Hamsteria ostamassa

Tuleva hamsterin omistaja

Hei
Olen ostamassa hamsteria. Mietin tässä että mikä on purua? Mitä käytätte, ja oletteko todenneet hyväksi? Mietiskelin myös että pitääkö hamsterin häkissä olla sekä suola- että kalkkikivi valmiina kun se tuodaan?

15

949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva hamsterin omistaja

Korjaan virheeni:
      Mikä on purua= tarkoittaa minkälaista purua kannattaa ostaa :D

• hamsu.fani

Heips.

Mukavaa että hankit hamsterin :)
      No, ainakin Mörtti Röpö on hyvää purua, ei pölyä, ei allergisoi ja sopii allergisille. Suosittelisin sitä. Eläinkaupoissa on purulajeja lisää ja toki saat sieltä apua kun menet ostelemaan.
      Kyllä, suola- että kalkkikivi olisi hyvä olla valmiina kun hamsu tuodaan. Sitä ei kyllä välttämättä tarvita ollenkaan jos ruokitset hamsuasi tarpeeksi monipuolisesti. Suosittelen silti sen hankkimista.
      Toivottavasti auttoi vähän ja hyvää loppukesää sinulle ja tulevalle hamsterille :)

• Hamsterin tuleva omistaja

Kiitos paljon :) Mörttiröpöä olen katsellut, mutta ainakin tässä lähieläinkaupassa sitä myydään vain todella isona säkkinä, joka on kooltansa ja hinnaltansa hankala.

Onkohan sellaista kiveä missä on suola ja kalkki yhdistettynä...vai pitääkö molemmat ostaa erikseen?

• hamsu.fani
        Hamsterin tuleva omistaja kirjoitti:

Kiitos paljon :) Mörttiröpöä olen katsellut, mutta ainakin tässä lähieläinkaupassa sitä myydään vain todella isona säkkinä, joka on kooltansa ja hinnaltansa hankala.

Onkohan sellaista kiveä missä on suola ja kalkki yhdistettynä...vai pitääkö molemmat ostaa erikseen?

Joops. Harmi että sitä on vain todella isossa säkissä. Kyllä sieltä lähieläinkaupasta varmaankin löytyy muitakin lajeja, kuten sanoin saat kaupasta apua :)

Ainakaan täällä minun lähi eläinkaupassa ne ovat erikseen... Olen kyllä kuullut että jostain ne saa yhdessä. Mutta kyllä tähänkin saat varmaan apua lisää itse kaupasta :)

Toivottavasti auttoi taas vähän :)

hamsu.fani kirjoitti:

Joops. Harmi että sitä on vain todella isossa säkissä. Kyllä sieltä lähieläinkaupasta varmaankin löytyy muitakin lajeja, kuten sanoin saat kaupasta apua :)

Ainakaan täällä minun lähi eläinkaupassa ne ovat erikseen... Olen kyllä kuullut että jostain ne saa yhdessä. Mutta kyllä tähänkin saat varmaan apua lisää itse kaupasta :)

Toivottavasti auttoi taas vähän :)

Kiitos auttoi kyllä :) Menen illemmalla tänään, katsomaan toisesta eläinkaupasta suola ja kalkkikiveä, jos saisin sieltä parempia. Lähieläinkaupassa molemmat olivat todella isoja eikä niitä saanut häkin seinään kiinni...^^

• hamsu.fani
        Tuleva hamsterin omistaja kirjoitti:

Kiitos auttoi kyllä :) Menen illemmalla tänään, katsomaan toisesta eläinkaupasta suola ja kalkkikiveä, jos saisin sieltä parempia. Lähieläinkaupassa molemmat olivat todella isoja eikä niitä saanut häkin seinään kiinni...^^

Hienoa.
        Joo, ne on parempia mitkä saa häkkiin kiinni.. Ainakin minun mielestäni.
        Olen itsekkin menossa tänään ostamaan kalkki- ja suola kiveä paikallisesta eläinkaupasta :)
        Onnea vaan:)

• Harriet Hamster
        hamsu.fani kirjoitti:

Hienoa.
        Joo, ne on parempia mitkä saa häkkiin kiinni.. Ainakin minun mielestäni.
        Olen itsekkin menossa tänään ostamaan kalkki- ja suola kiveä paikallisesta eläinkaupasta :)
        Onnea vaan:)

Agrimarketeissa (ja vastaavissa "maatalousmarketeissa") myydään 6e/25kg purua. Olen todennut sen hinta-laatusuhteeltaan todella hyväksi! Kaupoissahan sama puru maksaa n. 1-2e/kg eli on huomattavasti kalliimpaa. Se puru myydään sellaiseen tiiviisti suorakulmion muotoiseen muovipussiin laitettuna, eli se on sellainen aika iso palikka (ehkä 1m*40cm?), mutta meillä se ainakin sopii hyvin varastoon ja sieltä haen aina sitten tarpeellisen määrän.

Saanko kysyä minkä lajisen hamsterin otat ja minkä kokoinen häkki sinulla on?

