Olen seurannut englantilaista ohjelmasarjaa erilaisesta vanhenemisesta.
Joka ohjelmassa on kaksi vapaaehtoista, samanikäistä, samaa sukupuolta edustavaa ihmistä ja sitten vertaillaan tulevaisuuden näkymiä, miltä he tulevat näyttämään, jos jatkavat nykyistä elämäntyyliään, esim. syömällä väärin, tupakoimalla tai käyttämällä runsaasti alkoholia.
Rypyt, liikakilot, harmaantunut iho lisätään tämän päivän kuvaan ja koehenkilöt kutsutaan niitä katsomaan.
Shokki voi olla aikamoinen kun joutuu yks kaks silmätysten tulevaisuuden "minänsä" kanssa!
Parin viikon aikana he saavat asiantuntija-apua, kuinka he voisivat muuttaa elämäntapojaan ja jarruttaa vanhenemisprosessia.
Itse olen vakuuttunut siitä että paljon voi omilla elintavoillaan vaikuttaa omaan vanhenemiseensa joko negatiivisesti tai positiivisesti.
Mikä vauhdittaa vanhenemista?
74
3530
Vastaukset
- ymmärtänyt
Haluatko Sinä nyt kiireesti vanhentua? Eihän siihen tarvita muuta kuin vähän ryyppäämistä eikä tupakatkaan pahasta. Sitten et vahingossakaan liiku liikoja, etkä hoida mitenkään muutenkaan kuntoasi. Sillä jo vanhenee kolmekymppinenkin krematoriokuntoon.
Nuorentumaan Sinä et kuitenkaan pysty, kun se lasketaan kalenterilla. Nuorekkuuden kyllä saat pysymään vähän kuntoa hoitamalla ja joillakin sellaisilla harrastuksilla, että et jumi aivan sohvaperunaksi.
Itse vähän yli 61 ja maraton menee vielä kevyesti 3 tunnin ja vartin alle - menneitä muistellen kylläkin surkeasti. Mutta kyllä se olo kuitenkin nuorekkaalta tuntuu eikä arvauskeskusta tai apteekkareita vielä ole tarvittu.- Turisija
lenkkipolulla vielä 63-vuotiaana. Omaa vauhtiani, ei minusta pyrähtäjästä ole koskaan ollut pitkän matkan juoksijaksi. Vauhtini katosi aivan äkkiä 63-vuotiaana. Olisi pitänyt hoitaa verenpainettani jo kymmenisen vuotta sitä ennen.
Onneksi liikuntakykyni on kohtuullisesti palautunut niin, etten aivan kömpelys ole nytkään, yli seitenkymppisenä ;-) mitä et muka viestistäni ymmärtänyt!
Joskus 30 vuotta sitten ymmärsin että vanhuus on kohta edessä, mutta etten aio olla valmis vaivaistalolle, jos se vaan on itsestäni kiinni!
Ja nyt, 66-vuotiaana olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin silloin joskus 30 vuotta sitten.
Matkan varrellahan voi sattua sellaista, ettei enää pysty esim. liikkumaan samalla tavalla kuin ennen. Mutta on yritettävä pitää mielessä, mitä kaikesta huolimatta voi vielä tehdä, jos joku liikuntamuoto onkin pois kuvioista.
Esim. en juokse enää, kävely on yhtä tehokasta kunnon ylläpidon kannalta eikä rasita polvia samalla tavalla kuin juokseminen. Muutenkaan ei ole enää kiire :D!Turisija kirjoitti:
lenkkipolulla vielä 63-vuotiaana. Omaa vauhtiani, ei minusta pyrähtäjästä ole koskaan ollut pitkän matkan juoksijaksi. Vauhtini katosi aivan äkkiä 63-vuotiaana. Olisi pitänyt hoitaa verenpainettani jo kymmenisen vuotta sitä ennen.
Onneksi liikuntakykyni on kohtuullisesti palautunut niin, etten aivan kömpelys ole nytkään, yli seitenkymppisenä ;-)on asia, jota kannattaa ylläpitää niin kauan kuin mahdollista.
En tarkoita juoksemista, vaan tavallista liikuntakykyä elämänlaadun takia.
Liikuntakyvyn tilapäiseen häviämiseen saattaa olla monia syitä, mutta useimmat saavat liikuntakykynsä takaisin, jos ovat päässeet ajoissa hoitoon.
Pelkästään jäsenten notkeana pitäminen saattaa viedä aikaa, nivelet ovat kipeät ja silloin on monelle helpompi vaihtoehto liikkua niin vähän kuin mahdollista ja alkaa luottaa toisten apuun.
Se johtaa siihen, että liikkuminen on entistäkin vaikeampaa ja kohta saatetaan olla hoitopakettina.- että tietysti
MdK-MdK kirjoitti:
mitä et muka viestistäni ymmärtänyt!
Joskus 30 vuotta sitten ymmärsin että vanhuus on kohta edessä, mutta etten aio olla valmis vaivaistalolle, jos se vaan on itsestäni kiinni!
Ja nyt, 66-vuotiaana olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin silloin joskus 30 vuotta sitten.
Matkan varrellahan voi sattua sellaista, ettei enää pysty esim. liikkumaan samalla tavalla kuin ennen. Mutta on yritettävä pitää mielessä, mitä kaikesta huolimatta voi vielä tehdä, jos joku liikuntamuoto onkin pois kuvioista.
Esim. en juokse enää, kävely on yhtä tehokasta kunnon ylläpidon kannalta eikä rasita polvia samalla tavalla kuin juokseminen. Muutenkaan ei ole enää kiire :D!vähän selkeämminkin voisi asiansa sanoa. Minä nyt vain olen tällainen, jonka huumorintajua vähän ihmetellään. Tässä sitä tilannekomiikkaa oli sen verran, että käänsin asiat "päälaelleen" ja aloin ihmetellä haluaisitko kenties nopeasti vanhentua. Pyydän nöyrästi anteeksi, jos loukkasin.
- Turisija
MdK-MdK kirjoitti:
on asia, jota kannattaa ylläpitää niin kauan kuin mahdollista.
En tarkoita juoksemista, vaan tavallista liikuntakykyä elämänlaadun takia.
Liikuntakyvyn tilapäiseen häviämiseen saattaa olla monia syitä, mutta useimmat saavat liikuntakykynsä takaisin, jos ovat päässeet ajoissa hoitoon.
Pelkästään jäsenten notkeana pitäminen saattaa viedä aikaa, nivelet ovat kipeät ja silloin on monelle helpompi vaihtoehto liikkua niin vähän kuin mahdollista ja alkaa luottaa toisten apuun.
Se johtaa siihen, että liikkuminen on entistäkin vaikeampaa ja kohta saatetaan olla hoitopakettina.minä olen välttynyt nivelkivuilta ja selkäsäryltä aika hyvin, vaikka olen tehnyt istumatyötä viimeiset 45 vuotta. Koputtelenpa tuon mainintani päätteeksi puuta, koska huomisestahan ei kukaan tiedä mitään!
Liikuntaharrastukseni on tuolle varmasti hyvä selitys, mutta enpähän ota kaikkea ansiota itselleni. Elämäntapansa voi valita, mutta geenejään ei.
- Tämä päivä
Miksi pohtia vanhenemista tai nuorekkuutta? Olemme sen näköisiä ja ikäisiä kuin juuri nyt olemme eikä kenelläkään ole kuin tämä päivä elettävänään, kukaan ei tiedä huomisestaan ja eilinen on mennyttä.
"Elä niinkuin viimeistä päivää", koska sillä on ainakin minulle negatiivinen kaiku, hiukan sellainen hällä-väliä-tunne!
Profiilissani on mottona: "Elä tänään, huomenna voi olla myöhäistä" mutta en tarkoita sillä että olisi pistettävä "ranttaliksi".
Haluan voida hyvin tänä päivänä ja haluan voida hyvin huomennakin (jos huominen päivä vielä toivon mukaan tulee).
Hitaampi vanheneminen ei ole mielestäni mikään ulkonäkö-kysymys, vaan hyvinvointikysymys.
Jos sitten hyvinvoiva vanhus näyttää nuoremmalta niin se on pelkkää boonusta, eikä mikään päämäärä.
