Käsijarrun säätö

Jusubbi

Miten ka:ssa säädetään oikeanpuolen jarrua tiukemmalle? ei meinaan mennyt katsastuksessa läpi. voimat oli 1,2 / 0,4 ja tuo 0,4 pyöri ihan käsin. Paljonko arvojen pitäisi olla ja onko mitään kotikonstia millä saisi tietää jarrujen voimat? Tiedän että koko käsijarrua voi säätää ihan siitä kahvan ruuvista, mutta pitääkö oikeanpuoleista säätää sitten auton alta vai itse jarrurummusta?

7

11081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

      Jarruarvojen kuuluis ola noin 0,5. Sillä puolella millä on jarruvoima 1,2 on paineenrajoitinventtiili hajalla, siksi se kiristää sen puolen jarrunsäädön liian tiukalle ja sen takia taas käsijarru on tiukempi. Se paineensäädin on takarenkaan edessä pyöräkotelossa.

      • Jusubbi

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?


      • Juha
        Jusubbi kirjoitti:

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Mutta se rengas missä on 0,4 kN pyörii ihan käsillä ja tuskin pitää autoa jyrkässä mäessä. Eilen kokeilin säätää sitä jarrukahvaa ja tulos oli se, että sillä sai myös toisen jarrun pysymään melkein kunnolla, mutta luultavasti silti jarrujen ero olisi liian suuri. Pitää ensiviikonloppuna ottaa tuo rumpu auki. Tässä uudessa katsastuslapussa ei tosiaan näy käyttöjarrun voimia, mutta edellisessä ne oli aika samoja takajarruilla ja käsijarrulla. jotain 1,0 kN luokkaa.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Eli vika oli siinä oikeanpuolen takajarrun automaattisäädössä, se oli jumissa. Vähän herkistelyä ja vaseliinia, niin lähti pelaamaan. Eli ei ollu paineenrajoitusventtiilissä mitään vikaa. Korjaus maksoi itsetehtynä 0€ !!


    • KAkKAako

      Vanha viestiketju johon törmäsin mutta vika mulla sama. Oon vahtanut n. 1v sitten jarrupalat. käyttöjarrussa ei ollut eroja ja hyvät tasapainoset arvot. Oikealla puolella käsijarru piti 0,2 ja toisella 0,9. Onko noihin automaattisäätöihin olemassa joku kikka millä sais mahd vähäisellä työllä ja purulla tilanteen korjattua?

    • sitroen.

      Täysin asiattomia kommentteja osaamattomilta teineiltä kuten normaalistikin Suoli24:ssä.
      Jos vikaa on vain käsijarrussa eikä muualla, niin vika on käsijarruvaijereissa tai muualla käsijarrun mekanismissa. Ei koskaan jarrupaineensäädössä kuten ylempänä joku teini ehdotti.
      Systeemi auki, jumittuneesta osasta ruosteet ja muu lika pois ja rasvaa oikeisiin paikkoihin. Kannattaa avata ja huoltaa se toinenkin puoli, ettei heti tule sama vika sinne. Normaalia huoltoa tämä on vähänkään ikääntyneemmässä autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4074
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3116
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      390
      2201
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1929
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1881
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1777
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1629
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1397
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1250
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1211
    Aihe