Jos pärjää autolla Porissa, pärjää missä vain, sanoi joku. Hengissä selvittiin, seuraavaksi siis Manhattanille.
Mitä mieltä paikalliset ovat Paanakedonkadun ja Maanmittarinkadun/Paperintehtaankadun risteyksestä? Itse ajoin viikko sitten Paperitehtaankatua ja käännyin vasemmalle Paanakedonkadulle. Tässä suunnassa on vain normaalit valot, ei siis nuolivaloa. Valo vaihtui vihreäksi ennen kuin tulin risteykseen, joten jatkoin matkaani pysähtymättä. Maanmittarinkatua tuli vastaan paku, joka oli myöskin kääntymässä vasemmalle. Olin onneksi hieman lähempänä risteystä, sillä vasta risteysalueelle ajettuani huomasin että ajolinjamme leikkaisivat. Syynä on, että Maanmittarinkatu ja Paperitehtaankatu eivät ole aivan vastakkain. Tuollaisessa tilanteessa sujuva ajaminen vaatisi aika erikoisia ajolinjoja.
Olimme molemmat kääntymässä vasemmalle, joten väistämisvelvollisuus suoraan ajavia kohtaan oli molemmilla. Toisiimme nähden olimme kuitenkin samanarvoisessa asemassa. Olisiko vahinko mahdettu panna puoliksi, jos olisi kolissut? Miten asiaan olisi vaikuttanut risteyksen suunnittelu?
Ajoin risteyksessä ensimmäistä (ja toistaiseksi viimeistä) kertaa, joten olisi mukava kuulla kommentteja/kokemuksia kyseisestä paikasta.
Porin liikenne
9
539
Vastaukset
- Parasta Porissa on
ohikulkutie!!! Porilaisuus on paskaa, väkivaltaa, omahyväisyyttä, junttimaisuutta. Vältä Poria!
- Porilainen..
MISTÄ ITTE OTT? HELLSINGIN IHMEMAASTA?
- The Rat
Paikkaa tuntematta olisitte joutuneet molemmat maksumiehiksi.
Vasemmalle kääntyvät ohittavat toisensa yleensä vasemmalta puolelta, mutta juuri tuollaiset kohdat joissa tiet eivät ole aivan vastakkain... Missä vaiheessa tuo tulkitaan kahdeksi erilliseksi risteykseksi?- Aloittaja
Niin siinä olisi luultavasti käynyt.
Kahdeksi risteykseksi tuota on maalaisjärjellä vaikea tulkita, sillä kaikista suunnista tulevat ajavat samojen valojen mukaan (toivottavasti). Mutta entäs kun valot ovat pois käytöstä? Ehkä silloin voitaisiin tulkita ensimmäiseksi risteykseen ajaneen jo suorittaa käännöksen kolarin sattuessa. Myöhemmin risteykseen ajaneella olisi siis väistämisvelvollisuus "päätietä" ajanutta kohtaan.
Tämä lienee samaa sarjaa muiden liikennesuunnittelun kukkasten kanssa, joita Porissa näkee. Joskus siellä ajaessani huomasin, että liikenneympyrän jälkeen oli kyltti, jossa luki "Muistitko vilkuttaa?". Ihan hyvä ideahan tuo on. Mutta sitten kun näin taulun, johon oli merkitty kohdat, joissa eri suuntiin ajavien piti vilkuttaa poistuessaan ympyrästä, alkoi usko paikallisten ajotaitoihin mennä. En ole Porissa paljoa ajellut, joten sujuvuudesta en kyllä osaa sanoa. Saattaahan se sujuakin, jos jokainen tietää muiden metkut jo valmiiksi.
Suojatien lisäkilvetkin ovat aika hauskoja. Keltainen kilpi, jossa lukee "pyörätie". Olishan sekin merkki olemassa, jossa pyöräilijät ajaa päin toisiaan. Ei tosin taida oikein sopia suoralle tienpätkälle, johon porilainen nuo lisäkilvet on lätkäissyt. Mitä lie yrittänyt viestittää? "Pyöräilijät pois ajoradalta, olis tossa toi pyörätiekin"?
- LTJ
Moro!
Olen itse meinannut ajaa miljoonia kertoja kolarin siinä risteyksessä ja olenkin sitä mieltä, että siihen tarvittaisiin joko; 1.eri aikaan toimivat valot 2.liikenneympyrä 3.nuolivalo jommalle kummalle 4. STOP toiselle tai 5.lisää tilaa jotta ajolinjat eivät leikkaa, vaikka kaksi yhdistelmää kääntyisivät vastakkaisiin suuntiin... - Kössi
Moro!
Olen itse meinannut ajaa miljoonia kertoja kolarin siinä risteyksessä ja olenkin sitä mieltä, että siihen tarvittaisiin joko; 1.eri aikaan toimivat valot 2.liikenneympyrä 3.nuolivalo jommalle kummalle 4. STOP toiselle tai 5.lisää tilaa jotta ajolinjat eivät leikkaa, vaikka kaksi yhdistelmää kääntyisivät vastakkaisiin suuntiin... - Anonyymi
Itse kun muutin Poriin 90-luvulla otti aikansa oppia täällä kulkemaan. Ei silti mikään mahdoton homma ollut. Sen jälkeen liikennejärjestelyt ovat parantuneet ja ovat nyt mielestäni hyvät. Suunnitelmat yksisuuntaisten katujen muuttamiseksi kaksisuuntaisiksi ovat typeriä! Porissa ongelmana on teiden ja katujen kunto ja talvikunnossapito! Ja toisena ovat teiden käyttäjät. Yksi jos toinen ajaa miten sattuu. Vaikuttaa siltä etteivät tunne liikennesääntöjä. Pyöräilijät ja lautailijat ovat oma lukunsa. Jonain päivänä joku pääsee hengestään kun ajaa puhelin kädessä ja napit korvilla suoraan jonkun auton alle omana vikanaan! Itse olin lähellä ajaa yhden päälle. Ei edes kai huomannut tilannetta. Suoraan vaan kolmion takaa kadun poikki katsomatta yhtään sivuilleen vaan katse oli puhelimessa ja napit korvilla.
- Anonyymi
On paikka jossa saa olla tarkkana. Miksei tuohon tehdä liikenneympyrää? Mahtuisi siihen ihan hyvin. Ja saisi sen turvallisemmaksi liikennevaloja muuttamallakin.
- Anonyymi
Melko normaalilta risteykseltä näyttää, olkoonkin, että kaksi mainittua katua eivät ole täysin vastakkain risteyksessä.
https://maps.app.goo.gl/1dygXoRs3cigcekN8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427205
- 324018
- 543523
- 423020
- 172776
- 372248
- 162226
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472207- 412193
- 452159