- ikäisensä ja näköisensä
Miksi vanheneminen ei saisi näkyä ulospäin, miksi nuorekkuutta (mitähän sekin tarkoittaa) ihannoidaan?Milloin alkaa vanhuus?Myöskään sanaa vanhus ei saisi käyttää.Jokainen täällä kilvan korostaa fyysistä kuntoaan ja sen merkiystä henkisen vireyden säilyttämisessä.Henkinen vireys tarkoittaa monille jatkuvia rientoja ja harrastuksia. Mitä hyötyä siitä on, jos me elämme täällä satavuotiaiksi?Jotkut voivat olla töissä 30 vuotta ja elää 70 vuotta toisten siivellä. Onko se reiliua?Elämnarvoista terveyden suurin osa panee ykköseksi. Onko sairaan elämä pelättävää?Menetämmekö silloin tärkeimmän asian elämässämme?Miksi jotain luonnollista asiaa kuten vanhenemista pitäisi jarruttaa. Samaa tahtia me kaikki vanhenemme:päivän kerrallaan.
koska itse olen terveellisten elämäntapojen kannattaja, mikä ei tarkoita sitä ettenko osaisi nauttia elämästä.
Halusin vaan saada ikätoverini huomaamaan, ettei koskaan ole liian myöhäistä muuttaa elämäntapojaan terveellisempään suuntaan ja siten vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa.
On jokaisen oma asia, mitä valintoja elämässä teemme.
Voin valita juoda esim. viinipullon päivässä ja annan maksan turvota, hankin sokeritaudin ihan omin voimin ilman geenivaikutusta, en jaksa liikkua, olen paikoillani kuin jauhosäkki.
Tai voin valita käyttää viiniä sopivissa tilanteissa kohtuullisesti, enkä pilaa terveyttäni.
Sama koskee tupakanpolttoa. Mielestäni tupakoinnissa ei ole YHTÄÄN AINUTTA hyvää puolta, jonka takia kannattaisi edes aloittaa polttaminen.
Samoin on monien muitten asioitten kanssa, syömisen, liikkumisen ym. kanssa.
Voimme itse kuvitella kuinka haluaisimme vanhuutemme olevan. Olemmeko liikkumattomia paketteja kaikkine, monta kertaa itsehankittuine, sairauksinemme vai voisiko ennalta ehkäisystä olla mitään hyötyä?
Terveys on numero 1, eikä sairauksia tarvitse tieten tahtoen itse hankkia, niitä tulee varmasti muutenkin.
Vanhenemista ei voi pysäyttää, mutta minua ainakin houkuttelee ajatus että vielä korkeasta iästä huolimatta pystyisin liikkumaan ja olisin virkeä.
Vanheneminen näkyy ulospäin: On 30-vuotiaita vanhuksia ja on 70-vuotiaita "nuoria".- ikäisensä
MdK-MdK kirjoitti:
koska itse olen terveellisten elämäntapojen kannattaja, mikä ei tarkoita sitä ettenko osaisi nauttia elämästä.
Halusin vaan saada ikätoverini huomaamaan, ettei koskaan ole liian myöhäistä muuttaa elämäntapojaan terveellisempään suuntaan ja siten vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa.
Voin valita juoda esim. viinipullon päivässä ja annan maksan turvota, hankin sokeritaudin ihan omin voimin ilman geenivaikutusta, en jaksa liikkua, olen paikoillani kuin jauhosäkki.
Tai voin valita käyttää viiniä sopivissa tilanteissa kohtuullisesti, enkä pilaa terveyttäni.
Sama koskee tupakanpolttoa. Mielestäni tupakoinnissa ei ole YHTÄÄN AINUTTA hyvää puolta, jonka takia kannattaisi edes aloittaa polttaminen.
Voimme itse kuvitella kuinka haluaisimme vanhuutemme olevan. Olemmeko liikkumattomia paketteja kaikkine, monta kertaa itsehankittuine, sairauksinemme vai voisiko ennalta ehkäisystä olla mitään hyötyä?
Terveys on numero 1, eikä sairauksia tarvitse tieten tahtoen itse hankkia, niitä tulee varmasti muutenkin.
Vanhenemista ei voi pysäyttää, mutta minua ainakin houkuttelee ajatus että vielä korkeasta iästä huolimatta pystyisin liikkumaan ja olisin virkeä.
Vanheneminen näkyy ulospäin: On 30-vuotiaita vanhuksia ja on 70-vuotiaita "nuoria".Sinulle sanalla vanha on siis negatiivinen merkitys, sanalla nuori positiivinen - mitä stereotypiaa .Kirjoitustyylisi on alentuvaa, saarnaavaa ja jankuttavaa. Eiköhän noita asioita ole näilläkin palstoilla jankattu loputtomiin.
- viestissäsi,
MdK-MdK kirjoitti:
Vanheneminen näkyy ulospäin: On 30-vuotiaita vanhuksia ja on 70-vuotiaita "nuoria".luin ketjun läpi.
Olisi kansanterveydellistä merkitystä sillä, että näitä asioita hiukan korostettaisiin.
Ettei vain aina sitä samaa nuoruutta ja ulkonäköä, asioita, jotka saamme lahjana, emme niitä voi itse määrätä tai hankkia.
Mutta miellyttävä ulkonäön voimme säilyttää terveellisillä ja iloa tuottavilla elintavoilla.
Tämän tajuamisella laajasti olisi myös suuri kansanTALOUDELLINEN merkitys. ikäisensä kirjoitti:
Sinulle sanalla vanha on siis negatiivinen merkitys, sanalla nuori positiivinen - mitä stereotypiaa .Kirjoitustyylisi on alentuvaa, saarnaavaa ja jankuttavaa. Eiköhän noita asioita ole näilläkin palstoilla jankattu loputtomiin.
Mistä niin päättelet että sanalla vanha olisi minulle negatiivinen merkitys?
Oma kirjoituksesi haiskahtaa hyvinkin negatiiviselle.
Kirjoitustyylini ei ole ainakaan alentuvaa, en nöyristele enkä kumartele.Huonoja tapoja on vaikea katkaista.
Kaikki ymmärtävät nykyään että jos emme esimerkiksi hoida hampaitamme, niin ne lahoavat ennen aikojaan.
Vai oletko sitä mieltä että hampaat saavat tippua pois omia aikojaan, sehän kuuluu luonnollisena osana ihmisen vanhenemiseen? Kaikki muu on turhaa "nuorekkuuden" ihannointia?
Kauheata, jos vielä vanhana voi syödä omilla hampaillaan!viestissäsi, kirjoitti:
luin ketjun läpi.
Olisi kansanterveydellistä merkitystä sillä, että näitä asioita hiukan korostettaisiin.
Ettei vain aina sitä samaa nuoruutta ja ulkonäköä, asioita, jotka saamme lahjana, emme niitä voi itse määrätä tai hankkia.
Mutta miellyttävä ulkonäön voimme säilyttää terveellisillä ja iloa tuottavilla elintavoilla.
Tämän tajuamisella laajasti olisi myös suuri kansanTALOUDELLINEN merkitys.Joku on käsittänyt koko ketjun joksikin nuoruuden ihannointi-soopaksi, eikä mahdollisimman miellyttävän ja terveen vanhuuden puolesta puhumiseksi!
- HelmiinaN
viestissäsi, kirjoitti:
luin ketjun läpi.
Tämän tajuamisella laajasti olisi myös suuri kansanTALOUDELLINEN merkitys.saman asian tiimoilta, ehkä kuitenkin erilaisin korostuksin.
En rekisteröitynyt, nyt lopulta sen tein. Olen siis tuo 'viestissäsi' -kirjoittaja.
- Tankavaari
Olin aamusella yliopistollisessa saamassa diagnoosia ankarien tutkimusten jälkeen. Näytti siltä,että nyt oli minun vuoroni nääntyä eturauhassyöpään. Kuitenkin lopputulokseksi valkeni ettei ollut kysymys syövästä eikä oikeastaan sairaudesta lainkaan. Minulle sanottiin, että olen terve.