Harriet Hamster kirjoitti:

Agrimarketeissa (ja vastaavissa "maatalousmarketeissa") myydään 6e/25kg purua. Olen todennut sen hinta-laatusuhteeltaan todella hyväksi! Kaupoissahan sama puru maksaa n. 1-2e/kg eli on huomattavasti kalliimpaa. Se puru myydään sellaiseen tiiviisti suorakulmion muotoiseen muovipussiin laitettuna, eli se on sellainen aika iso palikka (ehkä 1m*40cm?), mutta meillä se ainakin sopii hyvin varastoon ja sieltä haen aina sitten tarpeellisen määrän.

Saanko kysyä minkä lajisen hamsterin otat ja minkä kokoinen häkki sinulla on?

Olen ostamassa syyrianhamsteria naarasta. Häkkini on 56cm pitkä, 29cm leveä ja 37cm korkea. Siinä on välitaso, jonne johtaa portaat ja pieni putki. Ylätasolla pidän ruokakippoja, juomapulloa, ja laitan sinne sitten suola- ja kalkkikivet. Alhaalla minulla on juoksupyörä (seinässä kiinni) ja siementanko. Mökki ja wc-laatikko ovat sitten sen tason alapuolella, eli myös "alakerrassa" :)

Wau, tuo puru on todella halpaa. Ostin tänään 1kg säkin joka maksoi 1,20€ Harmi ettei lähistöllä ole kyseistä kauppaa.

• Tuleva hamsterin omistaja kirjoitti:

Olen ostamassa syyrianhamsteria naarasta. Häkkini on 56cm pitkä, 29cm leveä ja 37cm korkea. Siinä on välitaso, jonne johtaa portaat ja pieni putki. Ylätasolla pidän ruokakippoja, juomapulloa, ja laitan sinne sitten suola- ja kalkkikivet. Alhaalla minulla on juoksupyörä (seinässä kiinni) ja siementanko. Mökki ja wc-laatikko ovat sitten sen tason alapuolella, eli myös "alakerrassa" :)

Wau, tuo puru on todella halpaa. Ostin tänään 1kg säkin joka maksoi 1,20€ Harmi ettei lähistöllä ole kyseistä kauppaa.

Minusta tuo puru on kallista. Kilo on naurettavan pieni määrä ja hinta on kova. Purua on kaikkein järkevintä ostaa isoina paaleina sahoilta, nettikaupoista tai vaikka Agrimarketista. Esimerkiksi Lemmikkiexpressistä voi ostaa 33 kg kutterinpurupaalin, joka maksaa 13,50€. Kilohinta on silloin 41 cnt. Itse käytän Mäntsälän sahalta ostettua purua, jonka kilohinta on 25-29 cnt (myydään noin 35-40 kilon paaleissa. Jos aikoo käyttää kilon pikkupusseja koko hamsterin elämän ajan, tulee se maksamaan noin 121 euroa, jos vaihtaa purut kerran viikossa. Jos ne vaihtaa joka toinen viikko, se tulee maksamaan noin 60€.

Mikä on juoksupyörän halkasija? Syyrialaisen juoksupyörän tulee olla halkasijaltaan vähintään 20 cm. Hiukan pienempikin voi riittää pienelle syyrialaiselle, mutta usein poikanen kasvaa jo alle puolessa vuodessa liian isoksi mahtuakseen juoksemaan alle 20-senttisessä pyörässä. Jos hamsteri lopettaa pyörässä juoksemisen, vaikka ennen on siitä pitänyt, syynä on lähes aina liian pieni pyörä. Hamsterin pitäisi pystyä juoksemaan pyörässä selkä suorana. Liian pienessä pyörässä hamsterin on hankala tai jopa mahdoton juosta, ja sille voi tulla selkävaivoja. Paras pyörä on tasaisesti ja kevyesti pyörivä metallinen pyörä, jonka halkasija on 22-23 cm.

Millainen häkissä oleva pieni putki on? Onko se muovia vai metallia? Poikaselle se vielä käy, mutta kun hamsteri alkaa olemaan lähellä aikuiskokoaan, se voi jäädä siihen jumiin. Etenkin metallisessa vieteriputkessa on tämä vaara, sillä hamsteri ei tajua, miten pieni putki onkaan. Muovisen putken ahtauden ne yleensä tajuavat oikein hyvin, koska putkessa on kiinteät seinämät.

Suola- ja kalkkikiviä hamsteri ei oikeastaan tarvitse lainkaan, mutta ei niistä haittakaan ole. Tiineenä oleva naaras saattaa nuollakin kalkkikiveä, mutta suolakivi on täysin tarpeeton.

• Tuisku
        Tii.nu kirjoitti:

Minusta tuo puru on kallista. Kilo on naurettavan pieni määrä ja hinta on kova. Purua on kaikkein järkevintä ostaa isoina paaleina sahoilta, nettikaupoista tai vaikka Agrimarketista. Esimerkiksi Lemmikkiexpressistä voi ostaa 33 kg kutterinpurupaalin, joka maksaa 13,50€. Kilohinta on silloin 41 cnt. Itse käytän Mäntsälän sahalta ostettua purua, jonka kilohinta on 25-29 cnt (myydään noin 35-40 kilon paaleissa. Jos aikoo käyttää kilon pikkupusseja koko hamsterin elämän ajan, tulee se maksamaan noin 121 euroa, jos vaihtaa purut kerran viikossa. Jos ne vaihtaa joka toinen viikko, se tulee maksamaan noin 60€.

