venäjänkääpiö hamsulle

hamsu96

terve mitä kaikkia ruokia saa antaa venälänkäääppärille ??

5

293

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulperi

Hamsterin perusruokaa on hyvälaatuinen siemenseos, jota on oltava aina tarjolla. Siemenseoksia voi sekoittaa keskenään ja niihin voi lisätä itse erilaisia pähkinöitä, kuivattuja kasviksia ja hedelmiä, kissan tai koiran kuivamuonaa yms.

Lisäksi hamsterille on tarjottava tuoreruokaa pieninä määrinä vähintään muutaman kerran viikossa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä voi antaa vaikka päivittäin; proteiinipitoisia ruokia (lihaa, kalaa, kananmunaa, maitotuotteita) muutaman kerran viikossa. Hamsterit syövät mielellään myös erilaisia soseita ja puuroja.

Suosi tuoreruokinnassa aina mieluummin tuoretta ja maustamatonta ruokaa kuin säilykkeitä ja valmisruokia. Tuoreet kasvikset, lihat ym. sisältävät huomattavasti vähemmän hamsterille haitallisia lisä- ja säilöntäaineita ja vastaavasti taas enemmän hyödyllisiä vitamiineja ja hivenaineita.

Seuraavassa luettelossa on listattu erityisen hyviä hamsterin tuoreruokia. Myös muita listalla mainitsemattomia voi antaa, mutta ne eivät välttämättä ole ravintoarvoltaan yhtä hyviä. Huom! sopimattomat ruoka-aineet listattu erikseen myöhemmin.

Kasvikset:
      -Kasvikset on hyvä tarjota mahdollisimman tuoreena, korkeintaan höyryssä kypsennettyinä. Useimpia niistä voi myös kuivata. Juurekset on hyvä pestä, mutta niitä ei tarvitse välttämättä kuoria. Erityishuomautukset merkitty erikseen.

Banaani
      Kiinankaali
      Kukkakaali
      Lanttu
      Maissi
      Marjat (sokeroimattomana)
      Nauris
      Omena
      Paprika
      Parsakaali
      Persilja ja muut miedot mausteyrtit
      Peruna (kypsennettynä)
      Porkkana
      Päärynä
      Selleri
      Tomaatti
      Voikukan, ratamon ym. lehdet
      -Huom! Ulkoa kasveja kerättäessä kasvit on varmasti tunnistettava myrkyttömiksi ja kerättävä puhtailta, saasteettomilta paikoilta.

Proteiinilisät:
      -Seuraavista kaikki, maitotuotteita lukuunottamatta, on hyvä kypsentää tai vähintään pakastaa ennen hamsterille antamista.
      Lihat ym. tarjotaan aina mahdollisimman mausteettomana ja suolattomana. Mahdolliset mausteet tai marinadit voi keittää tai huuhdella irti.

Jugurtti (maustettuja miel. harvemmin -> sis. aika paljon sokeria)
      Juustot (maustamattomat)
      Kala ja äyriäiset
      Kananmuna
      Liha (sika, nauta, kana, riista, lammas jne.)
      Luut
      Maitorahka
      Piimä
      Viili

Muut:

Puurot (sekaan voi lisätä kaikkea kivaa:)
      Sienet (kypsennettynä, esim. muhennosten seassa)
      -Huom! Vain mietoja, varmasti myrkyttömiä lajeja!
      Öljyt (ruokaöljyt, helokki- ja vehnänalkioöljyt)
      -muutama tippa puuron tms. sekaan
      Valmiit vauvanruoat (Bona, Piltti jne.)
      -helppo ratkaisu kiireiselle

Hamsterille sopimattomat ruoat:

Makeiset, sipsit ym. paljon sokeria, suolaa, rasvaa tai mausteita sisältävät
      Peruna (raakana)
      Sipuli (raakana)
      Sitrushedelmät (voimakkaat)

Seuraavia ruoka-aineita voi antaa korkeintaan pieninä määrinä ja harvoin:

Herneet
      Keräkaali
      Miedot sitrushedelmät: appelsiini, mandariini, klementiini jne.
      Salaatti, kurkku, melonit (diureettinen l. nestettä poistava vaikutus)

(Kopioitu hamsteri.info -keskustelupalstalta)

• aliaz

mulla on valkovenäjän kääpiöhamsuja 3kpl ja niille saa antaa eläinkaupasta löytyviä valmiita hamsujen siemensekoituksia ( joita pitäs olla niillä aina saatavilla). Lisäksi tuoreita vihanneksia ja hedelmiä olen niille antanut ( ja kuorittuina:) mutta missään nimessä niille ei saa kuulemma antaa sitrushedelmiä tai paprikaa, rasvaista tai mausteista ruokaa. Olen myös syöttänyt niille iltaisin useesti raejuustoa, josta näyttää tykkäävän kovasti. Googlesta hakemalla löytyy varmasti myös ohjeita:) sekä itse olen ainakin saanut tosi hyviä ohjeita eläinkaupoista!

• hamsu96

kiitos kovasti ohjeista!

• papillon93

Mooin janu se oon mä mikki mullakin on nikki tääl tää on just hauskaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94