Olen vilpittömän kiinnostunut vanhenemisesta - jopa kuolemasta. Kun nuoruus ja keski-ikä vaatii melkoista taiteilua, niin vanheneminen sitäkin enemmän. Yritys vanheta mahdollisimman terveenä ei ole turhamaisuutta. Se on lähipiirien ja miks´ei yhteiskunnankin huomioon ottamista.
Sitäpaitsi, vanhuus ei ole sairaus. Terve vanheneminen voi tarjota hienoja hetkiä.- Likka123
Monella säännölliset terveystarkastukset jäävät, kun eläkkeellä ei ole enää työterveyspalveluja. Naisen pitää käydä vuosittain mammografiassa ja papassa,vaikka kuntien kustantamat palvelut usein päättyvät, kun iän myötä riski kasvaa. Jotenkin tuo itse aiheutettu sairaus -sanonta on monelle punainen vaate. Itse kuulun diabetes2-rikiryhmään sukurasituksen myötä ja joudun tarkkailemaan syömisiäni ja liikun paljon. Tostaiseksi en ole sairastunut.Kuka tahansa hyötyisi diabeetikon elämäntapasuosituksista. Mdk:lle tuosta viinistä : olen kyllä tänäkin kesänä jonain päivänä juonut koonaisen valkoviinipullon,tosin pitkän ajan kuluessa!Punaviini, tumma suklaa ja pähkinät ovat kuulemma erittäin terveellisiä sydämelle.Kiva niillä on itseään hoidella, pähkinät voin kyllä jättää oraville.
Likka123 kirjoitti:
Monella säännölliset terveystarkastukset jäävät, kun eläkkeellä ei ole enää työterveyspalveluja. Naisen pitää käydä vuosittain mammografiassa ja papassa,vaikka kuntien kustantamat palvelut usein päättyvät, kun iän myötä riski kasvaa. Jotenkin tuo itse aiheutettu sairaus -sanonta on monelle punainen vaate. Itse kuulun diabetes2-rikiryhmään sukurasituksen myötä ja joudun tarkkailemaan syömisiäni ja liikun paljon. Tostaiseksi en ole sairastunut.Kuka tahansa hyötyisi diabeetikon elämäntapasuosituksista. Mdk:lle tuosta viinistä : olen kyllä tänäkin kesänä jonain päivänä juonut koonaisen valkoviinipullon,tosin pitkän ajan kuluessa!Punaviini, tumma suklaa ja pähkinät ovat kuulemma erittäin terveellisiä sydämelle.Kiva niillä on itseään hoidella, pähkinät voin kyllä jättää oraville.
henkilökohtaisesti!
Tiedän että liiallinen alkoholin käyttö saattaa aiheuttaa diabetesin, ilman että perinnöllisyydellä olisi osaa tai arpaa. Silloin sairaus on "itse hankittu". Olkoonkin kuinka punainen vaate tahansa, mutta asialle ei voi ummistaa silmiänsä ja tekeytyä tietämättömäksi.
Rinta- ja kohtusyöpä ym. sairaudet ovat sellaisia, joihin emme itse voi vaikuttaa muuta kuin käymällä säännöllisissä tarkastuksissa.
Mutta se mitä useimmat voimme tehdä terveytemme hyväksi on elämäntapojen tarkistamista ja parantamista, että pysyisimme mahdollisimman terveina mahdollisimman kauan.
Ja tietysti voimme syödä ja juoda mitä tahansa, mutta ei aina!- Tankavaari
MdK-MdK kirjoitti:
Oletko ehtinyt tehdä kuntolenkin tänään?
Sairaalareissu vei koko aamupäivän alkaen klo 8. Nyt on tarkoitus vietellä vaimo mukaan iltalenkille. Ei päivää ilman liikuntaa!
Kysymys on mielenkiintoinen. Monet elinkeinot suorastaan pyörivät ikääntyvien varassa,koska suurin osa tahtoo heistä näyttää nuoremmalta, virkeämmältä ja terveeltä.
Kehoitetaan harrastamaan liikuntaa, syömään terveellisesti, paljon kasviksia,ym pysyt nuorena ja terveenä, vältät elintapasairaudet, mitä ne nyt ovatkaan. Ikuisesta nuoruuden ihannoimisesta ikääntyvien kustannuksella, on tehty suorastaan Graalin malja.
Monet elävät pelon pyörteissä, itsesyytöksissä sairastuttuaan ikääntymisen kynnyksellä, olenko käyttänyt minulle annetut leiviskät väärin elämän kilparadalla. Pidän näitä ilmoille singottuja teesejä ihmisten syyllistämisellä täysin vääränä, aiheuttavan stressin elämään. Tällöin ihmisen perimän,tarpeiden, kykyjen,elämäntavan ja ympäristön vaatimuksien välillä vallitsee ristiriita. Paineen voimakkuus riippuu siitä miten a.o. sopeutuu ympäristön vaateisiin.
Itsekin painin ympäristön paineissa polvikulumien kanssa, vaikka täysin on todistettu, olen saanut sen lahjaksi äitiniperimästä. Nyt sanotaan, olisi pitänyt säästää jalkoja! Kehoitetaan hiihtämään, pyöräilemään, harrastamaan vesijuoksua, tanssimaan, painonhallintaa ym. Tiedän ne eivät kulumia paranna mahdollisesti helpottavat tilannetta. Ristiriitaista säästä jalkoja mutta liiku!
Kukaan ei tiedä mistä monet sairaudet aiheutuvat, tutkimus toisen perään kumoaa edellisten tutkimusten tulokset. Jokainen elää omaa elämäänsä ja valitsee elämäntapansa. Informaatiotulva on niin suuri ettei kukaan voi välttyä terveiden elämäntapojen tiedosta.
Millaiset geenit olemme saaneet Luojalta lahjaksi, ilmiselvästi ohjaavat elämän tietämme. Tiedän vain olen heldelmöityshetkellä saanut perimän, XX-kromosomit ja geenit, nämä ja ympäristötekijät ovat vaikuttaneet siihen millaiseksi tytöksi kehityn.
Vanhenemiseen olisi hyvä suhtautua realistisesti, katsottava asioita uudella tavalla, vaikka entisen suutarin sanoilla "ikuista paikkaa (l. nuoruutta) ei täällä kenkään saa."- merimona1
Tankavaari kirjoitti:
Sairaalareissu vei koko aamupäivän alkaen klo 8. Nyt on tarkoitus vietellä vaimo mukaan iltalenkille. Ei päivää ilman liikuntaa!
Uutta elämän intoa. Uusia haasteita ja niinkuin uskon ja olen huomannut kirjoituksistasi, uteliaisuutta elämän ja sen ilmiöiden suhteen.
Tiedän kuinka raskaita potilaan tutkimukset ovat asianomaisille ja se että menet kaiken jälkeen lenkille on osoitus mielialasi virkeydestä. Vaikka fysiikka joskus pikkuisen tilttaisikin, niin henkisen puolen ollessa kondiksessa tuntee itsensä hyvin voivaksi. Sinä olet TERVE kaikin puolin. Iloitaan siitä yhdessä!
- beataB*
Joo, niin se on että kremppaa tulee.
Mullakin olkapäät ruvenneet kasvamaan sisään eli eteenpäin
ja kuningatarkyhmy niskassa ei kun suurenee ja hartiat silmissä lyhistyy.
Ei siinä muu auta, kun kuntosalille vetämään ”rintaa rottingille”
nostoa, työntöä ja punnerrusta, vaikka vähän kipeääkin tekee, välillä riippumista.
Josko ne jänteet siitä vähän venyis ja liikerata pysyisi edes tässä jamassa.
Ja kun lepotuolista ei meinaa ylös päästä ilman käsinoja-apua.
Sitten vaan jalkapenkissä sama treeni päälle.
Lopuksi hieronta-altaan kuohuvaan syleilyyn vanhat luut upotetaan.
Vastaan pannaan ja periksi ei anneta vielä.- uzma-m
usein masentuu ian karttuessa ja alkaa ottamaan masennus laakkeita.Eras sukulais nainen nyt yli 80v sai masennukseensa laakitysta ja on nyt pyoratuolissa,istuu vain ja odottelee.Tuntuu pahalta katsella erittain aktiivisen ihmisen nain antaneen periksi.
