäristön saastuttamiseen! Öljy on ongelma jäte!
        Ja onhan siitä sakkojakin jo jaettu!
        Direktiivit kiristyy koko ajan!
        Ihanaa!


    • kalkii

      Eemelit on asialla öljyn ja vaijerivaseliinin käyttö kiellettiin jo 80-luvun alussa ennen eu.

    • diiinitrool

      Dinitrolin massaa vaan koko pohja ja kotelot täyteen. Itellä on civic jonka edellinen omistaja oli massannut auton ollessa 3v. vanha ja 70tkm ajettu. Nyt auto on sen 14v. ja 135 ajettu. Voin kyllä sanoa, että on varmaan yks vähäruosteisimmista Civiceistä. On meinaa puskurit purettu ja koputeltu sieltä alta niin ei missään ruostetta. Edellinen massaamaton civic oli reikiä täynnä eikä ollut kuin muutaman 2v. vanhempi

    • afear3

      Kannattaako? Itse en osta käytettyä autoa johon on tehty tuollainen ruosteen päälle suojaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3935
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2311
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2134
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1928
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1818
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1547
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1471
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1175
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1094
    Aihe