Mikä on juoksupyörän halkasija? Syyrialaisen juoksupyörän tulee olla halkasijaltaan vähintään 20 cm. Hiukan pienempikin voi riittää pienelle syyrialaiselle, mutta usein poikanen kasvaa jo alle puolessa vuodessa liian isoksi mahtuakseen juoksemaan alle 20-senttisessä pyörässä. Jos hamsteri lopettaa pyörässä juoksemisen, vaikka ennen on siitä pitänyt, syynä on lähes aina liian pieni pyörä. Hamsterin pitäisi pystyä juoksemaan pyörässä selkä suorana. Liian pienessä pyörässä hamsterin on hankala tai jopa mahdoton juosta, ja sille voi tulla selkävaivoja. Paras pyörä on tasaisesti ja kevyesti pyörivä metallinen pyörä, jonka halkasija on 22-23 cm.

Millainen häkissä oleva pieni putki on? Onko se muovia vai metallia? Poikaselle se vielä käy, mutta kun hamsteri alkaa olemaan lähellä aikuiskokoaan, se voi jäädä siihen jumiin. Etenkin metallisessa vieteriputkessa on tämä vaara, sillä hamsteri ei tajua, miten pieni putki onkaan. Muovisen putken ahtauden ne yleensä tajuavat oikein hyvin, koska putkessa on kiinteät seinämät.

Suola- ja kalkkikiviä hamsteri ei oikeastaan tarvitse lainkaan, mutta ei niistä haittakaan ole. Tiineenä oleva naaras saattaa nuollakin kalkkikiveä, mutta suolakivi on täysin tarpeeton.

Suola- ja kalkkikivet pitää olla joka hamsterilla!

• Tuisku kirjoitti:

Suola- ja kalkkikivet pitää olla joka hamsterilla!

Jos hoitaa hamsteriaan oikein ja ruokkii sitä vähintään hamsteripelleteillä (niissä on kaikki, mitä hamsteri tarvitsee, myös kalkki ja suola), hamsteri ei hipaisekaan koko elämänsä aikana suola- tai kalkkikiveen, vaikka sellaiset olisivatkin sen asuntoon laitettu. Ne ovat yksi niistä turhista ostoksia, joita eläinkauppiaat yrittävät (ja valitettavan usein myös onnistuvat) myydä hamsterin mukana.

Yksikään hamsteri ei tarvitse suola- ja/tai kalkkikiveä, jos omistaja vain hoitaa niitä riittävän hyvin. Ainoastaan tiineenä olevan naaraan olisi hyvä saada kalkkikivi, koska sen kalkintarve on silloin moninkertaistunut.

• Kuuaino

Itse käytän pölyämätöntä MörttiRöpöä.
      Sitä saa eläinkaupoista ja olen todennut sen hyväksi. =D Eli MörttiRöpö !
      Hamsulla pitää olla valmiiksi suola-ja kalkkikivi.
      ^^__ 0NN3A HAMSUN HANK1NTAAN! :)

• Harriet Hamster

Suola- ja kalkkikivi ei ole pakollinen, mutta ei siitä haittaakaan ole (eipä kyllä hyötyäkään jos ravinto monipuolista). Itse annan lähes joka päivä tuoreruokaa, josta hamsteri saa tarpeelliset kivennäisaineet mielestäni luonnollisemmassa muodossa.

Harriet Hamster kirjoitti:

Suola- ja kalkkikivi ei ole pakollinen, mutta ei siitä haittaakaan ole (eipä kyllä hyötyäkään jos ravinto monipuolista). Itse annan lähes joka päivä tuoreruokaa, josta hamsteri saa tarpeelliset kivennäisaineet mielestäni luonnollisemmassa muodossa.

No hankin ne kivet jokatapauksessa :D

Juoksupyörä on pieni, ajattelin ostaa uuden heti kun saan sen hamsterin. Tarkkaa kokoa en tiedä. Putki on läpinäkyvä muovinen, jonka saa auki keskeltä puoliksi.

• Mezurashii-Sama
        Tuleva hamsterin omistaja kirjoitti:

No hankin ne kivet jokatapauksessa :D

Juoksupyörä on pieni, ajattelin ostaa uuden heti kun saan sen hamsterin. Tarkkaa kokoa en tiedä. Putki on läpinäkyvä muovinen, jonka saa auki keskeltä puoliksi.

Suosittelen ottamaan sen putken pois, ovat vaarallisia. Niin muoviset kuin metallisetkin. Etenkin syyrialaiselle.

Ei niitä kiviä tarvitse hankkia, maksat turhaan monta euroa tyhjästä. Syötät vain monipuolista tuoreruokaa joka ilta (marjat, vihannekset, piltit ja muut vauvanruoat, puurot.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94