Masennusta pitaa hoitaa, mutta on oltava tarkkana ettei saa liika annostuksia parasta on liikunta,tehda sita mista nauttii ja saa hyvan olon tunteen,pitaa mielensa virkeana. - uzma-m
virkistyin viestistasi on kaivattu pitkaan,miten nopsaan te muut nousette autosta tai wc pontolta?
Me teemme pitkia kavelyja ja harjoittelen nousemista ylos ja sitten alas. - beataB
uzma-m kirjoitti:
virkistyin viestistasi on kaivattu pitkaan,miten nopsaan te muut nousette autosta tai wc pontolta?
Me teemme pitkia kavelyja ja harjoittelen nousemista ylos ja sitten alas."Long time no seen"
Jokos olet takaisin kotona, vai vieläkö maailmalla huitelette?
Juu harjoitellaan tuolista nousemista ylös, alas, ylös, ja pysähdys välillä.
Kaksikymmentä kertaa
Tuo sarja sitten 3 kertaa. Huh,huh, hengästyttää pelkkä ajattelu - beataB*
uzma-m kirjoitti:
Me teemme pitkia kavelyja ja harjoittelen nousemista ylos ja sitten alas.On se merkillistä, että vessan pytyt tehdään nykyisin niin mataliksi?
Ja miksi ne auton istuimetkin ovat niin lähellä maata,
että saa oikein kaksinkerroin veivautua ja pujotella sieltä ulos.
Linja-auton ja junien alarappu on joissain monesti myös
aivan liian korkealla ylös hypähtää.
Pakettiautot ovat ok, jos on rappu ja ylhäällä ”hantaaki”,
josta saa vedettyä itsensä istuimelle mikäli käsivarressa
poweria riittää, mutta sitähän me harjoittelemme. - uzma-m
beataB* kirjoitti:
On se merkillistä, että vessan pytyt tehdään nykyisin niin mataliksi?
Ja miksi ne auton istuimetkin ovat niin lähellä maata,
että saa oikein kaksinkerroin veivautua ja pujotella sieltä ulos.
Linja-auton ja junien alarappu on joissain monesti myös
aivan liian korkealla ylös hypähtää.
Pakettiautot ovat ok, jos on rappu ja ylhäällä ”hantaaki”,
josta saa vedettyä itsensä istuimelle mikäli käsivarressa
poweria riittää, mutta sitähän me harjoittelemme.pontot ovat alempana kuin Suomessa ja ihmiset suuria ja lihavia mitenkas ne pontoltaan nousee vanhana?
kotiin pitais lentaa sunnuntaina,onneksi ehdimme siirtamaan matkaamme muutoin olisimme olleet jumissa viime perjantaina Lontoossa.
Meilla alkaa rakennus hommat kun selkiamme kotiin ja olen suunnitellut omia tilojamme tulevaisuuden varalle esim.kylpparin.
Mihinkas tavarat haviaa ne piti olla varmassa tallessa,missas se on?On noita puhelin numeroita ilman nimia kenenkas mahtaa olla? - tarinat vanhenemisesta
uzma-m kirjoitti:
pontot ovat alempana kuin Suomessa ja ihmiset suuria ja lihavia mitenkas ne pontoltaan nousee vanhana?
kotiin pitais lentaa sunnuntaina,onneksi ehdimme siirtamaan matkaamme muutoin olisimme olleet jumissa viime perjantaina Lontoossa.
Meilla alkaa rakennus hommat kun selkiamme kotiin ja olen suunnitellut omia tilojamme tulevaisuuden varalle esim.kylpparin.
Mihinkas tavarat haviaa ne piti olla varmassa tallessa,missas se on?On noita puhelin numeroita ilman nimia kenenkas mahtaa olla?eiks vaan
tarinat vanhenemisesta kirjoitti:
eiks vaan
Keskustelu jatkuu tuolla ylempänä uudessa ketjussa :)
- merimona1
tarinat vanhenemisesta kirjoitti:
eiks vaan
Minäkään en ole ehtinyt sanoa vielä mitään.
Vanheneminen on todella taidetta, niinkuin Junnu Vainio laulussaan sanoi.
Tässä iässä on monia hyviä puolia. Yksi huomion arvoinen on se, kun ei tarvitse välittää yleisestä mielipiteestä. Kun joku osoittaa aliarviointiaan ikäänynyttä naista kohtaan(nuori nainen) niin voi hymyillä kauniisti ja "etuilla" kohteliaasti - vedoten ikäänsä. Voi nauraa sisään päin, kun tietää olevansa älykkäämpi ja koulutetumpi, kuin pimu, joka (anteeksi) on kirjoittamaton tyhjä lehti.
Uskalttaa sanoa, esittää toivomuksiaan, vaatimuksiaan. Yleensä olemmekin pikkuisen raihnaisia, mutta emme niin paljoa, että meillä olisi 'oikeus' vaatia istumapaikkaa bussissa, tai kohteliaampaa käytöstä ravintolan portsarilta. Vaadimme kuitenkin, vedoten "arvokkaaseen , kypsään ikäämme"
Voi jumankek kun on kiva olla myöhäiskeski-ikäinen nainen! Omalla tavallamme itse kukin kiinnostava, seksikäskin ja pilkettä silmäkulmassa, mitä itsensä turhan vakavasti ottavalla nuorella naisella ei ole. merimona1 kirjoitti:
Minäkään en ole ehtinyt sanoa vielä mitään.
Vanheneminen on todella taidetta, niinkuin Junnu Vainio laulussaan sanoi.
Tässä iässä on monia hyviä puolia. Yksi huomion arvoinen on se, kun ei tarvitse välittää yleisestä mielipiteestä. Kun joku osoittaa aliarviointiaan ikäänynyttä naista kohtaan(nuori nainen) niin voi hymyillä kauniisti ja "etuilla" kohteliaasti - vedoten ikäänsä. Voi nauraa sisään päin, kun tietää olevansa älykkäämpi ja koulutetumpi, kuin pimu, joka (anteeksi) on kirjoittamaton tyhjä lehti.
Uskalttaa sanoa, esittää toivomuksiaan, vaatimuksiaan. Yleensä olemmekin pikkuisen raihnaisia, mutta emme niin paljoa, että meillä olisi 'oikeus' vaatia istumapaikkaa bussissa, tai kohteliaampaa käytöstä ravintolan portsarilta. Vaadimme kuitenkin, vedoten "arvokkaaseen , kypsään ikäämme"
Voi jumankek kun on kiva olla myöhäiskeski-ikäinen nainen! Omalla tavallamme itse kukin kiinnostava, seksikäskin ja pilkettä silmäkulmassa, mitä itsensä turhan vakavasti ottavalla nuorella naisella ei ole.Joo, kyllä vanheneminen on taidetta!
Paljon on tähän ikään mennessä kertynyt esimerkiksi turhaa kamaa, josta haluaa päästä eroon. Sanotaan, että liika roina estää ihmisen luovuutta.
Senpä takia olen alkanut siivota pois sellaista mitä en ole tarvinnut viimeisten 10 vuoden aikana, enkä varmasti tule tarvitsemaan seuraavankaan vuosikymmenen aikana.
Liekö se sitten oikeastaan valmistautumista "oikeaan" vanhenemiseen, johon minulla ei vielä ole konkreettista tuntumaa.
Itselleni sanon että siivoan sen takia että saan inspiraatiota päästä taas maalaamisen alkuun.
Kävi miten kävi, mutta kunto kasvaa, kun raivaa, kantelee painavia esineitä, juoksee rappuja ylös alas.
Vanhenemisessa on hyviä puolia, niinkuin sanot. Ei tarvitse enää välittää mitä ihmiset ajattelevat tai pitävät vaan voi tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Antennit eivät ole aina suunnatut ulospäin vaan sitä alkaa kuunnella enemmän omaa sisäistä maailmaansakin.- merimona1
MdK-MdK kirjoitti:
Joo, kyllä vanheneminen on taidetta!
Paljon on tähän ikään mennessä kertynyt esimerkiksi turhaa kamaa, josta haluaa päästä eroon. Sanotaan, että liika roina estää ihmisen luovuutta.
Senpä takia olen alkanut siivota pois sellaista mitä en ole tarvinnut viimeisten 10 vuoden aikana, enkä varmasti tule tarvitsemaan seuraavankaan vuosikymmenen aikana.
Liekö se sitten oikeastaan valmistautumista "oikeaan" vanhenemiseen, johon minulla ei vielä ole konkreettista tuntumaa.
Itselleni sanon että siivoan sen takia että saan inspiraatiota päästä taas maalaamisen alkuun.
Kävi miten kävi, mutta kunto kasvaa, kun raivaa, kantelee painavia esineitä, juoksee rappuja ylös alas.
Vanhenemisessa on hyviä puolia, niinkuin sanot. Ei tarvitse enää välittää mitä ihmiset ajattelevat tai pitävät vaan voi tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Antennit eivät ole aina suunnatut ulospäin vaan sitä alkaa kuunnella enemmän omaa sisäistä maailmaansakin.Ikäisillemme ei parempaa puheenaihetta voisi keksiäkään. Puhumme kaikki, kuka avoimemmin, kuka kiertäen kaartaen 'parhaitten vuosiemme'
mentyä ohi, näistä tämän päivän etu ja haittapuolista.
Vaikka nuoret kollit eivät vihellä peräämme, niin emme mekään useimmin kaipaa seuraksemme komeaa bodaria, jolla on mielessään vain ulkoinen timmi olemuksensa ja sillä hankitut "hyödyt." Tunnen joskus säälin sekaista nostalgiaa ulkonäköään palvovia 40 vuotta nuorempia kohtaan, Tässä saa olla oma itsensä. Olla ystävällinen ja kiinnostunut heistä, joille ulkonäkö on se elämän tärkein asia. Moni ei saata uskoa, mutta en tahtoisi olla 20 - kesäinen, epävarma, usein onnettomasti rakastunut ja joilla kaikki on vielä hakusessa, opiskelu, ihmissuhteet, talous. Se kaiki mikä meillä on kondiksessa. Kolotteleehan sitä joskus lonkkaa ja nivelet tuntuvat jäykiltä, mutta eipä kukaan vaadikaan vireyttä ja vetreyttä, eikä yleensäkään pysty vaatimaan meiltä elämän koulussa oppineilta oikeastaan mitään. Ihana keski-ikä!
Asiat ovat juuri niinkuin sanoit! Meidän tulisi kaikkien huolehtia syömä-ja juomatavoistamme, kunnostamme j.n.e. Teemme suuren palveluksen itsellemme, kanssaihmisillemme ja koko yhteiskunnalle kun vastaamme kunnostamme mahdollisuuksiemme mukaan.
Itselläni ei ole ollut syömävaikeuksia ja juominen on sujunut liiankin hyvin - joskus.
Minun mieliliikuntaani on tanssi. 3-tuntinen "tanssimaraton" pari kertaa viikossa piristää kummasti ja ylläpitää kuntoa.
Tanssien järjestäjien pitäisikin saada edes tunnustusta työstään. Ylensyövien ja juovien, vähän liikkuvien vanhusten määrä pysyisi pienenä jos ottaisimme vastuun vanhenemisesta niinkuin Sinä, MDK, ehdotit.Tuskinpa on mitään muuta yhtä hauskaa liikuntamuotoa kuin tanssi! Aika menee kuin siivellä eikä huomaakaan kun tunnin tanssin jälkeen on 2 1/2 kaalikäärylettä poltettu kehosta pois!
Ei liikunnan tarvitse olla kieli vyön alla läähättämistä, paljon on meille iäkkäämmille sopivia, tehokkaita liikuntamuotoja: kävely, pyöräily, uinti tai aivan tavalliset arkiaskareet puutarhassa, imurointi ja muu siivoaminen ja kodin askareet sisällä.
Sellaista ei vaan mielletä kunnon liikunnaksi.
Onhan tutkittu että monet nykyajan sairauksista ovat ns. elintasosairauksia. Miksi emme alkaisi ottaa enemmän vastuuta oman itsemme hyvinvoinnista?
Hyvää tanssisyksyä sinulle!
- tervaskantovaari
siinä se!
Vastauksista päätellen saa potkua vanhenemiseen kun on hapan ja negatiivinen asenne ihmisiin ja ympäristöön, kun antaa piut paut itsensä hoitamiseen ja alkaa odottaa kuolemaa :D
Tämä oli tiivistelmä, mutta ehkä voit jatkaa listaa?- angi
..minäkin. Ja siitä sain äkkiä sellaisen tunne elämyksen että muutan heti elämäntapani. Olen nyt kahden viikon aikana laihtunut 3kg ja vain voimistelemalla ja juuston syönnin lopetin sekä kahvin kakkuneen. Huomaan että on mahdottoman kevyt olo selkää ei säre ja muutenkin on sellinen lapsellisen kevyt tunnelma korvienvälissä.
Minäkin olen jättänyt juustot (suurinta herkkua aikaisemmin), kaikki kahvileivät, vaihtanut rasvaisimman maidon kevytmaitoon, syön suomalaista tumma ruisleipää ruotsalaisen valkoisen leivän sijasta jne. Yritän valita aina terveellisemmän vaihtoehdon ja paino tippuu koko ajan.
Pienillä valinnoilla voi vaikuttaa uskomattoman paljon omaan hyvinvointiinsa.- angi
MdK-MdK kirjoitti:
Minäkin olen jättänyt juustot (suurinta herkkua aikaisemmin), kaikki kahvileivät, vaihtanut rasvaisimman maidon kevytmaitoon, syön suomalaista tumma ruisleipää ruotsalaisen valkoisen leivän sijasta jne. Yritän valita aina terveellisemmän vaihtoehdon ja paino tippuu koko ajan.
Pienillä valinnoilla voi vaikuttaa uskomattoman paljon omaan hyvinvointiinsa.samassa kuin viimeisen kahdenviikon aikana. Minun oli pakko lopettaa kaikki leivät. Ruisleipä oli liian voimakasta vatsalleni. Otin tilalle omenan ja panaanin vuoroaamuina ja juon vettä 1 litra jossa on muutamatippa sitruunaa puristettuna. Askel tuntuu suorastaan pumpulin kevyeltä. Vaikka ikää on jo kertynyt, niin nyt pystyn jopa juoksemaan hengästymättä.
Muista sinäkin että kun joudumme lopettamaan juuston niin kalkin saanti vähenee. Ostin jauhokalkkia ja kalanmaksaöljyä. Niitä otan päivällä yhden tunnin jälkeen syönnistä. Tuntuu kun olisin kärsinyt lihavana ollessani kalkin vähyyttäkin kun on kynnet vahvistuneet tämän parinviikon aikana. Sitten muista toinen tärkeä seikka. B-vitamiini on hirveän tärkeä. Ruisjauhoissa on vain rautaa, ei paljon ollenkaan B-vitamiiniä suosittelen että menet ostamaan jostain vaikka apteekista tai terveyskaupasta tuota valmistetta missä on kaikkia B-vitamiinejä sisällä. angi kirjoitti:
samassa kuin viimeisen kahdenviikon aikana. Minun oli pakko lopettaa kaikki leivät. Ruisleipä oli liian voimakasta vatsalleni. Otin tilalle omenan ja panaanin vuoroaamuina ja juon vettä 1 litra jossa on muutamatippa sitruunaa puristettuna. Askel tuntuu suorastaan pumpulin kevyeltä. Vaikka ikää on jo kertynyt, niin nyt pystyn jopa juoksemaan hengästymättä.
Muista sinäkin että kun joudumme lopettamaan juuston niin kalkin saanti vähenee. Ostin jauhokalkkia ja kalanmaksaöljyä. Niitä otan päivällä yhden tunnin jälkeen syönnistä. Tuntuu kun olisin kärsinyt lihavana ollessani kalkin vähyyttäkin kun on kynnet vahvistuneet tämän parinviikon aikana. Sitten muista toinen tärkeä seikka. B-vitamiini on hirveän tärkeä. Ruisjauhoissa on vain rautaa, ei paljon ollenkaan B-vitamiiniä suosittelen että menet ostamaan jostain vaikka apteekista tai terveyskaupasta tuota valmistetta missä on kaikkia B-vitamiinejä sisällä.Aikaisemmin minulla oli tapana tehdä pino voileipiä ja syödä niitä teen kanssa TV:tä katsellessa illalla.
Sellaisen tavan olen jättänyt pois.
Syön 3 ateriaa päivässä, viimeinen on klo 17 hujakoilla.
Sitten en syö mitään muuta kuin ehkä jonkun hedelmän, jos ilta venyy pitkäksi.
Pienillä muutoksilla saa painon pysymään kurissa.- Likka123
MdK-MdK kirjoitti:
Aikaisemmin minulla oli tapana tehdä pino voileipiä ja syödä niitä teen kanssa TV:tä katsellessa illalla.
Pienillä muutoksilla saa painon pysymään kurissa.Ei kuitupitoinen leipä sinällään lihota, vaan ne rasvaiset päällysteet. Kahvileipänä syön usein hapankorppuja hedelmäviipaleilla päällystettynä.
- Angi *
MdK-MdK kirjoitti:
Aikaisemmin minulla oli tapana tehdä pino voileipiä ja syödä niitä teen kanssa TV:tä katsellessa illalla.
Pienillä muutoksilla saa painon pysymään kurissa.Minä muutin myös viimeisen iltasyönnin klo18 syön samoin kuin sinäkin hedelmän tai juon vettä puolilitraa, tai kumpiakin.
Sulla muuten on toi leivän radikaalinen vähentäminen tekee tosi hyvää. Tulet pikkuhiljaa huomaamaan tuloksen. Lopeta myös peruna tai vähennä puolella. Se on toinen lihottaja. - puikula
Angi * kirjoitti:
Minä muutin myös viimeisen iltasyönnin klo18 syön samoin kuin sinäkin hedelmän tai juon vettä puolilitraa, tai kumpiakin.
Sulla muuten on toi leivän radikaalinen vähentäminen tekee tosi hyvää. Tulet pikkuhiljaa huomaamaan tuloksen. Lopeta myös peruna tai vähennä puolella. Se on toinen lihottaja.Leipä ja peruna on suomalaisen rukavalioan kulmakivet. Kuka nyt on keksinyt että pottukin lihotaa?Läskisoosi sen voi kyllä tehdä. Jos minun pitäisi peruna ja leipä jättää tai puolittaa, pitäisi ostaa kallista ruokaa enemmän - ei ole varaa pienellä eläkkeellä.On maailma mallillaan kun toiset näkee nälkää, toiset antaa laihdutusvihjeitä toisilleen.
puikula kirjoitti:
Leipä ja peruna on suomalaisen rukavalioan kulmakivet. Kuka nyt on keksinyt että pottukin lihotaa?Läskisoosi sen voi kyllä tehdä. Jos minun pitäisi peruna ja leipä jättää tai puolittaa, pitäisi ostaa kallista ruokaa enemmän - ei ole varaa pienellä eläkkeellä.On maailma mallillaan kun toiset näkee nälkää, toiset antaa laihdutusvihjeitä toisilleen.
Afrikkaan, missä ihmiset näkevät nälkää!
Täällä kotona syömme enemmän kuin mitä kulutamme energiaa.
Kaikki ruoka lihottaa, jos sitä syö ylenmäärin.
Jopa kasvisruoka.- Angi *
puikula kirjoitti:
Leipä ja peruna on suomalaisen rukavalioan kulmakivet. Kuka nyt on keksinyt että pottukin lihotaa?Läskisoosi sen voi kyllä tehdä. Jos minun pitäisi peruna ja leipä jättää tai puolittaa, pitäisi ostaa kallista ruokaa enemmän - ei ole varaa pienellä eläkkeellä.On maailma mallillaan kun toiset näkee nälkää, toiset antaa laihdutusvihjeitä toisilleen.
Me voimme keittää lanttuja, porkkanaa tai mitä muuta vihannesta vaan ja syödä vähän kaikkea. Höyrykattilalla teen nopeasti vihanneksista kahden hengen annoksen.
- katriina64
Angi * kirjoitti:
Me voimme keittää lanttuja, porkkanaa tai mitä muuta vihannesta vaan ja syödä vähän kaikkea. Höyrykattilalla teen nopeasti vihanneksista kahden hengen annoksen.
Näin syyskaudella kylläkin hyvä c-vitamiinin lähde. Me syömme perunoita. Tänäänkin uusia hyviä siiklejä sillin kanssa.
Omenia ja marjoja 'jälkkäriksi.' - puikula
katriina64 kirjoitti:
Näin syyskaudella kylläkin hyvä c-vitamiinin lähde. Me syömme perunoita. Tänäänkin uusia hyviä siiklejä sillin kanssa.
Omenia ja marjoja 'jälkkäriksi.'Siilin, graavilohen, savusiian, silakkapihvien, paistetujen muikkujen, poronkäristyksen , lihapullien (jne.jne.)kanssa kertakaikkiaan kuuluu peruna tai perunamuusi.Olkoon sitten lihottavaa tai ravintoköyhää. Minä en perunoitani Afrikkaan lähetä.Taitavatkin bataattia siellä syödä mieluummin.
- Kohta voidaan jälkkäriksi
katriina64 kirjoitti:
Omenia ja marjoja 'jälkkäriksi.'tarjoilla!
Miksi jka ruokaan lyödään halpaa sokeria? - angi
katriina64 kirjoitti:
Omenia ja marjoja 'jälkkäriksi.'meinasinkin että sitä ilmankin pärjää.
katriina64 kirjoitti:
Omenia ja marjoja 'jälkkäriksi.'olen viimeksi syönyt perunoita. "Pakollinen" juhannusaaton ruoka: uudet perunat, silli ja kermaviili.
Kesän aikana on perunan korvannut kaikenlaiset wok-vihannekset, squash, raakariisi, cuscus, joskus pasta ym.
Jokainen taaplaa tyylillään. Muistan että isäni "ei ollut syönyt mitään" jos ei ollut joka aterialle perunoita tarjolla!- pottuiluksi
MdK-MdK kirjoitti:
olen viimeksi syönyt perunoita. "Pakollinen" juhannusaaton ruoka: uudet perunat, silli ja kermaviili.
Kesän aikana on perunan korvannut kaikenlaiset wok-vihannekset, squash, raakariisi, cuscus, joskus pasta ym.
Jokainen taaplaa tyylillään. Muistan että isäni "ei ollut syönyt mitään" jos ei ollut joka aterialle perunoita tarjolla!mennyt. Muut kössiä pelaavat, sinä syöt. Voi hyvä ihminen, minä lähden tästä kaivamaan omasta maastas siiklejä, kuori lähtee vähän hieromalla. Voikin riittäisi kyytipojaksi, muuta nyt laitan eilisistä savukalan rippeistä kermaviilin kanssa kastikkeen.Tarjoaisin sinullekin, jos olisin saapuvilla. Olen valmistanut kesäkeittoa, maitoperunoita,perunasalaattia, folionyyttiperunoita, vokannut viipaleita ja muille aterioille keittänyt. Talvella sitten muusia, laatikkoa - jouluna imellettyä -, kiusauksia, röstiä, perunarieskoja. Kukaan perheestäni ei ole ylipainoinen .Meillä on maakuoppa, että saadaan omat perunat läpi vuoden.
Potut pottuina! - siltä tuntuu
pottuiluksi kirjoitti:
mennyt. Muut kössiä pelaavat, sinä syöt. Voi hyvä ihminen, minä lähden tästä kaivamaan omasta maastas siiklejä, kuori lähtee vähän hieromalla. Voikin riittäisi kyytipojaksi, muuta nyt laitan eilisistä savukalan rippeistä kermaviilin kanssa kastikkeen.Tarjoaisin sinullekin, jos olisin saapuvilla. Olen valmistanut kesäkeittoa, maitoperunoita,perunasalaattia, folionyyttiperunoita, vokannut viipaleita ja muille aterioille keittänyt. Talvella sitten muusia, laatikkoa - jouluna imellettyä -, kiusauksia, röstiä, perunarieskoja. Kukaan perheestäni ei ole ylipainoinen .Meillä on maakuoppa, että saadaan omat perunat läpi vuoden.
Potut pottuina!Eikö ole yksipuolista, eikö jo diabetes uhkaa?
Ihmettelen myös niitä, jotka joka ainoa aamu syövät samaa kaurapuuroa.
Eikö olisi hyvä vähän vaihdella? - hyviä perunareseptejä
siltä tuntuu kirjoitti:
Eikö ole yksipuolista, eikö jo diabetes uhkaa?
Ihmettelen myös niitä, jotka joka ainoa aamu syövät samaa kaurapuuroa.
Eikö olisi hyvä vähän vaihdella?onneksi ei ranskiksia mainittu. Ei samaa puuroa tarvitse joka aamu syödä, voi keittää joka aami uuden kaurapuuron.
hyviä perunareseptejä kirjoitti:
onneksi ei ranskiksia mainittu. Ei samaa puuroa tarvitse joka aamu syödä, voi keittää joka aami uuden kaurapuuron.
kun on asunut kauan pois koti-Suomesta.
Kaupungissa asuessa olin mukana kansainvälisessä naisyhdistyksessä, missä meitä oli monesta kymmenestä eri maasta.
Laitoimme vuorotellen omien kotimaittemme ruokia ja vaihdoimme reseptejä.
Luultavasti Suomessa syödään kaikista eniten perunaa täällä Pohjolassa, niin ainakin väitettiin näissä kokouksissa.
Ex-mieheni äitipuoli oli indoneesialainen ja sain tottua vahvasti maustettuihin ruokiin ja perunan käyttö on jäänyt minimiin.
Kysytäänpä uzmalta, syökö hän joka päivä perunaa siellä Pakistanissa asuessaan?MdK-MdK kirjoitti:
kun on asunut kauan pois koti-Suomesta.
Kaupungissa asuessa olin mukana kansainvälisessä naisyhdistyksessä, missä meitä oli monesta kymmenestä eri maasta.
Laitoimme vuorotellen omien kotimaittemme ruokia ja vaihdoimme reseptejä.
Luultavasti Suomessa syödään kaikista eniten perunaa täällä Pohjolassa, niin ainakin väitettiin näissä kokouksissa.
Ex-mieheni äitipuoli oli indoneesialainen ja sain tottua vahvasti maustettuihin ruokiin ja perunan käyttö on jäänyt minimiin.
Kysytäänpä uzmalta, syökö hän joka päivä perunaa siellä Pakistanissa asuessaan?Syötkö usein perunoita?
- merimona1
MdK-MdK kirjoitti:
Syötkö usein perunoita?
Haetko nyt Uzmalta tukea perunan syömättömyyteen?
Saahan uzma syödä vaikka 20 kiloa pässin kiveksiä päivässä. Eihän hän mikään ruokaguru taida täällä palstalla olla.
Peruna on suomalainen perusruoka ja minä ainakin tykkään keitetyistä perunoista ja tykkäisin ranskiksistakin, mutta en syö niitä paljoa niiden rasvaisuuden ja suolaisuuden takia. merimona1 kirjoitti:
Haetko nyt Uzmalta tukea perunan syömättömyyteen?
Saahan uzma syödä vaikka 20 kiloa pässin kiveksiä päivässä. Eihän hän mikään ruokaguru taida täällä palstalla olla.
Peruna on suomalainen perusruoka ja minä ainakin tykkään keitetyistä perunoista ja tykkäisin ranskiksistakin, mutta en syö niitä paljoa niiden rasvaisuuden ja suolaisuuden takia.tuli vaan mieleen että kaukaisimpia täällä kirjoittelevia on uzma ja kuvittelen hänenkin ruokatottumustensa muuttuneen valtavasti siitä lähtien kun hän on Suomesta muuttanut.
Itse en asu niin kaukana, mutta ympäristötekijät ovat vahvasti vaikuttaneet omiin ruokailutapoihini.
Minulla on perunansyöntikausi keskellä talvea, silloin laitan mielelläni erilaisia paistoksia.
En ole perunan vihaaja, mutta hyvin tulisin toimeen ilman perunaakin!- Catleija
katriina64 kirjoitti:
Omenia ja marjoja 'jälkkäriksi.'Kaikki niin pasta, nuudelit kuin cuscuskin ovat vehnäjauhoista tehtyjä. Riisinkin voi tähän laittaa verrattaessa perunaan aterian lisukkeena.
Vaihteluahan se tuo ruokiin kun korvaa perunan viljatuotteilla, mutta kun yrittää vähentää kaloripitoisuutta niin kyllä peruna voittaa viljatuotteet kirkkaasti.
Sadassa grammassa perunaa on 78 kcal ja vehnäjauhoissa 356 kcal. No se tärkkelys on hiilihydraattia, jota perunassa on 17,9%, mutta vehnäjauhoissa taas 74%.
Hävetä ei ainakaan tarvitse päivittäistä perunan käyttöä, eihän niitä tarvitse kappakaupalla syödä. Niinkuin vehnäjauhoja ja riisiäkin voi valmistaa monella tavalla, niin voi perunaakin muunnella.
Ymmärrän, että riisi ja vehnäjauhot kaloripitoisina ovat tärkeitä maissa, jossa ne tyydyttävät päivittäistä energian tarvetta. Jotkut ihan turhaan vähättelevät perunan arvoa. On ikäänkuin fiksunpaa syödä riisiä ja pastaa. Pah.
- Tankavaari
Kun neljännesvuosisata sitten täytin 50 vuotta, pidin suuret juhlat. Silloin ilmoitin myös, että välivuosia ei juhlita, 100 vuotiaana palataan asiaan.
Niin että sellaisella asenteella matkaa tehdään...aion pitää yhdessä veljenpoikani kanssa.
Hän syntyi 50-vuotispäivänäni ja hänen ollessaan 5 vuotta sovimme yhteisistä suurista juhlista 2040.
Ehtona oli silloin sopimuspäivänä, että hän saisi ottaa leikkikaverinsa Sunen mukaan!- Tankavaari
MdK-MdK kirjoitti:
aion pitää yhdessä veljenpoikani kanssa.
Hän syntyi 50-vuotispäivänäni ja hänen ollessaan 5 vuotta sovimme yhteisistä suurista juhlista 2040.
Ehtona oli silloin sopimuspäivänä, että hän saisi ottaa leikkikaverinsa Sunen mukaan!Ilmari Kianto lupasi mennä tanssikouluun 100-vuotta täytettyään. Ei aivan ehtinyt niin vanhaksi elää. Minun taidoissani on myös ammottava aukko tanssitaidon suhteen, joten ehkä minäkin...
Kiannon elämänohje on myös varteenotettava: nelikymppiseksi voi elää miten hyvänsä eikä sen jälkeen pidä muuttaa tapojansa. Tankavaari kirjoitti:
Ilmari Kianto lupasi mennä tanssikouluun 100-vuotta täytettyään. Ei aivan ehtinyt niin vanhaksi elää. Minun taidoissani on myös ammottava aukko tanssitaidon suhteen, joten ehkä minäkin...
Kiannon elämänohje on myös varteenotettava: nelikymppiseksi voi elää miten hyvänsä eikä sen jälkeen pidä muuttaa tapojansa.En kuole ikinä jos vaan suinkin hengissä pysyn!
- Tankavaari
MdK-MdK kirjoitti:
En kuole ikinä jos vaan suinkin hengissä pysyn!
Jos minä joskus kuolen, on joku suurmies, en muista kuka, sanonut.
Woody Allen puolestaan väitti ettei pelännyt kuolemaa, muttei kyllä liioin sinä hetkenä halunnut olla paikalla. - katriina64
Tankavaari kirjoitti:
Jos minä joskus kuolen, on joku suurmies, en muista kuka, sanonut.
Woody Allen puolestaan väitti ettei pelännyt kuolemaa, muttei kyllä liioin sinä hetkenä halunnut olla paikalla.taisi olla Suomen pitkäaikaisin presidentti Urho Kaleva Kekkonen.
Sanoi tuon leikillään, tai sitten ei;)
Hän vaikurtti suuruutensa päivinä voittamattomalta, lähes kuolemattomalta.
- Angi *
muullaillakin itseään ettei vanhenisi ennen aikojaan eikä ihmisen ajatuksen mukaan. En nyt viitsisi itseäni täällä kehua mutta voin sanoa että kuulun sukuun jossa iho säilyy ainakin 75 vuotiaaseen sileenä. Mutta tuohon voin kyllä lisätä sen että minä olen pessyt kasvoni Luxilla kuten mieheni sanoo että 9 kymmenestä filmitähdestä käyttää Luxia. Sitten kerran viikossa olen jo 30 vuotiaasta laittanut Olay öljyä silmien alle kerran kuussa ja suunympärille. Tänään on mahdottoman tyytyväinen että aloin jo sillon hoitaan ulkoista vanhenemista. Tiedän että näin oli myös äitini tehnyt ja jotain konsteja myös äidinäiti.
siinä suhteessa, että olen vaan pessyt kasvoni ja 60 täytettyäni rupesin käyttämään tavallista N---an kosteusvoidetta. Siinä kaikki.
En ole koskaan käyttänyt raskaita meikkejä, värivoiteita tai puuteria.
Ehkä ihon kuntoon vaikuttaa myös se etten ole koskaan tupakoinut, muutenkin olen elänyt suht. koht. "kiltisti", nukkunut hyvin ja riittävästi.
Mutta on ollut aikoja, jolloin stressi ja muuten huono olo ovat näkyneet heti ulospäin.- katriina64
MdK-MdK kirjoitti:
siinä suhteessa, että olen vaan pessyt kasvoni ja 60 täytettyäni rupesin käyttämään tavallista N---an kosteusvoidetta. Siinä kaikki.
Ehkä ihon kuntoon vaikuttaa myös se etten ole koskaan tupakoinut, muutenkin olen elänyt suht. koht. "kiltisti", nukkunut hyvin ja riittävästi.
Mutta on ollut aikoja, jolloin stressi ja muuten huono olo ovat näkyneet heti ulospäin.Ihmettelimme tädin elinvoimaa ja reippautta. Hänen tyttärensä kertoikin kerran nauraen, että äiti muistuttaa häntä joskus muistettavista asioista. Pohdimme useinkin tädin pitkän iän ja hyvän muistin, sekä elämänhalun ja "uteliaisuuden" alkulähdettä ja päädyimme sellaiseen tulokseen, että tädille olivat vieraita sellaiset ikävät, joskin inhimilliset ominaisuudet, kuin kateus ja kauna. Iloitseminen iloitsevien kanssa ja itkeminen itkevien kanssa kuuluivat hänen moniin arvostettaviin luonteen piirteisiinsä ja voi sitä huumorintajua!
Noita ylläolevia ominaisuuksia ei oteta kuin kaupan hyllyltä, vaan eiköhän niillä geeneillä ole painava sanansa sanottavana. Suvusta löytyy muitakin, sekä nais, että miespuolisia vanhaksi eläneitä "mukavia" tyyppejä. - Angi *
MdK-MdK kirjoitti:
Mutta on ollut aikoja, jolloin stressi ja muuten huono olo ovat näkyneet heti ulospäin.kyllä sitä kaikkee minunkin elämääni mahtuu. Samaa voin sanoa etten noista meikeistä ole koskaan perustellut. Viikko sitten yksi lapsenlapsista kysyi minulta Mikset sinä mormor käytä koskaan huulipunaa? Tai kynsilakkaa? Tai puuteria puhumattakaan kulmakyniä tai muitarajauskyniä? Minä siihen en käytä meikkejä muulloin kun jonnekkin erikoiseen tilaisuuteen mennessäni. Se saa riittää. Sittenhän et tunne minua kun tulen häihisi:) Tyttöä nauratti moinen häät. höh sitä sinä saat odottaa vastasi hän.
- Angi *
katriina64 kirjoitti:
Ihmettelimme tädin elinvoimaa ja reippautta. Hänen tyttärensä kertoikin kerran nauraen, että äiti muistuttaa häntä joskus muistettavista asioista. Pohdimme useinkin tädin pitkän iän ja hyvän muistin, sekä elämänhalun ja "uteliaisuuden" alkulähdettä ja päädyimme sellaiseen tulokseen, että tädille olivat vieraita sellaiset ikävät, joskin inhimilliset ominaisuudet, kuin kateus ja kauna. Iloitseminen iloitsevien kanssa ja itkeminen itkevien kanssa kuuluivat hänen moniin arvostettaviin luonteen piirteisiinsä ja voi sitä huumorintajua!
Noita ylläolevia ominaisuuksia ei oteta kuin kaupan hyllyltä, vaan eiköhän niillä geeneillä ole painava sanansa sanottavana. Suvusta löytyy muitakin, sekä nais, että miespuolisia vanhaksi eläneitä "mukavia" tyyppejä...uusi ketju pitkäikäisten huumori ketju. Siinäpä onkin pohtimista miten sellaisnen ketju toimii?
- katriina64
Angi * kirjoitti:
kyllä sitä kaikkee minunkin elämääni mahtuu. Samaa voin sanoa etten noista meikeistä ole koskaan perustellut. Viikko sitten yksi lapsenlapsista kysyi minulta Mikset sinä mormor käytä koskaan huulipunaa? Tai kynsilakkaa? Tai puuteria puhumattakaan kulmakyniä tai muitarajauskyniä? Minä siihen en käytä meikkejä muulloin kun jonnekkin erikoiseen tilaisuuteen mennessäni. Se saa riittää. Sittenhän et tunne minua kun tulen häihisi:) Tyttöä nauratti moinen häät. höh sitä sinä saat odottaa vastasi hän.
Jos ikääntyvä nainem hallitse 'lajin', niin meikattu naama on aina hauskemman näköinen kuin saunapuhdas. Meikäläisen täytyy vain käsittää, että emme enää 'sipaise' huulipunaa ja ripsiväriä, vaan valaistuksen on "meikkauspisteessä" oltava todella hyvä.
katriina64 kirjoitti:
Jos ikääntyvä nainem hallitse 'lajin', niin meikattu naama on aina hauskemman näköinen kuin saunapuhdas. Meikäläisen täytyy vain käsittää, että emme enää 'sipaise' huulipunaa ja ripsiväriä, vaan valaistuksen on "meikkauspisteessä" oltava todella hyvä.
ja taidon olen saanut BBC:n meikkitaiteilijoilta, mutta en viitsi enää ryhtyä sellaiseen puuhaan :D kuin piirtämään kokonaan uutta naamaa.
Täytyy olla jotakin "tärkeätä", joka saa ehostusvaiston heräämään.
Uudesta naamasta tuli mieleeni eräs työmatka Suomeen, kun satamasta tullessa poikkesin sisareni työpaikalle meikit päällä ja hän ei tuntenut minua!! Esitteli itsensä ja niin tein minäkin :D Siinä hän sitten tunsi äänestä ja alkoi päivitellä että hän luuli minua joksikin agentiksi, joka oli taas häntä häiritsemässä!- katriina64
MdK-MdK kirjoitti:
ja taidon olen saanut BBC:n meikkitaiteilijoilta, mutta en viitsi enää ryhtyä sellaiseen puuhaan :D kuin piirtämään kokonaan uutta naamaa.
Täytyy olla jotakin "tärkeätä", joka saa ehostusvaiston heräämään.
Uudesta naamasta tuli mieleeni eräs työmatka Suomeen, kun satamasta tullessa poikkesin sisareni työpaikalle meikit päällä ja hän ei tuntenut minua!! Esitteli itsensä ja niin tein minäkin :D Siinä hän sitten tunsi äänestä ja alkoi päivitellä että hän luuli minua joksikin agentiksi, joka oli taas häntä häiritsemässä!Ehostus olisikin ollut okeampi sana.
Sen tarkoitushan taitaa olla korostaa parhaita piirteitään ja häivyttää mahdollisia epäkohtia hillitysti. En minä ole koskaan meikillä yrittänyt luoda uutta naamaa, paitsi ehkä silloin hassussa nuoruusiässä kun matkimme niitä brogitte bardotteja ja elisabeth tayloreita.
Silloin olimme epävarmoja, nuoria hupakoita ja nyt toivoakseni aikuisia "leidejä" *nauraa kun katselee vanuttunutta aamutakkiaan ja linttaan astuttuja tohveleitaan*
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134